Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Op het moment dat je er bij bent als er een horror-scenarium plaatsvindt kan het lot van een slachtoffer in jouw handen liggen...

Het is niet fijn om getuige te zijn van zo'n voorval. Maar weet je hoe te handelen, heb je ooit richtlijnen daarvoor doorgelezen?

In deze startpost wil ik wel de elementaire dingen van een triage en de noodzakelijke handelingen verzamelen. Veel mensen weten niet wat te doen, slaan dicht en verzuimen daardoor levensreddend optreden. En het is absoluut geen Rocket Sience

Als basis neem ik van deze website Amulance Gelderland Midden onderstaande procedure over en zal dit wat meer uitdiepen naar de motorrijderswereld


Hou vooral, mocht je in zo een situatie geraken, wat belangrijke éérste punten, zoals omschreven in de gaten.
Voor Motorrijders denk ik dat er bij letsel 2 dingen belangrijk zijn. Blijf van de helm af en ga iemand met botbreuken niet manipuleren om een houding, bijvoorbeeld een stabiele zijligging, te geven, verder komen onderstaande punten van die website hierboven.
Een al dan niet helm afneem-procedure voor een slachtoffer die dreigt te stikken in kots of bloed of zijn tong wil ik hier nog aan toevoegen.
Edit 2020-03-09: Lokaliseer bloedingen, probeer deze te stelpen. Inwendige bloedingen kan je niets aan doen maar open botbreuken met slagaderlijke bloedingen moeten binnen seconden gedicht worden. Een Ty-Rap of een touwtje om een tourniket te maken uit je standaarduitrusing is daardoor ineens mulitifunctioneel

Voor wat de helm betreft: als het niet nodig is, laat hem zitten. Verder is onderstaand filmpje een mooei voorbeeld als je er echt niet omheen kunt een helm af te nemen. Wellicht komt er nog een filmpje met de rode lintjes bij

Filmpje helm afnemen

  1. Zorg allereerst voor uw eigen veiligheid en dat van het slachtoffer
  2. Probeer dan te achterhalen wat er is gebeurd
  3. Stel het slachtoffer vervolgens gerust en voorkom extra letsel
  4. Daarna zorgt u voor het alarmeren van de juiste hulp.
  5. Tot slot gaat u hulp bieden aan het slachtoffer


Bij sommige handelingen kan je ook best omstanders bevelen geven. Bijvoorbeeld om 112 te bellen of het verkeer te regelen als je jezelf over een slachtoffer ontfermd


Als motorrijder kan je ook wat dingen voorzijn. Zo is het handig om bijvoorbeeld een DYMO-labeltje op je helm te hebben met je naam en een ICE nummer (In Case of Emergency). In het filmpje van @Deeffox op de achterkant aangebracht maar zo'n Minuscuul stickertje kan ook op de voorkant. Juist op die helm.
 
Laatst bewerkt:
Het laten liggen is wel onder het voorbehoud dat degene die ligt niet aan het stikken is in kots, bloed of de eigen tong omdat ie op de rug ligt.

db
 
Het laten liggen is wel onder het voorbehoud dat degene die ligt niet aan het stikken is in kots, bloed of de eigen tong omdat ie op de rug ligt.

db
Neem ik er in op. Ik zag dat als uitzonderlijk maar het is al 2 keer genoemd.
Ik wil daar ook nog, wat helm-procedures betreft, een officiele richtlijn voor hebben
 
Goed initiatief!

Ik wil daar ook nog, wat helm-procedures betreft een officiele richtlijn voor hebben
Ik heb eens met een ambulancemedewerker gesproken over die helmen waar je de wangkussens met zo'n rood lusje uit kunt trekken in geval van nood. Dat gebruiken zij dus niet, omdat dat niet in de protocollen staat. In theorie zorgt het wel voor minder beweging van de nek bij het afdoen van de helm.
 
Die rode lusjes zijn in mijn opinie gewoon belangrijk bij die procedure. Als getuige of omstander heb je niet met een ambulanceprotocol van doen. Eerste hulp is belangrijker dan een protocol
 
t belangrijkste en moeilijkste is denk ik ,rustig te blijven !
 
Ik ben al jaren EHBO-er, naast BHV.
Dat komt voort uit m'n diensttijd, waar ik bij de geneeskundige troepen zat. En later bij getekend heb als KVV-er, (korte verstands verbijstering zoals het destijds genoemd werd) Heb het tot sergeant gebracht daar, in de Korporaal van Oudheusden kazerne, wel bekend van de MH17 slachtoffers, later..Het is niet makkelijk, dat rustig blijven, maar voor mij wel, sommigen slaan echt dicht, of gaan out bij het zien van bloed, heb dat op de zaak ook al gezien bij een ongeval met een lintzaag. Die betreffende zaagde 2 vingers bijna compleet af, en de leidinggevende daar ging neer. Ik blijf dan echter koel, en doe wat ik geleerd heb, het zit er ingebakken. Maar je moet het wel kunnen, en, volgens mij is het niet echt te leren.
Over die helm-procedure, dat is bij mij op de cursus en diverse herhalings-cursussen mee genomen. Ze geven het dus wel, bij mij op de zaak kregen we het omdat de cursusgever er achterkwam dat we met 3 motorrijders waren in ons EHBO en BHV groepje op de zaak. Standaard is het echter niet, zou het wel moeten zijn!

Goed topic @Rob RD :t
 
112 bellen is ook helpen toch?
Een van de belangrijkste dingen als je het mij vraagt... Ik heb op de A12 wel eens 112 gebeld omdat ik op een landweggetje een Peugeotje de vaart in zag duiken... daar kan ik echt geen hulp verlenen
 
In de VS heb ik één keer een ongeluk zien gebeuren met een motorrijder die uit de bocht vloog en op de auto voor mij klapte die ik net een paar mijl eerder voor had laten gaan toen ik wegreed bij een tankstation (California Highway 1 ongeveer ter hoogte van Big Sur).

In de auto achter mij zat een verpleegster en de auto daar weer achter 2 militairen die geprobeerd hebben eerste hulp te verlenen maar daarvoor was het helaas te laat. Omdat er geen mobiele dekking was op de plaats waar wij stonden heb ik iemand opdracht gegeven terug te rijden naar het tankstation, daar 911 te bellen en terug te komen als dat was gelukt. Dat deed de beste man ook netjes. In de tussentijd ben ik met iemand anders maar het verkeer gaan regelen.

Na een half uur kwam de eerste politieauto, die agent bekeek de situatie gaf mij en die andere een Police vestje en een paar flares om op de weg te leggen, zag dat het slachtoffer inmiddels echt overleden was en bestelde een bergingswagen. Waar enigszins tot mijn verbazing het stoffelijk overschot ook achterop werd gesjord in een body bag.

Uiteindelijk ben ik daar een paar uur bezig geweest, mijn dag was uiteraard wel een beetje verpest, maar in die paar uur heb ik wel met de andere ooggetuigen het flink van ons afgepraat. In het eerstvolgende dorp heb ik een motelkamer gepakt en heb in het zonnetje voor me uit starend het maar verder verwerkt.

In ieder geval was het voor mij duidelijk dat je bij een ongeval altijd wel iets kunt doen en dat kordaat optreden wel helpt om de paniek van de omstanders te verminderen.

In latere jaren ben ik sportevenementen gaan begeleiden met de motor en daarom ook EHBO lessen genomen. Hoewel ik daar gelukkig nooit ernstige dingen heb meegemaakt ben ik wel regelmatig in situaties geweest waar de omstanders in paniek waren en vervolgens naar mij met dat vestje van de organisatie kijken. Dan helpt het echt als je enigszins weet wat je moet doen en de situatie onder controle hebt. Eén keer tijdens de CPC loop zat ik met een collega bij iemand die was ingestort en totaal nergens meer op reageerde, al afspraken te maken wie er begon met beademen, maar gelukkig kwam hij net op tijd weer bij.

Bij de CPC loop en de Rotterdam Marathon heb ik heel vaak soortgelijke taferelen meegemaakt. Regelmatig was het opeens een veel warmere dag dan het de weken ervoor was en dan zijn veel amateurlopers veel te warm gekleed en storten bij bosjes in elkaar door hitteshock. Dat ziet er dramatisch uit, ze hebben ook een infuus nodig, maar uiteindelijk is er niet zo veel aan de hand.

Al die ervaringen hebben mij wel geleerd dat het niet eens zo heel erg belangrijk is dat je exact weet wat je medisch gezien moet doen. Je moet voldoende kennis/ervaring hebben om kordaat te handelen zodat de paniek bij de omstanders verdwijnt. Als die paniek weg is, gaat het heel vaak met het slachtoffer ook meteen beter. En niet vragen of iemand 112 wil bellen want dan reageert er niemand. Wijs de eerste aan die je ziet en zeg heel dwingend "JIJ BELT NU 112!". Zo ook met andere hulp die je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
dat laatste is belangrijk, delegeren, dwingend... laat de 112 beller alles wat de meldkamer zegt maar doorgeven aan de hulpverlener of desnoods de telefoon tegen je oor houden, de eerste 4 van 5 punten waarmee ik open kan je allemaal delegeren. Je moet wel een beetje op kunnen treden natuurlijk...

Bij sommige handelingen kan je ook best omstanders bevelen geven. Bijvoorbeeld om 112 te bellen of het verkeer te regelen als je jezelf over een slachtoffer ontfermd
 
Terug
Bovenaan Onderaan