Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

Wat doen of denken jullie bij een ongeval, nu je zelf ook zomaar risico loopt op een ziekte met mogelijk dodelijke afloop? Gewoon gaan en hopen op geluk, of toch wat twijfel?
Ambulance personeel reanimeerd bijvoorbeeld niet meer zelf, althans dat las ik op AD.
Ikzelf weet het op het moment echt niet zeker, terwijl ik normaliter er gewoon in spring.


Ik zou het opsplitsen naar beademen en hartmassage, daar zit een groot verschil tussen.

Voor mijn beroepsgroep ook een uitdaging.
Beademen is er als snel vanaf gegaan.
( genoeg stromingen binnen de medische wereld die beademen sowieso niet nodig vinden )
Dan blijft hartmassage over.
Ik ga best ver met m'n preventieve maatregelen tegen Corona, maar hier ligt voor mij toch wel een grens, dat sla ik niet zomaar over.

Ligt er ook sterk aan om wat voor reanimatie het gaat.
Iemand wiens hart gestopt is door bloedverlies bij een ongeluk... dan is hartmassage anyway alleen voor de vorm, je pompt alleen maar meer bloed eruit.
Een rea in verzorgingstehuis bij patiënt die al 10 minuten plat ligt ....
of een jong iemand, die net in elkaar gezakt is ....

Bij de eerste doe ik niets, bij de tweede ook niet en bij de derde ga ik 100% aan het werk met 100% inzet.

(morele discussies hierover zijn overbodig, dit is mijn moraal, denk je er anders over respecteer ik dat, respecteer mijn mening dan ook aub.)




Dat beflappie helpt je niet tegen de aerosolen vanuit het Coronavirus hoor:9~

Dat werd ons ook al direct bij het begin van de uitbraak aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Voor de brandweer geldt ook voor mogelijk corona slacchtoffers, enkel stickers plakken van de AED...... We gaan het meemaken......
 
Onzin, met de zgn blaasbalg wordt er nog gewoon beademd, zonder toedienen van lucht is er geen reanimatie.
Er is geen protocol die beademen nu verbied, net even nagevraagd bij mijn maatje van de ambulance.

Dus laat je vooral niet gekmaken.

Dat protocol is er zeker wel, Hulpverleners mogen niet beademen, mocht je een goed gekeurd mondkapje hebben (zoals ambulances) kun je wel mond op mond beademen. Is er vermoeden van Corona dan wordt er ook geen massage gegeven en wordt alleen de AED of andere apparatuur aangesloten zoals een autopulse.
Alle veiligheidsregio hebben dit gedeeld met politie, brandweer en ambulancediensten.
Daarnaast zijn er verschrikkelijk veel landen in de wereld waar reanimatie alleen hartmassage is. Daar wordt niet eens beademing gegeven dus zonder lucht geen reanimatie is ook niet helemaal juist.
 
Dat protocol is er zeker wel, Hulpverleners mogen niet beademen, mocht je een goed gekeurd mondkapje hebben (zoals ambulances) kun je wel mond op mond beademen. Is er vermoeden van Corona dan wordt er ook geen massage gegeven en wordt alleen de AED of andere apparatuur aangesloten zoals een autopulse.
Alle veiligheidsregio hebben dit gedeeld met politie, brandweer en ambulancediensten.
Daarnaast zijn er verschrikkelijk veel landen in de wereld waar reanimatie alleen hartmassage is. Daar wordt niet eens beademing gegeven dus zonder lucht geen reanimatie is ook niet helemaal juist.
Hoe gaan jullie als hulpverleners om met de onderlinge afstand van 1,5 meter? Ik snap dat dat niet te doen is, maar is daar een protocol voor?
 
waren zelfs nog een tijdje geruchten dat de beademing uit de standaard reanimatie zou gaan, met compressies zou je genoeg beweging in de borstkast maken om ook een zuurstofoverdracht mogelijk te maken
 
Hoe gaan jullie als hulpverleners om met de onderlinge afstand van 1,5 meter? Ik snap dat dat niet te doen is, maar is daar een protocol voor?
Niet...... ja, in de kazerne...... maar in de auto zit je op elkaar en bij een ongeval beknelling sta je toch op elkaars lip..... Wel extra hygienemaatregelen op gebruikte ademluchtmaskers en overal zeep/water/ontsmettingsmiddelen....

Maar er zijn idd hele protocollen uitgeschreven hoe te handelen
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Hoe gaan jullie als hulpverleners om met de onderlinge afstand van 1,5 meter? Ik snap dat dat niet te doen is, maar is daar een protocol voor?
Nee dat lukt niet, we zitten al dichter op elkaar in de tankauto.
We gebruiken standaard nitril handschoenen onder onze blushandschoenen of hv handschoenen.
Bij een inzet houden we zoveel mogelijk de regels in acht. Gebruiken nu bij een reanimatie ook de bluskleding terwijl we dat normaal nooit deden.
Deze kleding wordt na een inzet gelijk geruild en gereinigd.
Bij vermoeden van besmetting gebruiken we nu direct ademlucht.

Het is meer beschermingen tegen derden dan tegen je eigen collega's. Ook bij ons is de regel dat je bij verkoudheid niet op de kazerne komt.
Verder liggen alle trainingen, oefeningen, opleidingen stil zodat we alleen bij een inzet elkaar opzoeken.
 
Ligt er ook sterk aan om wat voor reanimatie het gaat.
Iemand wiens hart gestopt is door bloedverlies bij een ongeluk... dan is hartmassage anyway alleen voor de vorm, je pompt alleen maar meer bloed eruit.
Een rea in verzorgingstehuis bij patiënt die al 10 minuten plat ligt ....
of een jong iemand, die net in elkaar gezakt is ....

Bij de eerste doe ik niets, bij de tweede ook niet en bij de derde ga ik 100% aan het werk met 100% inzet.
Ik sta er wel hetzelfde in, het eerste meegemaakt, dat is volstrekt kansloos.
En inderdaad, ligt er een bejaarde of iemand van in de twintig?
 
Niet alles gelezen maar goed topic!

Ik heb een reanimatiedag gevolgd, zonder certificaat, maar met de gedachte erachter dat je het allemaal iig al eens hebt meegemaakt op een pop.
Daarna was er ook een demo waar een melding werd gedaan. Eerst kwam burgerhulp op gang, daarna brandweer, politie en ambu diensten. Erg imposant.

Ik heb later op mn werk een BHV cursus gedaan, nuttig en hopelijk nooit nodig. Ik zal eerder het regelen op me nemen maar vind het toch prettig om er net even iets meer van af te weten.

Alleen jammer dat de persoon die de cursus gaf geen idee of weet had van wat er gang word gezet als je 112 belt voor een reanimatie.

Nu nog eens n EHBO cursus volgen en het blijven herhalen allemaal.

Verder heb ik sinds die BHV cursus in de auto en onder mn zadel een EHBO setje, n extra foliedeken en hesjes. Voor je weet maar nooit.
 
Over Corona en reanimeren is hierboven al een en ander geschreven. Wellicht voor de duidelijkheid de richtlijnen zoals ze momenteel gelden.
Mensen die aangesloten zijn bij HartslagNu hebben deze al gehad. Er is ook een aangepaste manier van oproepen. Dit is dus een tijdelijk protocol.
-------------------------------------
De COVID-19 pandemie die nu ook Nederland in volle hevigheid heeft getroffen, heeft bij HartslagNu geleid tot nieuwe richtlijnen om verspreiding van het virus tegen te gaan. In deze mail beschrijven we de belangrijkste maatregelen bij reanimatieoproepen in relatie tot het coronavirus.

Infectie voorkomen

Het coronavirus kan worden overgebracht via de luchtwegen. Dit betekent dat we voorzichtig moeten omgaan met reanimaties. Echter, de besmettelijkheid en de complicaties voor jongere burgerhulpverleners zijn aanzienlijk kleiner dan voor oudere hulpverleners. Het risico van overdracht bij een coronavirus besmette reanimatiepatiënt (en) bij luchtweghandelingen zoals mond-op-mond beademing is groot (bijna 100%). Onder de 50 jaar is het risico op de ziekte COVID-19 laag. Boven de 50 jaar is het risico veel groter.

Daarom heeft HartslagNu samen met de wetenschappelijke raad van de Nederlandse Reanimatieraad (NRR), het RIVM, de Nederlandse Vereniging van Medische Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland een advies uitgebracht waarin enkele voorzorgsmaatregelen worden benoemd bij reanimaties.

Maatregelen

Voor een inzet:
  • Geef geen mond-op-mond beademing meer bij volwassenen;
  • Bij een reanimatie van kinderen blijft de situatie ongewijzigd vanwege het beperkte risico op besmetting.
  • HartslagNu alarmeert de komende periode alleen burgerhulpverleners onder de 50 jaar. Mensen die geen leeftijd hebben ingevoerd, worden niet gealarmeerd. Heb je geen leeftijd ingevoerd bij jouw profiel dan adviseren wij om dit alsnog te doen.
  • Voor het vaststellen van wel/geen ademhaling vervalt het ‘Luisteren’ naar een ademhaling of ‘Voelen’ van een ademhaling. Dat betekent dat alleen het ‘Kijken’ nog wordt uitgevoerd.
  • Voel je je ziek? Ga niet naar een reanimatie.
  • Val je in de hoogrisicogroep: ga niet naar een reanimatie.
Tijdens een inzet:
  • Zorg dat er maximaal twee burgerhulpverleners (incl. brandweer/politie) zijn bij een slachtoffer. Anderen staan op ruime afstand.
  • Eén burgerhulpverlener geeft borstcompressies, de andere staat bij de voeten van het slachtoffer i.v.m. aflossen van de hartmassage.
  • Pocketmasks, Kiss of Lifes of andere middelen ter bescherming bij (mond-op-mond) beademing tijdens reanimatie zijn in dit geval niet veilig en moeten daarom niet gebruikt worden!
Na een inzet:
  • Desinfecteer je handen zo snel als mogelijk bij een ambulance.
Wij beseffen dat, gezien de dynamiek van deze pandemie, dit advies een beperkte houdbaarheid kan hebben. Mochten er veranderingen in de situatie optreden, dan stellen wij jou hiervan op de hoogte.

Verder is het voor jou belangrijk om te weten dat je als burgerhulpverlener niet aansprakelijk bent voor het niet uitvoeren van de beademing/reanimatie. Voel je ook niet verplicht om naar een reanimatie te gaan, als je je hier niet zeker over voelt.
-------------------------------------------
 
Over Corona en reanimeren is hierboven al een en ander geschreven. Wellicht voor de duidelijkheid de richtlijnen zoals ze momenteel gelden.
Mensen die aangesloten zijn bij HartslagNu hebben deze al gehad. Er is ook een aangepaste manier van oproepen. Dit is dus een tijdelijk protocol.
-------------------------------------
De COVID-19 pandemie die nu ook Nederland in volle hevigheid heeft getroffen, heeft bij HartslagNu geleid tot nieuwe richtlijnen om verspreiding van het virus tegen te gaan. In deze mail beschrijven we de belangrijkste maatregelen bij reanimatieoproepen in relatie tot het coronavirus.

Infectie voorkomen

Het coronavirus kan worden overgebracht via de luchtwegen. Dit betekent dat we voorzichtig moeten omgaan met reanimaties. Echter, de besmettelijkheid en de complicaties voor jongere burgerhulpverleners zijn aanzienlijk kleiner dan voor oudere hulpverleners. Het risico van overdracht bij een coronavirus besmette reanimatiepatiënt (en) bij luchtweghandelingen zoals mond-op-mond beademing is groot (bijna 100%). Onder de 50 jaar is het risico op de ziekte COVID-19 laag. Boven de 50 jaar is het risico veel groter.

Daarom heeft HartslagNu samen met de wetenschappelijke raad van de Nederlandse Reanimatieraad (NRR), het RIVM, de Nederlandse Vereniging van Medische Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland een advies uitgebracht waarin enkele voorzorgsmaatregelen worden benoemd bij reanimaties.

Maatregelen

Voor een inzet:
  • Geef geen mond-op-mond beademing meer bij volwassenen;
  • Bij een reanimatie van kinderen blijft de situatie ongewijzigd vanwege het beperkte risico op besmetting.
  • HartslagNu alarmeert de komende periode alleen burgerhulpverleners onder de 50 jaar. Mensen die geen leeftijd hebben ingevoerd, worden niet gealarmeerd. Heb je geen leeftijd ingevoerd bij jouw profiel dan adviseren wij om dit alsnog te doen.
  • Voor het vaststellen van wel/geen ademhaling vervalt het ‘Luisteren’ naar een ademhaling of ‘Voelen’ van een ademhaling. Dat betekent dat alleen het ‘Kijken’ nog wordt uitgevoerd.
  • Voel je je ziek? Ga niet naar een reanimatie.
  • Val je in de hoogrisicogroep: ga niet naar een reanimatie.
Tijdens een inzet:
  • Zorg dat er maximaal twee burgerhulpverleners (incl. brandweer/politie) zijn bij een slachtoffer. Anderen staan op ruime afstand.
  • Eén burgerhulpverlener geeft borstcompressies, de andere staat bij de voeten van het slachtoffer i.v.m. aflossen van de hartmassage.
  • Pocketmasks, Kiss of Lifes of andere middelen ter bescherming bij (mond-op-mond) beademing tijdens reanimatie zijn in dit geval niet veilig en moeten daarom niet gebruikt worden!
Na een inzet:
  • Desinfecteer je handen zo snel als mogelijk bij een ambulance.
Wij beseffen dat, gezien de dynamiek van deze pandemie, dit advies een beperkte houdbaarheid kan hebben. Mochten er veranderingen in de situatie optreden, dan stellen wij jou hiervan op de hoogte.

Verder is het voor jou belangrijk om te weten dat je als burgerhulpverlener niet aansprakelijk bent voor het niet uitvoeren van de beademing/reanimatie. Voel je ook niet verplicht om naar een reanimatie te gaan, als je je hier niet zeker over voelt.
-------------------------------------------

Hier de regels voor Hulpverleners in de regio Gelderland zuid en midden.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
1. Volwassenen COVID-19 positief of sterke verdenking: wel inzetten first-responders. Geen mond-op-mond beademing, geen borstcompressies, alleen inzet AED.
2. Volwassen zonder duidelijke of bewezen infectie: wel inzetten first-responders. Geen mondop-mond beademing. Wel borstcompressies. Wel gebruik AED.
3. Kinderen en baby’s: veilig; inzet first-responders ongewijzigd, blijft inclusief mond-op-mond beademing.
4. Pasgeborenen: veilig; inzet first responders ongewijzigd, blijft inclusief mond-op mond beademing.
 
waren zelfs nog een tijdje geruchten dat de beademing uit de standaard reanimatie zou gaan, met compressies zou je genoeg beweging in de borstkast maken om ook een zuurstofoverdracht mogelijk te maken
Dat waren inderdaad geruchten (zo'n 10 jaar geleden). Er zijn onderzoeken gedaan (en omdat die gedaan werden ontstonden de geruchten), maar bij alleen borstcompressie is er niet genoeg zuurstofopname in de longen en gaat het slachtoffer na ± 3 minuten zuurstoftekort opbouwen. Dus zowel bij de europese (ERC) als bij de amerikaanse (AHA) richtlijnen is de beademing in de richtlijnen blijven staan. Toch blijft het verhaal regelmatig de kop opsteken. Ook omdat in sommige landen via TV en you-tube de "hands-only" methode wordt uitgedragen om mee te starten totdat er iemand komt die kan reanimeren. Ook in Nederland wordt bij telefonische instructie door de meldkamer aan mensen zonder reanimatietraining niet verteld om te beademen.
Dit alles niet omdat beademen overbodig zou zijn, maar omdat borstcompressie makkelijk is uit te leggen, en beademen een stuk moeilijker. Beademen vergroot dus wel degelijk de overlevingskansen en maakt de kans op restschade veel kleiner.
Voorlopig niet beademen. Maar als je weet hoe, dus straks weer wel.
 
Alleen jammer dat de persoon die de cursus gaf geen idee of weet had van wat er gang word gezet als je 112 belt voor een reanimatie.

Nu nog eens n EHBO cursus volgen en het blijven herhalen allemaal.

Verder heb ik sinds die BHV cursus in de auto en onder mn zadel een EHBO setje, n extra foliedeken en hesjes. Voor je weet maar nooit.
Als het voor jullie te rijden is, kan ik emsrisico.nl in Oosterhout aanraden.
Instructie op basis van wat echt werkt in de praktijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan