Weerstand tussen nieuwe knippers

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
926
115
Techneuten, wil op de ktm duke 790 , reeds geleverde
Shin-Yo LED Knipperlicht Shorty knippers monteren, na montage krijg ik op display foutmelding als zijnde defect richtingaanwijzer. Welke weerstand moet ik er tussen plaatsen? De originele zijn 13.5 V en 3 watt, maar ik lees nergens het aantal watt van de shin yo's. Deze zijn waarschijnlijk lichter in wattage dan orgineel. Gaat om alleen achter
Bij voorbaat dank
 
Veel minder dan 3 Watt zou ik voor (power)LED richtingaanwijzers niet verwachten. Heb je een multimeter? Dan kun je hem rechtstreeks op de accu aansluiten met de multimeter in de 10A stand er in serie tussen. (let op dat je de snoeren goed aansluit - 10A is meestal een aparte aansluiting).
Daarna meet je de spanning van de accu, en vermenigvuldig je die met de eerder gemeten stroom.

Voor je dat doet: + en - niet omgedraaid?
 
Doe toch maar in serie....
In het geval van een richtingaanwijzer niet, de functie van de weerstand is in dit geval niet gelijk aan die van een voorschakelweerstand die je gebruikt als je een (kleine) LED op een voeding met een te hoge spanning voor die LED aansluit.

De LED richtingaanwijzer heeft geen weerstand nodig, die kan gewoon aangesloten worden op de 12 volt. De weerstand is alleen nodig om het knipperrelais zwaarder te belasten zodat de knipperfrequentie weer klopt. In het geval van een LED richtingaanwijzer parallel dus.
 
Dank voor reactie, natuurlijk parralel,ik wil voltage gelijk houden, maar het gaat over de weerstand. Ik ga van 3 watt naar nog lichter, 1 watt vermoed ik, maar krijg dus waarschuwing dat lamp stuk is op mn display.
 
Als de originele knippers 3 watt zijn moeten je weerstanden dat gaan dissiperen. Dat is een kwart ampere hegeen inhoudt dat je 12 / 0,25 = 48 ohm weerstanden moet hebben

Waarom hoor ik in alle goedbedoelde antwoorden nergens het woord "ohm" voorbijkomen? De enige grootheid die direct is verbonden met het begrip weerstand
 
Ik weet niet wat voor relais in jouw motor zit maar ik heb er een met 2 punts aansluiting. Ik heb deze vervangen door een elektronisch relais. CARPRIE Auto-styling 12 V 2 Pin LED Flasher Relais Verstelbare Frequentie Motorfiets
knipperrelais.jpg
Hoef je niet te tobben met weerstanden en je kunt zelfs de frequentie regelen hoe snel ze knipperen
 
Als de originele knippers 3 watt zijn moeten je weerstanden dat gaan dissiperen. Dat is een kwart ampere hegeen inhoudt dat je 12 / 0,25 = 48 ohm weerstanden moet hebben

Waarom hoor ik in alle goedbedoelde antwoorden nergens het woord "ohm" voorbijkomen? De enige grootheid die direct is verbonden met het begrip weerstand
Ik heb het aangepast!
 
Je gaat toch niet met weerstanden prutsen? Gewoon lastonafhankelijk knipperrelais er in. Of nog beter, terug 3 watt knippers monteren.
:^

Ik heb zelfs de LED knippers die op de oude FZR600t zaten die ik kocht weer vervangen door originele... Met gloeilampjes...
Overigens is met die weerstanden niks mis en is het absoluut geen gepruts als je het technisch goed uitvoert
 
Laatst bewerkt:
Ik was nieuwsgierig, dus ik ben even verder gaan zoeken. En misschien ben ik slecht met Google, maar ik kan nergens iets over een soortgelijk probleem met die KTM vinden, terwijl er wel volop te vinden is over het aanpassen van de richtingaanwijzers.

Omdat er origineel al LED richtingaanwijzers in die fiets zitten zal er toch ook wel een elektronisch relais in zitten, en niet zo'n ouderwets bimetaalding?

En hoe meet de boardcomputer dat de LED kapot is?
 
Bedankt voor al de reacties tot zo ver. De vraag is betreffende de weerstand, hier zijn dus al een paar juiste antwoorden op gegeven waarmee ik de berekening kan maken. De richtingaanwijzers doen het perfect, maar knipperen ongeveer 5 x meer per minuut (geen probleem) alleen wil ik van die fout melding af. De originele knippers achter zijn 3 watt de nieuwe ongeveer 1.3 watt (stroom in serie gemeten en wet van ohm er op losgelaten) het gaat dus idd maar om een klein verschil wat ik met de weerstandjes parallel aangesloten wil oplossen. Ben nog op zoek (motor is vrij nieuw) waar dat relais zich bevind, want ik heb nog een 2 polig led knipper relais liggen, had deze namelijk op mn 690 ook al vervangen en daarmee het probleem opgelost.
 
Je komt dus zo'n 1,7 watt te kort aan belasting. P=U²/R 1.7=144/R R=85 ohm ervan uitgaande dat je spanning op de raw 12 volt is. Je zou dit eerst kunnen meten en dan opnieuw bereken. Ik zou het eens proberen met weerstanden van 100 ohm 3 watt
 
Super bedankt mensen voor de positieve input, ga straks idd die weerstanden bestellen, laat nog weten of het opgelost is.
PS, er is geen relais meer aanwezig, komt direct uit computer, je schijnt dus wel software matig aanpassingen te kunnen doen wat betreft soort richtingaanwijzers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan