Wegbeheerder aansprakelijk stellen?

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
2
Lienden
D'r wordt hier nog wel es afgegeven op zgn. 'Amerikaanse toestanden' mbt claimen en aanklagen en dergelijke. Ben ik nou de enige die het idee heeft dat we zelf eigenlijk onderhand geen haar beter meer zijn? Het eerste wat je tegenwoordig leest als er iemand onderuit gegaan is, is 'wegbeheerder aansprakelijk stellen'. Net of die wegbeheerder alwetend is en op ieder moment van de dag exact weet hoe de status van het wegdek is, waar in zijn gebied dan ook.

Zal wel aan mij liggen, maar het lijkt wel of tegenwoordig iedereen die onderuit gaat dat doet op olie, diesel, benzine of anderssoortig straatvuil. En dan moet bij voorkeur ook direct de wegbeheerder de schade maar vergoeden.

Hoeven we tegenwoordig zelf niet meer uit onze doppen te kijken als we ergens rijden, of zo? Lijkt me dat, wanneer je onderuit gaat over een spoortje rommel, je toch in de eerste plaats bij jezelf te rade moet gaan. :?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de wegbeheerder uiteindelijk verantwoordelijk voor hetgeen hij beheerd.
Dat neemt niet weg dat ieder ZIJN/HAAR verantwoording moet nemen en melden als hij/zij iets ziet op de weg wat daar niet thuis hoort.

Het is idd onmogelijk dat de wegbeheerder alles in de gate kan houden
 
ben het geneigd om het met je eens te zijn. Maar ik ben dan ook nog nooit onderuit gegaan over rommel van anderen.

En eerlijk is eerlijk hoe goed zie je nou feitelijk dat er olie, diesel of soortgelijks ligt terwijl je rijdt. Vormt gewoon weer een ander nuance zwart op een zwarte achtergrond.
 
Tuurlijk moet je uitkijken. En de wegbeheerder aansprakelijk proberen te stellen lukt 9 van de 10 keer niet. Maar als er op de weg een gevaarlijke situatie is ontstaan, bijvoorbeeld door het niet aangeven van een gevaar op de weg wat wel aangegeven had moeten staan, dan kan het wel zeker. Ook als er bijvoorbeeld een enorm dieselspoor op de weg ligt, en er is meer dan 2 maal aangegeven dat er olie ligt EN er wordt niets aan gedaan, dan kan je de wegbeheerder proberen aansprakelijk te stellen.

Rijd er 3 minuten voor je een vrachtauto die 5 liter diesel naar buiten kolkt en je gaat er op onderuit, dan kan je de wegbeheerder lastigvallen wat je wilt, maar zoals je zegt: Hij is niet alleswetend. En je maakt dus geen kans.

Beter bel je de politie in zo'n situatie, en laat ze het oliespoor zien waarop je bent gegleden. Wijs ook eventuele getuigen er op. Met de getuigenverklaring en het politierapport (waarin staat dat er dus olie aanwezig was op het wegdek) maak je een kans bij het waarborgfonds. (Foto's doen ook wonderen!)
Volgens mij is het overigens, als je het waarborgfonds wilt aanspreken, een standaard procedure om te verifieren of de wegbeheerder niet aansprakelijk is. Dit doet, als alles goed is, je verzekering. (Iig als je all-risk verzekerd bent volgens mij).

CatchDude is onderuit gegaan op een rotonde, op olie/diesel. Politierapport en getuigenverklaring verklaren dat er olie lag. Wegbeheerder kon niet aansprakelijk wirden gesteld omdat er nog geen melding was van die olie. Lokale busmaatschappij waar een olie/diesl lekkende bus werdt waargenomen door CatchDude aanvaarde ook geen verantwoordelijkheid, CatchDude was de enige die het zag. CatchDude zijn verzekering doet nu een beroep op het waarborgfonds, en die procedure loopt nog. Ik maak een kans bij het waarborgfonds omdat olie/diesel wordt gezien als afgevallen lading, en bij schade door afgevallen lading dekt het waarborgfonds als aangetoont kan worden dat daardoor het ongeval heeft plaatsegevonden...
 
Laatst bewerkt:
Hier is zo'n zeikerd :9
Ik ben ook onderuit gegaan door vuil en heb hier een topic geopend met of ik de wegbeheerder aansprakelijk kan stellen. Dat neemt niet weg dat ik het niet met je eens ben dat je gewoon zelf goed moet uitkijken. Ik heb besloten om te proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen omdat ik zelf melding heb gemaakt van dit vuil en toen te horen kreeg van de politie dat er al 2 eerdere melding van dat stuk weg waren gemaakt. En dan vind ik toch dat ik minstens het recht heb een brief te sturen naar de wegbeheerder.
En dan een uitspraak waar lang niet iedereen het mee eens zal zijn: Niet geschoten is altijd mis. Ik heb zoiets van Nederland gaat er zelf aan onderdoor met al die klote regeltjes, nouja als je er dan zelf een keer profijt van kan hebben waarom dan niet he.
 
Hier is zo'n zeikerd :9
Ik ben ook onderuit gegaan door vuil en heb hier een topic geopend met of ik de wegbeheerder aansprakelijk kan stellen. Dat neemt niet weg dat ik het niet met je eens ben dat je gewoon zelf goed moet uitkijken. Ik heb besloten om te proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen omdat ik zelf melding heb gemaakt van dit vuil en toen te horen kreeg van de politie dat er al 2 eerdere melding van dat stuk weg waren gemaakt. En dan vind ik toch dat ik minstens het recht heb een brief te sturen naar de wegbeheerder.
En dan een uitspraak waar lang niet iedereen het mee eens zal zijn: Niet geschoten is altijd mis. Ik heb zoiets van Nederland gaat er zelf aan onderdoor met al die klote regeltjes, nouja als je er dan zelf een keer profijt van kan hebben waarom dan niet he.

En hoe is dat afgelopen? Keeg je je gelijk?

Niet geschoten, altijd mis <-- :} Da's bijna mijn lijfspreuk. Zolang het eerbaar is pas ik het toe!
 
Als ze (bijna) overal kunnen kijken waar ik te hard rij, kunnen ze ook kijken waar er zand of olie gmorst wordt. Punt. De veiligheid wordt niet alleen verhoogd door snelheidscontroles te doen!!!

Ik vermoed dat het gaat over mijn verhaaltje. Ik reed achter een auto. Dan heb ik de neiging die auto in het oog te houden en niet of toch zeker minder het wegdek. Ik denk dat als ik niets voor mij had gehad het had gezien maar ja, als er een auto overrijdt kan je het niet zien he.
 
En hoe is dat afgelopen? Keeg je je gelijk?

Niet geschoten, altijd mis <-- :} Da's bijna mijn lijfspreuk. Zolang het eerbaar is pas ik het toe!

Ben nog in de weer. Ik ben naar de rechtshulp geweest en die hebben me gezegd dat ik in ieder geval een brief moest sturen met foto's en al wat ik nog meer aan bewijs had. Dat heb ik gedaan en ik wacht nu op een reactie, maarja dat kan nog wel is lang duren :Z Want nee dat bepaal ik niet dat bepaald die meneer en die is net met vakantie, en daarna moet dat nog is dubbel gecheckt worden op de jaarvergadering eind december en dan zult u vermoedelijk volgend jaar een keiharde NEE dat vergoeden we niet te horen krijgen.
(zo gaat dat toch altijd?)
 
Ik ben pas (zondag) op mijn smoel gegaan met de motor. Na wat onderzoek van het kruispunt lijkt het er toch op dat ik over een dieselspoor onderuit gegaan ben (of het heeft in ieder geval meegeholpen :P ).

Via de wegbeheerder je geld terugkrijgen is een kleine kans. En ik ben niet voor jan lul all risk verzekerd. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om achter dat soort dingen aan te gaan. De kans dat al die energie voor niets is geweest is niet nihiel. ;)

Wat de claimcultuur betreft vind ik het wel meevallen. Als namelijk idd de wegbeheerder laks is in het verwijderen van meuk op de weg, dan is die in ieder geval deels verantwoordelijk als er mensen een ongeval door krijgen.
 
Ja je HOORT het heel vaak ; wegbeheerder aanklagen !!
Twee vraagjes ;
1 hoeveel doen het ook daadwerkelijk ?
en
2 hoeveel (van die paar die het doen) zijn er succesvol ??

Ook een wegbeheerder kan niet met 5 minuten een oliespoor verwijderen, het moet bijvoorbeeld eerst gemeldt worden. Wie doet dat wel eens ?? :?
 
Hoeven we tegenwoordig zelf niet meer uit onze doppen te kijken als we ergens rijden, of zo? Lijkt me dat, wanneer je onderuit gaat een spoortje rommel, je toch in de eerste plaats bij jezelf te rade moet gaan. :?
en dit soort dingen? O-)

DSC03358.JPG
 
Ja je HOORT het heel vaak ; wegbeheerder aanklagen !!
Twee vraagjes ;
1 hoeveel doen het ook daadwerkelijk ?
en
2 hoeveel (van die paar die het doen) zijn er succesvol ??

Ook een wegbeheerder kan niet met 5 minuten een oliespoor verwijderen, het moet bijvoorbeeld eerst gemeldt worden. Wie doet dat wel eens ?? :?

1: Veel. Zowieso de verzekering (als je all-risk bent verzekerd) als er spraake is van rotzooi op de weg. Want ook die hebben liever dat een ander betaalt. En daarbij moeten ze het gedaan hebben willen ze aanspraak op het waarborgfonds willen doen.

2: Weinig. Tenzij er al eerder gerapporteerd is dat er troep op de weg lag en er geen actie is ondernomen door de wegbeheerder maak je geen kans. Maar je moet het geprobeert hebben als je het waarborgfonds wilt aanspreken.

Als je allrisk bent verzekerd, maar het waarborgfonds keert uit ben je, net als dat de wegbeheerder aansprakelijk wordt gestelt, niet je premiekorting kwijt.

Overigens maak je bij het waarborgfonds ook weinig kans. Er moet duidelijk bewezen worden dat je ook echt door olie/troep onderuit bent gegaan. Je woord is in ieder geval niet genoeg...
 
Ja, je kunt het proberen. Als het niet aangegeven stond natuurlijk. Ook hiervoor geldt: Nee heb je, ja kan je krijgen.

brief is allang onderweg :P en nee er stonden geen borden ofzo

motor maakt wel een enge klapper zeg, als je motor al flink ingeveerd is ivm het nemen van de bocht en dan rij je op zoiets :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan