Weerstand dynamo spoelen bij lage buitentemperatuur

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Goedemiddag

Mijn accu laad niet op omdat de spanning bij 5000 toeren niet hoger wordt dan 12,55 volt.

De spanning regelaar heb ik door gemeten en die is stuk. Voor de zekerheid ook meteen de weerstand van de oplaad spoelen gemeten.

Volgens het wphb moet dit tussen de 0.2 - 0.3 ohm zijn bij 20 graden.


Gezien het weer wordt het voorlopig geen 20 graden =) en heb geen verwarmde binnenruimte.

Ik heb zojuist bij 10 graden en weerstand gemeten van 1,4 - 1,7. Zijn de spoelen nu binnen de specs?

Grofweg de uitslag bij 10 graden x 2 (20 graden) = 2,8 - 3,4 ohm =)



Groet
 
Wat geeft je meter aan als je de meetpennen tegen elkaar houd?
Je moet die waarde er af trekken.
De temperatuur heeft een zeer kleine invloed op je meting.
Beter meet je de ac spanning op de dynamo.
 
De temperatuur is wel iets van invloed bij een weerstandsmeting. Maar dat is zo minimaal dat je hooguit 1 a 2 tienden afwijking moet hebben.

En wat V.D.V. al aangeeft, je kan beter de spanning uitgangsspanning meten.
 
Temperatuur maakt weinig uit maar het is wel lastig om deze waarden heel exact te meten.
Er zitten meestal meerdere spoelen in de dynamo

Als een dynamo kapot gaat dan gaat er meestal een spoel kapot. Dus het is belangrijker om de waarden van de spoelen te vergelijken. Een spoel kan op drie manieren defect zijn.

1. Isolatie is gesmolten daardoor de draden elkaar raken in de spoel. Gevolg lagere weerstand.
2. Spoel is doorgebrand. Gevolg oneindig hoge weerstand
3. Isolatie is gesmolten daardoor maakt de spoel contact met frame. Gevolgd lage weerstand t.o.v. frame

De derde meting wordt nog wel eens vergeten. Bij mij kwam er genoeg spanning van alle spoelen en was de weerstand onderling prima. Door echter de kortsluiting met het frame kwam er niet genoeg uit de spanningsregelaar terwijl de regelaar niet defect was.
 
Dank voor de antwoorden.

Dus dan zet ik de + op 1 van de 3 witte output draden van de dynamo en dan de - op de accu -

Motor starten en gas geven?

Natuurlijk de meter op volt zetten. Hoeveel volt zou ik ongeveer moeten krijgen?


De spanning regelaar is kapot en niet aangesloten. Kan ik de motor starten met de 3 witte draden van de dynamo ontkoppelt?


Groeten
 
Dank voor de antwoorden.

Dus dan zet ik de + op 1 van de 3 witte output draden van de dynamo en dan de - op de accu -

Motor starten en gas geven?

Natuurlijk de meter op volt zetten. Hoeveel volt zou ik ongeveer moeten krijgen?


De spanning regelaar is kapot en niet aangesloten. Kan ik de motor starten met de 3 witte draden van de dynamo ontkoppelt?


Groeten
Nee.
Je zet de meter ac volt en meet dan terwijl de motor draait met de stekker van de dynamo los op telkens 2 gele draden. Je meet tussen 1 - 2 2 - 3 en 1 - 3
Je moet afhankelijk van het toerental tussen 20 en 90 volt ac meten.
Zit er veel verschil tussen de spoelen dan is de dynamo defect.
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo net alles gemeten.

Weerstand spoelen alle 3 tussen de 1,4 - 1,7

Volt output bij 3000 toeren alle 3 mooi 30volt

Even kijken wat er gebeurd met een nieuwe spanning regelaar, maar ga er van uit dat het nu correct is gemeten is!

Dank allen
 
Zo net alles gemeten.

Weerstand spoelen alle 3 tussen de 1,4 - 1,7

Volt output bij 3000 toeren alle 3 mooi 30volt

Even kijken wat er gebeurd met een nieuwe spanning regelaar, maar ga er van uit dat het nu correct is gemeten is!

Dank allen

Je moet nog even de weerstand meten tussen elke spoelaansluiting en het frame. Deze moet oneindig hoog zijn. PS: Let op dat je niet de weerstand van je lichaam meet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan