Weg langs de Ourthe verboden voor motoren

Een l#l tot aan de grond kan ook korte beentjes betekenen. Kop op het is niet alles goud wat er blinkt.
 
..... Woon daar maar eens als op elke willekeurige zomerse zondag er een paar honderd KNALpijpen aan 12000rpm langs je ramen vliegen
DankU :(

Lijkt me briljant. Biertje erbij en genieten maar.

Als je er last van hebt is dat net zo iets als aan het water gaan wonen en klagen over de passerende boten die je uitzicht bederven. Of in het bos gaan wonen en dan klagen over de uilen, vossen of konijnen.
 
Lijkt me briljant. Biertje erbij en genieten maar.

Als je er last van hebt is dat net zo iets als aan het water gaan wonen en klagen over de passerende boten die je uitzicht bederven. Of in het bos gaan wonen en dan klagen over de uilen, vossen of konijnen.
Dat is niet helemaal waar. Ik denk dat veel mensen er al woonden voordat er zoveel motorrijders rondscheurden. Begin jaren '80 waren er maar weinig motorrijders.
 
:( Wat lees ik nou , ik rij zo graag in de Ardennens.
werd pas bij wijk bij duurstede ook al weggestuurd .
 
Nog niet zo heel lang geleden hebben wij hier gewoon gereden en eerlijk gezegd hebben wij geen bord gezien waarop stond dat hier niet door mochten rijden....

Dat hier nu een topic wordt aangehaald van een paar jaar geleden maakt in principe toch niets uit, mits het maar nog steeds relevant is.

Ik las ergens dat deze weg was afgesloten omdat er gevaar was voor vallend gesteente. We mogen toch aannemen dat de Belgische overheid tijd genoeg heeft gehad om dit probleem op te lossen?
Nogmaals, ik weet niet of deze alsnog is afgesloten en wel om boven genoemde reden, maar als dat dus daadwerkelijk zo is heb je dus zeker "een case" als je zou besluiten voor te komen als je staand zou worden gehouden door de plaatselijke hermandad! Want een weg afsluiten voor ALLE verkeer behalve voor auto's omdat het " gevaarlijk" zou zijn slaat als een tang op een varken...!

Maar goed, dit is mijn mening maar. Ik neem aan dat andere forumers een andere mening hebben...
gr. Boud
 
Op googlemaps:
Google Maps
Dus enkel toegelaten voor bewoners.
En tis niet alleen motoren, maar ook brommers fietsers en voetgangers.
Het is bij nader inzien geen specifiek verbod voor motoren. Toch iets met vallende stenen?
 
mja, over die vallende stenen. In ontwikkelde landen spannen ze netten en/of sturen ze een keer per jaar ofzo een klimmer op controle die losse stenen verwijderd. maar bij ons in belgië moet er eerst een kennis of familielid van een (lokale?) politieker iets aan kunnen verdienen vooraleer er overgegaan wordt tot zulke al te gemakkelijke oplossingen.

heb er ooit eens een reportage van gezien, van iemand die dat deed... Zal eens kijken of ik het terugvind.
 
mja, over die vallende stenen. In ontwikkelde landen spannen ze netten en/of sturen ze een keer per jaar ofzo een klimmer op controle die losse stenen verwijderd. maar bij ons in belgië moet er eerst een kennis of familielid van een (lokale?) politieker iets aan kunnen verdienen vooraleer er overgegaan wordt tot zulke al te gemakkelijke oplossingen.

heb er ooit eens een reportage van gezien, van iemand die dat deed... Zal eens kijken of ik het terugvind.
Dat hebben ze nog niet zo lang geleden gedaan nabij Namen, en blok van 30t gecontroleerd laten vallen.

Jammer genoeg heeft het lang geduurd voor men zich daar ook daadwerkelijk mee ging bezighouden.
Lang geleden is er in Dinant centrum een groot blok losgekomen, en deels op een huis terechtgekomen, en er zat een auto onder ook, maar als ik het mij goed herinner, geen gewonden en geen doden ... wonderbaarlijk.
full

full

Daarna hebben ze de gehele verticale en overhangende rotswanden bewerkt met staalnetten.

Het verbod langs de ourthe zal er dan ook wel niet voor niets zijn, maar ik vermoed dat die rotswanden ook al gecontroleerd en bewerkt zijn, maar ze de borden nooit hebben weg gehaald. Geluidsoverlast is daar zeker een bijkomende factor in.

In de loop van volgende maand ga ik in die regio kijken naar enkele koophuizen, en dan wil ik wel is een omwegje maken om te zien hoe 't er nu zit.
 
mja, over die vallende stenen. In ontwikkelde landen spannen ze netten en/of sturen ze een keer per jaar ofzo een klimmer op controle die losse stenen verwijderd. maar bij ons in belgië moet er eerst een kennis of familielid van een (lokale?) politieker iets aan kunnen verdienen vooraleer er overgegaan wordt tot zulke al te gemakkelijke oplossingen.

heb er ooit eens een reportage van gezien, van iemand die dat deed... Zal eens kijken of ik het terugvind.
Jammer dat ze niet zoiets gebruiken, veel spectaculairder. 8-)
 
Met de motor ben ik er nog steeds niet gepasseerd, maar vandaag wel met de fiets, omstreeks 11:53u.
En ja, de borden staan er nog steeds :(
20220812_115356.jpg


Toen ik de foto had gemaakt wilde ik effe op maps kijken voor een alternatieve route. Maar er passeerde toen net een oudere man (ik schat 70+), ook op een racefiets, brabbelde wat in het Frans, wat ik voor geen meter versta, gebaarde "rechtdoor" met zijn arm, en reed dus ook gewoon door! Ik laat dat "mapsen" voor wat het is, steek mijn phone snel in mijn rugzakje, spring op mijn fiets, en erachter! Het ging om 3,1km. Het moest lukken dat hij pas op het einde van het verboden deel een andere weg insloeg. Geen verbod meer, dus ik rijd door naar Esneux, en vandaar naar Luik :t


Zou trouwens om dit stuk weg gaan...

full



Lijkt me héééél sterk omdat Comblain au Pont (erg toeristisch) niet meer goed bereikbaar is.
Het is nu niet zo dat Comblain-au-Pont zo erg toeristisch is, maar toch ...
Ik kwam vandaag vanaf Ouffet via de mooie afdaling naar Hamoir, alwaar ik beneden links richting Comblain-au-Pont afdraaide. Het was mijn bedoeling de route naar Esneux zo ver als mogelijk te volgen om uit te zoeken waar heden ten dage eventueel het verbod begint.
Maarrrrr ... toen zag ik groene wegwijzertjes naar Esneux (in Wallonië zijn dat wegwijzertjes die een goede fietsroute aanduiden naar een bepaald punt, over de aldaar zo geheten Ravels). Ik kon de verleiding niet weerstaan, en maakte er gebruik van.

Daar waar in jouw voorbeeld het verbod begint, heb je nu dus deze fiets/voetgangersroute, vlak langs de Ourthe:
Screenshot_20220812-175744_Maps.jpg

Voor de fiets en voetgangers is dat een welgekomen geschenk. 😍
Behalve als je verslaafd bent aan hoge gemiddelde snelheden, maar dat ben ik dus niet.
Maar motorrijders hebben er niks aan natuurlijk -O-

Op streetvieuw zie ik daar echter geen borden staan, dus ik denk, ik zeg wel, ik DENK (ja, ik kan soms denken :+ ), dat het verboden gedeelte nog maar 3,1km is, namelijk dit:
Screenshot_20220812-175159_Maps.jpg


Let vooral niet op de melding "zeer steile heuvel", het loopt daar plat, 6m dalen in 3,1km 🙄

Er zijn zeker alternatieven, zovel voor de motor, fiets als voetgangers, maar, zoals hier al tig keer aangehaald werd, het word massaal genegeerd.

Zolang je je gedraagd, gaat daar ook geen kat over klagen ;)
 
De beeltenis van een motorfiets op het Belgische verkeersbord is natuurlijk wel geweldig.
Idd :^

Dat lijkt mij nog zo een exemplaar die HANDGESCHAKELD waren, ipv voetgeschakeld 🤣

Dat bord is dus even up-to-date als onze wegen he :+
 
De motor lijkt wel een Ner-a-Car, de brommer een Honda Novio

Ben overigens een tweetal weken geleden nog in Durbuy geweest langs de Ourthe; niks geen motorenverbod, het was er ook een komen en gaan van motorrijders.
En duur; een tosti kostte me €14...
En ik mocht het bord niet eens meenemen.. :(
 
De beeltenis van een motorfiets op het Belgische verkeersbord is natuurlijk wel geweldig.
Kun je als Nederlander dus gewoon rijden.
Bord niet gezien?

Jawel, verboden voor brommers (zie geel plaatje op voorspatbord) en dames brommers daaronder.
Niets aan de hand :+
En dan er achteraan: mooi dat België nog niet zo inclusief is })
 
Jawel, verboden voor brommers (zie geel plaatje op voorspatbord)...
Ehm...u weet dat het tot +/- 1960 heel gebruikelijk was dat het kenteken OOK op het voorspatbord gemonteerd zat..?
In het VK zelfs tot 1980 (zwarte platen met witte of zilveren becijfering).
Tegenwoordig zie je bij klassiekers daar wat gegevens van de fiets, zoals in mijn geval 'Salira 1954'...
 

Bijlagen

  • 20220225_081550.jpg
    20220225_081550.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 11
dat het tot +/- 1960 heel gebruikelijk was dat het kenteken OOK op het voorspatbord gemonteerd zat..?
In België was er een aantal jaar terug (misschien al wel 10 jaar of meer, kweethetnimeer), die dat wilde herinvoeren, óók voor motoren.

Ik ben geen vragende partij, maar als het er ooit van komt, het zij zo ...

Ik zou zelfs bereid zijn ook fietstaks te betalen, (niet te veel natuurlijk ... jaja ... gierige Belg he :+ ), met het bijhorende taksplaatje aan je voorwiel, ndien ik er goede fietspaden voor in ruil kreeg ... al gaat het wat dat laatste betreft eigenlijk best de goede kant op :t
 
Ehm...u weet dat het tot +/- 1960 heel gebruikelijk was dat het kenteken OOK op het voorspatbord gemonteerd zat..?
In het VK zelfs tot 1980 (zwarte platen met witte of zilveren becijfering).
Tegenwoordig zie je bij klassiekers daar wat gegevens van de fiets, zoals in mijn geval 'Salira 1954'...

Klopt dat weet ik maar dan klopt het verweer niet ;)
Als domme Hollander ga ik hier vanuit

1660330320057.png


En ja toen hadden we heren en dames brommers :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan