Weerstand tussen nieuwe knippers

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
928
119
Techneuten, wil op de ktm duke 790 , reeds geleverde
Shin-Yo LED Knipperlicht Shorty knippers monteren, na montage krijg ik op display foutmelding als zijnde defect richtingaanwijzer. Welke weerstand moet ik er tussen plaatsen? De originele zijn 13.5 V en 3 watt, maar ik lees nergens het aantal watt van de shin yo's. Deze zijn waarschijnlijk lichter in wattage dan orgineel. Gaat om alleen achter
Bij voorbaat dank
 
Ook even de vraag hier stellen.

GS van 2019 met de standaard halogeen richtingaanwijzers 10 Watt.
LEDjes zijn 1,3 Watt.

Zitten weerstandjes in parallel tussen van 8,3 Ohm (collega's van me hebben dit berekend en zou moeten werken). Ik blijf alleen met die vervloekte melding zitten (en een te snelle frequentie). Mijn broer blijft bij hoog en bij laag beweren dat "het een BMW is en dat nooit zal werken en dat dat geprogrammeerd moet worden etc etc etc."

Kan er iemand mij een klaar antwoord geven en me in de juiste richting sturen, want wat mijn collega's me zeiden klopt dus niet (of ik doe iets fout).

Hartelijke dank!
 
Ook even de vraag hier stellen.

GS van 2019 met de standaard halogeen richtingaanwijzers 10 Watt.
LEDjes zijn 1,3 Watt.

Zitten weerstandjes in parallel tussen van 8,3 Ohm (collega's van me hebben dit berekend en zou moeten werken). Ik blijf alleen met die vervloekte melding zitten (en een te snelle frequentie). Mijn broer blijft bij hoog en bij laag beweren dat "het een BMW is en dat nooit zal werken en dat dat geprogrammeerd moet worden etc etc etc."

Kan er iemand mij een klaar antwoord geven en me in de juiste richting sturen, want wat mijn collega's me zeiden klopt dus niet (of ik doe iets fout).

Hartelijke dank!
Waar haal jij weerstanden van 8,3 ohm? Hoeveel watt zijn je weerstanden?
Je moet 8,7 watt dissiperen om weer aan 10 watt te komen. P=U²/r 12x12=144/8,7 16.6 ohm.(meet eerst wat de spanning op de raw's is)
Hoe kom je aan die 8,3 ohm? is dat per 2 raw's?
Een lamp werkt als een ptc, daarom afronden naar beneden, kom je op 15 ohm per raw (mits de raw's 12 volt krijgen)
 
Waar haal jij weerstanden van 8,3 ohm? Hoeveel watt zijn je weerstanden?
Je moet 8,7 watt dissiperen om weer aan 10 watt te komen. P=U²/r 12x12=144/8,7 16.6 ohm.(meet eerst wat de spanning op de raw's is)
Hoe kom je aan die 8,3 ohm? is dat per 2 raw's?
Een lamp werkt als een ptc, daarom afronden naar beneden, kom je op 15 ohm per raw (mits de raw's 12 volt krijgen)

Omdat collega's met een multimeter de weerstandjes hebben gecheckt, en omdat dit op de verpakking stond: 8.2R 25W

-edit: RAW's zijn inderdaad 12V. Dus jij zegt weerstanden van 15 Ohm in parallel en het zaakje werkt zonder foutmelding op de BC?
 
Laatst bewerkt:
heb je ook een antwoord op de rest van mijn vragen?
Ik wil je graag helpen maar dat kan niet door te gissen.

Waar haal jij weerstanden van 8,3 ohm?
Van IDE in Pittem, als het dat is wat je bedoelt :X

Hoeveel watt zijn je weerstanden?
25 Watt staat op de verpakking

Hoe kom je aan die 8,3 ohm? is dat per 2 raw's?
Omdat een collega van me belde naar IDE in Pittem, het probleem uitlegde en die man aan de andere kant zei: ik stuur wel op wat je nodig hebt. Ik ben dus helemaal nergens bij gekomen, maar heb me (foutief) laten adviseren.
Dat is per RAW. Ik heb er zo 4 van 8,3 25W; waardeloos.
 
Akkoord, maar da's nu niet meer aan de orde, het is toch de bedoeling dat ik die gekochte leds ga gebruiken.
Volgens wat je eerder zij moet ik dus weerstanden van 15 ohm per RAW steken?
Als je zeker weet dat die originele lampjes inderdaad 10 watt zijn en dat ze 12 volt krijgen wel.
Meten is weten. Als ze 14 volt krijgen is het 22,5 ohm. Ik vind het wel raar dat wanneer de weerstand te laag is (zoals bij jouw) dan zouden ze niet te snel mogen knipperen. Ik twijfel niet aan mijn berekeningen maar meer aan je gegevens.
 
Zo zien ze eruit.

Op mijn halogeen-knippers staat 10 Watt, 12 Volt. Mijn led's zijn 1,3 Watt en 12 Volt.

Ik heb even op RealOEM gekeken voor BMW. Dan zou de gloeilamp dit stuknummer moeten zijn 63217169203 en kom ik na een rondje google op:

en da's dus 12V en 10W zoals ik het op mijn pinkers zag.

Als ik geen weerstanden steek dan knipperen ze veel te snel. Met de weerstanden die ik hier beschrijf (25 Watt en 8.2 ohm) knipperen ze 1 maal en dan niets meer.
Gek is ook dat wanneer ik zonder weerstanden de vier RAW's tegelijk doe, dan gaan ze aan normale frequentie. Linkse of rechtse zijde alleen: te snelle frequentie.
 
Dan zit je dus met die 8,2 ohm veel te laag. je kan proberen met 15 ohm. de kans is groot dat het dan gewoon werkt.
De spanning die op het lampje of de led staat zegt niet veel. het gaat er om wat ze aangeboden krijgen en dan maakt 12 of 14 volt een groot verschil.
Voor een paar euro weet je het. 10 watt is meer dan voldoende
 
Top, nu ben ik op gang.

Scheelt het dan veel dat deze 16 ohm zijn, of...? Zijn op stock vlakbij waar ik werk, vandaar :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan