Wegliggingsprobleem 2002 Blade

PaulR1

MF veteraan
19 jan 2002
3.899
67
Weert
Volgens het Duitse blad Motorrad heeft de nieuwe Blade, bouwjaar 2002 een groot wegliggingsprobleem.

Spontaan ontstaan er boven de 180 km/h op bepaalde soorten wegdek tankslappers die alleen nog te verminderen zijn door onmiddelijk het gas dicht te draaien. Zelfs de montage van een stuurdemper kan het probleem maar ten dele wegnemen. De tankslapper kan zelfs van aanslag tot aanslag voorkomen.

Volgens Motorrad is Honda druk doende om het probleem te analyseren.

Je zult er een gekocht hebben...... :(
 
naar het schijnt zijn die problemen opgelost met een stuurdemper.

ik las net hetzelfde in een belgisch motorblad
 
Volgens het Duitse blad Motorrad heeft de nieuwe Blade, bouwjaar 2002 een groot wegliggingsprobleem.

Spontaan ontstaan er boven de 180 km/h op bepaalde soorten wegdek tankslappers die alleen nog te verminderen zijn door onmiddelijk het gas dicht te draaien. Zelfs de montage van een stuurdemper kan het probleem maar ten dele wegnemen. De tankslapper kan zelfs van aanslag tot aanslag voorkomen.

Volgens Motorrad is Honda druk doende om het probleem te analyseren.

Je zult er een gekocht hebben...... :(


Een motor met KARAKTER heet dat... 8-) ;)
 
naar het schijnt zijn die problemen opgelost met een stuurdemper.

ik las net hetzelfde in een belgisch motorblad

Volgens Motorrad is het probleem door een stuurdemper niet opgelost. Het is wel minder, maar blijft pendelen in het stuur.
 
Heb ik ook gelezen. Honda beweert wel dat hun motoren (voor de weg) geen stuurdemper nodig hebben! Anders zouden ze hem niet goed gemaakt hebben.

Ik heb ook al geruchten gehoord voor eventuele aanpassingen. Wat precies weet ik ook niet.
 
een anno 2002 motor met zo'n +- 150 pk zonder demper?? volgens mij om problemen vragen.Heb op mijn vorige brommertje van 110 pk 200kg ook eens zonder stuurdemper gereden,wist niet hoe gauw die er weer onder moest.
 
een anno 2002 motor met zo'n +- 150 pk zonder demper?? volgens mij om problemen vragen.Heb op mijn vorige brommertje van 110 pk 200kg ook eens zonder stuurdemper gereden,wist niet hoe gauw die er weer onder moest.

mijne slaat ook weleens van aanslag tot aanslag met accelereren op een hobbelige weg, vind het wel leuk eigenlijk }) . Zal ook wel komen omdat de voorvork wat verder door de kroonplaat steekt.

Hou altijd het gas erop, gaat het vanzelf weer weg.

Rob-Zombie heeft hem ook van zijn TL af gehaalt, gewoon stuur goed vast houden en knieen tegen de tank.

Yiiiihaaaaaa Rodeo }) })
 
Op zaterdag 09 maart 2002 00:15 schreef Johnv het volgende:
Rob-Zombie heeft hem ook van zijn TL af gehaalt, gewoon stuur goed vast houden en knieen tegen de tank.

Waarom dat? Levert het iets voordeel op zonder demper? Of is het gewoon om wat meer 'mans' te kunnen zijn? :)
 
mijne slaat ook weleens van aanslag tot aanslag met accelereren op een hobbelige weg, vind het wel leuk eigenlijk }) . Zal ook wel komen omdat de voorvork wat verder door de kroonplaat steekt.

Hou altijd het gas erop, gaat het vanzelf weer weg.

Rob-Zombie heeft hem ook van zijn TL af gehaalt, gewoon stuur goed vast houden en knieen tegen de tank.

Yiiiihaaaaaa Rodeo }) })
Inderdaad tot hij neergaat en dan is het ;(
 
Het ligt puur aan de berijder van zijn beestje of hij wel of niet een stuurdemper nodig heeft.
Een vriend van mij heeft een 2001 blade zonder stuurdemper....hij heeft nog nooit een stuurzwabbertje meegemaakt...bij mij sloeg hij op een bekend terrijn (voor ons)vaak heftig met het stuur heen en weer.
Mijn R1 heeft ook een stuurdemper gekregen...nadat ik een keer bijna eraf geslagen werd(150/160km)......... :z ...en geloof mij ik knijp hem niet gauw op een motorfiets......toen wel.

Je kan jezelf de vraag stellen waarom hebben vrijwel alle racer's een stuurdemper gemonteerd,ech niet voor de show hoor.(zoals veel straatrijders hem wel hebben)
Nu is het ook wel zo dat er een behoorlijk verschil is circuit/openbare weg...maar toch..doen voor de straatrijders die wel veel uit hun motor kunnen halen,monteren dus.
 
Het ligt puur aan de berijder van zijn beestje of hij wel of niet een stuurdemper nodig heeft.
Een vriend van mij heeft een 2001 blade zonder stuurdemper....hij heeft nog nooit een stuurzwabbertje meegemaakt...bij mij sloeg hij op een bekend terrijn (voor ons)vaak heftig met het stuur heen en weer.
Mijn R1 heeft ook een stuurdemper gekregen...nadat ik een keer bijna eraf geslagen werd(150/160km)......... :z ...en geloof mij ik knijp hem niet gauw op een motorfiets......toen wel.

Je kan jezelf de vraag stellen waarom hebben vrijwel alle racer's een stuurdemper gemonteerd,ech niet voor de show hoor.(zoals veel straatrijders hem wel hebben)
Nu is het ook wel zo dat er een behoorlijk verschil is circuit/openbare weg...maar toch..doen voor de straatrijders die wel veel uit hun motor kunnen halen,monteren dus.

Klopt helemaal, na de eerste ronde op de Nordschleife zonder stuurdemper meteen een gemonteerd. Dat wil je niet meemaken....

Echter..... bij de Blade (2002) ontstaat het probleem gewoon tijdens het rijden op de autosnelweg bij bepaalde soorten wegdek. Dus niet bij plotseling het gas er op zetten, of na een bocht. Gewoon op een rechte weg dus.

En wat nog vervelender is, na de montage van de stuurdemper met de demping bijna op max blijft hij pendelen in het stuur.
 
Ik heb weleens geschreven dat gewicht uitmaakt.
In het begin met de tankslappers bij de TL1000S waren ze erachter gekomen dat iedereen die gecrasht was, minder dan 85 kg woog.

Ik zelf heb een R1, en nog nooit een ECHTE tankslapper gehad, trouwens wel met een CBR600, terwijl een vriend van mij al een paar keer, hij rijdt absoluut niet harder, maar ik weeg 90, hij 70.

Over een tankslapper op de snelweg, zoals beschreven in het artikel, staat dat het alleen helpt als je je gas dicht draait, dit komt vreemd over, omdat dit meestal de tankslapper verergerd omdat er dan meer druk op je voorwiel komt, normaal gesproken moet je juist niet je gas dicht draaien bij een tankslapper.
 
Heb verschillende keren gehoord/gelezen dat het gewicht van de rijder ook invloed hierop heeft!!
Ik ben 80 kg,niet licht dus,maar het kan zeker invoed hebben.
Ook een correcte juiste afstelling van de gehele motorfiets kan een kleine vermindering(alleen dit) teweeg brengen.
Toch vind ik het van de 2002 blade een vreemd verhaal,ik kan mij even niet voor mij halen welke band er standaard op ligt.
 
Ik heb weleens geschreven dat gewicht uitmaakt.
In het begin met de tankslappers bij de TL1000S waren ze erachter gekomen dat iedereen die gecrasht was, minder dan 85 kg woog.

Ik zelf heb een R1, en nog nooit een ECHTE tankslapper gehad, trouwens wel met een CBR600, terwijl een vriend van mij al een paar keer, hij rijdt absoluut niet harder, maar ik weeg 90, hij 70.

Over een tankslapper op de snelweg, zoals beschreven in het artikel, staat dat het alleen helpt als je je gas dicht draait, dit komt vreemd over, omdat dit meestal de tankslapper verergerd omdat er dan meer druk op je voorwiel komt, normaal gesproken moet je juist niet je gas dicht draaien bij een tankslapper.
Een beetje slaan met het stuur ....daar hou ik wel van vechten tegen de bike.
Maarre ik zie het als een soort verzekering die met je meerijd,als je hem echt nodig hebt is die er.
Trouwens mijn wpdemper staat nooit verder dan 4/5 klikken van de 12.
Mijn ervaring met een tankslapper is dat je maar een zeer korte tijd heeft om te beslissen,de clipons stevig vast houden knijpen met de vingers handen en wat nog meer mee wilt werken,en kijken naar het stuur.
Maar net als ik al eerder beschreef bij mij had die 2001 blade wel tankslapper niet bij de andere driver die er ook niet echt heftig mee rijd moet ik er wel bij zeggen.(enne hij weegt tegen de 90 kg schat ik))
 
ik denk dat er ook veel verschilt met welke snelheid het gebeurd.
heb het een paar keer gehad onder het vol acc op een industrieweg met klinkers.
klapte spontaan het stuur uit mijn handen(en een pink beschadigt)
ik had dat met een blade en een yzf750.
nog een paar keer geprobeerd met de blade en het was vlug op te roepen .
ik woog toen 85 kilo.
maar nog nooit gehad met zeg 180,ik denk dat het ook een ander soort tankslapper is, meer een soort speedwobble .
kan me dat nog herinneren van een fj600 die bij 180 (bijna top)ineens begon te schudden ,leek op een tankslaper maar dan wat rustiger ingezet.
een tankslapper komt ineens en zo vlug dat bij mij het stuur een paar keer uit mijn handen sloeg.
even schrikken maar de keren erop al veel minder


jr
 
Kan het ook te maken hebben met de stijl van sturen? Ik kan me voorstellen dat het stuur eerder gaat slaan als je abrupte bewegingen maakt ipv. soepele. Daarom zou het van persoon tot persoon kunnen verschillen of hij er last van heeft.
 
Kan het ook te maken hebben met de stijl van sturen? Ik kan me voorstellen dat het stuur eerder gaat slaan als je abrupte bewegingen maakt ipv. soepele. Daarom zou het van persoon tot persoon kunnen verschillen of hij er last van heeft.

Bij mij gebeurt het meestal met acceleren uit een bocht, volgas.

Als er dan wat oneffenheden in de weg zitten, begint het wat heen en weer te gaan.

Heb het ook weleens gehad bij wegrijden stoplicht, daar zijn de wegen ook niet op hun best.

Maar als je weet wanneer het gaat gebeuren scheelt het al een hele hoop.

Je gewicht op de stepjes laten rusten, ipv je kont scheelt ook wel.
 
Op de Blade ook al? Heb in de Motor gelezen dat de SP-2 (in circuitafstelling, dat wel), al bij zachtjes rechtuit rijden flink begon te bokken. Niet leuk, al 2 nieuwe motoren met dit probleem dus.
 
Dat houdt het motorrijden wel spannend, maar om daar nou 35kfl. voor neer te moeten tellen.... Blijf nog even m'n Cat rijden, daarop valt nog veel te leren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan