Weet je het nog?

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Nog maar eens vijf verkeersvragen aan het eind van mijn verkeersquiz toegevoegd?

Weet je nog precies hoe het zit?

Succes.
 
4 van de 5 goed. :)
De eerdere vragen had ik ooit al eens doorgenomen. Er zitten best lastige tussen, maar wel erg leerzaam allemaal. Staan veel dingen bij die je in geen boekje of examen tegenkomt. :}

Vraag 92 was een erg moeilijke als je het mij vraagt. De andere 4 waren goed te doen. Gisteren m'n theorie gehaald, dus ik zou het meeste wel moeten weten. *D
 
Heb in 2000 mijn theorie gehaald en had precies dezelfde fout. Vraag me overigens af hoe het werkt als iemand uit mijn buurt besluit dat ie genoeg heeft van mijn "herrie" motor en een bord verboden in te rijden plaatst. Moet ik me dan daar ook aan houden!?
 
Jezus...ik bak er niks van :D

Maaruh, hoe kom je in 1 keer bij de laatste 5 vragen?
 
Jezus...ik bak er niks van :D

Maaruh, hoe kom je in 1 keer bij de laatste 5 vragen?
lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, je bent nu bij vraag 91 :P
 
Toch nog één goed. :+

Overigens, over dat verkeersbord door de buurtbewoners vind ik wel een vreemde. Als ik het dus in mijn kop haal om een parkeerverbodsbord of weet ik wat bij mij langs de weg te zetten, moet iedereen zich er maar aan houden. :?

Dat biedt perspectieven... Ik weet nog wel wat wegen waar een autosnelweg of autoweg bord niet zou misstaan. O-)
 
Toch nog één goed. :+

Overigens, over dat verkeersbord door de buurtbewoners vind ik wel een vreemde. Als ik het dus in mijn kop haal om een parkeerverbodsbord of weet ik wat bij mij langs de weg te zetten, moet iedereen zich er maar aan houden. :?

Dat biedt perspectieven... Ik weet nog wel wat wegen waar een autosnelweg of autoweg bord niet zou misstaan. O-)

had jij niet laatst zelf een rond bord, rode rand met als opschrift "300+" getekend? O-)
 
<VRESELIJK VEEL HERHALINGEN>, je bent nu bij vraag 91 :P
Je kunt ook starten met vraag 30 of 60. Begin je bij vraag 60, dan wordt het:
lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, lees de eerste vraag, geef een antwoord (bij voorkeur het juiste), lees het antwoord, klik op verder, je bent nu bij vraag 91 :P


:+
 
Toch nog één goed. :+

Overigens, over dat verkeersbord door de buurtbewoners vind ik wel een vreemde. Als ik het dus in mijn kop haal om een parkeerverbodsbord of weet ik wat bij mij langs de weg te zetten, moet iedereen zich er maar aan houden. :?

Dat biedt perspectieven... Ik weet nog wel wat wegen waar een autosnelweg of autoweg bord niet zou misstaan. O-)


Hierover is ook al eens een uitspraak geweest inzake een gele stoeprand.
Deze was door een buurtbewoner geel geverfd omdat hij geen auto voor zijn raam wenste te zien staan. Een automobilist die er toch stond heeft zijn bekeuring vergeefs aangevochten vanwege dezelfde beargumentering.

Overigens heeft die bewoner naderhand wel op mogen draaien voor het reinigen van de bewuste stoeprand, want de gemeente accepteerde die wijziging van het straatbeeld niet.
 
MofkaP, nog een kleine tip van mij:

Aan het einde krijg je een overzicht van alle verkeersborden met een lollig verhaal eromheen, waarbij je zegt dat je via een mouse-over de echte betekenis kunt achterhalen. Dit werkt alleen niet in heel veel browsers. Het werkt *wel* als je het als volgt doet:

<span title="Hier de mouse-over tekst"><... plaatje of wat dan ook ...></span>

Suc6...
 
MofkaP, nog een kleine tip van mij:

Aan het einde krijg je een overzicht van alle verkeersborden met een lollig verhaal eromheen, waarbij je zegt dat je via een mouse-over de echte betekenis kunt achterhalen. Dit werkt alleen niet in heel veel browsers. Het werkt *wel* als je het als volgt doet:

<span title="Hier de mouse-over tekst"><... plaatje of wat dan ook ...></span>

Suc6...
Ik heb het opgelost met een script. Mouseover, waardoor de tekst tijdelijk in de window (onderregel) verschijnt. Maar bedankt voor de suggestie.
 
Ik heb het opgelost met een script. Mouseover, waardoor de tekst tijdelijk in de window (onderregel) verschijnt. Maar bedankt voor de suggestie.

Hoi MofkaP, zoals Twilight ook al zei: dit werkt ook niet in Firefox. De enige manier om de tooltip goed te krijgen is via de <span...> manier ;)
 
MofkaP,

Ff combi van twee vragen:
vraag 82: het plaatsen van een markering op het wegdek voor een maximum snelheid, stel jij, is niet rechtsgeldig zonder een bijgeplaatst verkeersbord A1.
vraag 92: de Hoge Raad oordeelt dat het niet aan de individuele weggebruiker is te bepalen of een verkeersteken terecht of met inachtneming van de juiste procedure is geplaatst.

Stel er is een weg waar op het wegdek een markering is aangebracht voor een maximum snelheid van 30 km/u. Er zijn geen verkeersborden geplaatst en de weg bevindt zich binnen de bebouwde kom. Ik ga uit van de situatie in vraag 82 en rijd derhalve 50 km/u. Ik wordt geflitst / aangehouden / etc. omdat ik harder zou rijden dan de 'toegestane' 30 km/u. Waarom zou in dit geval niet ook de redenering van vraag 92 van toepassing zijn? Dat het dus niet aan mij is om te beoordelen of die 30 km/u beperking rechtsgeldig is of niet en dat ik mij gewoon heb te houden aan de 30 km/u beperking......
 
Omdat de markering op de weg geen geldig verkeersteken is, hoef je je er niet aan te houden. Dat is een beoordeling die je in dit geval dus *wel* kunt maken, omdat zo'n dergelijke markering niet erkend is. Dat geldt natuurlijk wel voor een gewoon verkeersbord met een maximumsnelheid.
 
Dat leg ik net uit: in de wet is vastgelegd dat een bord *wel* een geldig verkeersteken is. Zo'n ding op de weg is dat *niet*. Dat betekent dus dat je je er aan moet houden bij vraag 92, maar niet bij vraag 82.
 
Dus als ik het goed begrijp mag je 100 rijden als iemand een autoweg-bord heeft geplaatst ná het bordje "60" op een mooie bochtige dijk bijvoorbeeld?


Weet iemand het adres van die fabrikant van autoweg-borden? Of snelweg-borden, nog beter :P
 
Dat klopt. Het autoweg bord heeft onder meer als betekenis dat de maximumsnelheid vanaf dat punt 100 km/u is. De enige juiste manier waarop de wegbeheerder jou kan vertellen dat je daar 60 km/u mag, is door het als onderbord te plaatsen bij het autoweg-bord. Hou er wel rekening mee dat je evengoed een boete zult krijgen als je te hard rijdt: de uitspraak van de rechter zegt immers dat het niet aan de weggebruiker is om de geldigheid te bepalen. Dat betekent dus ook dat je er geen rechten aan kunt ontlenen, om het zo maar te zeggen ;)
 
Omdat de markering op de weg geen geldig verkeersteken is, hoef je je er niet aan te houden. Dat is een beoordeling die je in dit geval dus *wel* kunt maken, omdat zo'n dergelijke markering niet erkend is. Dat geldt natuurlijk wel voor een gewoon verkeersbord met een maximumsnelheid.
Dat klopt helemaal. 50 op de weg geschilderd is geen zelfstandig verkeersteken op het wegdek. Sterker nog, het is helemaal geen verkeersteken, want het is niet in het RVV of de bijlage opgenomen. Dan mag het alleen worden gebruikt als ondersteuning of herinnering aan het geldige verkeersteken (bord).

Dat is precies de reden dan Kofferrek en ik de zaak over de doorgetrokken streep, die zich niet tussen rijstroken bevindt, hebben gewonnen. Het is geen verkeersteken volgens het RVV.

Als iemand het bord autoweg op een boerenlandweg plaats dan is dat in beginsel geldig. Maar ik vermoed dat je fout gaat omdat de inrichting en aard van de weg niet overeenkomt met het geplaatste bord; dat is ook een eis. In het omgekeerde geval heeft de rechter om dezelfde reden een sanctie vernietigd omdat alleen het plaatsen van het bord "bebouwde kom" (zonder het bord 50 km/h) langs een autosnelweg - terwijl de aard van de weg niet veranderde - door hem onvoldoende werd geacht om aan geven dat er een nieuwe snelheidslimiet van kracht was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan