Weg situatie, conditie, indeling, inrichting ....

SirCrow

MF veteraan
Donateur
13 feb 2008
16.170
51.919
Midden Nederland
Gisteren onaangenaam verrast door een flink gat in het asfalt, begin provinciale weg net buiten de gemeente grens. Na het stoplicht even lekker door getrokken, en plots een flinke klap. Kwam zelf flink los van de motor, rijdt met een orthese, mijn linker arm is verlamd, en deze zit echt goed vast op het stuur, maar was ook ontkoppeld. Spiegels stonden alle kanten op en maakte een flinke slinger, ging uiteindelijk wel goed, niet onderuit. Een rondje gemaakt en terug gegaan om te kijken hoe of wat, zag dat er flinke diepe lengte groeven zaten, en ook gaten, in het asfalt. Gemeld bij de weg beheerder, vooral voor motorrijders een gevaarlijke situatie.
In de gemeente waarin ik woon gaat het de laatste jaren qua weginrichting, verkeersafhandeling, .... niet lekker, ook op televisie aandacht aan besteed. Afsluitingen, terugdraaien ervan, stoplichten verwijderen, weer terugplaatsen, inrichting, indeling, nieuw, weer veranderen, omdat het gevaarlijke situaties oplevert. Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, maar vraag me wel af waarom, hoe, kom je tot deze keuze.
Nu zag ik een foto van de weg waar ik vermoed het noodlottige ongeval van het vermiste meisje en haar begeleidster, de amber-alert, heeft plaatsgevonden. Niet om te zwarte pieten, maar vraag me af waarom je kiest als verkeersdeskundige om aan de binnenzijde van de bocht wel vangrail, maar aan de buitenzijde niet te plaatsen. Ken de situatie daar niet, mijn vraag is alleen naar aanleiding van wat ik kan zien op de foto.

WhatsApp-Image-2022-10-19-at-23.46.46.jpg
 
Gisteren onaangenaam verrast door een flink gat in het asfalt, begin provinciale weg net buiten de gemeente grens. Na het stoplicht even lekker door getrokken, en plots een flinke klap. Kwam zelf flink los van de motor, rijdt met een orthese, mijn linker arm is verlamd, en deze zit echt goed vast op het stuur, maar was ook ontkoppeld. Spiegels stonden alle kanten op en maakte een flinke slinger, ging uiteindelijk wel goed, niet onderuit. Een rondje gemaakt en terug gegaan om te kijken hoe of wat, zag dat er flinke diepe lengte groeven zaten, en ook gaten, in het asfalt. Gemeld bij de weg beheerder, vooral voor motorrijders een gevaarlijke situatie.
In de gemeente waarin ik woon gaat het de laatste jaren qua weginrichting, verkeersafhandeling, .... niet lekker, ook op televisie aandacht aan besteed. Afsluitingen, terugdraaien ervan, stoplichten verwijderen, weer terugplaatsen, inrichting, indeling, nieuw, weer veranderen, omdat het gevaarlijke situaties oplevert. Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, maar vraag me wel af waarom, hoe, kom je tot deze keuze.
Nu zag ik een foto van de weg waar ik vermoed het noodlottige ongeval van het vermiste meisje en haar begeleidster, de amber-alert, heeft plaatsgevonden. Niet om te zwarte pieten, maar vraag me af waarom je kiest als verkeersdeskundige om aan de binnenzijde van de bocht wel vangrail, maar aan de buitenzijde niet te plaatsen. Ken de situatie daar niet, mijn vraag is alleen naar aanleiding van wat ik kan zien op de foto.

Bekijk bijlage 1814808
Omdat het vaak beter is om niet een vangrail te raken. Bij heel veel knooppunten zie je dat er alleen in de binnenbocht wat staat, of in de buitenbocht alleen als er andere dingen staan.

Als motorrijder ben ik daar erg blij mee. Ik krijg liever een nat pak na een schuiver dan dat ik in een vangrail eindig.

In bovenstaand geval is er gewoon pech geweest dat de auto op z'n kop terecht is gekomen.
 
Omdat het vaak beter is om niet een vangrail te raken. Bij heel veel knooppunten zie je dat er alleen in de binnenbocht wat staat, of in de buitenbocht alleen als er andere dingen staan.

Als motorrijder ben ik daar erg blij mee. Ik krijg liever een nat pak na een schuiver dan dat ik in een vangrail eindig.

In bovenstaand geval is er gewoon pech geweest dat de auto op z'n kop terecht is gekomen.

Om dat op te lossen zie je ook wel bebording, als dat zo heet, onder de vangrail voor de motorrijders, maar dat is dus een mogelijke keuze om geen vangrail te plaatsen.
 
Om dat op te lossen zie je ook wel bebording, als dat zo heet, onder de vangrail voor de motorrijders, maar dat is dus een mogelijke keuze om geen vangrail te plaatsen.
Dat spul onder de vangrail heb ik ook weinig trek in met snelwegsnelheden. Beter dan de paaltjes, maar liever glij ik nog een stukkie door om vervolgens een stukje te zwemmen.
 
Dat spul onder de vangrail heb ik ook weinig trek in met snelwegsnelheden. Beter dan de paaltjes, maar liever glij ik nog een stukkie door om vervolgens een stukje te zwemmen.
Tenzij je door het ongeval bewusteloos raakt, en in het water terecht komt, zonder dat dit door andere weggebruikers gezien wordt. Lig je te verzuipen in een plasje water.

Als er op de plek van het ongeval wel een geleiderail had gestaan, dan was de auto niet het talud afgereden het water in, maar had een paar keer op en neer gestuiterd tussen de geleiderails. Misschien met een betere afloop, misschien ook niet.
 
Tenzij je door het ongeval bewusteloos raakt, en in het water terecht komt, zonder dat dit door andere weggebruikers gezien wordt. Lig je te verzuipen in een plasje water.

Als er op de plek van het ongeval wel een geleiderail had gestaan, dan was de auto niet het talud afgereden het water in, maar had een paar keer op en neer gestuiterd tussen de geleiderails. Misschien met een betere afloop, misschien ook niet.
Ja, als als.. Tijdens ongelukken gebeuren gekke dingen, je kunt niet alles voorkomen.
 
Het is al vaker gezegd: kom je een situatie tegen die voor motorrijders gevaar op kan leveren, meld het dan aan de Motorrijders Actie Groep. Die heeft daarvoor een speciaal meldpunt:
En ze hebben ruime ervaring met het benaderen van de juiste personen/ instanties die voor de oplossingen kunnen zorgen.
 
Dank je, kreeg vanmorgen al reactie, ze waren wezen kijken. Viel onder verantwoordelijkheid van de provincie, en hadden telefonisch contact met ze gehad, gemeld. Denk dat melden bij de eerst verantwoordelijke het snelst werkt, via de MAG misschien handig als er geen actie op volgt.
 
Laatst bewerkt:
Nog schade? Aan de motor of jezelf?

Net even gaan kijken naar de motor 😌 had nog niet geïnspecteerd 🙈 maar nope, niets te zien. Hij is best laag, dus even frame eronder gekeken. Zelf heb ik niets, fysiek, alleen erg geschrokken. Mijn orthese bijgesteld dat hij minder snel los komt, zeg maar stuk moeilijker, nog even testen, hij moet wel los komen indien nodig.

Dank je, voor de interesse ! ☺️
 
Gelukkig maar, mocht je wel schade oplopen door zo'n gat in de weg dan gelijk foto's nemen en de wegbeheerder aansprakelijk stellen dit is of de gemeente of de provincie, zij hebben de plicht om de wegen te onderhouden.
 
Dank je, kreeg vanmorgen al reactie, ze waren wezen kijken. Viel onder verantwoordelijkheid van de provincie, en hadden telefonisch contact met ze gehad, gemeld. Denk dat melden bij de eerst verantwoordelijke het snelst werkt, via de MAG misschien handig als er geen actie op volgt.
MAG heeft vrij korte lijntjes naar de juiste personen.
 
Vanmorgen stuk gereden, rijdt goed, geen rare trillingen behalve merk eigen 😇
Lijkt alleen dat de voorvork iets getordeerd is, wiel scheef, maar dat kan ook verbeelding zijn.
Zou dan verwachten dat ik iets had gemerkt met rijden, ga dinsdag maar even langs een deskundige. 😎
 
MAG heeft vrij korte lijntjes naar de juiste personen.

Ik lees in de titel dat de situatie nu weg is, dus hoeft de MAG ook niet meer ingeschakeld te worden ;)

Vanmorgen stuk gereden, rijdt goed, geen rare trillingen behalve merk eigen 😇
Lijkt alleen dat de voorvork iets getordeerd is, wiel scheef, maar dat kan ook verbeelding zijn.
Zou dan verwachten dat ik iets had gemerkt met rijden, ga dinsdag maar even langs een deskundige. 😎
Gewoon even alle bouten van de voorvork losmaken, en weer vast, is de eventuele spanning eraf. Pas dan kijken hoe de motor rijdt.
 
Het oplossen van gevaarlijke wegsituaties is één van de redenen waarom ik al jaren lid ben van de MAG. :t
Ze zitten overal bovenop, behartigen onze belangen (vrijheid, veiligheid, etc) en zorgen dat het Nederlandse wegennet veilig en beschikbaar blijft voor ons :]

[Spam aan]
Voor +/- drie tientjes per jaar ben je al lid en kun jij daar ook aan bijdragen *O*
[Spam off]
 
Het oplossen van gevaarlijke wegsituaties is één van de redenen waarom ik al jaren lid ben van de MAG. :t
Ze zitten overal bovenop, behartigen onze belangen (vrijheid, veiligheid, etc) en zorgen dat het Nederlandse wegennet veilig en beschikbaar blijft voor ons :]

[Spam aan]
Voor +/- drie tientjes per jaar ben je al lid en kun jij daar ook aan bijdragen *O*
[Spam off]
Nog minder zelfs als je het MAGazine digitaal wil ontvangen. 18 wuro!

 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Check ook je lagers even. En je banden. Zo'n rotklap kan ook verborgen schade opleveren.

Langs de HD Workshop geweest, monteur kan geen schade vinden. Bij de volgende beurt haalt hij de boel even los om nog een grondig te checken.

Hij vertelde dat ik, toevallig, de enige Harley heb die standaard een 'versterkte' voorvork heeft, dus torderen zal niet snel gebeuren.
s-l1600.jpg


Zo'n Fork Brace zit er standaard op. 😎
 
Net even gaan kijken naar de motor 😌 had nog niet geïnspecteerd 🙈 maar nope, niets te zien. Hij is best laag, dus even frame eronder gekeken. Zelf heb ik niets, fysiek, alleen erg geschrokken. Mijn orthese bijgesteld dat hij minder snel los komt, zeg maar stuk moeilijker, nog even testen, hij moet wel los komen indien nodig.

Dank je, voor de interesse ! ☺️
Hè, lam armpje.....was jij niet ook toevallig op een Natofesie laats.....
 
Nope 😎 jammer, feestje gemist, maar voormoed dat je een 'Nato' achtergrond .... moet hebben.
Wel gewild, niet van gekomen. 😇😌
Awel was het een ander.
3 jaar geleden een ernstug ongeval gehad, en nu op weg weer te gaan rijden. Was bezig met van alles.
Dach mischien jij. Ging vooral om zijn rechterhand ....
Awel, groeten dan toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan