Wegvallen vermogen bij Honda CB 750 F2

nijkamp

Rookie
19 dec 2001
9
0
leidschendam
beste mensen,
Sinds een maand of drie ben ik de bezitter van een Honda CB 750 F2 (Bol D\'or) uit 1984. Vorige week geslaagd voor mijn rijexamen en mag nu dus eindelijk rijden! Kom dan nu ook het volgende probleem tegen en misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen. na enige tijd rijden, 10 to 15 km, als de motor echt goed warm is valt het vermogen weg. Er is bijna geen trekkracht meer en bij het loslaten van het gas slaat de motor af. Na enige minuten stilstand start de motor weer zonder problemen en alles lijkt opgelost! echter na enkele kilometers rijden keert dit verschijnsel weer terug!
Ik heb wat lopen zoeken op internet en het enige wat ik als ondeskundige kan vinden lijkt op het probleem van bevroren carburateurs! Kan dit nu al voorkomen? Of heeft iemand hier een andere ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
M.vr.gr.,
Hans
 
Er moeilijk, al helemaal omdat de motor ouder is, dus het kan eigenlijk van alles zijn.

Omdat het niet meteen optreedt, maar pas als die lekker warm is, moet je volgens mij denken aan iets wat uitzet door de warmte.

In iedergeval moet je een hoop kunnen uitsluiten omdat die direct bij starten al voor problemen zouden moeten zorgen.

Vuile carbs zullen het hoogst waarschijnlijk dus niet zijn.

Er zijn twee dingen waar ik aan denk.
De motor gaat valse lucht aanzuigen, dit kan gebeuren door verouderde inlaatspruitstukken, dit zijn die rubber dingen tussen carbs en blok, dit rubber wordt oud en gaat scheuren, als het warm wordt, wordt de kier groter, gaat valse lucht aanzuigen en dat vindt motortje niet leuk.

tweede wat misschien kan is dat je tank vacuum trekt, waardoor je motor haast geen benzine meer krijgt, rijdt eens een stukkie met open tankdop.
Nog een mogelijkheid, een bijna verstopt benzinekraantje, door stilstaan en ouderdom en tijd komt er allerlei vuil in kraantje, hierdoor laat hij niet meer genoeg benzine door, echter zit er in je carbs(vlotterbak) een voorraadje benzine, dit weet ik uit ervaring, exact dezelfde storing.Dus tank eraf, kraantje eraf, kraantje openschroeven en schoonmaken. 15 min werkt en het makkelijkst om mee te beginnen.
Laat het even weten.
 
Ik zou denken aan geen goede benzinetoevoer. Als de benzine te langzaam uit je tank stroomt gaat de motor inhouden omdat hij geen benzine meer in de carborateurs heeft. Als je dan even wacht stromen de carborateurs weer langzaam vol, en kun je weer een stukje verder rijden.

Een slechte benzinetoevoer komt meestal door vuil in je tank wat zich ophoopt om het benzinefilter in je tank.
Je zou kunnen proberen om de benzineslang los te maken en er hard in te blazen. (niet inademen }) )
Het vuil blaas je dan weg. Als je motor het dan een tijdje weer goed doet weet je dat dit het probleem is en moet je de tank een keer uitspoelen.
 
beste mensen,
Alvast bedankt voor jullie reacties. vanmorgen het ontluchtingsgaatje van de tankdop goed gereinigd en de tank even losgekoppeld. In het slangetje naar de carburatuer zat een eningszins vreemde knik. ik heb deze iets ander gelegd en daarna maar eens 40 km lekker gaan rijden. Flink gas erop, hoge toeren, en het probleem deed zich niet meer voor!
Nou juich ik niet te vroeg, maar ik denk (hoop) dat dit inderdaad het probleem was. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Hnas
 
Het zou ook kunnen dat de carburateurs te rijk zijn afgesteld. Als je blokkie koud is heeft ie een rijker mengsel nodig om goed te kunnen rijden. Het is dus de bedoeling dat ie slechter rijdt als de motor koud is ipv warm. Check dan even de kleur van de bougies ofzo. succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan