Weerbestendige kleding

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
304
212
West-Vlaanderen, België
Sinds ik mijn Royal Enfield Continental GT 650 heb, heb ik de motormicrobe stevig te pakken.
Ik denk er nu aan om mijn woon/werk verkeer grotendeels met de motorfiets te doen, tenzij het écht heel slecht weer is (sneeuw, stormweer, etc.). Een beetje regen schrikt me zeker niet af, maar het is ook een feit dat mijn GT geen motorfiets is om elke dag door weer en wind te rijden.

Ik ben dus richting de Royal Enfield Himalayan aan het kijken. Heb vorig weekend een testrit gedaan en dat ding rijdt bijzonder goed en is nog fun ook. Dit is een ‘do it all’ motorfiets en dus ideaal om te pendelen tussen thuis en het werk.
Tegelijkertijd gaat mijn auto ook veel minder kilometers maken en kan ik er bijgevolg en enkele jaren langer mee rijden. De Himalayan is trouwens spotgoedkoop om mee te rijden.

Ik zou dan ook wat tips inzake weerbestendige kleding op prijs stellen !
 
Ik heb veel goretex gedragen en dergelijk duur spul, maar uiteindelijk zeul je dan feitelijk altijd zwaar duur materiaal mee dat je maar heel soms echt gebruikt, dus dat doe ik niet meer.

Nou kun je natuurlijk volledige motorkledingsets aanschaffen voor ieder weertype maar ik blijf het niet handig vinden. Ik ben dan ook voor wat betreft regen overgestapt naar gewoon een regen-overall (of als het licht regent zelfs gewoon een regenjasje van de Hema van twee maten te groot). Ja, dat houdt niet al te lang uit, maar het is wel een stuk goedkoper dus je kunt het makkelijk af en toe vervangen, en het is ook een stuk makkelijker om als reserve mee te nemen als het weer onbestendig is. En als je je motorkleding zelf niet hoeft te beperken tot iets wat het van -20 tot +40 perfect doet, dan geef je jezelf ook een stuk meer en goedkopere keuze.

En als het echt, écht rotweer is dan kun je alsnog de auto pakken, als je die toch hebt/houdt.

Kortom: niet te moeilijk doen, gewoon alles modulair houden.
 
Mja, qua jas zou ik wel iets weerbestendig kopen maar ik zie mij ook niet een hele dag rondlopen met een motorbroek en laarzen. En heb niet echt een mogelijkheid om me om te kleden. Een jas trek je toch uit, maar voor de broek zou ik gewoon een jeans met protectie dragen en dan iets waterdicht over trekken. Een paar schoenen kan ik gewoon meenemen (ik zou twee opbergkoffers als optie nemen).
Vraag is hoe waterdicht zo'n combinatie is.
Ik stel de vraag graag op een forum, maar eigenlijk is het best om je in de winkel te laten adviseren 😏
 
Ik stel de vraag graag op een forum, maar eigenlijk is het best om je in de winkel te laten adviseren 😏
Ik denk dat de gemiddelde verkoper in de winkel je echt niet goed kan adviseren. Hier zullen een hoop ervaringsdeskundige zijn.
Zelf afgelopen winter ook doorgereden en mijn textielpak hield mij best goed droog. Ik rij dan max 25 minuten en zat op een CBR in de wind.
Hoop nu met de Pan makkelijker droog te blijven maar ik volg jou post wel even.
 
Ik denk dat de gemiddelde verkoper in de winkel je echt niet goed kan adviseren. Hier zullen een hoop ervaringsdeskundige zijn.
Zelf afgelopen winter ook doorgereden en mijn textielpak hield mij best goed droog. Ik rij dan max 25 minuten en zat op een CBR in de wind.
Hoop nu met de Pan makkelijker droog te blijven maar ik volg jou post wel even.

Voor mijn GT650 outfit heb ik prima advies gekregen in de winkel en ik zou sowieso naar dezelfde winkel teruggaan. Maar de ene winkel is inderdaad de andere niet.
Sowieso is het interessant om op voorhand al wat gewapend te zijn met nuttige info, dan zie je meteen of ze je blaasjes verkopen in de winkel of niet 😉
 
Ik ben 2jr geleden overgestapt naar een allseason gore-tex katoenen pak van Rev'it met uitneembare thermo en gore-tex voeringen.

Simpelweg: fantastisch. Vlak daarna een volle dag maximaal in de regen gereden in UK, kwam geen druppel doorheen.

Hoef nergens op te letten qua weer, hooguit dat ik er even een voering uit trek als het opeens toch te warm is. Nadeel is inderdaad dat het prijzig is.

Ik heb hem expres aan de grote kant gekocht zodat ik met alle voeringen er nog met een spijkerbroek onder kan. Op het werk alleen de boel uittrekken en de veiligheidsschoenen van t werk aan.

Wat mij overigens ook opviel: mijn nieuwe pak is de jas rondom aan de broek te ritsen. Dat kon met mijn oude pak niet en dat scheelt ook enorm in comfort en afkoeling bij lagere temperaturen, zeg onder de 10 graden. Tot 30 minuten is dat wel vol te houden, maar daarna begon ik het verschil echt te merken (ik rijd ongeveer 50 minuten enkele reis).
 
Ik ben 2jr geleden overgestapt naar een allseason gore-tex katoenen pak van Rev'it met uitneembare thermo en gore-tex voeringen.

Simpelweg: fantastisch. Vlak daarna een volle dag maximaal in de regen gereden in UK, kwam geen druppel doorheen.

Hoef nergens op te letten qua weer, hooguit dat ik er even een voering uit trek als het opeens toch te warm is. Nadeel is inderdaad dat het prijzig is.

Ik heb hem expres aan de grote kant gekocht zodat ik met alle voeringen er nog met een spijkerbroek onder kan. Op het werk alleen de boel uittrekken en de veiligheidsschoenen van t werk aan.

Wat mij overigens ook opviel: mijn nieuwe pak is de jas rondom aan de broek te ritsen. Dat kon met mijn oude pak niet en dat scheelt ook enorm in comfort en afkoeling bij lagere temperaturen, zeg onder de 10 graden. Tot 30 minuten is dat wel vol te houden, maar daarna begon ik het verschil echt te merken (ik rijd ongeveer 50 minuten enkele reis).

Mag ik vragen in welke prijsklasse we dan zitten ? Ik veronderstel dat die ver boven de 500 euro ligt, en waarschijnlijk zelfs het dubbele van dat. Ik zou ook een extra helm kopen omdat ik denk dat mijn AGV X3000 nu niet echt geschikt is om in regenweer te rijden. Ik dacht aan de Schuberth C4 Basic...
Ik ben nu ook niet op zoek naar de duurste outfit, de motorfiets zelf, de Himalayan kost maar 5000 euro. Prijsbewust wel, maar toch wel graag wat kwaliteit.
Enkele reis is ongeveer 45 minuten tot een uur, afhankelijk of ik bij mijn vriendin ben of niet 😊
 
Mag ik vragen in welke prijsklasse we dan zitten ? Ik veronderstel dat die ver boven de 500 euro ligt, en waarschijnlijk zelfs het dubbele van dat. Ik zou ook een extra helm kopen omdat ik denk dat mijn AGV X3000 nu niet echt geschikt is om in regenweer te rijden. Ik dacht aan de Schuberth C4 Basic...
Ik ben nu ook niet op zoek naar de duurste outfit, de motorfiets zelf, de Himalayan kost maar 5000 euro. Prijsbewust wel, maar toch wel graag wat kwaliteit.
Enkele reis is ongeveer 45 minuten tot een uur, afhankelijk of ik bij mijn vriendin ben of niet 😊
Klopt, ik was in de aanbieding volgens mij 750-800€ kwijt. Normaal gaat het richting de 1000€.

Overigens betreft de C4; let op dat je geen oude koopt. De originele C4 van Schuberth was echt een ramp met veel kwaliteitsproblemen. Die staan vaak voor kleine prijzen te koop. De C4 basic en pro zijn OK, maar de C4 'niets' is ruk. Enige manier om het verschil goed te zien zijn de kleuren; even vergelijken met de Schuberth website.
 
Klopt, ik was in de aanbieding volgens mij 750-800€ kwijt. Normaal gaat het richting de 1000€.

Overigens betreft de C4; let op dat je geen oude koopt. De originele C4 van Schuberth was echt een ramp met veel kwaliteitsproblemen. Die staan vaak voor kleine prijzen te koop. De C4 basic en pro zijn OK, maar de C4 'niets' is ruk. Enige manier om het verschil goed te zien zijn de kleuren; even vergelijken met de Schuberth website.

Thanks !
Hoeft niet specifiek Schuberth te zijn maar die leek me wel geschikt. De helm die ik op de site van de winkel in kwestie heb gezien, is wel degelijk de 'Basic' versie.
 
Ik koop al jaren spullen bij Restyle. Die hebben ook meer allroad georiënteerde jassen en broeken. Ik heb ook Gericke/Polo/Louis, MQP en RevIt gehad maar dat bleef na een winter toch niet waterdicht. Restyle is niet heel duur maar kwalitatief heel goed.
Voor laarzen en handschoenen ben ik er nooit geslaagd en Helmen vind ik er te duur, die koop ik bij de Duitsers.
 
Mja, qua jas zou ik wel iets weerbestendig kopen maar ik zie mij ook niet een hele dag rondlopen met een motorbroek en laarzen. En heb niet echt een mogelijkheid om me om te kleden.
[..]
Zelf kleed ik me gewoon overal en nergens om... gewoon op de afdeling... in de kantine etc... de nieuwelingen moeten af en toe even wennen... :+

Maar iedere werkplek heeft wel een toilet, dus als je privé wilt om je om te kleden, is er altijd een mogelijkheid te vinden.

Qua kleding, hangt het van m'n humeur en temperatuur af.

Ik heb een doorwaai jas van rev'it, waar een waterdichte liner en of bodywarmer in geritst kan worden.
Bijpassende rev'it doorwaai broek waar eveneens een waterdichte liner in kan.
Hiermee kan ik lente, zomer, herfst prima doorkomen.
Wordt het te koud, dan draag ik er thermo kleding onder.

Verder een jeans met protectie.

Een textiel overbroek met protectie (draag je over bijvoorbeeld gewone jeans)

Regenjas, draag ik ook winters om beter op te vallen en tegen kou van rijwind.

Waterdichte handschoenen
Verwarmde thermohandschoenen (voor onder de bovenstaande handschoenen)

Waterdichte laarzen en / of legerkisten.

Afhankelijk van weer en temperatuur kan ik met bovenstaande door blijven rijden tot vriespunt.

Als het echt onder 0 schiet, echt glad door sneeuwval of opvriezen, pak ik de trein. Maar dat gebeurt erg weinig.
 
hou zelf niet zo van door de regen rijden, maar als het gebeurt klaag ik ook niet.
ik gebruik een all season pak van lookwell.
onder de buitenste laag (bescherming) zit dan een ´extra jas´ geritst die regen tegen houd.
zelfde protectie zit in de broek, maar kan in tegenstelling tot de jas, niet verwijderd worden.
het nadeel is dat als je op een hete dag de windstopper en regen jasje thuis laat, het water door je pak komt als je dan alsnog een bui tegenkomt onderweg.
daar staat tegenover dat het jasje als het in je pak zit, goed beschermd word door de ´buiten jas´ tegen de zon e.d. waardoor het echt lang mee gaat.
hoor hier van sommige pakken die naar een paar jaar al lekken.
ik gebruik de mijne al een aantal jaar, en het spul is nog steeds waterdicht.

i.c.m. de windstopper en dikkere handschoenen heb ik er ook in het najaar/winter genoeg aan.

Gr.
Lonewulf
 
Ik heb veel goretex gedragen en dergelijk duur spul, maar uiteindelijk zeul je dan feitelijk altijd zwaar duur materiaal mee dat je maar heel soms echt gebruikt, dus dat doe ik niet meer.

Nou kun je natuurlijk volledige motorkledingsets aanschaffen voor ieder weertype maar ik blijf het niet handig vinden. Ik ben dan ook voor wat betreft regen overgestapt naar gewoon een regen-overall (of als het licht regent zelfs gewoon een regenjasje van de Hema van twee maten te groot). Ja, dat houdt niet al te lang uit, maar het is wel een stuk goedkoper dus je kunt het makkelijk af en toe vervangen, en het is ook een stuk makkelijker om als reserve mee te nemen als het weer onbestendig is. En als je je motorkleding zelf niet hoeft te beperken tot iets wat het van -20 tot +40 perfect doet, dan geef je jezelf ook een stuk meer en goedkopere keuze.

En als het echt, écht rotweer is dan kun je alsnog de auto pakken, als je die toch hebt/houdt.

Kortom: niet te moeilijk doen, gewoon alles modulair houden.

:^

Rij zelf met 'normaal' spul.
Binnenvoering is uit mijn jas te ritsen
Binnenvoering broek heeft regen en wintervoering die ook uitritsbaar zijn.

En met regenachtig weer , gewoon een regen jasje er over heen icm met een regenbroek van de Hema..
Lekker droog en warm.
Regen jas is niet van de Hema, die gaan niet zo erg lang mee;)
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik mijn Royal Enfield Continental GT 650 heb, heb ik de motormicrobe stevig te pakken.
[..]
Leuk dat je overigens zo enthusiast bent geworden *O*

[..]
Ik denk er nu aan om mijn woon/werk verkeer grotendeels met de motorfiets te doen, tenzij het écht heel slecht weer is (sneeuw, stormweer, etc.). Een beetje regen schrikt me zeker niet af, maar het is ook een feit dat mijn GT geen motorfiets is om elke dag door weer en wind te rijden.
[..]
Maar waarom geen motorfiets om door weer en wind re rijden... daarvoor zijn ze gemaakt toch... had het maar geen motorfiets moeten worden...

Wat zijn voor jou punten om te zeggen... niet geschikt voor ieder weertype?Pure nieuwsgierigheid hoor ;)
 
Hangt er een beetje vanaf, van een beetje miezer trek ik me weinig aan; maar voor als ik weet dat ik door 'n buitje heen ga heb ik de allergoedkoopste regenjas en broek van de Louis. Liefst trek ik die dan over een kevlarhoodie- en jeans heen, maar ze passen over alles wat ik heb.

Werkt best.

Voor in de koudere maanden heb ik 'n leren jack en een overbroek; die beiden ook wel een drupje kunnen hebben, trouwens.
 
Ik gebruik al een tijd de Grand Canyon regen-overall. Kost maar een paar tientjes en voldoet prima. Je ziet er niet uit met zo'n hobbezak om je pak heen, maar boeien.

1594735456099.png


Wel gebruik ik dit alleen maar als ik me echt voorbereid op een zwaar regenachtige rit naar ergens waar ik langere tijd moet zijn, waarbij ik dus gewoon mijn kleren aan wil kunnen houden nadat ik uit de overall stap. Niet zo vaak dus. Meestal houd ik het bij het regenjasje, dat is een stuk makkelijker aan en uit te trekken, en pak ik zoals ik al zei bij serieus regenweer toch uiteindelijk meestal lekker de auto :)
 
Ik heb een Gore-tex pak, daar komt gewoon geen regen door. Kost echt wel een paar centen, vooral als je niet wilt dat je jas water opzuigt (gelamineerd noemen ze dat volgens mij), maar je hoeft je nooit af te vragen of je je regenpak wel bij je hebt. In mijn meest extreme regenbui heb ik het water onder me door over me door voelen spoelen en had gelijk het idee te weten hoe het moet voelen om door een sloot of zwembad te rijden. Toen ik thuis kwam was al mijn onderkleding nog gewoon droog.
 
Als je het hele jaar woon-werk wilt rijden moet je gewoon Gore-Tex kopen.
Ik heb deze van Stadler, je kunt er gewoon je "normale" kleding onder doen, heeft lange ritsen aan de zijkant dus de broek kan je gemakkelijk aan/uit doen.
Jas heeft extra lange ventilatie ritsen dus ook in de zomer top.
Kan er niks negatief over zeggen behalve dat het aan de prijs is maar je hebt er 10/15 jaar plezier van dat moet je ook meewegen.
Gore-Tex laag zit buiten dus er komt geen regen doorheen en je bepaalt zelf wat je voor warmte eronder aan doet.
Je kunt ook naar Rukka kijken is ook erg goed.

 
Laatst bewerkt:
Op marktplaats een 2e hands goretex-pak kopen van een gerenommeerd merk. Scheelt kosten en je hebt wel de kwaliteit die je nodig hebt (waterdicht +ademend+robuust).

Vorig jaar (voor corona) heb ik 400 km per week woonwerk gereden. Ongeveer 18k totaal door weer en wind in een tweedehands goretex-pak van Dainese (=topmerk) met uitritsbare wintervoering. Ik zou voor niets minder dan goretex gaan en dat goretex ook het juiste onderhoud geven: eens in de zoveel tijd mild wassen en vervolgens impregneren.

Waterdichte laarzen zijn ook een must. Daarnaast 3 paar handschoenen: 1 setje goretex "mid season", 1 setje gebrings verwarmd aangesloten op de accu, 1 setje doorwaaihandschoenen voor in de zomer.

Investeer ook in een rugbeschermer (level twee die je in je pak kunt ritsen) en als het even kan, een airbagvest. Per gereden kilometer zijn de kosten laag en de potentiële opbrengst is gigantisch.
 
Thanks, iedereen voor de reacties. Ik ga sowieso eens langs naar de winkel waar ik mijn kleding kocht voor mijn GT. En eens babbelen met een collega op 't werk die ook fanatiek motorrijder is.
Ga mijn Himalayan waarschijnlijk dit weekend bestellen, is nu geen haast bij, als ik hem na de vakantie heb, ben ik tevreden. Heb dus tijd om alles nog eens uit te pluizen qua kleding 😉
 
Gore blahblah zoals hierboven ook gezegd dan vind je het over paar jaar ook nog leuk.
Een absolute aanrader zijn stuurmoffen tegen regen en kou, hele winter met doorwaai handschoentjes.
 
Op marktplaats een 2e hands goretex-pak kopen van een gerenommeerd merk. Scheelt kosten en je hebt wel de kwaliteit die je nodig hebt (waterdicht +ademend+robuust).

Inderdaad, je hoeft niet alles nieuw te kopen. Zeker als je geen haast hebt, dan kan je rustig wachten tot er iets moois voorbij komt. Ik kocht een jaar of 5 geleden voor 200 euro een Rukka broek op Marktplaats, was slechts een paar keer gedragen en hing toen nog voor 700 euro in de winkels. Broek is nog steeds perfect, gebruik hem al jaren dagelijks voor woon-werk. Daarvoor heb ik iets van 10 jaar dagelijks met een Stadler pak gereden, is misschien wel 2 tot 3 ton aan kilometers mee gegaan. Dat is het voordeel als je knap spul koopt, dat gaat gewoon jaren mee.

Wat omkleden betreft, dat kan overal, heb je geen kleedruimte voor nodig. Ik heb nog nooit zo'n kevlarbroek aangehad, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook wat minder comfortabel gaat voelen als je het de hele dag op je werk draagt. Ik zou dus voor een gewone motorbroek gaan, zelfde voor laarzen/schoenen. Desnoods zet je een extra of ouder paar schoenen op je werk neer, zodat je het niet steeds mee naar huis hoeft te nemen.

Wat helm bereft, die moet je gewoon in de winkel gaan passen. Je kan nog zo'n dure Schubert hebben, als hij niet lekker zit ga je daar echt niet blij van worden.
 
Zocht een betere dan mijn oude / 2de hands Kushitani jas + broek.
Link hoe die eruit ziet: Kushitani allweather gore-tex jas

Vond de jas en broek wel goed, maar omdat de gore tex membraan los zit van de buitenlaag, droogt het met kamer temperatuur heel langzaam. Daarnaast heeft Kushitani bij deze oudere type , geen idee of deze nog steeds nieuw te koop is, de buiten laag aan de binnenkant gelijmd.
Je leest het goed, gelijmd. Deze rode lijm laag zit langs de voorkant, langs de ritssluiting. Bij mij is het van boven een stuk of 8 cm al losgekomen.
De broek lekt zo nu en dan bij de kruis, maar dat is niet altijd. Toch wel goed spul een Kushitani, heeft mij ruim 2 jaar geholpen veilig op de motor te rijden. 2 keer over asfalt gegleden met 80~100 km. niks aan het handje. Wel wat schaaf plekken op de pak, maar verder niks. Niet slecht voor een pak dat ruim 15 jaar oud is.

Dezelfde type jassen zijn nu ook te koop voor ongeveer 599 euro nieuw (Exclusief broek) maar uit ervaring weet ik dat voor mensen zoals ik, die door wind, weer, kou rijden, zijn dit niet de type jassen die perfect zijn.

voor het eerst in mijn leven een nieuwe set kleding gekocht voor het aankomend regenseizoen en kou. Diverse jasjes geprobeerd met Gore-tex pro. En het is deze geworden: Rukka Exegal

Link: Rukka Exegal Gore-tex® Jacket White

Pas ervaring:
Elke Armen op 2 plekken met druk sluiting smaller te maken. Heeft op elke heup kant een verstel mogelijkheid. Echt Water dichte zakken aan buitenkant. Heeft een nek + kin storm afscherming die opgeborgen zit achter je nek. Standaard met bescherming stukken: rug 1x, schouders, ellebogen, bostkast 2x (1 elke kant). Als je je armen beweegt ritselt het materiaal niet. Heeft een zachte binnenvoering die men eruit kan halen.
Gore-tex pro: Gore-tex is op de buitenlaag vastgemaakt, daardoor is er geen extra ruimte waar water zich kan ophopen.
Omdat de jack zoveel vertel mogelijkheden heeft, kan je het zo strak als je wilt aanpassen. Zit daardoor als gegoten bijna.
Kort op een motor gezeten en de broek geprobeerd.

De jas en broek zijn samen bijna 2 keer duurder dan mijn oude motor...... maar vanaf nu: doei stank en opdroog probleem! (hoop ik)
Er klagen in mijn buurt nog mensen over mijn oude motor..... work in progress, kan niet alles in 1 keer kopen mensen! geld groeit niet aan bomen zover ik weet. Zo als dat is, dan a.u.b. mij een PM sturen, dan wil ik ook zo een boom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan