Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

dat laatste is belangrijk, delegeren, dwingend... laat de 112 beller alles wat de meldkamer zegt maar doorgeven aan de hulpverlener of desnoods de telefoon tegen je oor houden, de eerste 4 van 5 punten waarmee ik open kan je allemaal delegeren. Je moet wel een beetje op kunnen treden natuurlijk...
En zo is het ook, je geeft als EHBO' er de commando's. Want jij bent dan degene naar wie geluisterd moet worden.
 
En zo is het ook, je geeft als EHBO' er de commando's. Want jij bent dan degene naar wie geluisterd moet worden.


Dat ben ik al jaren van mening, maar niemand die naar me wil luisteren. -O-


B.O.T. Ik heb gelukkig wel E.H.B.O. en weet zo ook wat ik moet doen. En het is mij ook aangeleerd om dwingend op te treden. Niet vragen maar bevelen.
 
Goed initiatief!

Een Ty-Rap of een touwtje om een tourniket te maken uit je standaarduitrusing is daardoor ineens mulitifunctioneel

Alleen een tourniquet aanleggen als je weet waar je mee bezig bent. Alleen bij ernstige slagaderlijke bloedingen. Aandraaien tot dat het bloeden stopt, en daarna niet meer losmaken! Al snel na het aanzetten van een tourniquet kan bloedvergiftiging in het afgebonden lichaamsdeel optreden, haal je de tourniquet los dan vermengt dit zich met gezond bloed wat kan lijden tot de dood. Het is extreem pijnlijk voor het slachtoffer, maar losmaken richt alleen maar meer schade aan. (Er zijn wel mogelijkheden om een tourniquet te lossen, maar dan moet je echt weten waar je mee bezig bent).
 
Laatst bewerkt:
Het stukje hierboven verdiend een aanpassing: het losmaken van een tourniquet leidt niet tot vermenging en van ziek en gezond bloed. Je legt een tourniquet aan omdat de stroomrichting alleen nog maar naar buiten op straat is. Waar het zich verder mee vermengd doet niet terzake, want het stroomt niet meer naar binnen. Het probleem met een tourniquet is, dat als het even te lang blijft zitten, zeg maar een uurtje, het betreffende lichaamsdeel in z'n geheel verloren is. Dat kan een leven redden, maar in de meeste gevallen is een drukverband veel veiliger. Ik zou alleen een tourniquet aanleggen als je zeker weet dat de zieke in een half uur in een ziekenhuis is, waar de bloeding definitief opgelost kan worden, of om een lichaamsdeel op te geven om een leven te redden. Dat wil zeggen, als je op kortere termijn geen professionele hulp verwacht.
 
Vandaar dat ik ook begin met alleen aanleggen als je weet waar je mee bezig bent. Ik ben er gemakshalve even vanuit gegaan dat we het hebben over situaties waarin er op korte termijn hulp aanwezig is.
 
Ik neem het geraffineerd mee in de OP. zelf had ik er al bijgezet dat het om open botbreuken met slagaderlijke bloedingen ging. Ik zie ook niet in waarom je een tourniket aan moet leggen als er geen spuiter is. Hooguit bij een onderhuidse slagaderlijke bloeding in een ledemaat. Moeilijk te constateren voor een niet opgeleide.
 
Ik zou in een land als Amerika trouwens niet zo gauw eerste hulp verlenenen. Veel te bang dat als ik iets fout doe ik ge-sued word
 
Ik zou in een land als Amerika trouwens niet zo gauw eerste hulp verlenenen. Veel te bang dat als ik iets fout doe ik ge-sued word

De motorrijder in het geval dat ik beschreef reed met een maat van hem. Omdat zijn motor nog op de grond lag en benzine lekte wilde iemand die ook overeind zetten. Het viel me op dat die eerst expliciet toestemming ging vragen aan die maat voordat hij de motor aanraakte.

Verder heb ik er eigenlijk niet over nagedacht. Waarschijnlijk was ik vanaf het moment dat die politieagent mij een POLICE-hesje gaf officieel "deputized" O-)
 
Ik zou in een land als Amerika trouwens niet zo gauw eerste hulp verlenenen. Veel te bang dat als ik iets fout doe ik ge-sued word
Je ziet dat al wel overwaaien. Maar laat ze me maar ophangen als ik als enige bij een ongeval kom en een verkeerde beslissing neem.
 
Goed initiatief.
Ik geef al geruime tijd les in Eerste hulp. En de basiscursus is inderdaad minder uitgebreid dan vroeger. Daar staat tegenover dat telefonische hulp van 112 (of huisartsenpost) makkelijker is dan vroeger.
En dat veel mensen niet meer de tijd hebben/nemen om een uitgebreide cursus te volgen.
De fanatiekere mensen volgen de vervolg & herhalingslessen, en daarbij kan je wel de diepte in.
De KNMV had een aantal jaren geleden lesmateriaal en folders over hoe helmen af te nemen. Dat hebben ze helaas niet meer.
Een tourniquet aanleggen doe je bij voorkeur niet. Maar heel soms is het wel nodig.
Normaal gesproken is het een tijd druk uitoefenen op de wond zelf en daarna een (druk)verband aanleggen.
Iemand schreef dat je je gezond verstand moet gebruiken. En dat is en blijft het belangrijkste.
Een EHBO cursus kan je ook helpen om rustig te blijven omdat je je dan wat zekerder voelt.
Ik blijf het topic in ieder geval volgen.
 
Hier staat nog een filmpje over het afnemen van een helm. Op een iets andere wijze. Ik vind die zelf prettiger, alleen zorg ik er dan voor dat de arm waarmee ik de kin vast heb zo mogelijk op de borst van het slachtoffer rust. Dat verkleint de kans op bewegen van het hoofd. En hou rekening met het gewicht van het hoofd als de helm weggehaald wordt (4 tot 6 kilo)
En let op de neus van de motorrijder!
 
Verdere tips die ik heb gekregen tijdens EHBO/BHV cursussen... Mocht je moeten gaan reanimeren, of ben je daar al aan begonnen, meld dit dan tijdens het telefoontje aan de meldkamer 112 (of laat dit doorgeven). Als ze weten dat het om een reanimatie gaat, gaan er meerdere auto’s rijden. Indien nodig zelfs de brandweer, aangezien die op sommige plekken in NL een kortere aanrijtijd hebben dan ambulances.

Nog een tip die ik ooit kreeg van een brandweerman... wees niet bang om iets fout te doen bij een reanimatie. Je kunt het niet verpesten, het slachtoffer is theoretisch al dood. Ik vond het wel een heftige uitspraak, maar die is wel blijven hangen.
 
Hier staat nog een filmpje over het afnemen van een helm. Op een iets andere wijze. Ik vind die zelf prettiger, alleen zorg ik er dan voor dat de arm waarmee ik de kin vast heb zo mogelijk op de borst van het slachtoffer rust. Dat verkleint de kans op bewegen van het hoofd. En hou rekening met het gewicht van het hoofd als de helm weggehaald wordt (4 tot 6 kilo)
En let op de neus van de motorrijder!

Dat filmpje is een schoolvoorbeeld, in 36 jaar op de actieve uitruk als brandweerman, heb ik nooit een slachtoffer op de rug zien liggen.
En ik heb er heel wat gezien. En NOOIT leunen op het slachtoffer, je weet immers niet wel letsel hij/zij daar heeft.
 
Verdere tips die ik heb gekregen tijdens EHBO/BHV cursussen... Mocht je moeten gaan reanimeren, of ben je daar al aan begonnen, meld dit dan tijdens het telefoontje aan de meldkamer 112 (of laat dit doorgeven). Als ze weten dat het om een reanimatie gaat, gaan er meerdere auto’s rijden. Indien nodig zelfs de brandweer, aangezien die op sommige plekken in NL een kortere aanrijtijd hebben dan ambulances.

Nog een tip die ik ooit kreeg van een brandweerman... wees niet bang om iets fout te doen bij een reanimatie. Je kunt het niet verpesten, het slachtoffer is theoretisch al dood. Ik vond het wel een heftige uitspraak, maar die is wel blijven hangen.
Bij een melding reanimatie rijdt standaard de brandweer mee en volgt de ambulance dienst met 2 ambulances inclusief de noodhulp van de politie.
 
Dat filmpje is een schoolvoorbeeld, in 36 jaar op de actieve uitruk als brandweerman, heb ik nooit een slachtoffer op de rug zien liggen.
En ik heb er heel wat gezien. En NOOIT leunen op het slachtoffer, je weet immers niet wel letsel hij/zij daar heeft.
Dus eerst op de rug draaien?
 
Dat filmpje is een schoolvoorbeeld, in 36 jaar op de actieve uitruk als brandweerman, heb ik nooit een slachtoffer op de rug zien liggen.
En ik heb er heel wat gezien. En NOOIT leunen op het slachtoffer, je weet immers niet wel letsel hij/zij daar heeft.
Klopt, het is een voorbeeld om de techniek te laten zien. In het echt ligt een slachtoffer niet ideaal. Dan zul je moeten improviseren en dat doe je vanuit wat de bedoeling is.
Over het nooit leunen, uiteraard niet als je ernstig letsel vermoed, het blijft afwegen van risico op een bewogen hoofd bij nekletsel of schade aan de ribben, longen of hart. (en steun voor je arm is niet meteen leunen met je gewicht)

Over dat de brandweer bij een reanimatie uitrukt; dat is verschillend per regio. Hier dus niet.
 
[QUOTE="L.S., post: 29504252, member: 39452"

Over dat de brandweer bij een reanimatie uitrukt; dat is verschillend per regio. Hier dus niet.
[/QUOTE]
Dit zou standaard protocol moeten zijn, immers de basis opleiding van een brandweerman/vrouw is met levens reddend handelen en het eerste wat men leert tijdens de opleiding.

Welke regio betreft dit?
 
....

Welke regio betreft dit?
In alle drie de regio's in Noord Brabant zijn er korpsen die wel en die niet komen bij een reanimatie. Hier in de buurt (Haaren) de meeste niet.
Daar staat tegenover dat er hier wel binnen anderhalve minuut al enkele mensen zijn via Hartslag.nu.
Maar we gaan nu off topic. Het gaat over eerste hulp bij motorrijders.
Zullen we dat weer over verder gaan?
 
Klopt, het is een voorbeeld om de techniek te laten zien. In het echt ligt een slachtoffer niet ideaal. Dan zul je moeten improviseren en dat doe je vanuit wat de bedoeling is.
Over het nooit leunen, uiteraard niet als je ernstig letsel vermoed, het blijft afwegen van risico op een bewogen hoofd bij nekletsel of schade aan de ribben, longen of hart. (en steun voor je arm is niet meteen leunen met je gewicht)

Over dat de brandweer bij een reanimatie uitrukt; dat is verschillend per regio. Hier dus niet.

Nou hier wel, en dan heb ik het over het zuidelijkste puntje van Zuid-Beveland. Het kan wel zo'n 15 tot 20 minuten duren voor de ambu uit Goes hier is. Terwijl elk 3e dorp in de gemeente een brandweerkazerne heeft. Dus bij een reanimatiemelding worden brandweer en ambulance gealarmeerd.
 
Gelukkig maak ik het niet te vaak mee... de keer dat ik als eerste ter plaatsen was: al 112 bellend er heen lopend (had het zien gebeuren in de binnenspiegel) vragend om de drie hulpdiensten, kom ter plaatse, en bestel de ambu maar weer af, betreffende bestuurder was gehalveerd, krijg je te horen dat ze toch komen omdat zij beter kunnen vaststellen dat betroffen persoon overleden was; mijn broek zakte zowat af. Zal wel protocol zijn. Anyway, behalve afdekken kon ik niets meer doen.
Frappant wel, later nog contact gehad met nabestaanden die zich afvroegen of de persoon nog veel geleden had, volgens de politie was ie kort na het ongeval overleden, terwijl die op slag dood was.... dat kon ik ze gelukkig vertellen, en dat was een opluchting voor hen. Ging hier om een frontaaltje vrachtwagen/personenauto.
Voor de rest, al jaren bhv, dus zit denk ik wel goed, tis handelen, niet afwachten, maar ook je evt kunde aanwenden en onkunde erkennen.
Edit: altijd eerst zorgen voor je eigen veiligheid!
 
Terug
Bovenaan Onderaan