tmoons
MF veteraan
- 7 jan 2004
- 4.373
- 158
Ohja. Nu zit ik het ook.Beter lezen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ohja. Nu zit ik het ook.Beter lezen...
Als het massamiddelpunt naar beneden gaat, moet je de motor weer platter leggen om dezelfde bochtensnelheid te behouden. Met een hoog massamiddelpunt kun je dus harder door de bocht.Sorry, je weet echt niet waarom je naast de motor hangt. Juist omdat je naast je moto hangt kun je hem wel platter duwen. Maar dat is zelden de grens waar je op de openbare weg tegenaan loopt.
Wat veel belangrijker is: Je balans is veel beter: In het algemeen moet je aanzienlijk minder inkantelen dan dat jouw massa middelpunt naar binnen moet. Er echt naast hangen is over het algemeen overbodig, maar een stukje gaan verzitten, meer druk op je voetsteuntjes, dat brengt jouw massamiddelpunt naar binnen en naar beneden. Tegelijkertijd blijft de motor zelf verder rechtop, waardoor de vering beter zijn werk kan doen en dus de wegligging beter is.
Net zoals nummer 1 het precies verkeerd om had met betrekking tot ernaast hangen, moet jij dringend terug naar school en nu bij natuurkunde wel opletten.Als het massamiddelpunt naar beneden gaat, moet je de motor weer platter leggen om dezelfde bochtensnelheid te behouden. Met een hoog massamiddelpunt kun je dus harder door de bocht.
Nee, maar het gaat minder ver naar beneden dan wanneer je je lichaam zo ver mogelijk naar beneden laat hangen. De mechanica is blijkbaar complexer dan jij denkt. Is niet erg, maar bescheidenheid siert de mens (je moet dus zelf terug naar school).Net zoals nummer 1 het precies verkeerd om had met betrekking tot ernaast hangen, moet jij dringend terug naar school en nu bij natuurkunde wel opletten.
Of lees nou gewoon je eerste zin eens: met platter leggen gaat dat middelpunt echt niet omhoog.
Blijft dat jij beweert dat, als het massa middelpunt omlaag gaat, je de motor platter wil leggen, waarbij het massa middelpunt ook omlaag gaat. Da's dubbelop.Nee, maar het gaat minder ver naar beneden dan wanneer je je lichaam zo ver mogelijk naar beneden laat hangen. De mechanica is blijkbaar complexer dan jij denkt. Is niet erg, maar bescheidenheid siert de mens (je moet dus zelf terug naar school).
Is dit serieus? Geen rijlessen gehad ofzo?Even afkloppen maar ik kan me niet herinneren ooit in een bocht gevallen te zijn of uitgegleden. Komt misschien omdat ik als stelregel heb:
Nooit harder dan 50 KM in de bocht en van de achterrem afblijven. Als er olie ligt helaas dan zal ik ook wel gaan haha. Maar laten we hopen van niet.
Verder kan ik nog de tip geven: Kijk naar het einde van de bocht en probeer het hoofd rechtop te houden. Blijf van het gas af en de achterrem.
En als je denkt ik haal het niet druk dan met de knie een beetje tegen de tank aan en meteen ga je wat meer in de bocht. Zou je ondanks alles toch wegglijden kun je misschien in een reactie eventjes gas geven en weer loslaten. Ik weet is makkelijk praten maar ja ik ben ook nog nooit weggegleden.
Dus in een bocht? Let op je snelheid......
Leon S
Is dit serieus? Geen rijlessen gehad ofzo?
Maar ja, zo is het nu eenmaal en ik vaar er wel bij.....Jawel hoor. ik heb inmiddels 39 Jaar het rijbewijs voor auto en motor. Nooit een ongeluk gehad.
Er zijn er maar weinig die dit nazeggen kunnen. (denk ik).
En even serieus: Als ik hard door een bocht ga en ik glij kost me dit een helm, een pak, en waarschijnlijk een reparatie aan mijn gtr1000.
En met 30 KM zachter is het risico minder groot. Bovendien heb ik een EHBO doos vaker gebruikt voor andere motorrijders dan ooit voor mij.
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.
Oeps dan doe ik alles fout! Ik ga vaak veel sneller door een bocht, ik rem en schakel in een bocht als dat nodig is en geef gerust gas als dat kan. Afrit van de snelweg? Meestal tegen 90 erin en bijna op het einde terugschakelen en tegelijk remmen omdat er meestal een rotonde volgt.... Nooit harder dan 50 KM in de bocht en van de achterrem afblijven...
Blijf van het gas af en de achterrem...
Oeps dan doe ik alles fout! Ik ga vaak veel sneller door een bocht, ik rem en schakel in een bocht als dat nodig is en geef gerust gas als dat kan. Afrit van de snelweg? Meestal tegen 90 erin en bijna op het einde terugschakelen en tegelijk remmen omdat er meestal een rotonde volgt.
Overigens is je achterrem meer om vaart te minderen, ècht remmen doe je met voor! 80% voor en 20% achter wordt aangeraden op droog wegdek. Op een natte weg ga je beter naar 70/30 of 60/40.
Oprit van de snelweg wil je al zeker niet tegen 50 per uur doen...
Dat je nog geen ongeluk hebt gehad betekent niet dat je geen verkeerde techniek gebruikt.Jawel hoor. ik heb inmiddels 39 Jaar het rijbewijs voor auto en motor. Nooit een ongeluk gehad.
Er zijn er maar weinig die dit nazeggen kunnen. (denk ik).
En even serieus: Als ik hard door een bocht ga en ik glij kost me dit een helm, een pak, en waarschijnlijk een reparatie aan mijn gtr1000.
En met 30 KM zachter is het risico minder groot. Bovendien heb ik een EHBO doos vaker gebruikt voor andere motorrijders dan ooit voor mij.
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.
Ook ik heb m'n rijbewijs gehaald in die jaren,1983, maar zo rijd ik dus niet. Ik ben meer van een vlotte rijstijl, en met de motor "trekkend" de bocht door.Dat je nog geen ongeluk hebt gehad betekent niet dat je geen verkeerde techniek gebruikt.
Als je zou rijden zoals jij beschrijft faal je voor het voertuigbeheersing examen, en al helemaal voor verkeersdeelname. Motor altijd trekkend houden.
Moet me denken aan een opmerking van m'n vader: "je moet toch geen gas geven in de bocht". Heeft ook ergens rond 1980 z'n rijbewijs gekregen bij een pakje boter (en rijdt ook al jaaaren niet meer). Ik verwonderde me over die opmerking maar blijkbaar is hij niet de enige die zo denkt.
Precies. @Zot heeft in het begin van dit topic een heel relaas neergepent waar je dat ook uit kunt opmaken.Waar wil een motor heen als je remt? Rechtdoor
Waar wil een motor heen als je remt? Rechtdoor
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.