wegligging

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
1
Amstelveen
Heeft iemand ervaring met het verbeteren van de wegligging van oude brikken?
Het gaat in dit geval om een suzuki gt750 en die staat niet bekend om z'n geweldige wegligging. '(

Wat is b.v. de invloed van conische balhoofdlagers?
Of het aanbrengen van een brace op de voorvork? Naar mijn idee heeft zo'n brace alleen zin als die perfect spelingsvrij gemonteerd kan worden.
En helpt het als de plastieke bussen van de achterbrug worden vervangen door messing bussen.
Alle reacties zijn welkom, ook het vervangen van orginele onderdelen door betere, ik ben geen orginaliteits freak. :)
 
Die dingen kunnen wel helpen ja, ik zou zelf naaldlagers in de achterbrug doen zoals bij de GS serie maar het blijft natuurlijk wel een erg slap frame met een 35! mm voorvork, die vork zou je kunnen vervangen door een 37mm versie van een GS, hoop dingen zij hetzelde gebeleven, ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn Katana 1100 uit '81 een voorwielnaaf uit een GS750 die weer hetzelfde is als een GT750 met dubbele schijf. :}
Wil je met de motor gaan racen of wil je er gewoon leuk mee sturen op de weg?
Het mooiste is natuuurlijk een Rickman frame ;9~ oid uit die tijd maar je kunt ook het originele frame verstevigen.
 
Suzuki gs voorvork is zeker een aanrader. In een grijs verleden zijn er ook vervangingsachterbruggen geweest met conische lagers waarmee alles helemaal spelingsvrij te stellen was, ik geloof van Janton. In kombinatie met een paar Koni's (Ikon tegenwoordig) begint het dan al wat te worden. De ultieme modificatie was een framebrace vanaf net boven de achterbrug naar de bovenste framebuizen, dit kan jammer genoeg alleen maar als je het luchtfilter laat vervallen (racegebruik) En zorg ervoor dat je motorblok stevig vast zit.
 
Bovengenoemde zaken kunnen inderdaad helpen. Allereerst zijn de diverse lagers natuurlijk belangrijk.
I.p.v. een dikkere vork zou je misschien een voorvorkstabilisator (4x woordwaarde :+ ) kunnen monteren. Of beiden.
Stuurdemper eventueel.
Kruislings buizen lassen tussen de framebuizen aan de voorzijde en achterzijde wil ook helpen.
Belangrijk is natuurlijk eerst uit te vinden waar de onrust vandaan komt. Als je bijvoorbeeld slappe achtervering hebt helpt een voorvorkstabilisator ook niet.
 
Die dingen kunnen wel helpen ja, ik zou zelf naaldlagers in de achterbrug doen zoals bij de GS serie maar het blijft natuurlijk wel een erg slap frame met een 35! mm voorvork, die vork zou je kunnen vervangen door een 37mm versie van een GS, hoop dingen zij hetzelde gebeleven, ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn Katana 1100 uit '81 een voorwielnaaf uit een GS750 die weer hetzelfde is als een GT750 met dubbele schijf. :}
Wil je met de motor gaan racen of wil je er gewoon leuk mee sturen op de weg?
Het mooiste is natuuurlijk een Rickman frame ;9~ oid uit die tijd maar je kunt ook het originele frame verstevigen.

Is de kroonplaat e.d. ook uitwisselbaar met een gs750? Ik weet niet of het opboren van 35 naar 37 mm kwaad kan, je haalt wel materiaal weg.
Ik wil er niet mee racen of zo maar een beetje betere wegligging is welkom, vooral dat zwalken bij hogere snelheden.
Het is mischien niet eens zo'n slecht idee om het frame te verstevigen, maar dan wel eerst een ander frame op de kop tikken.
 
Suzuki gs voorvork is zeker een aanrader. In een grijs verleden zijn er ook vervangingsachterbruggen geweest met conische lagers waarmee alles helemaal spelingsvrij te stellen was, ik geloof van Janton. In kombinatie met een paar Koni's (Ikon tegenwoordig) begint het dan al wat te worden. De ultieme modificatie was een framebrace vanaf net boven de achterbrug naar de bovenste framebuizen, dit kan jammer genoeg alleen maar als je het luchtfilter laat vervallen (racegebruik) En zorg ervoor dat je motorblok stevig vast zit.

Als ik mij goed herinner heeft de tr750 zo'n brace maar dan zelfs helemaal door naar het balhoofd? Het laten vervallen van het luchtfilter of vervangen door K&N van het luchtfilter wordt veelal afgeraden zeker in combinatie met expansie pijpen in verband met de mengsel samenstelling.
Er zijn wel vervangingsachterbruggen verkrijgbaar (http://www.swingarm.com/) maar dat kost nogal wat, maar als iemand ervaring met JMC achterbruggen heeft hoor ik dat graag. :)
 
Bovengenoemde zaken kunnen inderdaad helpen. Allereerst zijn de diverse lagers natuurlijk belangrijk.
I.p.v. een dikkere vork zou je misschien een voorvorkstabilisator (4x woordwaarde :+ ) kunnen monteren. Of beiden.
Stuurdemper eventueel.
Kruislings buizen lassen tussen de framebuizen aan de voorzijde en achterzijde wil ook helpen.
Belangrijk is natuurlijk eerst uit te vinden waar de onrust vandaan komt. Als je bijvoorbeeld slappe achtervering hebt helpt een voorvorkstabilisator ook niet.

De achtervering heb ik een aantal jaar geleden al eens vervangen door koni's. Ik heb toen ook die plastic busjes van de achterbrug vervangen, maar hoelang die meegaan geen idee, voor mijn gevoel zijn die naar een paar keer flink gassen al naar de knoppen (lekker ontwerp van mijnheer suzuki). Mischien moet ik ook eens kijken naar de spanning van de spaken, de lagers heb ik als een gekontroleerd op voelbare speling of oneffenheden in het loopvlak.
 
Als ik mij goed herinner heeft de tr750 zo'n brace maar dan zelfs helemaal door naar het balhoofd? Het laten vervallen van het luchtfilter of vervangen door K&N van het luchtfilter wordt veelal afgeraden zeker in combinatie met expansie pijpen in verband met de mengsel samenstelling.
Er zijn wel vervangingsachterbruggen verkrijgbaar (http://www.swingarm.com/) maar dat kost nogal wat, maar als iemand ervaring met JMC achterbruggen heeft hoor ik dat graag. :)

Je kunt niet van een TR750 frame spreken omdat er zoveel verschillende zijn geweest, van Egli-type enkele framebuis tot Bakker-type omsluitend frame.GT's reageren prima op open carburateurs, zeker in combinatie met echte expansiepijpen (en dus niet die chromen poserpijpjes) alleen moet je wel in je achterhoofd houden dat de onderdelenvoorraad voor dit type beduidend minder aan het worden is en open carbs niet echt bevordelijk zijn voor de levensduur. Met een aangepaste luchtfilterkast is zo'n framebrace echter goed te doen.
 
Je kunt niet van een TR750 frame spreken omdat er zoveel verschillende zijn geweest, van Egli-type enkele framebuis tot Bakker-type omsluitend frame.GT's reageren prima op open carburateurs, zeker in combinatie met echte expansiepijpen (en dus niet die chromen poserpijpjes) alleen moet je wel in je achterhoofd houden dat de onderdelenvoorraad voor dit type beduidend minder aan het worden is en open carbs niet echt bevordelijk zijn voor de levensduur. Met een aangepaste luchtfilterkast is zo'n framebrace echter goed te doen.

Ik was niet van plan om met open carburateurs te gaan rijden en aanpassen van de luchtfilterkast lijkt mij niet het grootste probleem. Wat bedoel je met poserpijpjes? Allspeed e.d.? Ik ga (voorlopig) niet voor het maximale vermogen, ik ben dat nog wel eens van plan met een paar oude blokken die ik heb liggen. })
Ik heb hier http://www.ozebook.com/suzipics/seel1.jpg een plaatje van een aangepast frame, zoiets moet te doen zijn. Nu alleen nog op zoek naar een tweede frame.
 
http://oldskoolsuzuki.info/patrick/hardcorekats/articles/gsx_frame_stiff/index.htm

Het gaat hier over een GSX frame maar het meeste is ook bij jou van toepassing denk ik.

gsx_frame_stiff.jpg
 
Ik was niet van plan om met open carburateurs te gaan rijden en aanpassen van de luchtfilterkast lijkt mij niet het grootste probleem. Wat bedoel je met poserpijpjes? Allspeed e.d.? Ik ga (voorlopig) niet voor het maximale vermogen, ik ben dat nog wel eens van plan met een paar oude blokken die ik heb liggen. })
Ik heb hier http://www.ozebook.com/suzipics/seel1.jpg een plaatje van een aangepast frame, zoiets moet te doen zijn. Nu alleen nog op zoek naar een tweede frame.

Dit frame is geen aangepast GT750 frame maar een Seeley, trek de knip maar open :+ .

Allspeed is redelijk maar Bullet is troep, het nadeel van al deze aftermarket uitlaten is dat ze te weing volume hebben om fatsoenlijk te werken, de conussen zijn niet stijl genoeg om goed te reflecteren. Het zijn allemaal compromis ontwerpen om op een standaard motor te passen. Swarbrick maakt goede uitlaten maar om ze te laten werken moet je de poorttiming van je motor wijzigen, en om ze eronder te krijgen zal je middenbok komen te vervallen. Eigenbouw is niet zo moeilijk (hydroforming) maar vergt nogal wat rekenwerk ,tenzij je de volledige tr750 tuning overneemt ( Kijk hier maar eens :) ).

@Robinjo : Het gsx frame is echt volledig anders.
 
Laatst bewerkt:
Dit frame is geen aangepast GT750 frame maar een Seeley, trek de knip maar open :+ .

Allspeed is redelijk maar Bullet is troep, het nadeel van al deze aftermarket uitlaten is dat ze te weing volume hebben om fatsoenlijk te werken, de conussen zijn niet stijl genoeg om goed te reflecteren. Het zijn allemaal compromis ontwerpen om op een standaard motor te passen. Swarbrick maakt goede uitlaten maar om ze te laten werken moet je de poorttiming van je motor wijzigen, en om ze eronder te krijgen zal je middenbok komen te vervallen. Eigenbouw is niet zo moeilijk (hydroforming) maar vergt nogal wat rekenwerk ,tenzij je de volledige tr750 tuning overneemt ( Kijk hier maar eens :) ).

@Robinjo : Het gsx frame is echt volledig anders.

Er zitten nu bullets onder, ik had aan de hand van het "2-T performance tuning" boek van Bell al gezien dat deze niet in de buurt van optimale pijpen komen. De gewenste maximale diameter kun je volgens mij alleen onder het blok kwijt i.v.m. grondspeling in de bochten.
Voor nu is een lekker(der) sturende machine het doel, een hoger vermogen is voor de toekomst. Ik zal binnenkort een schetsje maken van het frame en uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Weet iemand wat de staalkwaliteit van het frame is? Is het verstandig om het zelf te doen (ik kan mig lassen)? Het zijn volgens mij vrij zware buizen, ik ga er van uit dat de vervorming mee zal vallen.
 
...
Weet iemand wat de staalkwaliteit van het frame is? Is het verstandig om het zelf te doen (ik kan mig lassen)? Het zijn volgens mij vrij zware buizen, ik ga er van uit dat de vervorming mee zal vallen.

Volgens mij is het gewone gaspijp (aan het gewicht van zo'n frame te voelen }) )
Aan deze frames kun je goed zelf lassen zonder dat het alle kanten opbuigt zolang je maar een paar basisregels aanhoudt: Eerst alles hechten, daarna aflassen maar niet meer als 90° per keer waarna je doorgaat naar een volgende las. Als het frame gaat trekken hoor je het wel doordat er een hechting losspringt. Zolang je maar niet te lang hitte op een plek inbrengt is er echter niks aan de hand. Na afloop de lassen even uitgloeien met de autogeen vlam om het materiaal te ontlaten.
suc6
 
Volgens mij is het gewone gaspijp (aan het gewicht van zo'n frame te voelen }) )
Aan deze frames kun je goed zelf lassen zonder dat het alle kanten opbuigt zolang je maar een paar basisregels aanhoudt: Eerst alles hechten, daarna aflassen maar niet meer als 90° per keer waarna je doorgaat naar een volgende las. Als het frame gaat trekken hoor je het wel doordat er een hechting losspringt. Zolang je maar niet te lang hitte op een plek inbrengt is er echter niks aan de hand. Na afloop de lassen even uitgloeien met de autogeen vlam om het materiaal te ontlaten.
suc6

Bedankt voor de adviezen, ik zal t.z.t. het resultaat laten zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan