wegbeheerder aansprakelijk stellen?

Bufo

MF'er
10 mrt 2011
44
2
Ik ben onderuit gegaan op een rotonde bij de Oosthuizerweg (N509) bij Noord-Beemster, Noord Holland. Zelf ongeschonden, maar zwaar beschadigde motor. Het wegdek van de rotonde is zeer slecht: spoorvorming, gebarsten asfalt en olie. Begroeiing zorgt bovendien voor schaduw op het wegdek. Gelukkig all risk verzekerd, maar kan ik zelf iets ondernemen richting wegbeheerder, de provincie Noord Holland?
 
Als de wegbeheerder weet van een gevaarlijke situatie, maar geen tijdige/passende maatregelen treft... Ja, dan maak je een kans.
 
Waarschijnlijk niet.... Met nat weer is het gewoon oppassen op rotondes. Wegbeheerder kan niet elke dag de olie overal weghalen. Spoorvorming en barsten in het asfalt zorgen er niet voor dat je valt.
 
Maar nee heb je en ja kun je krijgen.. en wellicht dat ze er wel iets mee gaan doen.
 
Ik rijd regelmatig op die rotonde. Volgens mij is het gewoon een normale rotonde. Je kan pech hebben dat een voertuig wat diesel is verloren. Er rijden wel landbouwvoertuigen daar. Ik denk dat de wegbeheerder aansprakelijk stellen heel lastig gaat worden.
 
Dat is een klus voor jouw verzekering, die moet namelijk de schade aan jouw motor vergoeden. Zij kunnen die kosten dan eventueel op de wegbeheerder verhalen.
 
Ik ben onderuit gegaan op een rotonde bij de Oosthuizerweg (N509) bij Noord-Beemster, Noord Holland. Zelf ongeschonden, maar zwaar beschadigde motor. Het wegdek van de rotonde is zeer slecht: spoorvorming, gebarsten asfalt en olie. Begroeiing zorgt bovendien voor schaduw op het wegdek. Gelukkig all risk verzekerd, maar kan ik zelf iets ondernemen richting wegbeheerder, de provincie Noord Holland?

Ik denk dat je wel degelijk de wegbeheerder aansprakelijk kunt stellen. Zeker als de rotonde niet olievrij is.
Als de barsten gevaarlijke situaties kunnen opleveren dan is de wegbeheerder ook hiervoor aansprakelijk te stellen.
 
Je kunt zeker proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen echter is de kans op slagen afhankelijk van een aantal factoren (probeer het echter zeker, is de moeite). Wellicht heb je rechtsbijstand?

Heb je foto's ter plaatse? Duidelijk te zien dat je motor bijv ligt en dat het wegdek beschadigd is (verloren lading zijn ze bijv niet aansprakelijk voor. Het moet echt gaan om het oppervlak dat slecht is, gaten bijvoorbeeld.

Is na je ongeval de politie ter plaatste geweest? In dat geval staat er wellicht in hun rapport dat je ten gevolge van slecht wegdek bent gevallen. Dit kan je helpen. Tenslotte is het beste als je getuigen hebt die je verhaal kunnen bevestigen. Met alleen jouw verhaal en die rotonde wordt het lastig omdat ze kunnen aanvoeren dat je ook gevallen kan zijn door iets anders dan het wegdek.

Hopelijk heb je hier wat aan :)
 
Tja lastig, je weet als motorrijder natuurlijk wel dat je niet over barsten/spoorvorming/olie moet rijden op een rotonde als dat tot de mogelijkheden behoort. De bewijslast ligt bij jou om te bewijzen dat jij hier niks meer aan kon doen.

Ik wens je alvast veel succes, persoonlijk zou ik naar aanleiding van jouw verhaal met elke cent die ze geven blij zijn.
 
Ik ben onderuit gegaan op een rotonde bij de Oosthuizerweg (N509) bij Noord-Beemster, Noord Holland. Zelf ongeschonden, maar zwaar beschadigde motor. Het wegdek van de rotonde is zeer slecht: spoorvorming, gebarsten asfalt en olie. Begroeiing zorgt bovendien voor schaduw op het wegdek. Gelukkig all risk verzekerd, maar kan ik zelf iets ondernemen richting wegbeheerder, de provincie Noord Holland?
Hoezo Noord-Holland :?

Volgens de beschrijving is dat een of ander rond punt in België (of Wallonië) :+

Maar al goed dat jij zelf er goed uitgekomen bent!
 
Een kennis van mij heeft iets dergelijks meegemaakt. Hij is gevallen op een rotonde met erg diepe spoorvorming.
- Hij heeft direct na het ongeval de politsie gevraagd te komen, en er zijn door de Ongevallen analyse dienst (?) foto's gemaakt.
- Hij heeft de berger gevraagd naar de frequentie van motorongevallen daar (dat waren er best wel een paar).
- Hij heeft de verzekeraar gevraagd verhaal te halen bij de wegbeheerder (provincie). Die wilde dat eigenlijk niet.
- De politie wilde de foto's alleen ter beschikking stellen, als de verzekeraar daadwerkelijk aanspraak ging maken.

Het heeft bijna een jaar geduurd, met al deze gegevens. Maar hij heeft de schade toegekend gekregen en de rotonde is hersteld.

Ik denk dat je te weinig materiaal hebt om een kans te maken.
 
Ik denk dat je wel degelijk de wegbeheerder aansprakelijk kunt stellen. Zeker als de rotonde niet olievrij is.
Als de barsten gevaarlijke situaties kunnen opleveren dan is de wegbeheerder ook hiervoor aansprakelijk te stellen.

Wegbeheerder is alleen aansprakelijk voor olie/diesel e.d. als je ook kunt aantonen dat zij er al van wisten EN tijd genoeg hebben gehad om maatregelen te nemen.



Is na je ongeval de politie ter plaatste geweest? In dat geval staat er wellicht in hun rapport dat je ten gevolge van slecht wegdek bent gevallen. Dit kan je helpen. Tenslotte is het beste als je getuigen hebt die je verhaal kunnen bevestigen. Met alleen jouw verhaal en die rotonde wordt het lastig omdat ze kunnen aanvoeren dat je ook gevallen kan zijn door iets anders dan het wegdek.

De politie zal nooit in een PV zetten dat hij ten gevolge van slecht wegdek is gevallen. Dat is een subjectieve conclusie en dat is niet aan de politie, die legt alleen feiten en omstandigheden vast. Aannames horen daar niet bij.

Ze zouden wel wat vast kunnen leggen over de staat van het wegdek, maar ik las al eerder in dit topic van een andere motorrijder dat het wegdek op zich best nog meevalt.



Overigens, schaduw word ook nog genoemd. Excuseer mij als ik vraag wie je daar voor verantwoordelijk wil stellen.
De zon of de boom ?
Als motorrijder mag je ook zelf uitkijken en zorgen dat je snelheid dusdanig is dat je kunt reageren.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik de staat van het wegdek hier te goed.
Andere landen meegemaakt waar je veel harder mag dan hier, alleen het wegdek laat het vaak niet toe :9
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik de staat van het wegdek hier te goed.
Andere landen meegemaakt waar je veel harder mag dan hier, alleen het wegdek laat het vaak niet toe :9
Dat kan dus niet België zijn, want:
- slecht wegdeck? Check!
- hogere snelheidslimieten? That's a no!

:+
 
Een kennis van mij heeft iets dergelijks meegemaakt. Hij is gevallen op een rotonde met erg diepe spoorvorming.
- Hij heeft direct na het ongeval de politsie gevraagd te komen, en er zijn door de Ongevallen analyse dienst (?) foto's gemaakt.
- Hij heeft de berger gevraagd naar de frequentie van motorongevallen daar (dat waren er best wel een paar).
- Hij heeft de verzekeraar gevraagd verhaal te halen bij de wegbeheerder (provincie). Die wilde dat eigenlijk niet.
- De politie wilde de foto's alleen ter beschikking stellen, als de verzekeraar daadwerkelijk aanspraak ging maken.

Het heeft bijna een jaar geduurd, met al deze gegevens. Maar hij heeft de schade toegekend gekregen en de rotonde is hersteld. Maar misschien verschilt het per regio. Ik had te maken met RWS.

Ik denk dat je te weinig materiaal hebt om een kans te maken.
Ik had alleen maar mijn erewoord, en natuurlijk zijn ze zelf even wezen kijken. En toevallig werd het wegdek een dag (of twee?) later hersteld. Mijn conclusie is dat ze echt wel het beste met de weg en zijn gebruikers voorhebben, en dat ze niet te beroerd zijn om een fout toe te geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben onderuit gegaan op een rotonde bij de Oosthuizerweg (N509) bij Noord-Beemster, Noord Holland. Zelf ongeschonden, maar zwaar beschadigde motor. Het wegdek van de rotonde is zeer slecht: spoorvorming, gebarsten asfalt en olie. Begroeiing zorgt bovendien voor schaduw op het wegdek. Gelukkig all risk verzekerd, maar kan ik zelf iets ondernemen richting wegbeheerder, de provincie Noord Holland?
Die schaduw heb je over de hele wereld.
Tja blijft rot natuurlijk.

Maar donkerevlekken die in de schaduwn wegvallen kan een weg beheerder of gemeente ook niks aandoen.
Dit word anders wanneer tela ge begroeing het zicht belemmerd.
 
Tjsa die rotonde ligt er niet super strak bij maar om nu te zeggen dat dit zeer slecht is? Nee.
(ik rij er bijna dagelijks)
Sorry maar je rijdt hier gewoon in de polder met boeren-velden en trekkers die altijd wel wat verliezen, als je de weg kent neem je de rotonde rustig, als je de weg niet kent neem je een rotonde volgens mij ook redelijk rustig.
Als je door olie op de weg bent komen te vallen valt er sowieso niets te verhalen.
 
Heb wel vaker de wegbeheerder aansprakelijk gesteld, zowel met de motor als met de fiets. En altijd werd er betaald. Was dus niet All Risk verzekerd met de motor en met de fiets al helemaal niet.
Redenen o.a een gat in de weg met de motor en een niet bebakende vluchtheuvel bij de aanleg van een nieuw fietspad, nadat het gesneeuwd had.
Bij de laatste aangetoond dat de fiets voorzag in woon-werk verkeer, werd ook nog een buskaart verstrekt doordat de fiets gerepareerd moest worden en ik door de verwondingen niet kon fietsen. Heeft dus zeker zin om de wegbeheerder hier op aan te spreken. Die zijn uiteindelijk ook verzekerd voor dit soort situaties.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook, 1x een mooie highsider gehad op een kruising met een slakkengangejte, enorme teerstrip die niet zichtbaar was in de regen over de hele lengte van de kruising. Achterwiel breekt uit en voor ik doorhad wat er gebeurde stond ik haaks op de richting waar ik naartoe wilde, achterband weer grip en werd ik zo ff aan de andere kant tegen het asfalt gegooid.

Grappig om te zien hoe echt helemaal niemand stopt om te vragen hoe het gaat. Ze lekker in hun auto bleven zitten tot ik m`n motor aan de kant had om vervolgens weer door te rijden.

Helm naar z`n grootje wat schade her en der aan de motor. Foto's gemaakt, naar huisgereden want m`n knie begon goed pijnlijk te worden.

Mailtje gestuurd naar de gemeente met foto's, beschrijving etc. zij hebben contact gezocht met de wegebeheerder. Hoorde een tijdje niets, dus er weer achteraan.... de grapjassen hadden melding gesloten. weer geopend, hebben ze gekeken zijn ze tot de conclusie gekomen dat het wegdek niet in de staat was waarin het had moeten zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat ik in het mailtje gelijk gemeld heb dat het mij eigenlijk alleen om de helm ging (schuberth c3 pro is niet echt goedkoop). En ik de rest zelf wel zou oplossen, die paar dingen aan de motor had ik thuis nog wat voor liggen. Het gebeurde in de regen op een kruising die regelmatig pakte dus ik vond het ook wat mijn eigen schuld. 50/50 idee.

Ik heb in dit hele proces niet 1x met een verzekeraar gesproken en alleen maar rechtstreeks met de gemeente. En alles toch mooi opgelost vlak voor ik naar Nieuw Zeeland ging, nieuwe helm sloeg een beste deuk in mijn budget.
 
Terug
Bovenaan Onderaan