Wegligging zzr600 niet optimaal

Kcir

MF'er
8 jun 2009
102
10
Delft
Hallo allemaal,

Het valt mij de laatste tijd op bij mn ZZR-600 dat hij niet erg lekker op de weg lijkt te liggen... Soms, als ik aanleg met remmen, voelt het alsof het voorwiel wegglijdt van de weg en hetzelfde gevoel heb ik soms als ik bijvoorbeeld over een witte pijl heen rij of een andere kleine 'beschadiging' in het wegdek. Tis een beetje lastig uit te leggen zo, maar wellicht herkent iemand de problemen....

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Dank!
 
Hmm..ik zou eens de beide wiellagers controleren (lagerspeling of roest) en of die niet aan vervanging toe zijn.
Inspecteer de voorband eens op overmatige slijtage op bepaalde plekken of er een bepaald slijtpatroon waarneembaar is.
Als het profiel al bijna op is, zou ik beginnen met een nieuwe voorband en dan nog eens kijken of het "euvel" blijft of is opgelost.

Hoe staat het met de bandendruk ? De meeste motoren is 2,5 atmosfeer een goede bandendruk voor de voorband. Achter tussen 2,6 en 2,9.

Als er (veel) minder in zit dan voelt het aan als een dweil als je een bocht instuurt of gaat remmen.

Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat het wegdek waar je op rijd veel spoorvorming heeft door zwaar vrachtverkeer. Dan heb je het gevoel dat je motor wordt gestuurd door het wegdek in plaats van door jou. Dat is een raar gevoel en zou mogelijk tijdens het aanleggen van de remmen ook merkbaar zijn waardoor het niet normaal aanvoelt.

Soms zit het ook tussen de oren, kan als je bijv. een lange tijd niet meer gereden hebt.

Controleer ook eens of er een rem aanloopt wat niet hoort. Ook zou het zelfs nog kunnen dat je ongemerkt teveel de achterrem erbij gebruikt waardoor je een ander gevoel met remmen krijgt.


Ben benieuwd of je er nog achterkomt wat de oorzaak is.
suc6
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto rijdt niet lekker. Graag wat oplossingen.....

TS, je zult toch wat duidelijker moeten zijn. Deze vraagstelling gaat je weinig bruikbare antwoorden opleveren en worden mogelijk net zo vaag als je startposting. Een goede vraag met voldoende informatie levert vaker een goed antwoord op.

Hoe oud is je motor, staat van onderhoud, kilometrage, welke banden, hoe oud zijn de banden, wanneer merkte je het, wat heb je zelf gedaan om er achter te komen wat voor probleem je hebt enz. Klein beetje meer moeite doen......
 
Jan, je hebt helemaal gelijk, ik had wat meer moeten vertellen...

De motor is uit '93, ik rij er zelf nu een maandje of vier op. Qua onderhoud in het verleden heb ik niet echt een idee, hij heeft een klein beurtje gehad bij de dealer en zelf zorg ik er naar mijn idee netjes voor. Ik heb afgelopen 4 maanden zo'n 7.000 km gereden, dus het is niet dat ik enorm moet wennen... De machine heeft nu 42.000 op de teller staan.

Bandendruk is in orde, voor 2.5, achter 2.8. Ik heb het op veel wegen, dus niet alleen bekende wegen met spoorvorming waar ik vaak rij.

Verder zijn de remmen goed, die zijn laatst na de pekelwinter weer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Banden zijn 4.000 km oud, voor en achter tegelijk vervangen door Pilot Road 2. Ik zie geen sporen van rare slijtage.

Ik heb verder geen idee waar ik nog naar zou moeten kijken, behalve de lagers dan. Daarom postte ik hier alvorens langs een garage te gaan om misschien al een en ander uit te sluiten.
 
Hm..... 4000 km op PR2's, dan kun je die redelijk uitsluiten. Bij te lage bandenspanning gaan PR2's vaak wat vaag aanvoelen en geven dan de klachten die jij omschrijft, maar ik gebruik dezelfde bandenspanning en dat werkt prima. Ik neem aan dat je de bandenspanning zelf (met koude banden) controleert met een bandenspanningsmeter, bij de benzinepomp wil dat nog wel eens afwijken.....
Je banden zijn niet "vierkant"?

Balhoofdlager is goed? Vering staat goed en gelijk ingesteld, niet te stug, geen olie op de vorkpoten? Het veert normaal in en uit? Het wiel draait normaal rond?
Heb je de link van de achtervering bekeken op slijtage? Achterveer staat niet te slap? Als ie achter te veel inzakt geeft dat vaak ook een vaag gevoel, dan wil de fiets minder makkelijk insturen. Achterwiel draait normaal rond, geen lagerspeling?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan