Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

Dat is het voornamelijk, wij oefenen wekelijks op situaties met brand of ongevallen.
Komen daarbij in verschillende panden en locaties.
Zetten een pand onder de rook of gaan met een vuilniszak naar binnen om echt te gaan werken aan je zintuigen.
Als BHVér ken je natuurlijk je pand maar ook in zo'n onbekende locatie heb je vaak geen tijd om alles op te slaan.
Je gaat blussen zonder beschermende kleding en ademlucht. Je stresslevel gaat omhoog dus is zo'n deur vaak iets wat niet opvalt. Je focus ligt op de vuurhaard.
Bij ons ligt de focus op het lokaliseren van de vuurhaard (grootste gevaar) maar slachtoffers hebben de grootste prioriteit...

Ik vraag me wel eens af, je kunt heel vaak oefenen, maar zodra er echt iets is en je realiseert je dat dit dan echt is, sla je dan alsnog niet dicht?
 
Hier wel, hij is meer chauffeur en assistent, de man met de papieren zit achterin bij de patient.

Ik had het een beetje ongelukkig neer gezet, hij is vrijwilleger op een ambulance.

Is dat er niet in Nederland?
Nee in Nederland kennen we dit niet, was het maar waar, dan had ik mij direct aangemeld als chauffeur op de zorg ambulance.
Bij de brandweer en politie weer wel.
 
Ik vraag me wel eens af, je kunt heel vaak oefenen, maar zodra er echt iets is en je realiseert je dat dit dan echt is, sla je dan alsnog niet dicht?
Nee, is mij is 36 jaar actieve dienst niet voor gekomen.
Daarbij, ga je na de melding eerst naar de kazerne, waar je je omkleed en vertrekt naar plaats van melding.
Onderweg ben je al druk bezig met de melding.

Ter plaatse ga je aan de gang met taak van je plaats in het voertuig.
Iedere zit plaats heeft een eigen taak, daar kan van worden afgeweken als dat nodig is.

Kortom je bent drukker met je werk, dan het leed te aanschouwen.
Voor de politie is dat vaak anders, die zijn meestal als eerste ter plaatsen en kunnen in sommige ernstige gevallen niets doen voor de slachtoffers en dat is voor hun erg frustrerend.
 
Ik vraag me wel eens af, je kunt heel vaak oefenen, maar zodra er echt iets is en je realiseert je dat dit dan echt is, sla je dan alsnog niet dicht?
Vanuit mijn ervaring tot nu toe is het antwoord "nee".
Vorige week nog, onderweg naar huis klapte er een paar autos voor me een pick-up achterop een andere pickup die aan het afremmen was voor een file en door de klap nog achterop een andere auto klapte. Ben gestopt en na korte check bij inzittenden van auto 2 en 3 doorgelopen naar auto #1, welke de meeste schade had (dashboard lag zo'n beetje op z'n schoot). Na gekeken te hebben of de boel niet ging branden, of dat er brandstof uitlekte, de bestuurder gechecked. Op dat moment stopte er gelukkig een eerste hulp verpleegster die de bestuurder van me overnam terwijl ik met 911 belde en na status van bestuurder #1 doorgegeven te hebben terug gelopen naar wagen #2 waar de zoon van de bestuurder klaagde over pijn in z'n rug.
Vóór m'n BHV training had ik waarschijnlijk net als de meesten gewoon doorgereden of als een kip zonder kop rondgelopen, ik ben niet zo'n held.
 
Ik vraag me wel eens af, je kunt heel vaak oefenen, maar zodra er echt iets is en je realiseert je dat dit dan echt is, sla je dan alsnog niet dicht?

Sommige mensen wel.

Ik heb zo wel s wat festivals bijgewoont, iemand onwel.
Ambu ? Ach, er is EHBO laten we die eerst eens laten kijken.

En dan komen er twee dames aangelopen die op 2 meter afstand blijven staan en mij gaan vragen hoe het met die persoon is en dat ik er iets aan moet gaan doen.
Eeuuhh...

Er zijn ook heel goede EHBOérs :Y

Verschilt van mens tot mens, niet van functie tot functie.
Al zou je op bepaalde functies geen incapabele mensen verwachten natuurlijk.





Nee, is mij is 36 jaar actieve dienst niet voor gekomen.
Daarbij, ga je na de melding eerst naar de kazerne, waar je je omkleed en vertrekt naar plaats van melding.
Onderweg ben je al druk bezig met de melding.

Ter plaatse ga je aan de gang met taak van je plaats in het voertuig.
Iedere zit plaats heeft een eigen taak, daar kan van worden afgeweken als dat nodig is.

Kortom je bent drukker met je werk, dan het leed te aanschouwen.
Voor de politie is dat vaak anders, die zijn meestal als eerste ter plaatsen en kunnen in sommige ernstige gevallen niets doen voor de slachtoffers en dat is voor hun erg frustrerend.

Politie kan niets doen voor slachtoffers ? Wat is dat voor onzin ?

De Politie kan bijzonder veel doen voor slachtoffers. Alleen hoeft dat vaak niet. Als ik bij een aanrijding letsel kom, dan kan ik hulp verlenen, maar ik beperk mij tot levensreddende handelingen of geruststelling.

De ambulance zal nl niet lang op zich laten wachten en wat zou ik nog meer moeten doen ?
Verbandjes leggen heeft geen zin, de ambu is verantwoordelijk voor dat deel hulpverlening, die halen het door mij aanlegde verbandje er toch weer vanaf om zelf de verwondingen te kunnen zien en beoordelen.
Er is echt niets frustrerend aan hulp verlenen als politieagent.
 
Ik vraag me wel eens af, je kunt heel vaak oefenen, maar zodra er echt iets is en je realiseert je dat dit dan echt is, sla je dan alsnog niet dicht?
Als je al weet wat je moet doen en het 400x hebt geoefend, kun je overschakelen naar de automatische piloot en zo je ding doen.

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar met zeilcursussen worden we expres in billenknijp-momentjes gebracht en van tevoren verteld hoe je het moet oplossen. Als je dan later weer in zon zelfde moment komt, is het heel makkelijk om rustig te blijven zodat je helder kan nadenken om het probleem op te lossen.
 
Hier wel, hij is meer chauffeur en assistent, de man met de papieren zit achterin bij de patient.

Ik had het een beetje ongelukkig neer gezet, hij is vrijwilleger op een ambulance.

Is dat er niet in Nederland?

Nee hier heb je alleen vrijwillige brandweer voor zover ik weet.

Je hebt tegenwoordig wel auto s die als ambulance er uit zien, bij ons is dat de VW Touran en rijd dan een huisarts in. hoe en wat het precies in elkaar zit weet ik dan weer niet
 
Bij sommige vrijwillige brandweerkorpsen in NL is wel een first responder. Dat zijn denk ik een soort vrijwillige ambulanciers.

Vervoer geen patienten en volgens mij wordt er ook altijd een normale ambulance opgeroepen als zij ingezet worden. Het heeft meer te maken met dekking in gebieden waar een normale ambulance de aanrijtijden niet haalt.
 
Bij sommige vrijwillige brandweerkorpsen in NL is wel een first responder. Dat zijn denk ik een soort vrijwillige ambulanciers.

Vervoer geen patienten en volgens mij wordt er ook altijd een normale ambulance opgeroepen als zij ingezet worden. Het heeft meer te maken met dekking in gebieden waar een normale ambulance de aanrijtijden niet haalt.

Wij zijn ook FRB. Wij worden altijd gealarmeerd bij reanimatie omdat wij sneller ter plaatse zijn dan de ambu.
 
Jup hier ook......

Heb bij een ongeluk op de A28 al eens gehad dat ik me op een gegeven moment omdraaide en er op nog geen 30m afstand ineens een traumaheli in de wei stond..... Heb het ding nooit horen landen........
 
Wat doen of denken jullie bij een ongeval, nu je zelf ook zomaar risico loopt op een ziekte met mogelijk dodelijke afloop? Gewoon gaan en hopen op geluk, of toch wat twijfel?
Ambulance personeel reanimeerd bijvoorbeeld niet meer zelf, althans dat las ik op AD.
Ikzelf weet het op het moment echt niet zeker, terwijl ik normaliter er gewoon in spring.
 
Ik zit nauwelijks op de weg in deze dagen... Zou toch eerst aan mezelf denken...

Zoals Sam die in zijn kloten werd gebeten door een slang, Moos belt de dokter en die zei uitzuigen, anders gaat-ie dood, waarop Moos tegen Sam zei, Sam, vriend, je gaat dood
 
Ambulance personeel geanimeerd wel!
Mond op mond beademing wordt even niet meer gedaan.
Dat bedoel ik met reanimeert niet zelf, ik heb geen luchtbalg bij me om op iemands mond te zetten. Maar ook een hartmassage is iets dichterbij dan 1,5m, of het moet met een lange stok ofzo.
Ik maak nu wel een geintje, maar het was wel een serieuze vraag.
 
Wat doen of denken jullie bij een ongeval, nu je zelf ook zomaar risico loopt op een ziekte met mogelijk dodelijke afloop? Gewoon gaan en hopen op geluk, of toch wat twijfel?

Ik heb zo'n reanimatiebeflapje in het EHBO setje in mijn topkoffer zitten.

Al begrijp ik dat op het moment het standaard protocol is om bij een reanimatie niet te beademen. Wat in sommige landen sowieso al gangbare protocol is.

EDIT: Kiss of Life heet dat ding.

1585603820001.png
 
Mond op mond!
Ik zal je dalijk in het nachttopic even in onvervalst haags vertellen hoe het sexleven er voor staat, in deze tijd in een relatie tussen een schoonmaakster zorgmedewerkster nivo 4 en een international telecommunicatiens field engineer monteur buitendienst

🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan