weinig compressie honda xl250s

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo,

Mijn broertje heeft zijn nokkenasketting deze week vervangen, maar na het monteren ervan was het kicken veel gemakkelijker. Hij heeft gewoon een stuk minder compressie dan voorheen. Waar kan het aan liggen?

-timing staat goed en ook met de deksel eraf maakt in compressie geen verschil.
-bougie zit er natuurijk gewoon in.
-geen scheuren in kop en cilinder.
-buiten de distributieketting is er niets veranderd.

Enige wat wel is, is dat hij een klein beetje compressie verliest aan de in en uitlaatkleppen. De vraag is alleen of dat voorheen ook al niet was, en of dat hetgeen is, waarom hij zo weinig compressie heeft. Kleppen zijn een half jaar nog geslepen.

mvg,
Sjoerd
 
Waarschijnlijk toch timing verkeerd, waardoor kleppen open blijven staan tijdens de compressieslag. Zonder ketting zou de compressie weer gelijk moeten zijn als voor de reparatie.
 
Waarschijnlijk toch timing verkeerd, waardoor kleppen open blijven staan tijdens de compressieslag. Zonder ketting zou de compressie weer gelijk moeten zijn als voor de reparatie.

ja, maar de kleppendeksel ligt er nu ook af. Dus dan worden de kleppen helemaal niet meer geopend. Dus daar kan het niet aan liggen.

zuiger is half jaar geleden vervangen dus lijkt me heel erg sterk.

Het lijkt mij ook dat er iets met de kleppen aan de hand is, maar het gekke is dat hij voor de demontage nog voldoende compressie had, en nu niet meer. En in eerste instantie hebben we dus niet eens aan de kleppen gezeten.
 
Ik ken de cilinderkop van een XL niet precies. Zitten de nokkenas en kleppenbediening bevestigt aan het deksel. Mijn GS500 heeft een los deksel. Als ik deze demonteer gebeurt er niets met de kleppen en nokkenassen. Waarschijnlijk is de constructie bij een Xl anders.
Als je zeker weet dat de kleppen niet worden ingedrukt door nokkenas of kleppenbediening moet de volledige compressie aanwezig zijn.
Heeft de XL een automatische kleppenlichter die bedient wordt tijdens het starten van de motor?
 
Ik ken de cilinderkop van een XL niet precies. Zitten de nokkenas en kleppenbediening bevestigt aan het deksel. Mijn GS500 heeft een los deksel. Als ik deze demonteer gebeurt er niets met de kleppen en nokkenassen. Waarschijnlijk is de constructie bij een Xl anders.
Als je zeker weet dat de kleppen niet worden ingedrukt door nokkenas of kleppenbediening moet de volledige compressie aanwezig zijn.
Heeft de XL een automatische kleppenlichter die bedient wordt tijdens het starten van de motor?

bij de kop van een xl zitten de tuimelaars idd in de kleppendeksel, dus wanneer deze eraf is gebeurt er niets met de kleppen. Maar ook dan is de compressie niet goed. Hij heeft idd een automatische kleppenlichter, dit was ook hetgeen waar we in eerste instantie aan dachten, en hebben deze ook meteen losgemaakt, en ook dat leidde niet tot een goed resultaat.
 
Ook aan kromme klepstelen gedacht doordat de timing toch iets verkeerd staat?
Je hebt alleen de distributieketting vervangen, timing verkeerd , dan kunnen de kleppen in het ongunstige geval net de kleppen raken waardoor deze krom gaan.
Deksel eraf, nokkenas eraf en bougie eruit. Perslucht in het bougie gat . Als er dan lucht uit in of en/of inlaat komt is het mis.
 
Al geprobeerd met de kleppendeksel gemonteerd?

Heb ik ook gehad met mijn XT, in orde was het niet maar denk even aan het volgende.

Je monteert de ketting terwijl de zuiger bovenaan staat, je trapt op de kickstarter en als de zuiger naar beneden gaat trekt hij vaccuum. Hij zuigt geen lucht aan omdat de inlaatklep dicht blijft, zuiger gaat weer naar boven en je zit weer op 1 bar plus een beetje omdat hij toch nog iets aangezogen heeft (via lekkage).
Bij mij hoorde ik een flink gesis bij een van de uitlaatpoorten waardoor ik concludeerde dat de uitlaatklep niet in orde is, dus goed luisteren is ook een belangrijk hulpmiddel om te bepalen of er iets aan de hand is.

andere test methode is:
zuiger naar beneden draaien (zie je aan de merkstreepjes op vliegwiel), inlaat hand matig openen of bougie er even uitdraaien. Daarna voelen of er weer compressie is als je de zuiger naar boven draait.
 
Ook aan kromme klepstelen gedacht doordat de timing toch iets verkeerd staat?
Je hebt alleen de distributieketting vervangen, timing verkeerd , dan kunnen de kleppen in het ongunstige geval net de kleppen raken waardoor deze krom gaan.
Deksel eraf, nokkenas eraf en bougie eruit. Perslucht in het bougie gat . Als er dan lucht uit in of en/of inlaat komt is het mis.

dan kunnen de kleppen de kleppen raken? bedoel je de zuiger?
timing staat volgens mij gewoon goed, maar als hij een fractie verkeerd staat gaan de kleppen toch niet krom staan? miss als het helemaal verkeerd staat en de zuiger tegen de kleppen komt..?

pakkingen is aan gedacht, is gewoon in orde. lekt ook niks langs.

ook met kleppendeksel is de compressie natuurlijk gevoelt, maar dan is deze ook onvoldoende.

Het is wel zo, dat wanneer ik kick en bij de in en uitlaat voel, dan komt daar wel een klein beetje lucht uit( kleppendeksel eraf, dus kleppen permanent dicht). De vraag is alleen of dit leid tot een aanzienlijk compressieverlies. En een beetje vreemd dat dat nu ineens gekomen is.

Maar het zal waarschijnlijk toch ergens in de kleppen moeten zitten. hoe check ik of deze krom zijn? gewoon eruit halen en kan ik dat met het blote oog gewoon zien?
 
Uhhh ja kleppen tegen de zuiger :$ , maar dat had je al begrepen. ;)

Blok er onderuit. Kleppen moeten gesloten zijn.
Inlaatkanaal naar boven leggen, peut erin schudden. Zakt het snel weg -> lek
Zelfde geldt voor de uitlaat.
Of perslucht in het bougiegat 1 bar is al voldoende.
Of je drukt er een slang in en blaast zelf wat.
Of een lamp in het bougiegat en even in de uit en inlaat kijken of er een lichtje gaat branden.
Als de kop eraf is zie je zo dan de kleppen niet aanliggen op de klepzitting.
Edit: En misschien wat inkepingen in de zuiger ,maar dat kan minimaal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan