Weerstand tussen nieuwe knippers

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.239
8.355
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Alle leds werken met een geregelde stroom, niet met een geregelde spanning.

Jij weet wel beter... Uiteindelijk is de schakeling rond 1 ledcircuit een soort van stroombron maar als dat met een weerstand geregeld is gaat dat al niet op.. Weet je de definitie nog?

"Een stroombron is een elektrische schakeling die in staat is een stroom van constante sterkte te leveren, onafhankelijk van de aangesloten belasting (bijvoorbeeld de aangesloten weerstand) en de temperatuur"
dus om de stroom constant te houden moet bij een wisselende belasting de spanning varieren

Dat is IN de richtingaanwijzers allemaal geregeld. Alles wat je ergens op een motorfiest aansluit sluit je aan op een spanningsbron, Je kan op een motorfiets lang zoeken naar een stroombron, hooguit dat het laadcircuit daarvoor aangemerkt zou kunnen worden maar dat is in principe meer een stroombegrenzing, omdat de spanning constant blijft, de leds met voorschakelweerstand is ook stroombegrenzing en geen stroombron...
 
  • Like
Waarderingen: Willem

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
282
53
oirschot
Jij weet wel beter... Uiteindelijk is de schakeling rond 1 ledcircuit een soort van stroombron maar als dat met een weerstand geregeld is gaat dat al niet op.. Weet je de definitie nog?

"Een stroombron is een elektrische schakeling die in staat is een stroom van constante sterkte te leveren, onafhankelijk van de aangesloten belasting (bijvoorbeeld de aangesloten weerstand) en de temperatuur" dus om de stroom constant te houden moet bij een wisselende belasting de spanning varieren

Dat is IN de richtingaanwijzers allemaal geregeld. Alles wat je ergens op een motorfiest aansluit sluit je aan op een spanningsbron, Je kan op een motorfiets lang zoeken naar een stroombron, hooguit dat het laadcircuit daarvoor aangemerkt zou kunnen worden maar dat is in principe meer een stroombegrenzing, omdat de spanning constant blijft, de leds met voorschakelweerstand is ook stroombegrenzing en geen stroombron...
Dat is een constant stroombron.
Een led heeft gewoonlijk een drempelspanning van 2 volt. Sluit je deze aan op een hogere spanning dan heb je een kortsluiting. Om dat te voorkomen en de stroom te begrenzen plaats je een weerstand in serie. Stel je hebt 12 volt en je led is 2 volt dan valt er 10 volt over de weerstand. Als je 100mA wilt hebben door de led (en dus ook door de serieweerstand) dan moet je een weerstand hebben van 10v / 0.1 A=100 ohm. En ja, dan heb je dus een stroombron van 100mA
 
  • Like
Waarderingen: Rob RD

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.239
8.355
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Zorg nou maar dat ze buiten de clignoteur om gaan...... Ik heb wel een oplossing..
Een diode met een enorme elco, maar dan blijft-ie ook knipperen (effe) als je de knippers uit zet.
Als je die dingen achter wil hebben moet je ze voor ook zetten. Bedrading helemaal aanpassen, heb je ook geen foutmelding meer... Het leven kàn zó mooi zijn... ;(
 

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.414
277
Zorg nou maar dat ze buiten de clignoteur om gaan...... Ik heb wel een oplossing..
Een diode met een enorme elco, maar dan blijft-ie ook knipperen (effe) als je de knippers uit zet.
Als je die dingen achter wil hebben moet je ze voor ook zetten. Bedrading helemaal aanpassen, heb je ook geen foutmelding meer... Het leven kàn zó mooi zijn... ;(
Dat gaat niet, Is geen los onderdeel op zijn motor
 

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.239
8.355
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Ik vind dit net zoiets als rijden met een tubeless band met binnenband.
:^

Dat gaat niet, Is geen los onderdeel op zijn motor
Dat gaat wel want je kan hem helemaal omzeilen, plus naar de knipperlichtschakelaar en daarvandaan naar de knippers... Kan je er ook nog een led-clignoteur op zetten. Ik had bij post 4 al mijn ouwe knippers teruggezet :(
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
282
53
oirschot
okee, maar waar wil jij dan, wat uiteindelijk de oorzaak van deze deeldiscussie, de knippers op een stroombron aansluiten?



Astian heeft het echt niet over de interne electronica van de knipperts...
Ik wel. Ik had het over leds en niet over richtingaanwijzers.
 
  • Like
Waarderingen: Rob RD

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.906
282
53
oirschot
Maak het P contact in de raw schakelaar op het stuur los. Sluit daarna het P contact aan een geschakelde +
Je raw's zullen dan goed werken maar je indicatielampje zal of niet aan gaan of niet knipperen en je krijgt nog steeds een foutmelding.
 

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.414
277
Maak het P contact in de raw schakelaar op het stuur los. Sluit daarna het P contact aan een geschakelde +
Je raw's zullen dan goed werken maar je indicatielampje zal of niet aan gaan of niet knipperen en je krijgt nog steeds een foutmelding.
Als het nog steeds richting @Astian bedoeld is, een GS LC heeft een LIN-bus voor de informatie die vanaf de stuurschakelaar komt.
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.929
444
40
Eindhoven
Ik ben er uit wat voor weerstand het is. Er is een niet-Ohmse weerstand bij TS Astian voor de enige goede oplossing: nieuwe dingen op MP zetten en oude weer monteren.

Edit: Henk is al gered volgens mij, is dus TS niet
 
Laatst bewerkt:

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
817
17
Ik ben er uit wat voor weerstand het is. Er is een niet-Ohmse weerstand bij TS Astian voor de enige goede oplossing: nieuwe dingen op MP zetten en oude weer monteren.

Edit: Henk is al gered volgens mij, is dus TS niet
Jawel lieve kijkbuiskinderen. Henk is al gered, en nogmaals bedankt voor de hulp, er zijn daadwerkelijk een aantal mensen die het echt snappen,en het juiste advies/hulp geven. ( was ander relais al aangekaart :+ )