Weet iemand wat het is?

Gilera Runner VXR200

Die hard MF'er
26 okt 2004
344
0
Sint-Niklaas
Weet iemand wat het is?

--------------------------------------------------------------------------------
Heb dus een Gilera Runner 4t 200 cc en heb dus mijn vario en koppeling vervangen door Malossi exemplaren, ook de riem en nu komt mijn vraag dus:
Tussen de vario en de koppeling zit er een soort wieltje dat er volgens mij voor moet zorgen dat de riem mooi op zijn plaats blijft of de riem gespannen moet houden.
Heb het er vantussen gedaan omdat ik dacht, waarom zit dat hier nu?
Om de boel te begrenzen of heeft het echt zijn nut?
Heb ondervonden dat ik soms een dood punt heb als ik terug wil oppakken , bedoel bij gas lossen bij snelheid en dan terug er alles op en dan houd hij ff in en komt hij er maar door.
Kan dat dus te maken hebben met dat wieltje te verwijderen?
Heb er nu geen foto van omdat ik de boel al dicht heb en vergeten een foto te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Bij een dergelijke variomatic, zorgt de drukveer op de achterste poelie ervoor dat de riem gespannen blijft.

Als je gas loslaat, en je riem blijft hangen, en je geeft weer gas, dan zit je dus nog in de hoogste overbrengingsverhouding.
Ik denk dat je dus een soort bus bedoelt die ervoor zorgt dat de riem niet blijft hangen erin... Zoniet dan kan een zwaardere drukveer uitkomst bieden.

Btw, ik bedoel het niet lullig, maar ik denk dat je beter kan kijken op een brommer of scooterforum... Al die scooters zijn van eenzelfde soort variomatic voorzien, d'r zitten daar denk ik meer lui met ervaring hier mee.
 
Als je op scooterforum deze vraag stelt, weten ze waarschijnlijk niet waar je het over hebt. Ik heb 7 jaar aan scooters gesleuteld, maar dit nog nooit gezien. Wat vaak als begrenzing wordt gebruikt bij scooters, is een ring over de glijbus van je vario, maar zoals je het omschrijft bedoel je dit niet. Deze ring zorgt ervoor dat de vario niet verder open kan, en daardoor de overbrenging naar je achterwiel kort blijft. Maar het lijkt me sterk dat ze een motorscooter gaan begrenzen op snelheid.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je een los wiel tegen je v-snaar hebt lopen, tussen je vario en achterkoppeling in. Ik heb geen idee waar dat voor is, een foto had het idd wat duidelijker gemaakt.
De dip die je nu nog hebt, komt waarschijnlijk idd door een te lichte drukveer. Je zou een zwaardere kunnen proberen. Ik neem aan dat je hem ook wel hebt laten afstellen? (rollers, trekveren, etc?)

succes!
 
Runner '05: Transmission type final drive: Shaft drive (cardan)

Wat ik begrijp uit het verhaaltje is dat er gewoon een soort extra wieltje zit die druk uitoefend op de snaar/riem zodat de druk bij elke variostand gelijk is, en de riem dus niet gaat slippen?

POULIE__________ WIELTJE_________POULIE

Dat idee :+ nu zou je snaar dus los zitten bij je genoemde situatie?

ps. vraag stellen op scooterforum? Lijkt me geen goed idee _O-
 
Runner '05: Transmission type final drive: Shaft drive (cardan)

Wat ik begrijp uit het verhaaltje is dat er gewoon een soort extra wieltje zit die druk uitoefend op de snaar/riem zodat de druk bij elke variostand gelijk is, en de riem dus niet gaat slippen?

POULIE__________ WIELTJE_________POULIE

Dat idee :+ nu zou je snaar dus los zitten bij je genoemde situatie?

ps. vraag stellen op scooterforum? Lijkt me geen goed idee _O-
Ja , hoe je de situatie schetst is juist , het wieltje staat dus tussen de vario en de koppeling met de riem boven en onder.
Het is dus een wieltje dat vrij kan ronddraaien als de riem er niet tegenligt.
Aan de te luchte drukveer zal het niet liggen omdat die ook zwaarder is want die zat samen met de vario als ik hem kochte en ook als ik die vervangde door de ander veer die erop zat moest ik meer kracht zetten om ze samen te drukken.
Alles is van Malossi en is gemaakt om samen te werken voor dit type scooter.
Want snelheid en optrekken is anders zeer beter nu en harder.
Ik ga het wieltje er weer opsteken en als het beter weer is ga ik hem testen en als het nog zo blijft moet ik het elders zoeken en toch eens proberen met lichtere gewichtjes in de vario.....
 
Als de riem dus klein staat vooraan , en achteraan groot ( dat is dus altijd bij scooters die stil staan) en kan ik het wieltje vrij ronddraaien.
Geef ik dus meer gas dan gaat het vooraan een grotere diameter geven en achteraan een kleinere en op een gegeven moment zijn de diameters gelijk en dan krijgt het wieltje kontact.
Geef ik meer gas dan gaat het vooraan groter worden en achteraan kleiner en dan is het kontact met het wieltje ook verdwenen, dus ik denk gewoon als ik dan plots gas loslaat , het wieltje gewoon de riem open houd om beter te erpakken bij weer gas geven.
Of ben ik mis?
Kan het nog niet testen bij dit kutweer....
 
Wellicht is het wieltje daar geplaatst om te voorkomen dat de snaar zichzelf kan raken en zo kapot gaat..?

:^

Zoals je het omschrijft lijkt me dit de meest logische reden.

Ik weet niet of je nog aan het afstellen gaat maar als je een zwaardere drukveer gaat toepassen moet je ook zwaardere rollen in de vario gebruiken. De achterste poulie geeft nu namelijk meer druk aan de vsnaar en daarom moet de voorste vario/halfpoulie dat ook doen, anders trekt de scooter te hoog in zn toeren op. Probeer het toerental te vinden waarin de scooter het meeste koppel levert. Ook wel te vinden in de technische specs van je scooter.

Succes
 
Laatst bewerkt:
wanneer je met een vario geen constante lijn hebt in trekkracht dus ook na het lossen van je gas is het vak dat de gewichten van de "rollen" in je vario niet kloppen

een scooterzaak kan je hierbij denk ik beter helpen dan een motorzaak
 
Hier ff een foto van het wieltje waarover het hier dus gaat !

IMG_0256%20(Medium).JPG


Dat ding dus tussen vario & koppeling.
Ik heb dus zelf ook een Runner 200 VXR en heb toevallig net gisteren hetzelfde besteld (malossi vario, riem, koppeling) Ik vraag me ook al een hele tijd af wrm dit wieltje er nu zit want ik heb ook al vele scooterjaren achter de rug maar dit nog nooit gezien ?! :?
Ik denk niet dat het een begrenzing is omdat ik er dan de werking niet van inzie en denk dat de scoot enkel elektrisch is begrenzd in het CDI !
Het zou idd fijn zijn moest iemand duidelijk kunnen zeggen waarvoor het zou dienen ?! :)
 
hoi, ben sinds gister op t forum, en heb net een runner vxr 2oo gekocht. zou graag meer willen weten over div. dingen van de users die al langer een dergelijke motor-scoot hebben. ik zie hier dingen over vario's , drukveren etc. alsmede verderop iets over een mooie rvs uitlaat. ik zou dus graag in contact komen met degene die dit allemaal al uitgezocht hebben, en dit scheelt mij een hoop zoekwerk ! alvast bedankt..
 
hoi, ben sinds gister op t forum, en heb net een runner vxr 2oo gekocht. zou graag meer willen weten over div. dingen van de users die al langer een dergelijke motor-scoot hebben. ik zie hier dingen over vario's , drukveren etc. alsmede verderop iets over een mooie rvs uitlaat. ik zou dus graag in contact komen met degene die dit allemaal al uitgezocht hebben, en dit scheelt mij een hoop zoekwerk ! alvast bedankt..
Je mag me altijd eens mailen op waterboyke@telenet.be
ofwel toevoegen op msn -> waterboyke@hotmail.com
Heb zelf dus ook een Runner VXR 200
Foto's te vinden op men webspace -> http://users.telenet.be/waterboyke
 
Terug
Bovenaan Onderaan