weerstanden kopen

atredz

MF veteraan
1 nov 2007
1.079
0
arnhem
zoals de titel zegt waar kun je fysiek 15ohm weerstanden kopen. Ik bedoel dus in een winkel en niet op internet.

via google niet echt iets kunnen vinden helaas :s
hoop dat iemand het hier weet
 
Door middel van een klein stukje elektronica kan je stroom door de leds eenvoudig en nauwkeurig beheersen. Zie onderstaande afbeelding:

mos_cs.gif


Volgens jouw informatie verbruikt een led 100 mA = 0,1A bij 2 volt.

Vier rijen met leds met levert dan een stroomverbruik op van 0,4A. Je heb in dat geval een weerstand van 3 Ω (ohm) nodig

En met vijf rijen leds loopt er een stroom van 0,5A. Een weerstand van 2,5 Ω dient dan toegepast te worden.

De weerstanden zullen warm worden, dus 1 watts weerstanden zijn aan te raden. Of een aantal weerstanden parallel zetten. Bijvoorbeeld 3 x 10Ω parallel komt overeen met 3Ω

Ook dient de stroomregelaar (lm117) voorzien te worden van een koellichaam. Dit mag niet in contact komen met motorframe.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Door middel van een klein stukje elektronica kan je stroom door de leds eenvoudig en nauwkeurig beheersen. Zie onderstaande afbeelding:

[afbeelding]

Volgens jouw informatie verbruikt een led 100 mA = 0,1A bij 2 volt.

Vier rijen met leds met levert dan een stroomverbruik op van 0,4A. Je heb in dat geval een weerstand van 3 Ω (ohm) nodig

En met vijf rijen leds loopt er een stroom van 0,5A. Een weerstand van 2,5 Ω dient dan toegepast te worden.

De weerstanden zullen warm worden, dus 1 watts weerstanden zijn aan te raden. Of een aantal weerstanden parallel zetten. Bijvoorbeeld 3 x 10Ω parallel komt overeen met 3Ω

Ook dient de stroomregelaar (lm117) voorzien te worden van een koellichaam. Dit mag niet in contact komen met motorframe.

Succes
Dit is geen constant stroombron maar een spanningsregelaar.
Hiermee kan je de spanning stabiliseren op b.v. 12 volt.
Je moet wel zorgen dat de aangelegde spanning minstens 1,25 volt hoger is als de uitgangsspanning.
Als je maar 12 volt aanbied houd je al maar 10.75 over.
Je kan dan 4 leds in serie zetten.
Je hebt dan nog steeds 5 weerstanden nodig.
Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen.
Wat geeft het dat er 20% lichtverschil zit afhankelijk van voornamelijk het toerental bij een raw ?
 
Mm, zal bij daglicht nogal van de kijk-afstand afhangen denk ik. Anderzijds is natuurlijk vooral ook de maximale stroom van belang om de LEDs niet te mollen.
Dan ga je toch uit dat bij de maximale spanning de stroom 90mA is
dan is hij bij minimale sanning nog steeds zo'n 65mA en dat verschil is nauwelijks waarneembaar, zeker bij een lamp die knippert.
Als je werkt met een constant stroombron heb je voor iedere serie zo'n schakeling nodig.
Het kalf word veel groter dan de koe.
 
Dan ga je toch uit dat bij de maximale spanning de stroom 90mA is
dan is hij bij minimale sanning nog steeds zo'n 65mA en dat verschil is nauwelijks waarneembaar, zeker bij een lamp die knippert.
Als je werkt met een constant stroombron heb je voor iedere serie zo'n schakeling nodig.
Het kalf word veel groter dan de koe.
Jawel, ik wist al wel dat jij goed rekent.

Ik denk dat je met 1 voldoende dikke stroombron wel een kunstje kunt uithalen: iedere serie een verwaarloosbaar klein voorschakel-serieweerstandje geven, misschien is minder dan 1 Ohm al voldoende om het zwikje in balans te brengen. Maarja, dat zou dan eerst getest moeten worden natuurlijk.
 
Jawel, ik wist al wel dat jij goed rekent.

Ik denk dat je met 1 voldoende dikke stroombron wel een kunstje kunt uithalen: iedere serie een verwaarloosbaar klein voorschakel-serieweerstandje geven, misschien is minder dan 1 Ohm al voldoende om het zwikje in balans te brengen. Maarja, dat zou dan eerst getest moeten worden natuurlijk.
Dat zou ook nog kunnen, ik zou een paar ohm meer nemen.
Maar wat heb je dan gewonnen ?
 
Dat zou ook nog kunnen, ik zou een paar ohm meer nemen.
Maar wat heb je dan gewonnen ?
Goeie vraag .... misschien ben ik "op punten" te perfectionistisch, blijf bij al zulk spul steeds denken aan lichtopbrengst en temperatuur.

Hoe dan ook heeft TS reeds LEDs gekocht en ondanks tamelijk groot opgeteld vermogen gekozen voor "alleen maar serieweerstand" .... dus is automatisch het door jou voorgesteld compromis het beste. Het feit dat het (toch) om knipperlichten blijkt te gaan is dan een meevaller: ongeveer halve warmtetijd.
 
heb ze op de bestaande stekkers aangesloten.

ja weet dat het aan het relais ligt maar daar zijn andere voor te krijgen.
Dan knipperde hij vantevoren ook al te snel toch ?
Als je het vermogen verlaagd van de richtingaanwijzers gaan ze te snal knipperen.
Dit is bewust zo gemaakt zodat je het ziet als er een lampje defect raakt.
Je kan je relais vervangen door een balstingsonafhankelijk exemplaar.
Ik verwacht dat dan ook je nieuwe leds harder gaan branden.
 
Dan knipperde hij vantevoren ook al te snel toch ?
Als je het vermogen verlaagd van de richtingaanwijzers gaan ze te snal knipperen.
Dit is bewust zo gemaakt zodat je het ziet als er een lampje defect raakt.
Je kan je relais vervangen door een balstingsonafhankelijk exemplaar.
Ik verwacht dat dan ook je nieuwe leds harder gaan branden.

hier voor was die orgineel dus toen deed die het normaal maar idd ff ander relais er in en het werkt zoals het hoort
 
Naar mijn idee knippert hij nog te snel.
Heb je nou een belastingsonafhankelijk relais ?
Als ze links en rechts gelijkertijd knipperen klopt het beter.
Ik vind hem ook erg fel.
 
Volgens beschrijving fabrikant zorgt de lm117 in deze toepassing voor een constante stroomsterkte. Bij een draaiende motor is de spanning ~14 volt en dan zou een serie van vijf leds mogelijk zijn.

Eind goed al goed, Atredz heeft zijn knipperlichten al gemaakt en het ziet er goed uit *O* !

Nog even een weerstanden parallel schakelen en dan is de knipperfrequentie ook in orde.


v.d.v. schreef op 20 januari 2011 @ 20:10

Dit is geen constant stroombron maar een spanningsregelaar.
Hiermee kan je de spanning stabiliseren op b.v. 12 volt.
Je moet wel zorgen dat de aangelegde spanning minstens 1,25 volt hoger is als de uitgangsspanning.
Als je maar 12 volt aanbied houd je al maar 10.75 over.
Je kan dan 4 leds in serie zetten.
Je hebt dan nog steeds 5 weerstanden nodig.
Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen.
Wat geeft het dat er 20% lichtverschil zit afhankelijk van voornamelijk het toerental bij een raw ?
 
Volgens beschrijving fabrikant zorgt de lm117 in deze toepassing voor een constante stroomsterkte. Bij een draaiende motor is de spanning ~14 volt en dan zou een serie van vijf leds mogelijk zijn.

Eind goed al goed, Atredz heeft zijn knipperlichten al gemaakt en het ziet er goed uit *O* !

Nog even een weerstanden parallel schakelen en dan is de knipperfrequentie ook in orde.
Ik had niet goed gekeken.
Het component is een veelgebruikte spanningsregelaar die ook dienst kan doen als constantstroombron.
Wil je dit toepassen in de led raw van ts dan heb je 10 van die schakelingen nodig.
Je wil het perfect doen dmv. constantstroombronnen en dan ga je vermogenweerstanden gebruiken i.p.v. geschiklt relais :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan