wegenbelasting duurder ??????

honda x-adv

MF'er
21 mei 2002
184
1
amsterdam
Voorstel nieuwe wegenbelasting motoren

Onlangs presenteerde de VVD haar plan voor een herziening van de wegenbelasting. In dit plan werd alleen aandacht besteed aan de gevolgen voor de automobilist. Op 31 maart presenteerde de VVD een nieuw plan waarin de motor voortaan wordt aangemerkt als luxegoed. De VVD redeneert dat een motor geen dagelijks vervoermiddel is, maar puur ter vermaak wordt gebruikt. Als argument voert de VVD aan dat de gemiddelde motorrijder slechts 5.000 km per jaar rijdt tegenover 25.000 km voor de gemiddelde automobilist. Omdat de motor nu als luxe wordt bestempeld wil de VVD het bezit van een motor zwaarder belasten.
Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van motoren omgekeerd evenredig is met het vermogen. De VVD pleit dan ook voor een nieuw systeem van wegenbelasting gebaseerd op het vermogen van de motorfiets. België gebruikt reeds een dergelijk systeem voor haar belasting op voertuigen. In het kader van de Europese eenwording wil de VVD een dergelijk systeem ook in Nederland gebruiken voor de belasting op motoren.

In tegenstelling tot België voorziet het Nederlandse plan in een belasting gebaseerd op vermogen. Het Belgische systeem baseert de wegenbelasting op fiscale pk's, die weer afgeleid zijn van de cilinderinhoud.

kW pk Wegenbelasting
<30 <41 € 122,16
31-45 42-61 € 143,24
46-60 62-81 € 166,78
61-75 82-102 € 194,69
>75 >102 € 234,58


Ook de halfjaarlijkse betaling wordt afgeschaft. De wegenbelasting dient nu dus per volledig jaar betaald te worden. Een winterstop is niet voorzien in het plan van de VVD.

De Tweede Kamer zal het voorstel binnenkort behandelen. Uit de eerste geluiden bleek dat een meerderheid van de Kamerfracties positief staat tegenover het voorstel. Tweede-Kamerlid Jansma van de PvdA over het voorstel:
We moeten het voorstel van de VVD nog intern bespreken maar wij staan er positief tegenover. Het geeft goed de positie van de motor in de maatschappij weer. Het is een luxe om een motor te rijden, geen noodzaak. Heel Europa gaat deze kant op dus ik zie niet in waarom wij als Nederland achter zouden blijven in dit systeem van wegenbelasting heffen.
De MAG heeft met ontsteltenis gereageerd op het voorstel van de VVD. Zij noemt het voorstel onacceptabel en bekijkt de mogelijkheden om in protest te gaan tegen het voorstel. Een van de mogelijkheden is een grote demonstratie van motorrijders op het Binnenhof in Den Haag.

Vreemd... De motor, één van de meest effectieve manieren om het fileprobleem op te lossen, lijkt het kind van de rekening te worden. Het zou beter zijn om motorrijders minder te laten betalen. Daarmee kun je mensen misschien stimuleren om op de motor te stappen in plaats van in de auto. En dan hebben we het nog niet eens gehad over minder brandstofverbruik, minder milieubelasting en betere benutting van de ruimte in de steden.
En waar is het standpunt van de VVD van een aantal jaren geleden dat pleitte voor een nultarief voor motorrijders in verband met rekeningrijden? Volgens mij kost dit hele plan vele malen meer dan wat de extra wegenbelasting op zal brengen.
Minder plezier voor enkelen dus, ergernis voor duizenden...
 
Voor mij is de motor helemaal geen luxe artikel. Ik heb geen auto en ben voor vervoer afhankelijk van mijn motor. Daarbij komt dat ik een motor kan betalen en een auto niet. :o

Als dit voorstel van de VVD doorgaat is dat mooi k#t voor mij. :(
 
Als men voor dat geld dan ook andere geleiderails plaatst, die klere gaten in het wegdek goed repareert, kortom meer rekening houdt met de motorrijder en zijn/haar recht op een veilig wegdek, dan wil ik best wat meer gaan betalen, zo niet dan vind ik het plan :r
 
Voor mij is de motor helemaal geen luxe artikel. Ik heb geen auto en ben voor vervoer afhankelijk van mijn motor. Daarbij komt dat ik een motor kan betalen en een auto niet. :o

Als dit voorstel van de VVD doorgaat is dat mooi k#t voor mij. :(


Als jij dit hard kan maken geld dat voor ons allemaal :]
 
Grmbl, kan me beter laten rijden in een limo & dat weer van die f*ck belasting aftrekken. ho*r*nk*ts@denhaag!

En hoe zit het eigenlijk met die vage apk verhalen?
 
Voor de mensen die het nog niet door hebben:

fsget.php
 
Vind het wel een geslaagde grap, al moest ik het toch wel twee keer lezen, Het feit dat er niets over vermeld werd op teletekst deed mij vermoeden dat het om een 1 April grap ging :}

sjeez 3 dubbele hartaanval... triest is dat dit ook een daadwerkelijk voorstel zou kunnen zijn van dat zooitje @!#$!!#@$5 in D'haag
 
Terug
Bovenaan Onderaan