Weerstand tussen nieuwe knippers

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
928
119
Techneuten, wil op de ktm duke 790 , reeds geleverde
Shin-Yo LED Knipperlicht Shorty knippers monteren, na montage krijg ik op display foutmelding als zijnde defect richtingaanwijzer. Welke weerstand moet ik er tussen plaatsen? De originele zijn 13.5 V en 3 watt, maar ik lees nergens het aantal watt van de shin yo's. Deze zijn waarschijnlijk lichter in wattage dan orgineel. Gaat om alleen achter
Bij voorbaat dank
 
2 weerstanden van 5 Watt zou in mijn ogen afdoende moeten zijn dan toch? Ongeveer 3,4 Watt totaal per kant wat er gedissipeerd moet worden. Hoef je ze er alleen maar tussen te schuiven en is het niet genoeg, schuif je ze er zo weer tussenuit.
Het gaat om alleen achter. je dissipeert gemiddeld maar 0,85 watt dus die 5 watt is belachelijk groot en daardoor moeilijk te instaleren en zal ook eerder losbreken door het grotere gewicht. kijk wat je kwijt kan in de raw en of daar 3 watt in past en anders kies je 2 watt, dat is al ruim het dubbele van wat nodig is.
 
Dat lost in dit geval niets op. Het systeem ontdekt dat de knipperlichten minder vermogen verbruiken dan wat eigenlijk zou moeten, en daardoor concludeert dat er iets stuk is. Met een ander relais is de knipperfrequentie wel goed, maar de foutmelding op het dashboard zal dan blijven komen.

Zo'n gekut is dat met de weerstanden echt niet, alleen moet je wel de juiste gebruiken. Zomaar wat weerstanden eraan knopen werkt niet.
 
Heb er op mijn ktm (1290) ook ander pinkers opgezet, sequentiële, stonden al iet op, met weerstanden, denk ik toch 😋.de originele kabels met weerstand van de pinkers geknipt en op de nieuwe gesoldeerd, krijg van tijd tot tijd wel een foutmelding, maar ze marcheren wel gewoon 😁
 
Henk is zover gered dat hij maar gelijk een paar weerstanden ( 2,3 en 5 watt) heeft besteld nav jullie geweldige berekeningen ( bij post 4 ongeveer :+) en in afwachting hiervan volg ik deze draad met veel plezier.
En hoeveel ohm? Dat is belangrijker dan het aantal Watt...
Of eigenlijk: het aantal Watt geeft aan hoeveel een weerstand maximaal aan kan zonder door te branden, maar wat de weerstand daadwerkelijk aan vermogen opneemt hangt af van spanning en weerstand: spanning in het kwadraat gedeeld door de weerstand, P = U2/R. Je kunt de formule ook andersom schrijven als je de weerstand wilt berekenen aan de hand van het op te nemen vermogen (1,7W was dat) en de spanning (14V is eerder al geopperd): R = U2/P, dan kom je op 115 ohm uit. Die zijn er waarschijnlijk niet, dus dan kies je er eentje uit die er zo dicht mogelijk in de buurt zit.
Het maximale wattage van de weerstand kies je zodanig dat het opgenomen vermogen altijd lager zal zijn, maar je kiest 'm ook weer niet te hoog omdat de weerstanden anders te groot/lomp worden.
 
En hoeveel ohm? Dat is belangrijker dan het aantal Watt...
Of eigenlijk: het aantal Watt geeft aan hoeveel een weerstand maximaal aan kan zonder door te branden, maar wat de weerstand daadwerkelijk aan vermogen opneemt hangt af van spanning en weerstand: spanning in het kwadraat gedeeld door de weerstand, P = U2/R. Je kunt de formule ook andersom schrijven als je de weerstand wilt berekenen aan de hand van het op te nemen vermogen (1,7W was dat) en de spanning (14V is eerder al geopperd): R = U2/P, dan kom je op 115 ohm uit. Die zijn er waarschijnlijk niet, dus dan kies je er eentje uit die er zo dicht mogelijk in de buurt zit.
Het maximale wattage van de weerstand kies je zodanig dat het opgenomen vermogen altijd lager zal zijn, maar je kiest 'm ook weer niet te hoog omdat de weerstanden anders te groot/lomp worden.
idd javawa , dit klopt , het ging mij dus om de weerstand ,heb nu 82 , 100 . 120 en 150 besteld. dingen kosten geen rochel , en aangezien ik veel met weerstanden werk zijn een paar extra geen last. En zelfs die computer heeft wel enige tolerantie daar de knippers het doen bij stilstand ( 12.5 ) als bij ladend ( 14.+) zonder fout melding
 
idd javawa , dit klopt , het ging mij dus om de weerstand ,heb nu 82 , 100 . 120 en 150 besteld. dingen kosten geen rochel , en aangezien ik veel met weerstanden werk zijn een paar extra geen last. En zelfs die computer heeft wel enige tolerantie daar de knippers het doen bij stilstand ( 12.5 ) als bij ladend ( 14.+) zonder fout melding
Leuk hoe je hier weerstand en last in één bericht weet te gebruiken.
 
Het probleem is opgelost, kreeg mn weerstanden binnen, en de 100 ohm 5 watt versie beviel het beste wat betreft warmte, onbeschermd na 2 minuten knipperen nauwelijks warmer dan 30 graden, en knipperd netjes bij motor uit als motor draaiend ( voltage verschil) na uitvoerig testen de weerstanden netjes geisoleerd verpakt en netjes uit zicht weggewerkt.
Allen hartelijk bedankt (ook dhr. Ohm) voor tips en hopelijk heeft een ander hier ook iets aan.
 
Het probleem is opgelost, kreeg mn weerstanden binnen, en de 100 ohm 5 watt versie beviel het beste wat betreft warmte, onbeschermd na 2 minuten knipperen nauwelijks warmer dan 30 graden, en knipperd netjes bij motor uit als motor draaiend ( voltage verschil) na uitvoerig testen de weerstanden netjes geisoleerd verpakt en netjes uit zicht weggewerkt.
Allen hartelijk bedankt (ook dhr. Ohm) voor tips en hopelijk heeft een ander hier ook iets aan.
Mooi dat het is opgelost. heb je ze in de raw zelf gesoldeerd of er buiten?
 
20190806_211643.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan