Wegen ontwerpen

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
Nu erger ik me heel vaak aan de manier waarop onze wegen bedacht zijn, dat ik echt even mijn ei kwijt wil. Zo is de A10 (waar ik 5*weeks op moet rijden) een grote op- en afrittenhel. En dan vaak nog een afrit op dezelfde strook als een oprit, waardoor je dus eerst verkeer toevoegt, vervolgens al dat verkeer laat invoegen terwijl er verkeer probeert uit te voegen, om daarna pas verkeer te laten uitvoegen en de verkeersdruk te verminderen.

Ook heeft de A10 afritten in afritten, grote verdiepingen in de weg waardoor je niet ver kunt kijken en dus moeilijk kunt vooruitdenken (maar ja, dat doen de meeste automobilisten en soms ook wel motorrijders ook niet genoeg).

Weer een ander geintje is dat ze een rijstrook plotseling in afrit veranderen, waardoor je dus als onschuldige, je van geen kwaad bewustzijnde weggebruiker opeens (snel) van rijstrook moet veranderen (aanrit A4 -> A10).

Weer iets anders (we blijven aan de gang, maar ja, wat had je verwacht :? ) is dat er 2 snelwegen van ieder b.v. 2 banen bij elkaar komen, om vervolgens kort daarna een afrit te maken, zodat een hoop verkeer van de linkerbanen (inclusief langzaam rijdende vrachtwagens die eerst op de meest rechter strook reden maar nu op de 1-na snelste strook rijden) heel snel naar rechts wil om die afslag te halen, met weer alle files vandien.

En dan hebben we de klaverbladen nog niet gehad. Erg leuk om te klaverjakkeren hoor, maar je hebt wel erg korte in- en uitvoegstroken en tevens maar erg kort de tijd om te kijken. En als je achter een zwaarbeladen vrachtwagen rijdt, dan heb je nog eens de pech dat je met erg lage snelheid moet invoegen.

Ook zie ik amper het nut in van doseerlichten. Er zal heus wel een bepaald nut van uitgaan, maar het meerendel van de tijd branden ze terwijl er ofwel geen file staat (zeldzaam helaas) of als het al stilstaat, in welk geval ze nutteloos zijn. Maar dan toch blijven branden he. Kost stroom (milieu) en omdat er dan toch mensen zo dom zijn om te blijven wachten kost het nog asfalt ook, waardoor de hele file die er toch al staat, nog eens een stuk wordt verschoven naar de opritten, waardoor het verkeer dat de snelweg niet eens opwil er toch (meer) last van heeft.

En dan hebben we nog de normale stoplichten. In veel gevallen kunnen die dingen gewoon weg en vervangen worden door een fatsoenlijke rotonde. Ik weet dat velen onder ons daar een hekel aan hebben, maar als ze met beleid en verstand worden aangelegd (ok, laat dan maar... :( ) zijn ze veel beter dan stoplichten. Die dingen kosten de hele dag door stroom en ze veroorzaken files (omdat je stil moet staan; anders werken ze niet). Bovendien moeten de stoplichten zo afgesteld staan dat ze de hele kruising leeghouden, want als ze te kritisch afgesteld staan dan rijdt je tegen de andere verkeersdeelnemers aan die nog aan het oversteken zijn. En als je op een lege kruising komt aanrijden heb je grote kans dat je toch moet wachten, omdat die kerstverlichting op rood staat. Ook is het mij een keer overkomen dat ik een tijd lang (minutenlang) voor een lege kruising stond te wachten en toen er eindelijk verkeer kwam aanrijden moest dat stoppen zodat ik kon rijden! |( ! |( !! |( !!!

Meer asfalt is nog niet eens de oplossing (maar wel heel belangrijk natuurlijk), de wegen moeten vooral met verstand ontworpen worden en aaangelegd.

Zo, ik ben weer even opgelucht, ik ben benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben en of jullie het een beetje met me eens zijn.
 
Last van de WINTER BLUES???????????

Nog 15 dagen en de kortste dag is alweer voorbij.
Nog 2 a 3 maandjes en het wordt weer warmer.
 
Als je zo\'n hekel hebt aan de ochtend en avondspits, raad ik je aan om gewoon lekker te gaan wonen waar je werkt, heb je zo min mogelijk last van files (tenzij je overal heen moet). De wegen zijn nog steeds hetzelfde als 50 jaar geleden, alleen hebben we nu veel meer voertuigen op dezelfde -meestal- 4 baans snelwegen (2 in elke richting). Heb al eens eerder gezegd dat ze gewoon de snelweg moeten verbreden, maar Tineke vind dat de snelwegen er dan verlaten bij liggen na de spits. Fuck that bitch.

Ik werk nog niet fulltime, maar als ik elke dag in die file moet staan, dan wordt ik echt gek. Dan is het echt elke dag op de motor naar het werk toe.
 
En dan hebben we nog de normale stoplichten. In veel gevallen kunnen die dingen gewoon weg en vervangen worden door een fatsoenlijke rotonde.

die kerstverlichting op rood staat

Okee ik heb ook wel eens een dip, maar ooi een keer over n wegen frankrijk doorkruist? rotonde na rotonde :? Heel leuk hoor, maar er komt een moment dat je een stoplicht wenst met kerstverlichting :9
Overigens wel gezellig nu rond dit tijdstip van het jaar :)

Geef toe ik vind al die figuren die elke ochtend op de andere baan in de file staan heel triest. Zou ik never van mijn leven doen. Lijkt mij zelfs niet leuk op de motor\')

Miss M.
 
Op donderdag 06 december 2001 23:06 schreef mad2 het volgende:Geef toe ik vind al die figuren die elke ochtend op de andere baan in de file staan heel triest. Zou ik never van mijn leven doen. Lijkt mij zelfs niet leuk op de motor\')

Op de motor best gezellig hoor, lekker sterke verhalen vertellen terwijl je stil staat ;)

Ennuh van die rotondes, die wens je idd niet te veel achter elkaar, heb er hier achter de dijk 4 liggen. Nou je wordt er GEK van. Met de motor is het nog wel te doen, die trekt wel vlot op , maar met de auto is het een HEL. Kom je aankarren met 80-100 (je mag er 80), moet je afremmen tot 40 ofzo, dan weer optrekken, ben je net lekker op snelheid, moet je weer afremmen voor een andere rotonde. Ben je daarna weer lekker op snelheid, moet je verdorie WEER afremmen voor zo\'n kutrotonde. Nee doe mij dan maar af en toe een verkeerslicht, met een beetje mazzel heb je een groene golf.
 
Op donderdag 06 december 2001 21:08 schreef marcoo het volgende:
En dan hebben we nog de normale stoplichten. In veel gevallen kunnen die dingen gewoon weg en vervangen worden door een fatsoenlijke rotonde. Ik weet dat velen onder ons daar een hekel aan hebben...

Rotondes rouleren zolang ze maar overzichtelijk zijn en je een lekker extra rondje kunt blazen :9

Ook is het mij een keer overkomen dat ik een tijd lang (minutenlang) voor een lege kruising (met stoplicht, red.) stond te wachten...

Dan ligt er zo\'n klote lus die niet op je motor heeft gereageerd |(
 
mogelijke oplossingen:

F1000006.jpg



of dit:
004.jpg



en tenslotte:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2223 (www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2223)
 
als je rotondes zo leuk vind dan moet je eens een keer met de auto naar het haarlemmermeerstation gaan rond spitstijd. Daar staat het al vast vanaf het stadionplein en de amstelveenseweg. Dat ze daar niet ooit iets aan doen.

En dan nog zo\'n hoofdstedelijk \"probleem\": de bijenkorf file!!! Wie dat ooit verzonnen heeft? En waar blijft de oplossing? Vanaf het weteringcircuit soms staan ze al in de file om het centrum binnen te komen op zaterdag en zondag. Erg leuk om er voorbij te :]
 
Als je rotondes leuk vind moet je naar Duderuud rijden...kom je 85 rotondes tegen op stukkie provinciale weg naar zn dorpie...enne, rotondes zijn leuk in de zomer...maar als het nat en koud is heb ik liever een stoplicht...En nog een nadeel van rotondes...zit een zo een oude seniele kutwijf voor je wat niet durft te rijden...sta je er 15 min achter...als je in de auto zit dan...dat soort tafarelen ga je dan ook krijgen...
 
Wat ook erg fijn is zijn de wisselingen van het aantal rijbanen. Eerst 2 dan 3,2,3,4,3,4. Je blijft gvd ritsen! Het probleem is dat de meeste mensen dat ook niet kunnen dus op de a12 staat bij iedere plek waar je moet ritsen een file. Gewoon van Den Haag naar Duitsland 4 rijstroken. Dan schiet het tenminste een beetje op.
 
De lokale wegen zijn de laatste jaren alleen maar versmald(vlgns de MAG). Er worden veel fietspaden gelegd waar naar verhouding te weinig gebruik van wordt gemaakt. Ook het leggen van verdrijfsstrepen veroorzaakt versmalling. Er wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met anders dan vierwieligen en fietsers. Dit beleid is zoooo frustrerend. Toch zullen de overheden er aan moeten geloven en zal er op termijn veel meer geinvesteerd moeten worden in de infrastructuur. Anders staan we (ieder geval de vierwielers) met zijn allen over 5 jaar stil, kilometerheffing ten spijt. En dat speelt de aanschaf van een tweewielig gemotoriseerd voertuig alleen maar in de kaart. En dát is nou precies weer wat deze overheid niet wil.
 
De lokale wegen zijn de laatste jaren alleen maar versmald(vlgns de MAG). Er worden veel fietspaden gelegd waar naar verhouding te weinig gebruik van wordt gemaakt. Ook het leggen van verdrijfsstrepen veroorzaakt versmalling. Er wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met anders dan vierwieligen en fietsers. Dit beleid is zoooo frustrerend. Toch zullen de overheden er aan moeten geloven en zal er op termijn veel meer geinvesteerd moeten worden in de infrastructuur. Anders staan we (ieder geval de vierwielers) met zijn allen over 5 jaar stil, kilometerheffing ten spijt. En dat speelt de aanschaf van een tweewielig gemotoriseerd voertuig alleen maar in de kaart. En dát is nou precies weer wat deze overheid niet wil.

Over versmallingen gesproken, ze hebben hier in het dorp de hoofdweg versmalt en de stoepen verbreed. Resultaat : auto\'s MOETEN half over de fietsstrook rijden om elkaar te kunnen passeren, anders wordt het erg gevaarlijk en heb je kans dat je spiegeltjes tegen elkaar klappen, of nog erger, op elkaar rijden.

Het wordt een keer tijd dat iemand een fietser ondersteboven rijd, misschien gaan ze dan eindelijk die weg weer aanpassen. Onbekenden blijven namelijk rijden op hun weggedeelte, en rijden niet op de fietstrook, daarmee verdrijf je de andere automobilist, en moet die noodgedwongen helemaal over de fietsstrook rijden.

Hulde aan de wegenbouwer |(
Misschien is de wegenbouwer wel een motorrijder ;)
Want op de motor heb ik er gelukkig geen last van.
 
is het iemmeand ooit opgevallen dat soms de putdeksels maar willekeurig worden geplaatst
ook als er een zebrapad ligt en juist in het verlengde van het niet geverfde gedeelte ligt een putdeksel waar moet je dan in godsnaam dan rijden?! lekker logisch!

btw 5dec ongeveer één grote file in a\'dam van werk naar huis. moest 4,5 v.d. 9km door file heen wurmen asiociaal en dat om 16.00u
koste me 5min extra om thuis tekomen.
 
Last van de WINTER BLUES???????????

Nog 15 dagen en de kortste dag is alweer voorbij.
Nog 2 a 3 maandjes en het wordt weer warmer.
Nee hoor, geen last van. \'s Zomers erger ik me ook aan al deze ellende. Maar dan zit er nog een stukje vakantie bij, dus zijn de files dan minder. En is het beter motorweer :]
 
Als je zo\'n hekel hebt aan de ochtend en avondspits, raad ik je aan om gewoon lekker te gaan wonen waar je werkt, heb je zo min mogelijk last van files (tenzij je overal heen moet). De wegen zijn nog steeds hetzelfde als 50 jaar geleden, alleen hebben we nu veel meer voertuigen op dezelfde -meestal- 4 baans snelwegen (2 in elke richting). Heb al eens eerder gezegd dat ze gewoon de snelweg moeten verbreden, maar Tineke vind dat de snelwegen er dan verlaten bij liggen na de spits. Fuck that bitch.

Ik werk nog niet fulltime, maar als ik elke dag in die file moet staan, dan wordt ik echt gek. Dan is het echt elke dag op de motor naar het werk toe.
Het is niet eens zozeer de spits waar ik last van heb (heb ik wel, maar slechts op een klein stukje. Anderen zijn er erger aan toe) alswel van het totale onvermogen van rijkswaterplas om hun verstand te gebruiken bij het aanleggen van wegen.

En het is niet alleen Netelenbos hoor, ook Jorritsma (\'als de files lang genoeg zijn gaan de mensen vanzelf wel met het OV\'!) en de rest van de regering, en natuurlijk ook de randdebielen van Groen Links die alles verkloten. Hebben bij ons in het dorp al een flink aantal drempels neergelegd. Niet alleen om de basisschool, maar ook ver daarvandaan. Op een stukje van, zeg, 150m van de hoofdweg naar mijn huis staan 6 drempels. Daar waren de ziekenwagens erg blij mee! Nooit gebeurt er een verkeersongeluk, maar als er eens iemand een hartaanval krijgt dan overlijdt hij bijna aan die *****-drempels! :(

Bovendien heeft iemand er een tijdje geleden zijn carterpan kapot gereden zonder het te merken, er lag een flink oliespoor van een paar honderd meter. Erg goed voor het milieu he, jongens?
 
Op vrijdag 07 december 2001 08:26 schreef soeptablet het volgende:
Rotondes rouleren zolang ze maar overzichtelijk zijn en je een lekker extra rondje kunt blazen :9
Idd een goede oefening, die komt de verkeersveiligheid zeker ten goede omdat je zo leert weten wat je motor kan qua bochten. Heus waar hoor, agent!
Dan ligt er zo\'n klote lus die niet op je motor heeft gereageerd |(
Nee, was met de auto. Er ligt inderdaad een lus, maar dat flutlicht was gewoon niet goed afgeregeld. Gebeurt helaas wel vaker.

Op wegen waar je 50 mag zijn rotondes volgens mij nog steeds de beste oplossing, behalve dan op plaatsen waar er geen plaats voor is omdat b.v. de boel onoverzichtelijk wordt of in de binnenstad. Voor andere wegen zijn rotondes misschien idd niet de ideale oplossing (ook niet voor bussen en vrachtwagens, als ze te klein zijn) maar laten ze dan een andere manier vinden om kruisingen veilig te maken zonder stoplichten te gebruiken.

B.v. chicanes om het verkeer af te remmen (motorrijders gaan er natuurlijk wel snel doorheen, maar ja, er wordt toch nooit met ons rekening gehouden :) dus daarom zullen ze het niet laten) of drempels, maar die zijn weer gevaarlijk met de motor.
 
mogelijke oplossingen:

F1000006.jpg
Die rijden niet op tijd, dat weet je toch? Bovendien sta je dan zodanig opeengepakt dat een dergelijk veetransport gelijk verboden wordt. Maar als het om mensentransport gaat (stemveetransport), dan is het opeens de heilige graal. Beetje hypocriet :(
Mwa, kan niet opstijgen met al die drempels bij ons. Bovendien kan ik ook niet fatsoenlijk landen bij ons kantoor. Zeker niet nadat die rare fanatiekelingen dat in New York hebben geprobeert.
 
moeilijk he, rijden in het verkeer....

nooit in het buitenland geweest?
probbeer belgie met zijn geweldige borden eens...


en de A10 heeft prima op en afritten... ga heel vaak zinloos die dingen op en af... sgoed!
 
mijn idee is simpel, grote zwarte vlakken asfalt waar nu wegen liggen, gesplitst in twee richtingen, meer niet.

de snelste heeft voorrang, oh ja en er mogen alleen motors rijden... langzaam rechts, snel links.

wedden dat er geen files meer zijn? minder dodelijke ongelukken! wel meer schuivers, ach we betalen de verzekering al zat! en een plezier dat wij hebben (want snelheidslimiet is er niet meer), alleen vind 80% van Nederland ons dan minder lief...

:] (bijna) opgelost!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan