Weerstand van knipperlicht

ForShizzle

MF veteraan
19 okt 2007
1.741
11
Noord-Holland
Ik ben bezig met het installeren van led knipperlichten. Nu heb ik onderstaande weerstand:

207-025_06AW.jpg


Nu is mij onduidelijk wat plus is en wat min is. of maakt dat voor een weerstand niet uit?
 
Ik ben bezig met het installeren van led knipperlichten. Nu heb ik onderstaande weerstand:

[afbeelding]

Nu is mij onduidelijk wat plus is en wat min is. of maakt dat voor een weerstand niet uit?

Bij weerstanden maakt de richting niks uit, maar deze kastjes hebben 2 draden (weerstand zet je in serie, dus maar 1 draad nodig), en zijn vrij groot wat mij doet vermoeden dat het wat meer is als een weerstand..
 
Bij weerstanden maakt de richting niks uit, maar deze kastjes hebben 2 draden (weerstand zet je in serie, dus maar 1 draad nodig), en zijn vrij groot wat mij doet vermoeden dat het wat meer is als een weerstand..


wat hij waarschijnlijk bedoeld is, dat alleen de plus van het lampje een weerstand nodig heeft om te knipperen.
als je alle 4 de knippers voor led vervangt, kan je beter een relais nemen want dat is goedkoper en minder werk om te installeren.
 
MIS, enige malen.

- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes. Rood geel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.
 
Laatst bewerkt:
Als je met een weerstand een lampje van 21 Watt wilt immiteren (parallel aan de LEDS, zoals gezegd), dat is zo'n weerstand al gauw zo groot.
Althans de behuizing, die als koellichaam fungeert.
Ze lijken erg veel op het type dat ik heb gebruikt en zelfs die stijgen aanmerkelijk in temperatuur als je het knippergebeuren een poosje aan hebt staan.
 
Als je met een weerstand een lampje van 21 Watt wilt immiteren (parallel aan de LEDS, zoals gezegd), dat is zo'n weerstand al gauw zo groot.
Althans de behuizing, die als koellichaam fungeert.
Ze lijken erg veel op het type dat ik heb gebruikt en zelfs die stijgen aanmerkelijk in temperatuur als je het knippergebeuren een poosje aan hebt staan.

Inderdaad, zo moet het: parallel schakelen die handel. :}
Dat is wel zonde natuurlijk want je vergooit hiermee de energiewinst die de LEDs opleveren. En ze worden inderdaad vrij warm.
Een belasting-onafhankelijk relais is een betere optie. Heb er laast ook eentje gekocht bij louis.de.
 
MIS, enige malen.

- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes. Rood geel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Willem had het bij het juiste eind. Ik heb het dus voor elkaar gekregen. Voor elke pinker heb je dus 1 weerstand nodig met 4 draden. Geel voor bijvoorbeeld min en zwart voor plus.

Nogmaals bedankt! *O*
 
MIS, enige malen.

- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes. Rood geel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.

dat bedoelde ik ook met mijn 2e reactie, maar jij legt 't beter uit :Y
 
Inderdaad, zo moet het: parallel schakelen die handel. :}
Dat is wel zonde natuurlijk want je vergooit hiermee de energiewinst die de LEDs opleveren. En ze worden inderdaad vrij warm.
Een belasting-onafhankelijk relais is een betere optie. Heb er laast ook eentje gekocht bij louis.de.

heb ik ook gedaan (cbr 600rr 2004+ 2003+2007)
werkt perfect!
 
heb ik ook gedaan (cbr 600rr 2004+ 2003+2007)
werkt perfect!
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.
 
effe een andere vraag tussendoor,

weet er iemand of je ook knipperlichten voor d motor kunt krijgen in een NIET-oranje kleur, voor als je bv. doorzichtige glaasjes ervoor hebt?!???!!!


en waar kan ik die verkrijgen????



THX qwikkie!!!
 
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.

Daarvoor zijn universele relais verkrijgbaar, dan werkt dat ook. Bij dat wat ik gekocht heb staat het er zelfs expliciet bij. En anders twee diodes gebruiken en het verklikkerlampje naar massa ipv tussen de knippers.
 
Ja, technisch natuurlijk veel eleganter máár als je 1 verklikker-lampje in dashboard hebt zitten in "klassieke" schakeling zonder eigen "min" tussen linkspinkerplus en rechtspinkerplus ("min-zoekend/kiezend door de koude pinkers heen") wordt het een afmattend stuk moeilijker om JE ZIN TE KRIJGEN.


klopt !
heb dit probleem al eens gelezen op een ander forum
maar in dit geval ging het om een cbr 600 rr, en die hebben dat niet weet ik uit ervaring

btw jij weet hier wel een hoop van
 
Laatst bewerkt:
effe een andere vraag tussendoor,

weet er iemand of je ook knipperlichten voor d motor kunt krijgen in een NIET-oranje kleur, voor als je bv. doorzichtige glaasjes ervoor hebt?!???!!!


en waar kan ik die verkrijgen????



THX qwikkie!!!

dan moet je LED nemen www.louis.de of motorzoom, maar die zijn duurder.
ik weet dat motorzoom hun producten bij louis inkoopt.
 
JOH, dat snap ik, maar er moeten ook normale lampjes zijn die gecoat zijn met het een of ander goedje....


schijnbaar in ieder HEUTS te verkrijgen, maar ik weet er niets van, iemand hier wel?
 
Daarvoor zijn universele relais verkrijgbaar, dan werkt dat ook. Bij dat wat ik gekocht heb staat het er zelfs expliciet bij. En anders twee diodes gebruiken en het verklikkerlampje naar massa ipv tussen de knippers.
Ja, ik ken de mogelijke oplossingen en kan er ad-hoc ook méér verzinnen maar dat geeft veel (priegel)werk, vereist precisie en inzicht, vooral als het spul in een printje zit.

De rauwdouw-oplossing met kachelweerstandjes om op het "oude" verbruik te komen rekent op betrouwbare wijze af met meer dan 1 mogelijk loerend probleem. Je hebt dan niet het voordeel van stroombesparing èn moet uitkijken waar je de hitte laat van de weerstanden voor het geval je eens erg lang moet pinkeren (als alarm gebruiken ofzo) maar behoudt het voordeel van de lange levensduur van LEDs èn in veel gevallen ook mooiere/kleinere pinkers.
 
Laatst bewerkt:
klopt !
heb dit probleem al eens gelezen op een ander forum
maar in dit geval ging het om een cbr 600 rr, en die hebben dat niet weet ik uit ervaring

btw jij weet hier wel een hoop van
Ik was in mijn jonge jaren electronica-knutselaar en werkte tot ruim mijn 30e overwegend in onderdelen-handel.

Grapje met lampje of piepertje als verklikker op/tussen pinkers was mij 1x uitgelegd door een monteur van bromfietsen (die zelf motorrijder was/is) en ik paste dat in variaties toe op mijn brommers en die van mijn zoons, alles toen nog wisselspanning dus waar nodig/nuttig extra brugcel en/of diodes, eventueel elco erbij.

Aan motorrijden ben ik nooit toegekomen maar ik zie die "dikke beesten" zo graag.
:)

Sinds mijn pensionering rijd ik twindiesel vierwieler "brommobiel"; heb nu mijn tweede, is de vrachtkar MEGA (van Aixam), eindelijk naar mijn zin; hoge wielen en instap, rechtopzit, grote ramen met weinig aanvries-neiging, ruime cabine, stevige handles, grote spiegels en je kunt er een wereld op versjouwen. Ik heb de open alu laadbak en rood/grijze cabine.

Dakhoogte 1,80m boven de weg; laadbak met neerklapbare/afneembare kantstukken van 30cm hoog en laadvloer 1,60 x 1.50m. Vooraan op de laadbakbodem een passend gezaagd stuk sterke Duitse plastic rioolpijp klemmend ingelegd om te zorgen dat o.a de tuinkist
-onder-spanband vlak daarachter, nooit met zijn bovenkant de (dom) iets overstekende cabine-uitbolling kan raken. In die tuinkist stop ik inkopen, tegen het wegwaaien en natregenen. Daarachter is ruimte zat voor 10 Duitse bierkratten à 20x 0,5 liter, 5stuks precies klem naast elkaar, een regelmatige aankoop want ook een zoon die dichtbij woont en onregelmatige werktijden heeft komt er vaak graag een op de gekste uren bij mij halen, mooi voordelig 5,99 euro per krat. Wij vinden allebei Duits pils het lekkerst dus dit grensland-voordeel pik ik mooi mee.

multiTruck_mega.gif
 
Laatst bewerkt:
Nee, is een klein merk "Königshof", dagelijks (nachtelijks) slobberbier maar niet slecht voor het prijsje; echte 'klasse' merken koop ik heel soms om ff het verschil te proeven tegen 2-3 x de prijs. Krombacher is best heel aardig maar het "echte" werk vind ik dan toch Rothaus en Bitburger .....

Of een Belgisch (ook dichtbij) langzaam-bier "Duvel", 0,25 liter flesjes, max 4 op een avond en niets anders alcoholisch ertussendoor, blijf op 1 smaak.

:9
 
Ook de beste wensen voor Oma!!

MIS, enige malen.

- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes. Rood geel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- ik kan de ingang op de weerstand niet zien van de zwarte draden; als die met het metalen huis verbonden zijn, wel zorgen dat dat je min-kant is anders heb je bij bevestigen op frame-metaal een vette kortsluiting.

Ik wil graag even terugkomen op bovenstaand antwoord van Willem.
Begrijp ik het goed als ik deze weerstandjes aansluit volgens bijgaand figuur?



full
 
Terug
Bovenaan Onderaan