Weerstanden led knipperlichten waar plaatsen?

Meertn88

Rookie
11 jun 2017
27
0
Enschede
Goedemiddag,

Gisteren heb ik op mijn MT09 uit 2014 led knipperlichten geplaatst. Optisch superstrak😎
Echter kom ik niet helemaal weg met de weerstandjes. Ik heb de weerstandjes onder mijn zadel geplaatst maar ik heb gemerkt dat die dingen nogal warm worden.

Heeft iemand een tips waar ik ze het beste kan plaatsen?
 
Zelf heb ik een Monster, maar ook LED-knippers met weerstandjes erbij erop gezet. Ik heb ze wel onder het zadel zitten, maar vlakbij het achterlicht tegen de framebuizen aan. Dat is ook het enige waar ze contact mee maken, dus best gunstig voor de dissipatie. Misschien dat je ze onder de kapjes, die aan de zijkant onder het achterste deel van het zadel zitten, kwijt kan.
 
Bedankt voor jullie tips.

Alles is al aangesloten dus ik wil het liefst de weerstandjes op een goede plek hebben.

Niemand die dit probleem ook heeft gehad?

Anders iemand die me kan vertellen welke relais ik moet hebben?

Fijne avond allen
 
Een last onafhankelijk relais heb je nodig.
Wel opletten dat de indicator op het dashbord voor links en rechts apart zijn.
Anders moet je die ook aanpassen met 2 diodes.

Dit. Weerstanden worden loeiheet. En dat moet je eigenlijk niet willen. Mocht je de ruimte hebben om d]ze onzichtbaar aan je frame te kunnen monteren kun je dat ook doen. Raad je dan aan om tussen de weerstanden en het frame koelpasta te smeren (computerzaak).

/edit Je hebt helaas 1 indicator voor je knipperlichten.

Plaatst een knipperlicht relay dat geschikt is voor LED (eBay)

Plaatst 2 diodes:

mdk_diagram.jpg
.

De twee draden die naar je indicator gaan op je dash knip je door. Vervolgens soldeer je op beide draden, die vanuit je kabelboom komen, een diode.

Deze diodes soldeer je dan weer vast aan één van de twee draden aan je indicators.

De draad die overblijft aan je indicator verbind je met de massa.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie tips.

Alles is al aangesloten dus ik wil het liefst de weerstandjes op een goede plek hebben.

Niemand die dit probleem ook heeft gehad?

Anders iemand die me kan vertellen welke relais ik moet hebben?

Fijne avond allen

Ik heb een R6.

Voor zitten \ hangen ze in de zijkuip bij de knipperlichten en achter hangen ze ergens in het kontje (boven de knipperlichten).

Geen idee hoe warm ze worden. Er wordt wel meer warm aan een motor. :+

Lijkt mij dat je niet de hele rit met al jouw 4 knippers aan rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Dit. Weerstanden worden loeiheet. En dat moet je eigenlijk niet willen. Mocht je de ruimte hebben om d]ze onzichtbaar aan je frame te kunnen monteren kun je dat ook doen. Raad je dan aan om tussen de weerstanden en het frame koelpasta te smeren (computerzaak).

/edit Je hebt helaas 1 indicator voor je knipperlichten.

Plaatst een knipperlicht relay dat geschikt is voor LED (eBay)

Plaatst 2 diodes (elektrozaak / hobbywinkel / internet):

[afbeelding].

De twee draden die naar je indicator gaan op je dash knip je door. Vervolgens soldeer je op beide draden, die vanuit je kabelboom komen, een diode.

Deze diodes soldeer je dan weer vast aan één van de twee draden aan je indicators.

De draad die overblijft aan je indicator verbind je met de massa.

Succes!
 
FF een update;

Heb een geschikte plek gevonden. Stond het allemaal nog even te bekijken en opeens had ik het.
De weerstandjes liggen aan weerszijden tegen een stuk frame aan waar geen plastic zit.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips.

Groeten
 
Ik snap sowieso niet waarom mensen led knipperlichten installeren om dan met weerstanden te gaan klooien. De twee grootste voordelen van led komen daardoor te vervallen. Een led knipperlicht is doorgaan 1 á 2 watt tegenover een standaard knipperlicht dat 21 watt is. ( je bespaart behoorlijk wat energie die je ergens anders in kunt steken)
En je betrouwbaarheid zal er ook niet op vooruit gaan vrees is.
Gewoon een lastonafhankelijk relais inbouwen samen met het vervangen van je knippers.
 
Ik snap je reactie ook niet nadat ik het al opgelost heb.

Ik heb de vraag gesteld en mensen hebben me geholpen het op te lossen. Klaar dan toch

Hij heeft echter wel gelijk. Met weerstanden werken is gepruts. Maar goed, 2 diodes (20 cent) en een weerstandsonafhankelijk relais (10) euro is natuurlijk wel een investering.

En als een weerstand in de fik vliegt, dat kan zomaar, betaald de verkering verzekering wel :)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je reactie ook niet nadat ik het al opgelost heb.

Ik heb de vraag gesteld en mensen hebben me geholpen het op te lossen. Klaar dan toch

Mijn reactie is er een op jouw nieuwe probleem. Je hebt een probleem, knippers die te snel gaan, en lost dat op door weerstanden te plaatsen. Die oplossing creëert dan weer een nieuw probleem, overmatige warmteontwikkeling, waardoor je weer een oplossing moet zoeken. In dit geval het plaatsen van de weerstanden op een plek waar die warmteontwikkeling geen kwaad kan. Tevens brengt jouw "oplossing" nog andere effecten met zich mee, zoals ik al aangaf, in de vorm van een groot verlies van energie en een verlies aan betrouwbaarheid.
Dus zie ik niet echt in waarom dit een oplossing is, maar als jij er gelukkig mee bent is het prima. Ik zou dat echter nooit op mijn motor willen hebben en voor een nieuw knipperrelais kiezen. Gewoon het oude vervangen door het nieuwe, en klaar ben je. Zonder knippen in kabels, solderen, en rekening houdend met overmatige warmteontwikkeling.
Enfin, jouw probleem is opgelost en jij bent gelukkig, en dat is wat telt!
:t
 
Mijn reactie is er een op jouw nieuwe probleem. Je hebt een probleem, knippers die te snel gaan, en lost dat op door weerstanden te plaatsen. Die oplossing creëert dan weer een nieuw probleem, overmatige warmteontwikkeling, waardoor je weer een oplossing moet zoeken. In dit geval het plaatsen van de weerstanden op een plek waar die warmteontwikkeling geen kwaad kan. Tevens brengt jouw "oplossing" nog andere effecten met zich mee, zoals ik al aangaf, in de vorm van een groot verlies van energie en een verlies aan betrouwbaarheid.
Dus zie ik niet echt in waarom dit een oplossing is, maar als jij er gelukkig mee bent is het prima. Ik zou dat echter nooit op mijn motor willen hebben en voor een nieuw knipperrelais kiezen. Gewoon het oude vervangen door het nieuwe, en klaar ben je. Zonder knippen in kabels, solderen, en rekening houdend met overmatige warmteontwikkeling.
Enfin, jouw probleem is opgelost en jij bent gelukkig, en dat is wat telt!
:t

Hij heeft een enkele knipperlichtindicator op zijn dashboard. Dus moet 2 diodes plaatsen. Maar toch zou dat ook mijn keuze zijn. Zoals ik eerder zij; een weerstand wel wel branden. En als je na gaat dat je behoorlijk wat wattage moet nabootsen, komt er behoorlijk wat temperatuur vrij.
 
Hij heeft een enkele knipperlichtindicator op zijn dashboard. Dus moet 2 diodes plaatsen. Maar toch zou dat ook mijn keuze zijn. Zoals ik eerder zei; een weerstand wil wel branden. En als je na gaat dat je behoorlijk wat wattage moet nabootsen, komt er behoorlijk wat temperatuur vrij.
 
Ik snap je reactie ook niet nadat ik het al opgelost heb.

Ik heb de vraag gesteld en mensen hebben me geholpen het op te lossen. Klaar dan toch

Die reactie is om je opties te geven.

Je hebt een omslachtige oplossing die extra extra werk kosten en die wellicht eerder voor storingen zorgt en je hebt een oplossing die makkelijker is en bedrijfszekerder.

Het is best aardig als je voor de ene manier hebt gekozen er nog mensen zijn die je uitleggen hoe het een andere keer makkelijker kan, toch ?
 
Bedankt voor jullie tips.

Alles is al aangesloten dus ik wil het liefst de weerstandjes op een goede plek hebben.

Niemand die dit probleem ook heeft gehad?

Anders iemand die me kan vertellen welke relais ik moet hebben?

Fijne avond allen
Model intypen bij Google en dan komt de goeie wel te voorschijn.
Bijkomend voordeel je hoeft niet in je draden te solderen.
Meestal gewoon plug en play (kijk wel even hoeveel stekkers je huidige weerstand heeft)


Was al opgelost zag ik O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan