Weerstand tussen nieuwe knippers

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
928
119
Techneuten, wil op de ktm duke 790 , reeds geleverde
Shin-Yo LED Knipperlicht Shorty knippers monteren, na montage krijg ik op display foutmelding als zijnde defect richtingaanwijzer. Welke weerstand moet ik er tussen plaatsen? De originele zijn 13.5 V en 3 watt, maar ik lees nergens het aantal watt van de shin yo's. Deze zijn waarschijnlijk lichter in wattage dan orgineel. Gaat om alleen achter
Bij voorbaat dank
 
Hij gaat niet van gloeilamp naar led maar van led naar iets zuinigere leds.
De weerstand van hierboven is daardoor niet geschikt. Er staat nergens een weerstandwaarde bij maar wel een paar van die achterlijke verbindingsblokjes. |(
1,7 watt met een duty cycle van 50% wordt nauwelijks warm.
 
Jazeker, alleen ik vind het wel raar. Je neemt vaak led omdat dit minder stroom kost en nu neem je weer een weerstand zodat je dezelfde stroom gebruikt. Weerstanden worden warm als je ze langdurig belast (file rijden) dus niet te dicht bij je bedrading.
Ik denk dat je verkeerd voorgelicht bent... Op een motor die 100Kw vermogen heeft zal je nog op 100000 km noooooit merken dat je 1,8 watt bespaart, voor zuiniger rijden hoef je het niet te doen. Daarbij wordt het vermogen dat uit de generator komt en niet opgesnoept wordt afgefakkeld naar massa, dus die stroom loopt er toch. Weerstanden worden alleen warm als je de verkeerde vermogens kiest, je kan namelijk ook een weerstandje van 1/8 watt kopen (Opgedampt koolweerstandje), dat zal werken als een flitslampje. Als er een beetje meer stroom door je weerstand gaat lopen kan je keramische types nemen of nog veel beter "Dale" weerstanden, dan combineer je kwaliteit met kwaliteit, die worden niet warm, als je teminste de juiste vermogens neemt, het 50 watt voorbeeldje is overkill
Dale.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat niet van gloeilamp naar led maar van led naar iets zuinigere leds.
De weerstand van hierboven is daardoor niet geschikt. Er staat nergens een weerstandwaarde bij maar wel een paar van die achterlijke verbindingsblokjes. |(
1,7 watt met een duty cycle van 50% wordt nauwelijks warm.
Ik kan daar denk ik aan toevoegen dat dit voor een aanhangertje is dus een vervanging van 1 (één) knipperlichie.

Twee gloeiknippertjes van 21 watt trekken 3,5 ampere wat tot gevolg heeft dat je 3,3 Ohm weerstandjes moet inzetten, dan ben je wel aan een 50 Watt uitvoering gebonden
 
Ik vind het raar dat de knipperlichtuitgang van de ECU afhankelijk is van de belasting.
Ook dat is verklaarbaar. De fabriek houdt er geen rekening mee dat jantje, pietje, klaasje en zelfs truusje allemaal verschillende knippers op hun brommer gaan zitten hannesen, dat staat ook in de eerste 40, 50 pagina's met "danger, caution en beware's" van het boekje omschreven. Je motor is gekeurd met de fabrieksknippers, er mogen eigenlijk geeneens andere op. Daarom zegt de fabriek: "we regelen het zo in dat alleen het vermogen van de originele knippers als legitiem beschouwd wordt". Daar is hij uiteindelijk mee goedgekeurd. Wees maar bij dat we niet in Duitsland wonen (of dat ze de oorlog verloren hebben) anders hadden we allemaal bij de TÜV gelopen...
 
En gelijk die Shin-Yo in de shredder, dat verdienen ze alleen al door hun naam
dat was niet echt mijn vraag , fijne lampjes , gewoon in Nederland gekocht ,dus snap deze opmerking niet helemaal , maar hou mij altijd aanbevolen voor een gegronde uitleg, misschien kunt u mij dan overtuigen om ze ook daadwerkelijk weg te doen.
 
dat was niet echt mijn vraag , fijne lampjes , gewoon in Nederland gekocht ,dus snap deze opmerking niet helemaal , maar hou mij altijd aanbevolen voor een gegronde uitleg, misschien kunt u mij dan overtuigen om ze ook daadwerkelijk weg te doen.

Dan heb je dit zeker niet gelezen...


De fabriek houdt er geen rekening mee dat jantje, pietje, klaasje en zelfs truusje allemaal verschillende knippers op hun brommer gaan zitten hannesen, dat staat ook in de eerste 40, 50 pagina's met "danger, caution en beware's" van het boekje omschreven. Je motor is gekeurd met de fabrieksknippers, er mogen eigenlijk geeneens andere op. Daarom zegt de fabriek: "we regelen het zo in dat alleen het vermogen van de originele knippers als legitiem beschouwd wordt". Daar is hij uiteindelijk mee goedgekeurd. Wees maar bij dat we niet in Duitsland wonen (of dat ze de oorlog verloren hebben) anders hadden we allemaal bij de TÜV gelopen...

Maar als jij het mooi vind moet je ze er gewoon opzetten

En tussendoor heb je op je vraag meer dan 10 zeer nuttige antwoorden gehad die je er zelf uit mag filteren. Ik geloof dat je na 10 jaar aanwezigheid op MF wel gemerkt hebt dat een topic nooit alleen over het onderwerp gaat waarmee het gestart wordt, M-F is namelijk de Belastingdienst niet
 
dat was niet echt mijn vraag , fijne lampjes , gewoon in Nederland gekocht ,dus snap deze opmerking niet helemaal , maar hou mij altijd aanbevolen voor een gegronde uitleg, misschien kunt u mij dan overtuigen om ze ook daadwerkelijk weg te doen.
Zijn prima lampjes heb ze jaren gebruikt. Sommigen houden niet van mooi..
 
Je motor is gekeurd met de fabrieksknippers, er mogen eigenlijk geeneens andere op.
Dit is niet helemaal waar. Het is wel zo, dat de knipperlichten gekeurd moeten zijn voor gebruik binnen de EU (voor ons uiteraard). Je mag toch ook zelf bepalen welke bannden onder je fiets gooit? Of de velgen van een auto. Deze mogen allen aangepast worden, zolang ze gekeurd zijn. Dan wel type voertuig specifiek, of in de algemene zin. De knipperlichten moeten in dit geval aan de Europese wet voldoen (kleur van licht, lichtsterkte en veiligheid ivm crashen e.d.).

Daarnaast geeft de motor een foutmelding, omdat de gemeten weerstand lager is dan dat er vanuit de fabriek voor de knippers is ingesteld. Persoonlijk zou ik zoiets aanraden: Weerstanden. Kan je makkelijk tussen de connectoren schuiven bij de knippers en indien je ze er weer af wil halen, is dat ook zo weer gebeurd.
 
Dit is niet helemaal waar. Het is wel zo, dat de knipperlichten gekeurd moeten zijn voor gebruik binnen de EU (voor ons uiteraard). Je mag toch ook zelf bepalen welke bannden onder je fiets gooit? Of de velgen van een auto. Deze mogen allen aangepast worden, zolang ze gekeurd zijn. Dan wel type voertuig specifiek, of in de algemene zin. De knipperlichten moeten in dit geval aan de Europese wet voldoen (kleur van licht, lichtsterkte en veiligheid ivm crashen e.d.).

Daarnaast geeft de motor een foutmelding, omdat de gemeten weerstand lager is dan dat er vanuit de fabriek voor de knippers is ingesteld. Persoonlijk zou ik zoiets aanraden: Weerstanden. Kan je makkelijk tussen de connectoren schuiven bij de knippers en indien je ze er weer af wil halen, is dat ook zo weer gebeurd.
Die weerstand is veel te laag voor TS. Waarom 5 watt disiperen als 1.7 watt voldoende is?
 
Daarom zei ik ook 'zoiets'. Had ff snel degene opgezocht die ik zelf heb en ben er tevreden mee. Kan hij zelf opzoek gaan naar de juiste. Ga niet alles altijd helemaal voor zitten kauwen.
Dus jij denkt dat die dingen te koop zijn met een weerstand van 100 ohm?
Ik zou de richtingaanwijzers open maken en gewoon een weerstand van 2 a 3 watt 100 ohm in de raw solderen.
Lijkt je dat niet een veel nettere en wel beschikbare oplossing?
 
Dus jij denkt dat die dingen te koop zijn met een weerstand van 100 ohm?
Ik zou de richtingaanwijzers open maken en gewoon een weerstand van 2 a 3 watt 100 ohm in de raw solderen.
Lijkt je dat niet een veel nettere en wel beschikbare oplossing?
Zeker geen 2 Watt pakken! Liever gewoon 5.

100 ohm zit bij 14,14 volt op 2 watt. En 14,14 is naar mijn idee net wat laag tijdens het rijden. Ik snap het, de "duty cycle" is geen 100%, maar ik zie geen reden om er geen zwaardere weerstand in te zetten.
5 watt blijft sowieso koeler.
 
Zeker geen 2 Watt pakken! Liever gewoon 5.

100 ohm zit bij 14,14 volt op 2 watt. En 14,14 is naar mijn idee net wat laag tijdens het rijden. Ik snap het, de "duty cycle" is geen 100%, maar ik zie geen reden om er geen zwaardere weerstand in te zetten.
5 watt blijft sowieso koeler.
De meeste knipperautomaten snoepen iets van de spanning af maar dat is iets wat je kan meten (wat ik eerder ook al adviseerde).
Je moet 1.7 watt disiperen en dat met een dutycycle van 50% dus gemiddeld is het minder dan watt. Als je spanning 14 volt is kies je 120 ohm.
De warmte die je genereerd is bij een 1 watt weerstand niet groter dan bij een 5 watt. Ik zie geen reden om er een grotere in te zetten dan 2 a 3 watt.
 
Zeker geen 2 Watt pakken! Liever gewoon 5.
Je moet precies zoveel pakken als nodig is om de foutmelding te voorkomen, en dat is het verschil tussen de oude en de nieuwe knippers. Aangezien de oude ook al LED-knippers zijn is het verschil vrij klein, 1,7W zoals eerder al berekend is

verkeerd gelezen
 
Laatst bewerkt:
De meeste knipperautomaten snoepen iets van de spanning af maar dat is iets wat je kan meten (wat ik eerder ook al adviseerde).
Je moet 1.7 watt disiperen en dat met een dutycycle van 50% dus gemiddeld is het minder dan watt. Als je spanning 14 volt is kies je 120 ohm.
De warmte die je genereerd is bij een 1 watt weerstand niet groter dan bij een 5 watt. Ik zie geen reden om er een grotere in te zetten dan 2 a 3 watt.
Daar heb je een punt. Ik zou liever een 5W pakken, maar dat is dan wel persoonlijke voorkeur. Liever iets te veel dan op het randje zitten.

Wat betreft de warmte heb je natuurlijk gelijk, maar dat wil niet zeggen dat een weerstand met een kleiner vermogen bloedheet kan worden terwijl een weerstand met een groter vermogen koel blijft, vanwege grotere oppervlakte.
 
2 weerstanden van 5 Watt zou in mijn ogen afdoende moeten zijn dan toch? Ongeveer 3,4 Watt totaal per kant wat er gedissipeerd moet worden. Hoef je ze er alleen maar tussen te schuiven en is het niet genoeg, schuif je ze er zo weer tussenuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan