Weet je wat ik wil.. een...

wat zijn volgens jullie goede vergelijkers ? Ik ben me ook aan het orienteren. Zoek een stevige motor. Wil graag verre reizen maken, ala dakar.

Vind een dakar uitziende motor onwijs gaaf. Daarom ook de AT voor mij, gewoon de mooiste motor. Maargoed,, rijd hij ook goed ? Wat is een alternatief ?
 
Met zwaar vermogen bedoel ik meer dan wat ik nu heb...ik rij nu met 45pk (35kw geloof ik) en ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nog helemaal niet zat van ben.

Nadeel is dat dat hokkie een 4cilinder is en wat dat betreft vond ik het motorkarakter van mijn vorige z400 (tweecil) leuker... maar die stuurde weer ruk... niet dat deze lekker stuurt maar toch.

Deze motor heeft moeite met 160 rijden, wat ik in sommige gevallen wel fijn vind om te doen, even lekker een paar honderd meter vollegas op de snelweg midden in de nacht.

Bij mij is het zo dat het type voertuig uitlokt tot het gebruik waarvoor ze zijn...had voor mijn porsche een 1.4 BX en daar reed ik toch nét wat rustiger mee dan met een achterwielaangedreven auto.

Met deze zelfkennis kan ik wel heel leuk een motor met 100+ pk kopen, wat de eerste weken leuk is en daarna ik én bekeuringen heb én het vermogen al weer zat ben...dat wil ik liever wat langer uitstellen, vandaar, top van 180 is zat, koppel vind ik belangrijker

AT zal ook wel aardig wat wegen en het zijn niet de kleinste motortjes maar als ik bijv. een VFR koop wat mijn andere keuze was, dan ga ik wél hard rijden (nee niet volgas, maar wel de grenzen telkes wat verder leggen). Het vermogen lokt bij mij uit om er ook net wat meer gebruik van te maken.

Plus, hoe meer een AT een ouwelullenmotor is, hoe minder ze afgeragd zijn, en met een vfr kan ik begrijpen dat die dingetjes vaker richting rood gaan dan AT (maar dat weet je nooit).

zoals ik zei... voor de fun is ie niet... XR is voor fun en die maakt me al gek met zn 45pk, AT wordt voor het normale verkeer en de lange stukken, dus de zit is ook best belangrijk..wil niet op een sport rijden waar ik na 100km een houten reet heb...

Ik ben nog altijd te overtuigen voor iets anders ;) anders was dit topic er niet, maar ik som maar even op waarom ik nu voorkeur heb voor AT.

Ro, misschien bel ik je vanavond nog even ;)
 
Plus, hoe meer een AT een ouwelullenmotor is, hoe minder ze afgeragd zijn, en met een vfr kan ik begrijpen dat die dingetjes vaker richting rood gaan dan AT (maar dat weet je nooit).

En een VFR is geen ouwe lullen bak O-) O-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Martijn, Na +/- 2 jaar op een xr650 te hebben rondgereden rij ik nu alweer dik 1,5 jaar woon/werkverkeer met mijn AT. Het is een fijne motor waar ik nog elke dag met plezier op stap. Het vermogen is idd niet super maar je went eraan. Heb in het verleden zelfs de overstap gemaakt van een Honda cbr900 Fireblade naar een xr650. Heb de Fireblade uit veiligheidsoverwegingen verkocht ik kan me namelijk niet inhouden op zo,n ding.
 
Laatst bewerkt:
Op je XR kun je toch ook lange afstanden rijden? waarom zou je daar voor zo'n lompebak aanschaffen
 
Op je XR kun je toch ook lange afstanden rijden? waarom zou je daar voor zo'n lompebak aanschaffen

Alles kan, maar als ik in het verleden 50 a 60 km achter elkaar moest rijden stapte ik met pijn in mijn rug af. Met de AT heb ik hier totaal geen last van.
 
Met de xr ga ik dus écht niet naar school....vind ik veel te zonde...en die xr heeft zich nog steeds niet bewezen dat ie het aankan...

nu zal het na het wikkelen van de spoel wel weer lange tijd goed gaan maar toch... en elke keer als ik snelweg pak met die xr zit het me niet lekker... en ik wil wel met een fijn gevoel motorrijden..
dan maar zijn grote zware broer...

Heb even met ro gesproken... binnenkort maar eens op de koffie voor oa. die at nog eens te zien ;)
 
ik wil uit principe geen transalp...

africatwin is gewoon vetter... zit tussen mn oren allemaal, maar ik spaar liever net wat langer door voor een africatwin want het is geen motor die maar een jaartje blijft denk ik...

edit: zo op het oog zijn transalpjes niet eens veel goedkoper...

jammer man... mag in mei zwaar rijden, maar als ik in mei of erna een AT koop betaal ik vast meteen de volle mep ivm seizoen...
maargoed..heb het geld toch niet en mn xr is voor de zomer, hoef dan ook niet zoveel meer naar school en tegen die tijd hoop ik dat mn auto wat verder is.

Gaat dus nog wel driekwartjaar duren...maar des te meer reden om extra geld apart te zetten!

Iemand rijtje met nadelen van AT?


Nadeel AT ,, is een heel stuk zwaarder ,, het super wendbare van een TA heeft een AT niet ,, wat log(ger)
op de snelweg is een AT wel iets rustiger....
Een At rijd zich niet los van een TA , no way ,, ongekeerd eigenlijk ook niet zo , of je moet op het korte draai werk gaan of in de stad ,, een TA prik je overal tussen , is ook wat korter , een AT loopt een heel stuk duurder dan een TA dat kan wel 3 a 4 km per liter schelen ,,een AT heeft wel eens gezeik met de brandstof pomp ,, een TA heeft geen pomp dus ook geen probleem , de enkel schijf modellen moet je behoorlijk aanknijpen wil je een beetje snel stil staan ,, voor een stoppie moet je flink oefenen......

blokken zijn bomproof ,

Als je geen 2,5K heb ik denk dan dat je beter kan sparen dat je het wel heb.....
omdat je anders alleen de oudste modellen van de AT anders kan krijgen , enkel schijf en de 650 ipv de 750 .. en dat ook met duidelijk tekenen van een zwaar leven....
en de AT is nou eenmaal stukken duurder dan de TA ,, daar kan je al redelijk nette exemplaren vanaf € 3.500 ,, voor een nette AT mag je er nog eens minstens € 1.250 bij doen......
 
Ik heb nu een gsxf 600 met 25kw. Deze heeft dus ook echt 25kw en ik kan je zeggen dat hoe sneller de motor, hoe sneller je rijd. ik rij op de autobaan altijd 160. het voordeel van mij is wel dat ik in 50km in luik en ardenne ben. ook de eifel ben ik zo.

Maar ik ga de gsxf verkopen en ook kijke voor een AT of een xt660x. eerst nog ff dat 25kw periode wachten. tot die tijd heb ik een xl 500r gereviceerd. rijd ook leuk op zich.


Aangezien jij dus net zo als mij bent is denk ik een pk of 40-50 met veel koppel een goede overweging. beter voor boetes, en toch genoeg fun. 140 is hard zat, en je hebt minder kans op boetes.
 
Wat dacht je van een Cagiva Elefant?

Die kon je met allerlei cilinder inhouden krijgen 350, 500 , 750 en een 900........

Er zijn er genoeg te krijgen ≥ Motoren - Marktplaats.nl

een 1998 voor € 3.500,- best scherp voor deze centen koop je geen AT die zo mooi is , en een TA van het vorige model PD06 ,, ( met koelribben )
Als ze net zo betrouwbaar zijn als de Duc's van de afgelopen 10 jaar , zou ik het wel durven ,, en Duc's onder normale omstandigheden lopen helemaal niet duur ,, met een monster 600/620 rijd vrij makkelijk 1 op 25......

Het enige wat ik kan bedenken dat dit nog het oude 750 blok is en niet dat nieuwere betere 800 blok ,, en dat ie daarom zo scherp is........
 
moet eerlijk zeggen dat ik liever bij honda blijf... om verschillende redenen.. maar wil niet zeggen dat ik merkblind ben ;) dus hou de optie open... maar heb liever een AT ;)
 
zat eens te kijken of de lokale motorman niets had staan als occasion..

en dit gevonden:

http://www.g-a-m.nl/jan07/7.htm

zijn wel 5 ruggen... maar garantie, jong dinkie (jezus..een motor die nog geen 10 jaar oud is... ik heb altijd motoren die ouder zijn dan ikzelf)..

opzich zie ik et ook wel zitten om een keer niet particulier te kopen en misschien kan ik nog wel een of ander dealtje sluiten, maargoed..dan weet ik wel meteen wat je bij de dealert betaalt.

Nadeel is dat ik bovaggarantie heb, maar dan mag ik er vast ook helemaal geen ene drol aan doen omdat dan de garantie verloopt oid.
 
zat eens te kijken of de lokale motorman niets had staan als occasion..

en dit gevonden:

http://www.g-a-m.nl/jan07/7.htm

zijn wel 5 ruggen... maar garantie, jong dinkie (jezus..een motor die nog geen 10 jaar oud is... ik heb altijd motoren die ouder zijn dan ikzelf)..

opzich zie ik et ook wel zitten om een keer niet particulier te kopen en misschien kan ik nog wel een of ander dealtje sluiten, maargoed..dan weet ik wel meteen wat je bij de dealert betaalt.

Nadeel is dat ik bovaggarantie heb, maar dan mag ik er vast ook helemaal geen ene drol aan doen omdat dan de garantie verloopt oid.


Dat er Honda op de tank staat geeft voor mijn ook een meerwaarde.....

Mooi ding ,, 1998 en dan krap 5 ruggen, als je ze zou hebben ,, geen slecht aanbod...
alleen zou je wat aan willen doen ?? ik neem aan dat je alleen onderhoud bedoelt of wil je dingen aanpassen naar smaak ??
 
zat eens te kijken of de lokale motorman niets had staan als occasion..

en dit gevonden:

http://www.g-a-m.nl/jan07/7.htm

zijn wel 5 ruggen... maar garantie, jong dinkie (jezus..een motor die nog geen 10 jaar oud is... ik heb altijd motoren die ouder zijn dan ikzelf)..

opzich zie ik et ook wel zitten om een keer niet particulier te kopen en misschien kan ik nog wel een of ander dealtje sluiten, maargoed..dan weet ik wel meteen wat je bij de dealert betaalt.

Nadeel is dat ik bovaggarantie heb, maar dan mag ik er vast ook helemaal geen ene drol aan doen omdat dan de garantie verloopt oid.

Bij mij koop je ook niet particulier en voor de helft ;)
 
Bij mij koop je ook niet particulier en voor de helft ;)

Weet ik Ro ;)
Ben puur aan het orienteren

DJ verhulst:

Onderhoud wil ik sowieso zelf doen, en opzich hoeft er helemaal niets veranderd te worden.. als ik zoiets koop heb ik hoe dan ook geen geld om iets te veranderen. Denk dat ik beter af ben met garantie dan de mogelijkheid binnen 12maanden iets te veranderen... dus een nadeel is het niet.
 
ik zeg toch juist dat ik me niet blind staar op een AT, mensen die ervaring met zon ding hebben kunnen mooi de nadelen aan mij vertellen.

Daardoor kan ik er vanaf zien, of juist meer aangetrokken worden tot een AT...het is niet zo dat ik de nadelen ga zitten omdraaien om het in mn koppie weer recht te krijgen...

nadelen zijn voor mij nu nog de prijs en het vermogen, hoewel dat vermogen niet echt mijn grootste zorg is. Zodra ik écht voor een AT ga ga ik wel proefrijden en heb ik alvast een beeld van het vermogen... hoe snel ik dat vermogen zat ben weet je toch nooit vantevoren...ik weet alleen dat ik het een keer zat word.

Anyway, dit wordt voor mij waarschijnlijk de grote stap naar een grote echte goede motor dan wil ik me des te harder orienteren.
Met xr is me ook al meerdere keren verteld dat een KTM wat voordelen had...maar ik wilde persé een XR met alle bekende gevolgen van dien ;) Niet dat ik er spijt van heb...ben trots op het resultaat en blij met wat ik er van geleerd heb...

Mijn vader heeft altijd vanaf mn brommerperiode al geroepen dat ik beter geen oude 2ehands troep kon kopen, want dan loop je altijd tegen hoge kosten aan.. want hij had het zelf vroeger ook zo gedaan met auto's en dat heeft em veel geld gekost.
Zoals elke puber neem je dat niet serieus en ga je je eigen gang.

Zo ging ik dus keihard op mn bek met die XR, en laatst ook weer met mijn auto(s) die op het oog goed leken maar achteraf veel gebreken vertoonden.
Nu vind ik het niet erg om bepaalde dingen tegen te komen, maar het is altijd zo jammer als het achteraf gebeurt.

Dus nu het besluit is gekomen een motor te nemen waar ik echt NIETS aan hoef te doen eigenlijk behalve standaard onderhoud wil ik wel een goede keuze maken.
Een jong modelletje met evt garantie lijkt me dan geen verkeerde keus, hoewel er ook andere rendabele aanboden zijn waar nog wel wat aan moet gebeuren.

XR had ik om de verkeerde redenen op blind gestaard... enige reden waarom ik op een AT blind zou staren is het merk, honda staat bij mij nog steeds hoog, en AT wordt door bijna iedereen positief aangeschreven.
Het uiterlijk boeit me niet, ben geen verbouwingsplannen aan het maken dus dat blijft standaard en dan geldt gewoon hoe netter ie is hoe mooier meegenomen.
 
cagiva elefant, transalp 650, LC8 adventure, LC4 adventure (maar is 1cil)... yamaha XTZ...
 
truimph tiger, bmw r1100gs, guzzi quota, DR big, v-strom etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan