Nu erger ik me heel vaak aan de manier waarop onze wegen bedacht zijn, dat ik echt even mijn ei kwijt wil. Zo is de A10 (waar ik 5*weeks op moet rijden) een grote op- en afrittenhel. En dan vaak nog een afrit op dezelfde strook als een oprit, waardoor je dus eerst verkeer toevoegt, vervolgens al dat verkeer laat invoegen terwijl er verkeer probeert uit te voegen, om daarna pas verkeer te laten uitvoegen en de verkeersdruk te verminderen.
Ook heeft de A10 afritten in afritten, grote verdiepingen in de weg waardoor je niet ver kunt kijken en dus moeilijk kunt vooruitdenken (maar ja, dat doen de meeste automobilisten en soms ook wel motorrijders ook niet genoeg).
Weer een ander geintje is dat ze een rijstrook plotseling in afrit veranderen, waardoor je dus als onschuldige, je van geen kwaad bewustzijnde weggebruiker opeens (snel) van rijstrook moet veranderen (aanrit A4 -> A10).
Weer iets anders (we blijven aan de gang, maar ja, wat had je verwacht ) is dat er 2 snelwegen van ieder b.v. 2 banen bij elkaar komen, om vervolgens kort daarna een afrit te maken, zodat een hoop verkeer van de linkerbanen (inclusief langzaam rijdende vrachtwagens die eerst op de meest rechter strook reden maar nu op de 1-na snelste strook rijden) heel snel naar rechts wil om die afslag te halen, met weer alle files vandien.
En dan hebben we de klaverbladen nog niet gehad. Erg leuk om te klaverjakkeren hoor, maar je hebt wel erg korte in- en uitvoegstroken en tevens maar erg kort de tijd om te kijken. En als je achter een zwaarbeladen vrachtwagen rijdt, dan heb je nog eens de pech dat je met erg lage snelheid moet invoegen.
Ook zie ik amper het nut in van doseerlichten. Er zal heus wel een bepaald nut van uitgaan, maar het meerendel van de tijd branden ze terwijl er ofwel geen file staat (zeldzaam helaas) of als het al stilstaat, in welk geval ze nutteloos zijn. Maar dan toch blijven branden he. Kost stroom (milieu) en omdat er dan toch mensen zo dom zijn om te blijven wachten kost het nog asfalt ook, waardoor de hele file die er toch al staat, nog eens een stuk wordt verschoven naar de opritten, waardoor het verkeer dat de snelweg niet eens opwil er toch (meer) last van heeft.
En dan hebben we nog de normale stoplichten. In veel gevallen kunnen die dingen gewoon weg en vervangen worden door een fatsoenlijke rotonde. Ik weet dat velen onder ons daar een hekel aan hebben, maar als ze met beleid en verstand worden aangelegd (ok, laat dan maar... ) zijn ze veel beter dan stoplichten. Die dingen kosten de hele dag door stroom en ze veroorzaken files (omdat je stil moet staan; anders werken ze niet). Bovendien moeten de stoplichten zo afgesteld staan dat ze de hele kruising leeghouden, want als ze te kritisch afgesteld staan dan rijdt je tegen de andere verkeersdeelnemers aan die nog aan het oversteken zijn. En als je op een lege kruising komt aanrijden heb je grote kans dat je toch moet wachten, omdat die kerstverlichting op rood staat. Ook is het mij een keer overkomen dat ik een tijd lang (minutenlang) voor een lege kruising stond te wachten en toen er eindelijk verkeer kwam aanrijden moest dat stoppen zodat ik kon rijden! ! !! !!!
Meer asfalt is nog niet eens de oplossing (maar wel heel belangrijk natuurlijk), de wegen moeten vooral met verstand ontworpen worden en aaangelegd.
Zo, ik ben weer even opgelucht, ik ben benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben en of jullie het een beetje met me eens zijn.
Ook heeft de A10 afritten in afritten, grote verdiepingen in de weg waardoor je niet ver kunt kijken en dus moeilijk kunt vooruitdenken (maar ja, dat doen de meeste automobilisten en soms ook wel motorrijders ook niet genoeg).
Weer een ander geintje is dat ze een rijstrook plotseling in afrit veranderen, waardoor je dus als onschuldige, je van geen kwaad bewustzijnde weggebruiker opeens (snel) van rijstrook moet veranderen (aanrit A4 -> A10).
Weer iets anders (we blijven aan de gang, maar ja, wat had je verwacht ) is dat er 2 snelwegen van ieder b.v. 2 banen bij elkaar komen, om vervolgens kort daarna een afrit te maken, zodat een hoop verkeer van de linkerbanen (inclusief langzaam rijdende vrachtwagens die eerst op de meest rechter strook reden maar nu op de 1-na snelste strook rijden) heel snel naar rechts wil om die afslag te halen, met weer alle files vandien.
En dan hebben we de klaverbladen nog niet gehad. Erg leuk om te klaverjakkeren hoor, maar je hebt wel erg korte in- en uitvoegstroken en tevens maar erg kort de tijd om te kijken. En als je achter een zwaarbeladen vrachtwagen rijdt, dan heb je nog eens de pech dat je met erg lage snelheid moet invoegen.
Ook zie ik amper het nut in van doseerlichten. Er zal heus wel een bepaald nut van uitgaan, maar het meerendel van de tijd branden ze terwijl er ofwel geen file staat (zeldzaam helaas) of als het al stilstaat, in welk geval ze nutteloos zijn. Maar dan toch blijven branden he. Kost stroom (milieu) en omdat er dan toch mensen zo dom zijn om te blijven wachten kost het nog asfalt ook, waardoor de hele file die er toch al staat, nog eens een stuk wordt verschoven naar de opritten, waardoor het verkeer dat de snelweg niet eens opwil er toch (meer) last van heeft.
En dan hebben we nog de normale stoplichten. In veel gevallen kunnen die dingen gewoon weg en vervangen worden door een fatsoenlijke rotonde. Ik weet dat velen onder ons daar een hekel aan hebben, maar als ze met beleid en verstand worden aangelegd (ok, laat dan maar... ) zijn ze veel beter dan stoplichten. Die dingen kosten de hele dag door stroom en ze veroorzaken files (omdat je stil moet staan; anders werken ze niet). Bovendien moeten de stoplichten zo afgesteld staan dat ze de hele kruising leeghouden, want als ze te kritisch afgesteld staan dan rijdt je tegen de andere verkeersdeelnemers aan die nog aan het oversteken zijn. En als je op een lege kruising komt aanrijden heb je grote kans dat je toch moet wachten, omdat die kerstverlichting op rood staat. Ook is het mij een keer overkomen dat ik een tijd lang (minutenlang) voor een lege kruising stond te wachten en toen er eindelijk verkeer kwam aanrijden moest dat stoppen zodat ik kon rijden! ! !! !!!
Meer asfalt is nog niet eens de oplossing (maar wel heel belangrijk natuurlijk), de wegen moeten vooral met verstand ontworpen worden en aaangelegd.
Zo, ik ben weer even opgelucht, ik ben benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben en of jullie het een beetje met me eens zijn.