Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar als zoiets recht voor mijn neus gebeurt zal ik wel moeten stoppen. Maar liefst rij ik met gepaste snelheid gewoon door.
 
Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar als zoiets recht voor mijn neus gebeurt zal ik wel moeten stoppen. Maar liefst rij ik met gepaste snelheid gewoon door.
Ik word liever ook niet met die ellende geconfronteerd maar als ik denk dat ik iets kan betekenen stop ik toch maar even.
 
Ik ben inmiddels zelf 7 jaar BHV en heb in deze tijd al het e.e.a meegemaakt, van hartstilstand tot brand en heftige wonden.
Mijn ervaring is dat het ook van levensbelang is om dingen voor te zijn.

(Dit hangt wel af van de ernst van de situatie en of je je op een snelweg bevind of bij een openbare plaats zoals winkelstraat of ziekenhuis)

Zo kan het niet alleen goed zijn om iemand anders opdracht te geven om 1-1-2 te bellen, maar als je met meerdere mensen bent en het gebeurd bijvoorbeeld in een omgeving van een winkelstraat o.i.d. kan het handig zijn om iemand ook opdracht te geven om alvast een AED te halen. (of dit nou wel of niet nodig is)

Vrijwel elke openbare plaats bevat tegenwoordig een openbare AED.
Er zijn ook apps zoals bijvoorbeeld de hartslagnu app welke een kaart bevatten waar alle AED's in de omgeving worden aangegeven met een omschrijving waar in het pand deze zich bevind.

Tevens heb ik geleerd als je in je eentje bent om nooit je slachtoffer te verlaten voor bijvoorbeeld een AED.
 
Ik ben inmiddels zelf 7 jaar BHV en heb in deze tijd al het e.e.a meegemaakt, van hartstilstand tot brand en heftige wonden.
Mijn ervaring is dat het ook van levensbelang is om dingen voor te zijn.

(Dit hangt wel af van de ernst van de situatie en of je je op een snelweg bevind of bij een openbare plaats zoals winkelstraat of ziekenhuis)

Zo kan het niet alleen goed zijn om iemand anders opdracht te geven om 1-1-2 te bellen, maar als je met meerdere mensen bent en het gebeurd bijvoorbeeld in een omgeving van een winkelstraat o.i.d. kan het handig zijn om iemand ook opdracht te geven om alvast een AED te halen. (of dit nou wel of niet nodig is)

Vrijwel elke openbare plaats bevat tegenwoordig een openbare AED.
Er zijn ook apps zoals bijvoorbeeld de hartslagnu app welke een kaart bevatten waar alle AED's in de omgeving worden aangegeven met een omschrijving waar in het pand deze zich bevind.

Tevens heb ik geleerd als je in je eentje bent om nooit je slachtoffer te verlaten voor bijvoorbeeld een AED.
Bij mij werkt die kaart met aeds niet meer in de HartslagNu app bij jullie ook?
Als ik een oproep krijg wordt wel de locatie van de aed incl code gestuurd
 
Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar als zoiets recht voor mijn neus gebeurt zal ik wel moeten stoppen. Maar liefst rij ik met gepaste snelheid gewoon door.
Is niet erg.
Over het algemeen word dit topic gevuld met verhalen van sterken personen.
Ook ik heb gedwongen een BHV moeten halen ander mocht ik mijn beroep in de bouw niet meer uitvoeren.
Helaas, ik heb nu ongeveer 30 jaar geleden een gevalletje hardtaanval op straat meegemaakt. Daar heb ik een zodanige trauma aan overgehouden, dat ik na het behalen van dat gedwongen papiertje, wel heb medegedeeld op elke bouwplaats waar ik aanwezig moest zijn uit hoofde van mijn beroep. Dat bij calmiteiten, ik de hulpdiensten bellen zal en hen op zal vangen aan de poort. Maar ik absoluut niet kan zeggen, of ik ook mee zal helpen bij de calmiteit!
Zie je tekortkoming onder de ogen..
Ook dan ben je nog steeds een vent/vrouw.
 
Dat zijn gewoon de goede beslissingen. Het is ook beter om je dat vooraf te realiseren. Als je niet capabel bent om iemand bij te staan is het ook beter om dat aan een ander over te laten.
 
Het zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar als zoiets recht voor mijn neus gebeurt zal ik wel moeten stoppen. Maar liefst rij ik met gepaste snelheid gewoon door.

Bellen is ook hulp verlenen. De één is er beter in dan de andere, doe wat je kan doen en dat is het.

En die van die reanimatie opmerking i.r.t. de brandweerman, dat klopt. Ook al doe je het niet helemaal op het juiste ritme, of is je beademing niet helemaal volledig, of breek je een rib, het maakt allemaal niet uit je doet immers iets. :)
 
Mocht je een tourniqette aanbrengen, probeer er dan de tijd bij de vermelden wanneer je dit gedaan hebt. In het geval je een stift of pen oid in de buurt hebt. Kan voor doktoren erg van belang zijn. In het geval je een slachtoffer moet verplaatsen, maak gebruik van de rautekgreep.
 
Ik zou in een land als Amerika trouwens niet zo gauw eerste hulp verlenenen. Veel te bang dat als ik iets fout doe ik ge-sued word
Dat wisselt helaas per staat. Sommige staten hebben een "good Samaritan law" die dat just voorkomt (sommige kennen ook een verplichting tot hulpverlening).
Wat je alleen niet moet vergeten is dat je, zolang het slachtoffer bij kennis is (of een ouder/guardian in het geval van een minderjarig slachtoffer), je toestemming moet vragen voordat je gaat (be)handelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik word liever ook niet met die ellende geconfronteerd maar als ik denk dat ik iets kan betekenen stop ik toch maar even.
Ik ook, maar een zwaargewond slachtoffer gaan helpen gaat mij ook niet lukken. Ik hoop dat er dan omstanders zijn die dat wel doen. Zorg ik wel dat 112 gebeld wordt, dat er een veilige werkplek is, dat het verkeer geregeld wordt, dat soort dingen. Genoeg te doen buiten de "EHBO".
 
Ik ben geen EHBO-er, maar wel met eentje getrouwd. Zelf ook wel een paar keer een basiscursus gevolgd, en opgegroeid bij een stel artsen in huis.

Vanuit die ervaringen nog een paar toevoegingen:

- Als je de helm af moet doen, hou hem dan wel bij de patient. Behandelend artsen vinden de helm, zeker bij hoofdletsel, vaak interessant, aangezien het info kan geven over impact locaties.

- Een reddingsdeken neemt minder ruimte in dan een GSM en weegt niks, elke motor heeft wel een plekje onder het zadel waar je er één kwijt kan. Ik raad iedereen aan om zo'n ding aan boord te hebben. Heeft eindeloos veel toepassingen. Ook als je zelf ooit met kutweer langs de kant komt te staan kan zo'n ding prettig zijn.

- Zoals @HCx ook aangeeft: Ook als je niet het vertrouwen hebt om met het medische deel te helpen, kun je zeker iets doen. Ik zat ooit met twee ervaren EHBO-ers in de auto toen we getuige waren van iemand die onwel werd. Terwijl zij samen 112 en de verzorging van de patient voor hun rekening namen, ben ik gaan zorgen dat er geen ongeduldige automobilisten over de patient en hulpverleners heenreden. Zet je motor in de weg, stuur mensen eromheen, etc. Dat veel motorrijders standaard al een geel hesje aan hebben helpt.
 
Ik ook, maar een zwaargewond slachtoffer gaan helpen gaat mij ook niet lukken. Ik hoop dat er dan omstanders zijn die dat wel doen. Zorg ik wel dat 112 gebeld wordt, dat er een veilige werkplek is, dat het verkeer geregeld wordt, dat soort dingen. Genoeg te doen buiten de "EHBO".
Je helpt ook door de dingen te doen die je zelf al noemt
 
"mooi' topic dit.

Al zie ik wel wat verschillen in opleidingen.
Zelf ook al jaren BHVér, en steeds leer je weer wat nieuws.

Zoals bv de Rautek, niet echt meer nodig, als het slachtoffe rmaar goed en veilig verplaatst kan worden.

Blijft altijd een moment opname over hoe je gaat reageren.
Je kan 25jaar BHVér/EHBOér zijn en ineens dichtklappen..

Blijf dit topic wel volgen!
 
Bij ernstige aanrijdingen is het ook van belang om rekening te houden met sporen. Hulp aan het slachtoffer gaat ten alle tijden voor, maar een motor die total loss benzine aan het lekken is en verder geen gevaar vormt, die laat je gewoon liggen. Een auto die de weg blokkeert zodat er geen verkeer langs kan, maar die je aan de kant zou kunnen duwen, laat je ook staan. Dan wacht dat verkeer maar even.

Belangrijk voor de medische hulpverleners zodat ze kunnen inschatten wat er gebeurd is met het slachtoffer, maar ook voor het eventuele politieonderzoek.

Bij ongevallen zonder letsel maak je de weg wel zsm vrij. Schadeformulieren hoef je echt niet in te vullen op de plek van het ongeval, zeker niet als dat een snelweg is. Ook de vluchtstrook is niet veilig!
 
Hartstikke mooi topic en vooral omdat ehtz o goed bedoeld is.

Wat vind ik het jammer dat er door sommigen even opgesomd moet worden hoe goed en hoe lang ze al ehbo hebben.. het is geen wedstrijd en niemand is alwetend.

Heb zelf geen ehbo, laat ik dat vooropstellen maar beschik gelukkig over nuchter verstand en raak niet snel in paniek.
 
Verdere tips die ik heb gekregen tijdens EHBO/BHV cursussen... Mocht je moeten gaan reanimeren, of ben je daar al aan begonnen, meld dit dan tijdens het telefoontje aan de meldkamer 112 (of laat dit doorgeven). Als ze weten dat het om een reanimatie gaat, gaan er meerdere auto’s rijden. Indien nodig zelfs de brandweer, aangezien die op sommige plekken in NL een kortere aanrijtijd hebben dan ambulances.

Nog een tip die ik ooit kreeg van een brandweerman... wees niet bang om iets fout te doen bij een reanimatie. Je kunt het niet verpesten, het slachtoffer is theoretisch al dood. Ik vond het wel een heftige uitspraak, maar die is wel blijven hangen.

Wij worden altijd opgeroepen bij reanimatie aangezien wij altijd eerder zijn dan de ambulance.
Daarnaast worden er bij een reanimatiesetting altijd 2 ambu's gestuurd.
 
Bij mij werkt die kaart met aeds niet meer in de HartslagNu app bij jullie ook?
Als ik een oproep krijg wordt wel de locatie van de aed incl code gestuurd

Bij mij werkt die app sowieso vaker niet dan wel...


Bellen is ook hulp verlenen. De één is er beter in dan de andere, doe wat je kan doen en dat is het.

Naast bellen voor hulp is alleen al het aanwezig zijn, slachtoffer gerust stellen en aan de praat houden al beter dan niks doen
 
Is niet erg.
Over het algemeen word dit topic gevuld met verhalen van sterken personen.
Ook ik heb gedwongen een BHV moeten halen ander mocht ik mijn beroep in de bouw niet meer uitvoeren.
Helaas, ik heb nu ongeveer 30 jaar geleden een gevalletje hardtaanval op straat meegemaakt. Daar heb ik een zodanige trauma aan overgehouden, dat ik na het behalen van dat gedwongen papiertje, wel heb medegedeeld op elke bouwplaats waar ik aanwezig moest zijn uit hoofde van mijn beroep. Dat bij calmiteiten, ik de hulpdiensten bellen zal en hen op zal vangen aan de poort. Maar ik absoluut niet kan zeggen, of ik ook mee zal helpen bij de calmiteit!
Zie je tekortkoming onder de ogen..
Ook dan ben je nog steeds een vent/vrouw.
Weet je, Als je van jezelf weet en aangeeft wat je wel en niet kan en dan doet wat je kan, dan ben je een sterke man/vrouw.
En niemand kan vooraf op zeker aangeven hoe hij zal reageren, al heb je het al ik weet niet hoe vaak meegemaakt.
 
Weet je, Als je van jezelf weet en aangeeft wat je wel en niet kan en dan doet wat je kan, dan ben je een sterke man/vrouw.
En niemand kan vooraf op zeker aangeven hoe hij zal reageren, al heb je het al ik weet niet hoe vaak meegemaakt.
Zomer 2018, wandelen mn vriendin en ik rustig over een fietspad landelijk. Dat ik achter mij een doffe klap hoor. Met dat ik mij omdraai,zie ik een combi op zijn kant onze kant op glijden. Roep tegen mn meisje, rennen. En blijf zelf stil staan inschatten waar het ding ons raken zal. Tien meter voor mn voeten komt het voertuig op zn kant in de berm tot stilstand. Ik sprint er direct heen. De schafeur kruipt er uit. Op mn vraag of ze gewond was ontkende ze. Ondertussen had ik ook de andere auto zien wegbolderen en zonder gebruik van remlichten tot stilstand zien komen voor een enorme eik. 100 A 200 meter verder. Mijn overtuigd van geen acuut gevaar voor chafeur een. Mijn vriendin, die eigenwijs niet weggerend was. Toegeroepen op haar te letten,en een sprint getrokken naar de andere wagen. Met angst in het hart. Been beweging geen geluid!
Ai, zwaar gewond? Dood? Er vliegt van alles door je kop terwijl je door blijft rennen , neen stappen kwam niet in mij op. Trek de deur bijrijderskan open. En uit de rookwolk komt een vrouwenstem. Eindelijk! Op mn vragen of zij ongedeerd ik kan ook zij positief antwoorden maar dat zij aan haar kant de deur niet open kreeg. Vrouw geholpen uit te stappen. Toen zelf 112 gebeld,drie keer diep adem halen om goed en duidelijk aan te kunnen geven wat waar en hoe ernstig. (Ik weiger om antwoord te geven op hun vraag wie ik wil spreken) zij moeten maar opmaken uit mijn melding wie zij sturen. Overigens was ik gelukkig de derde melder. Wel grappig, ik was de enige 'ooggetuige' maar er hadden zich een aantal mensen zich geroepen gevoeld om een zodanig organisatie op poten te zetten dat politie na verloop van tijd. Toen zij na een half uur er ook eindelijk waren. Mij nog te vinden.
 
Hartstikke mooi topic en vooral omdat ehtz o goed bedoeld is.

Wat vind ik het jammer dat er door sommigen even opgesomd moet worden hoe goed en hoe lang ze al ehbo hebben.. het is geen wedstrijd en niemand is alwetend.

Heb zelf geen ehbo, laat ik dat vooropstellen maar beschik gelukkig over nuchter verstand en raak niet snel in paniek.

Denk niet dat ze dat zo bedoelen.
Meer om wat ervaring te delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan