Wegligging klassieke honda vergeleken met moderne motor

tja zit wel wat in, die japanse frames waren slap zover ik weet.
ik ben begonnen op een nieuwe cb400f.
maar boven de 140 ging dat ding shimmien dat ik er bijna afstuiterde.
en in een goeie bocht klapte het steppie omhoog! daag controle!
dat was ik snel zat , en na een half jaar heb ik hem ingeruild tegen een laverda.
ik kreeg 1000 gulden toe en een motor die in alles minder was behalve de wegligging.
misschien had ik met wat meer kennis de tekortkomingen op kunnen lossen,
maar ik was toen hem zo zat dat ik er geen meter meer mee wilde rijden!
Je noemt het frame, maar geeft voorbeelden van de vering. :+
De Hagon fabriek vierde hoogtijdagen in die tijd! Vervangingsdempers leveren.
Dat was misschien een betere oplossing geweest dan. :]
 
Ik vind niet dat oude honda's wegligging hebben. Die uit de jaren 70 dan. Ik reed laatst op een suzuki GS400 en vergeleken met m'n 350f-je voelde dat ongelofelijk veilig. Maar iedere motorrijder is als een roker; je weet dat het levensgevaarlijk is, maar je doet het toch. Voor de kick. En voor brikkers geldt dat nog meer, als ze erop scheuren.
 
@ worldbeater
waarschijnlijk heb je gelijk, maar als je nieuwe motor niet bevalt en je maakt een proefrit op
een andere die wel voldoet aan je eisen, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
met wat meer kennis had ik het misschien anders gedaan.
 
Ik vind niet dat oude honda's wegligging hebben. Die uit de jaren 70 dan. Ik reed laatst op een suzuki GS400 en vergeleken met m'n 350f-je voelde dat ongelofelijk veilig. Maar iedere motorrijder is als een roker; je weet dat het levensgevaarlijk is, maar je doet het toch. Voor de kick. En voor brikkers geldt dat nog meer, als ze erop scheuren.
Ik heb een GS550 en een XJ550. Beiden uit 1982.
De Suzuki is in alles veel meer solide dan de Yamaha.
Dikker frame, dikkere vorkpoten, in verhouding vette achterbrug. 8-)
Hij zit ook vele malen lekkerder.

De XJ ademt weer dynamischer en komt levendiger over, maar de GS heeft remmen die modern (keihard) aanvoelen.

Alleen de XJ zet ik in de gang even dwars met de hand, en de GS is een stuk zwaarder.
Die kregen we met drie man amper op de aanhanger toen ik hem ophaalde. :+

Alles heeft zijn voor en tegens. _O-
@ worldbeater
waarschijnlijk heb je gelijk, maar als je nieuwe motor niet bevalt en je maakt een proefrit op
een andere die wel voldoet aan je eisen, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
met wat meer kennis had ik het misschien anders gedaan.
Wat voor een Laverda was dat trouwens! 8-)

Ik heb ooit bijna een 750sei gekocht.
(maar de al door jou genoemde Italiaanse problemen durfde ik niet aan)
Niet eens heel lang geleden trouwens, ik meen in 1994.
Die waren toen nog niet voor liefhebbers, echt een koopje. :o
Moet je nu kijken. _O-

Het gevoel blijft wel altijd leven voor die dingen. O-)
 
Laatst bewerkt:
tja zit wel wat in, die japanse frames waren slap zover ik weet.
ik ben begonnen op een nieuwe cb400f.
maar boven de 140 ging dat ding shimmien dat ik er bijna afstuiterde.
en in een goeie bocht klapte het steppie omhoog! daag controle!

mmmh, nooit ervaren. Nou moet ik wel vermelden dat ik conische balhoofdlagers er in heb zitten, achter een setje (NOS) koni's en voor iets zwaardere voorvorkolie. En natuurlijk paar aangepaste velgen en bandjes. Voor 100/90 Pirelli en achter 130/80 Pirelli.

Met de GPS 158KM/h gereden en dan ridjt hij nog steeds erg strak.

Nu alleen nog een keer de voorrem upgraden ;)
 
Het is dus eigenlijk niet de juiste maat voor het standaard voorwiel vd 400f? :?


Inderdaad. Gelukkig kwam ik na wat proefritjes erachter dat m'n voorwiel een heel klein slagje had, helaas niet bij te stellen door de roestige spaken. Bij de spakenboer was de eerste reactie dat die band echt niet op deze velg moest zitten. Dus die is er ook niet meer op terug gekomen! Nu wel een 90/90-18. Maar de band die over is wil ik nog wel kwijt...
 
mmmh, nooit ervaren. Nou moet ik wel vermelden dat ik conische balhoofdlagers er in heb zitten, achter een setje (NOS) koni's en voor iets zwaardere voorvorkolie. En natuurlijk paar aangepaste velgen en bandjes. Voor 100/90 Pirelli en achter 130/80 Pirelli.

Met de GPS 158KM/h gereden en dan ridjt hij nog steeds erg strak.
Gewoon rechtdoor op de snelweg (ruim 10 jaar geleden) met de originele schokdempers & standaard lagering voor en achter ook geen last van. :?

Alleen met wat bagage de bocht door was het wel ff erg wiebelig. :o


Intussen een stuk beter de bocht om, met name dankzij betere schokdempers achter. Maar als ik een zwaar kettingslot los in de topkoffer mik, gaat ie echt shaken, bij bepaalde snelheden zelfs rechtdoor. :]
 
Laatst bewerkt:
een 750 sf1 uit 1973 Worldbeater, ik heb hem nog steeds trouwens.
soort heilige koe geworden intussen :-)
 
@ roestendoenze:
Hier zoeken ze nog zijspanners
Motortocht gehandicapten 12 mei 2007
Niks voor jou, Ik ben ook ingeschreven :Y

Klinkt erg leuk. Heb zelfs al in de agenda gespiekt & 't valt wel halverwege een schoolvakantie van de kids. Bovendien wil het het span zo min mogelijk wiebeliewobbelie hebben voordat ik onvolwassenen ga mee nemen, nu nog namelijk op eigen risico. :P
Moet dus nog ff kijken naar de sleutel-planning en de mogelijkheden voor die datum, maar op zich heb ik er wel zin in. :Y
 
Laatst bewerkt:
Klinkt erg leuk. Heb zelfs al in de agenda gespiekt & 't valt wel halverwege een schoolvakantie van de kids. Bovendien wil het het span zo min mogelijk wiebeliewobbelie hebben voordat ik onvolwassenen ga mee nemen, nu nog namelijk op eigen risico. :P
Moet dus nog ff kijken naar de sleutel-planning en de mogelijkheden voor die datum, maar op zich heb ik er wel zin in. :Y
Wie weet kunnen we samen die kant op :]
 
een 750 sf1 uit 1973 Worldbeater, ik heb hem nog steeds trouwens.
soort heilige koe geworden intussen :-)
Ik weet niet of dit een origineel plaatje is, maar hij ziet er erg gaaf uit. 8-)

full


Maar ondanks de haat ~ liefde met de electronica toch gewoon in bezit gehouden! :]
 
Laatst bewerkt:
ik heb al een keer op de weg gelegen met de klassieke honda, ik denk dat dat met een moderne motor even veel pijn doet :+ :X :+
 
ik heb al een keer op de weg gelegen met de klassieke honda, ik denk dat dat met een moderne motor even veel pijn doet :+ :X :+

Heel eerlijk denk ik dat ik bij mij 'ongevalletje', mezelf onderuit had geremd, zonder m'n ouwe vertrouwde 'passieve a.b.s.'. :P Dus dan meer pijn op een modernere. Bovendien ook de portemonee had relatief niet zo veel pijn. Een kuipdeeltje van e.o.a bling apparaat is al gauw duurder dan mijn hele schade.

Aan de andere kant als ik op een licht, strak, jong fietsje had gezeten en er goed mee overweg kon, had ik mogelijk kunnen uitwijken en of voldoende remmen om het gehele bots effect te vermijden. :o


Ik hou in ieder geval redelijk wat extra marges vanwege de remmen, banden (grip) en wegligging & volgens mij niet voor niks. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dit een origineel plaatje is, maar hij ziet er erg gaaf uit. 8-)

[afbeelding]

Maar ondanks de haat ~ liefde met de electronica toch gewoon in bezit gehouden! :]


ja mooi he! een honda dream replica maar dan wat groter.
maar dit topic ging over de 400 f dacht ik. :)
ik ga maar stoppen met vervuilen voor ik tot de orde geroepen word ;)
 
Even dit topic misbruiken om te spammen O-)

Ik heb nog een achtervork liggen van Krüger & Junginger. Deze achtervork heeft konische lagers en past eenvoudig in je Z of CB door de aluminium bussen die je makkelijk kan afdraaien.

Ze zijn nog steeds nieuw te koop voor E369,=

zie http://www.motorradschwingen.de/html/preise_kastenschwingen.html (Krüger & Junginger Motorradumbauten Schweißarbeiten)

Deze mag je komen halen voor 75 euro *D
(Het gaat alleen om de vork, wiel en wielas zijn niet inbegrepen)



full
 
Bah, spammen! ;)

Maar zoals ik al in je verkooptopic heb gevraagd, kun je me de maten doorgeven zodat ik weet of m'n schokbrekers, wielas en remstang over kan zetten?
 
Bah, spammen! ;)

Maar zoals ik al in je verkooptopic heb gevraagd, kun je me de maten doorgeven zodat ik weet of m'n schokbrekers, wielas en remstang over kan zetten?

OK dan:

Scharnierpunt - Wielas = ca 500 mm (afhankelijk van positie kettingspanner)
Breedte 220mm (binnenmaat tpv wielas)
Breedte bij scharnierpunt 220 mm (aan te passen met alu bussen)
Wielas - dwarsverstijving =380 mm

Veerbevestiging zit ca. 0-50 mm voor wielas (afhankelijk van positie kettingspanner)
Deze zou je vrij makkelijk kunnen verplaatsen.

Wielasdiameter = 20 mm (wielas niet inbegrepen)
As in scharnierpunt = 16 mm (deze as zit er bij, zie ook de foto)

Alle maten opgemeten met de rolmaat! :9


Er zit ook nog een reactiestang voor de rembevestiging bij.

Ik hoor wel of het past
 
Maar als ik een zwaar kettingslot los in de topkoffer mik, gaat ie echt shaken, bij bepaalde snelheden zelfs rechtdoor. :]

Damted, hier op het forum, heeft een 'moderne' Fazer en heeft dit ook met z'n topkoffertje achterop.
Poosje terug ook een topique geweest over iemand met een ik meen ZZR, idem.
Toen waren er diverse reakties van mensen die dit effect ervoeren.

Wat ik bedoel te zeggen is dat dit effect niet perse alleen op een brikkie hoeft voor te komen.
 
Laatst bewerkt:
Hey John Doe, voor welke motor is deze achterbrug gemaakt? Ik heb net gemeten en de waardes zijn ongeveer gelijk.

Slechts de afstand wielas-scharnierpunt is iets langer. En, minder leuk, de breedte bij de wielas is bij mij groter. En er is ook weinig speling. Mijn maat is 25cm, ook met de rolmaat gemeten...

Ik denk dat die ruimte echt te smal is.... Helaas, of weet iemand een oplossing om het passend te maken?
 
Hey John Doe, voor welke motor is deze achterbrug gemaakt? Ik heb net gemeten en de waardes zijn ongeveer gelijk.

Slechts de afstand wielas-scharnierpunt is iets langer. En, minder leuk, de breedte bij de wielas is bij mij groter. En er is ook weinig speling. Mijn maat is 25cm, ook met de rolmaat gemeten...

Ik denk dat die ruimte echt te smal is.... Helaas, of weet iemand een oplossing om het passend te maken?

Ik weet niet precies voor welk type, zal wel een Z geweest zijn. Plaats anders een foto van jouw knelpunt, dan kunnen we met je meedenken..
 
Ik weet niet precies voor welk type, zal wel een Z geweest zijn. Plaats anders een foto van jouw knelpunt, dan kunnen we met je meedenken..
Knelpunt foto gaat even niet lukken, heb net de schuur weer volgebouwd zodat alles droog blijft...

Maar het gaat om de wielasafstand tussen de poten van de brug. Die is bij mij ongeveer 25 cm, en er is slechts een afstandbus van +/- 15mm geplaatst

wel een foto van hoe het er nu ongeveer uitziet...
full
 
Knelpunt foto gaat even niet lukken, heb net de schuur weer volgebouwd zodat alles droog blijft...

Maar het gaat om de wielasafstand tussen de poten van de brug. Die is bij mij ongeveer 25 cm, en er is slechts een afstandbus van +/- 15mm geplaatst

wel een foto van hoe het er nu ongeveer uitziet...
[afbeelding]

Ben bang dat het lastig gaat worden zonder aanpassingen.. En dan kun jee bijna net zo goed je eigen vork bakken.
Mocht je nog interesse hebben, dan hoor ik het graag. Er is namelijk een andere MF-er die em graag wil.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan