Wegrijden bocht groot kruispunt

Len95

Rookie
20 feb 2023
2
4
Goedenavond,

Nog niet al te lang rijd ik motor, momenteel doe ik vooral ervaring op door veel de motor te pakken naar werk. Ik merk dat het motorrijden me steeds gewenniger wordt en ik ben veel op zoek naar waar ik mijn technisch handelen kan verbeteren. Ik vraag mij af hoe jullie het volgende aanpakken, ik hoop op tips/advies/ervaringen:

Wanneer ik bij een groot kruispunt links voorgesorteerd vooraan sta en wegrijd uit stilstand, heb ik voor mijn gevoel te weinig tijd om naar de 2 te schakelen. Maar wanneer ik in de 1 blijf, maak ik gedurende de bocht erg hoge toeren, waarbij een constante bochtsnelheid lastig vast te houden is. De gashendel reageert immers wat abrupter in z'n 1. Ik heb wel geprobeerd om voor de bocht snel naar de 2 te gaan, maar hij zal maar net een keer z'n neutraal inschieten, net wanneer ik de bocht in wil hangen.

Er zit aardig wat tijd tussen het halen van mijn motorrijbewijs en de aanschaf van mijn motor: ik weet even niet meer hoe ik dit op rijles heb gedaan.

Ik ben erg benieuwd wat hier de 'normale' handelingswijze in is, ik hoop dat iemand me wijzer kan maken!

Gr,
Lennart
 
Welkom!

En doe anders eens een google maps linkje? Dan hebben we een idee over wat voor bocht je het hebt.

Mijn eerste gedachte is: waarom niet opschakelen IN de bocht? Als het een ruime, vloeiende bocht is moet dat op zich niet zo'n probleem zijn. Maar misschien voelt dat nog te onwennig als je nog niet zeker bent van je schakelen.

Misschien kun je eens oefenen op een lang recht stuk, gewoon in z'n 1 flink optrekken, dan naar z'n 2, en hop remmen en terug naar z'n 1, 100x achter elkaar. Eens kijken hoe vaak het misgaat - ik durf te wedden dat het nooit of bijna nooit is. En tsja, een schakelfoutje kan de beste gebeuren, maar dan tik je 'm gewoon nog een keer omhoog en rijd je verder. Oefening baart kunst.

Mijn tweede gedachte is: misschien is de bocht misschien toch niet zo ruim? Waarom dan niet de bocht iets rustiger pakken in z'n 1, en pas daarna naar z'n 2? Je bent niemand verplicht keihard te accelereren als dat niet veilig voelt.
 
Toch denk ik dat wat je hebt geprobeerd, voor de bocht naar de 2e versnelling gaan, de juiste methode is. Vraag jezelf eens af: hoe vaak gebeurt het dat je, bij het wegrijden op een rechte weg, van z'n 1 in neutraal schakelt i.p.v. z'n 2? Als dat niet heel vaak is, of zelfs maar zelden, dan zal het bij het wegrijden voor een bocht ook niet zo vaak gebeuren. Gewoon schakelen, je ogen op de bocht houden en vanuit je ooghoeken tijdens het schakelen het neutraallampje in de gaten houden. En gebeurt het toch: niet in paniek raken, rustig corrigeren en nog een keertje dat linkervoetje omhoog. Desnoods kun je het op een rustig leeg parkeerterrein even "droog" oefenen.
 
Ik herinner me opeens dat ik ooit een CBR1000F had met een onbetrouwbare versnelling, die wilde van z'n 1 nog wel eens pardoes in z'n neutraal schieten als ik in een bocht hing onder flinke acceleratie. Soms trok ik op dat ding gewoon in z'n twee op voor de zekerheid. Maar dat zou ik niet als standaard oplossing aanraden :)
 
Wat voor motor rij je en wat vindt je 'hoge toeren'?

Het klopt dat sommige motoren hoog in de toeren wat grillig kunnen zijn. Gas controle / beheersing is een skill die je veel brengt. Daar mee kun je de voordelen benutten van het 'grillige' gedrag bij hogere toerentallen.

Maar voor nu de praktische tip: voor de bocht opschakelen. Haal de dat niet, dan maar in de bocht rustig de koppeling laten op komen. Dat is ook een beetje beheersing wat van zelf verbeterd.

Het allerbelangrijkste: wat er ook gebeurt, altijd kijken waar je naar toe wil (en blijven lachen :+ ).

Enjoy :).
 
Mijn eerste gedachte is: waarom niet opschakelen IN de bocht? Als het een ruime, vloeiende bocht is moet dat op zich niet zo'n probleem zijn.
☝️ Dit dus.

Gewoon IN de bocht schakelen, zodra je voldoende snelheid hebt om eventueel met "misschakelen" naar N / koppeling ingeknepen sowieso de bocht zou kunnen afmaken zonder stil te vallen.

Gas er op en vóór de helft van de bocht naar z'n 2 💪
 
De reden dat ikzelf niet zo snel in een bocht opschakel is dat ik op de Goldwing dan al gauw met mijn voet klem zit tussen het asfalt en de schakelpook. Afhankelijk van de motor, de plaatsing van de voetsteun en de schakelpook en je bochtensnelheid kan ik me voorstellen dat het voor veel mensen de voorkeur heeft om voor de bocht op te schakelen.
 
Daar heb je gelijk in, Arie!
We weten niet welk model motor Len95 rijdt 🤔.

Uiteraard spreek ik vanuit mijn eigen situatie, ik rijd een motor met vrij grote grondspeling dus ruimte genoeg om hangend in de bocht te schakelen 😉.

Normaal gesproken ga ik vóór de bocht naar z'n 2 maar in "noodgevallen" zou ik het doen zoals ik omschreef 🏍️.
 

Bijlagen

  • IMG_20230130_122521.jpg
    IMG_20230130_122521.jpg
    532,1 KB · Weergaven: 32
Stel dat je in N schiet tijdens het opschakelen, wat is dan het ergste wat kan gebeuren -> Dat je een hoop lawaai maakt ;-) maar door de snelheid die je al hebt val je niet om oid.
 
Dank voor alle reacties!
Ter info: ik rijd een Kawasaki Z750s (model 2006).

Ik ga proberen sneller naar de 2 te schakelen voor de grotere bochten. Als ik inderdaad genoeg snelheid terwijl die naar z'n N is gegaan, dan moet de bocht afmaken ook wel lukken. Blijft een kleine angst, maar misschien moet ik zoiets ook maar gewoon een keer meemaken om te zien dat het niet zoveel voorstelt.
 
Je gaat het ongetwijfeld ooit een keer meemaken, een schakelfoutje in een bocht. Been there, done that. En dat is vooral schrikken, zeker als je per ongeluk in z'n 1 zit als je dacht in z'n 2 te zitten.

De kunst is dan "gewoon" om kalm te blijven, te kijken waar je heen wilt, de koppeling aan te trekken en de fout te corrigeren.

Ik zou dus gewoon lekker gaan oefenen. Zoek een grote parkeerplaats en kijk eens of je rondjes rechts en links kunt maken en dan tijdens de rondjes op en neer kunt schakelen. En dan de rondjes kleiner en kleiner maken, tot het op AVB begint te lijken. Kan sowieso geen kwaad om dat te blijven oefenen.

Overigens is die Kawasaki volgens mij hoog zat om in de bocht prima te schakelen zonder problemen voor je schakelpookje, dus dat moet het bezwaar ook niet zijn.
 
Zo'n 4-pitter vindt het prima als je vroeg naar z'n twee opschakelt en dan 'flink' gas geeft als je optrekt. Hardstikke soepel zo'n blok, zal je vrijwel nooit verrassen. Mijn advies zou zijn; wegrijden en 'meteen' doorschakelen naar twee, dan de bocht aansnijden. Mits daar allemaal genoeg tijd voor is natuurlijk.
Heb je inmiddels een GoogleMaps linkje zodat we hier mee kunnen kijken?
 
hoe ik het doe hangt af van welke motor ik onder mijn kont heb. op mijn suzuki draai ik gewoon het gas open en laat de motor en de versnellingsbak het lekker zelf uitzoeken (voordelen van een vario). op mijn BMW schakel ik soms voor de bocht soms na de bocht afhankelijk van de omstandigheden en waar ik zin in heb maar het scheelt dat ik die zelfde brommer al sinds 2004 bestuur dus we kennen elkaars nukken. en ja ik schakel wel eens per ongeluk naar N bij shortshiften kwestie van gewoon rustig blijven en nog een keer opschakelen. met een slippende koppeling kom je de bocht ook wel door. het gaat pas mis als je haast hebt want dan heb je ook stress en dat is een voorstage dicht bij paniek.
 
@Len95, hoe doe je dat bij een lange 180 graden oprit waar je vanuit stilstand oprijdt? Dan schakel je toch ook in de bocht? Met de 600's ga ik in 1 de oprit op en kom er wel es in 5 af, zou me niet in moeten denken dat zo'n oprit in 1 genomen moet worden. Dus lijkt schakelen in zo'n bocht van jou het meest voor de hand liggen. Kan ik nog beginnen over die bocht ruim en rond nemen omdat je dan geen clipping point hebt maar dat zal je moeten proberen. Voor mij werkt dat regelmatig. Hier bij het politiebureau is een linkerbocht op de kruising waar ik zelfs met de 1000 op mijn gemak in 3 uitkom
 
Harder optrekken helpt ook om ervoor te zorgen dat je voor de bocht in 2de staat.
In de bocht schakelen stelt ook niet veel voor.
Of gewoon in 2de vertrekken lukt ook gemakkelijk. (Als je echt bang bent om in N te belanden)
 
Hoe langer je rijdt, hoe beter je ook je gashendel met fluwelen hand kan bedienen.

Ik kan nu prima in zn 1 rijden, in het hele toerenbereik, zonder echt oncomfortabel te zijn. (Dannog doe je het weinig, maar gaat om het idee ;)).
 
ik sluit me aan bij bovenstaande maar ik bedacht me nog 1 ding: Hoe is de stand van je schakelpook? Moet je bijvoorbeeld een te scherpe knik met je enkel maken? Dan kan het wellicht helpen om die eens goed af te stellen

Ik heb vorig jaar een quickshifter gekocht voor de street triple en daar moet je iets overtuigender zijn met het opschakelen, iets meer druk zetten zodat hij ook echt goed in de versnelling gaat. Ik had wel eens dat ik iets te lafjes druk zette op het pookje en dat hij in een vals neutraal schoot. Bij mij was de oplossing om het pookje iets naar beneden te zetten zodat ik makkelijker en met iets meer kracht kon opschakelen. Eerder maakte mijn enkel een maximale knik met opschakelen
 
Heb er extra op gelet bij kruispunten en grote bochten met schakelen, maar ik denk dat je gewoon bang bent?!

Zo lang je geen gevaar bent moet je niet bang zijn voor het hinderen van het verkeer. En mis schakelen. Boeie. Dan tik je hem toch gewoon als nog naar boven in zijn 2.

Gewoon heeeel veeel motor rijden. Gaat echt wel goed komen;)

Je kan het op een rechte weg. Maak dan gewoon een flauwe bocht, dat lukt je vast wel:) en doe dit gewoon met regel maat.

Elke beginnende rijder vind bv hardoptrekken ook spannend en dan als je Max in je rpm zit naar zijn 2… whaaaa spannend. Geloof mij ik vind dat ook nog steeds spannend:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan