Weerstand tussen nieuwe knippers

RedHenk

Die hard MF'er
13 jun 2008
928
119
Techneuten, wil op de ktm duke 790 , reeds geleverde
Shin-Yo LED Knipperlicht Shorty knippers monteren, na montage krijg ik op display foutmelding als zijnde defect richtingaanwijzer. Welke weerstand moet ik er tussen plaatsen? De originele zijn 13.5 V en 3 watt, maar ik lees nergens het aantal watt van de shin yo's. Deze zijn waarschijnlijk lichter in wattage dan orgineel. Gaat om alleen achter
Bij voorbaat dank
 
Alle leds werken met een geregelde stroom, niet met een geregelde spanning.


Jij weet wel beter... Uiteindelijk is de schakeling rond 1 ledcircuit een soort van stroombron maar als dat met een weerstand geregeld is gaat dat al niet op.. Weet je de definitie nog?

"Een stroombron is een elektrische schakeling die in staat is een stroom van constante sterkte te leveren, onafhankelijk van de aangesloten belasting (bijvoorbeeld de aangesloten weerstand) en de temperatuur"
dus om de stroom constant te houden moet bij een wisselende belasting de spanning varieren

Dat is IN de richtingaanwijzers allemaal geregeld. Alles wat je ergens op een motorfiest aansluit sluit je aan op een spanningsbron, Je kan op een motorfiets lang zoeken naar een stroombron, hooguit dat het laadcircuit daarvoor aangemerkt zou kunnen worden maar dat is in principe meer een stroombegrenzing, omdat de spanning constant blijft, de leds met voorschakelweerstand is ook stroombegrenzing en geen stroombron...
 
Jij weet wel beter... Uiteindelijk is de schakeling rond 1 ledcircuit een soort van stroombron maar als dat met een weerstand geregeld is gaat dat al niet op.. Weet je de definitie nog?

"Een stroombron is een elektrische schakeling die in staat is een stroom van constante sterkte te leveren, onafhankelijk van de aangesloten belasting (bijvoorbeeld de aangesloten weerstand) en de temperatuur" dus om de stroom constant te houden moet bij een wisselende belasting de spanning varieren

Dat is IN de richtingaanwijzers allemaal geregeld. Alles wat je ergens op een motorfiest aansluit sluit je aan op een spanningsbron, Je kan op een motorfiets lang zoeken naar een stroombron, hooguit dat het laadcircuit daarvoor aangemerkt zou kunnen worden maar dat is in principe meer een stroombegrenzing, omdat de spanning constant blijft, de leds met voorschakelweerstand is ook stroombegrenzing en geen stroombron...
Dat is een constant stroombron.
Een led heeft gewoonlijk een drempelspanning van 2 volt. Sluit je deze aan op een hogere spanning dan heb je een kortsluiting. Om dat te voorkomen en de stroom te begrenzen plaats je een weerstand in serie. Stel je hebt 12 volt en je led is 2 volt dan valt er 10 volt over de weerstand. Als je 100mA wilt hebben door de led (en dus ook door de serieweerstand) dan moet je een weerstand hebben van 10v / 0.1 A=100 ohm. En ja, dan heb je dus een stroombron van 100mA
 
Zorg nou maar dat ze buiten de clignoteur om gaan...... Ik heb wel een oplossing..
Een diode met een enorme elco, maar dan blijft-ie ook knipperen (effe) als je de knippers uit zet.
Als je die dingen achter wil hebben moet je ze voor ook zetten. Bedrading helemaal aanpassen, heb je ook geen foutmelding meer... Het leven kàn zó mooi zijn... ;(
 
Zorg nou maar dat ze buiten de clignoteur om gaan...... Ik heb wel een oplossing..
Een diode met een enorme elco, maar dan blijft-ie ook knipperen (effe) als je de knippers uit zet.
Als je die dingen achter wil hebben moet je ze voor ook zetten. Bedrading helemaal aanpassen, heb je ook geen foutmelding meer... Het leven kàn zó mooi zijn... ;(

Dat gaat niet, Is geen los onderdeel op zijn motor
 
Ik vind dit net zoiets als rijden met een tubeless band met binnenband.
:^

Dat gaat niet, Is geen los onderdeel op zijn motor

Dat gaat wel want je kan hem helemaal omzeilen, plus naar de knipperlichtschakelaar en daarvandaan naar de knippers... Kan je er ook nog een led-clignoteur op zetten. Ik had bij post 4 al mijn ouwe knippers teruggezet :(
 
Maak het P contact in de raw schakelaar op het stuur los. Sluit daarna het P contact aan een geschakelde +
Je raw's zullen dan goed werken maar je indicatielampje zal of niet aan gaan of niet knipperen en je krijgt nog steeds een foutmelding.
 
Maak het P contact in de raw schakelaar op het stuur los. Sluit daarna het P contact aan een geschakelde +
Je raw's zullen dan goed werken maar je indicatielampje zal of niet aan gaan of niet knipperen en je krijgt nog steeds een foutmelding.

Als het nog steeds richting @Astian bedoeld is, een GS LC heeft een LIN-bus voor de informatie die vanaf de stuurschakelaar komt.
 
Ik ben er uit wat voor weerstand het is. Er is een niet-Ohmse weerstand bij TS Astian voor de enige goede oplossing: nieuwe dingen op MP zetten en oude weer monteren.

Edit: Henk is al gered volgens mij, is dus TS niet
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er uit wat voor weerstand het is. Er is een niet-Ohmse weerstand bij TS Astian voor de enige goede oplossing: nieuwe dingen op MP zetten en oude weer monteren.

Edit: Henk is al gered volgens mij, is dus TS niet
Jawel lieve kijkbuiskinderen. Henk is al gered, en nogmaals bedankt voor de hulp, er zijn daadwerkelijk een aantal mensen die het echt snappen,en het juiste advies/hulp geven. ( was ander relais al aangekaart :+ )
 
Als dat zo is wel ja. Dan is er nog de vraag van het/de vast ingebouwde controlelampje(s). Ik weet graag of de knippers aan zijn. Dus een extra lampje op het dashboard.

Ontbreken van goed werkend(e) controlelampje(s) is overigens in D een reden voor afkeuring (daar hebben jullie in NL en B weer ietsje geluk mee).
 
Als dat zo is wel ja. Dan is er nog de vraag van het/de vast ingebouwde controlelampje(s). Ik weet graag of de knippers aan zijn. Dus een extra lampje op het dashboard.

Ontbreken van goed werkend(e) controlelampje(s) is overigens in D een reden voor afkeuring (daar hebben jullie in NL en B weer ietsje geluk mee).
Moeten in Duitsland motoren apk gekeurd worden? Je kan een extra draadje vanaf een led in de raw via 2 diodes en een transistor naar je indicatielampje maken. Dan zal het indicatielampje oplichten tegelijk met de led in de raw's
 
Terug
Bovenaan Onderaan