Weinig vertrouwen in de bochten

Sorry, je weet echt niet waarom je naast de motor hangt. Juist omdat je naast je moto hangt kun je hem wel platter duwen. Maar dat is zelden de grens waar je op de openbare weg tegenaan loopt.
Wat veel belangrijker is: Je balans is veel beter: In het algemeen moet je aanzienlijk minder inkantelen dan dat jouw massa middelpunt naar binnen moet. Er echt naast hangen is over het algemeen overbodig, maar een stukje gaan verzitten, meer druk op je voetsteuntjes, dat brengt jouw massamiddelpunt naar binnen en naar beneden. Tegelijkertijd blijft de motor zelf verder rechtop, waardoor de vering beter zijn werk kan doen en dus de wegligging beter is.
Als het massamiddelpunt naar beneden gaat, moet je de motor weer platter leggen om dezelfde bochtensnelheid te behouden. Met een hoog massamiddelpunt kun je dus harder door de bocht.
 
Als het massamiddelpunt naar beneden gaat, moet je de motor weer platter leggen om dezelfde bochtensnelheid te behouden. Met een hoog massamiddelpunt kun je dus harder door de bocht.
Net zoals nummer 1 het precies verkeerd om had met betrekking tot ernaast hangen, moet jij dringend terug naar school en nu bij natuurkunde wel opletten.
Of lees nou gewoon je eerste zin eens: met platter leggen gaat dat middelpunt echt niet omhoog.
 
Net zoals nummer 1 het precies verkeerd om had met betrekking tot ernaast hangen, moet jij dringend terug naar school en nu bij natuurkunde wel opletten.
Of lees nou gewoon je eerste zin eens: met platter leggen gaat dat middelpunt echt niet omhoog.
Nee, maar het gaat minder ver naar beneden dan wanneer je je lichaam zo ver mogelijk naar beneden laat hangen. De mechanica is blijkbaar complexer dan jij denkt. Is niet erg, maar bescheidenheid siert de mens (je moet dus zelf terug naar school).
 
Nee, maar het gaat minder ver naar beneden dan wanneer je je lichaam zo ver mogelijk naar beneden laat hangen. De mechanica is blijkbaar complexer dan jij denkt. Is niet erg, maar bescheidenheid siert de mens (je moet dus zelf terug naar school).
Blijft dat jij beweert dat, als het massa middelpunt omlaag gaat, je de motor platter wil leggen, waarbij het massa middelpunt ook omlaag gaat. Da's dubbelop.

Nog even afgezien van dat het simpelweg niet klopt dat, als je naast je motor hangt, je je motor platter moet leggen voor dezelfde bochtensnelheid. Je kunt juist je motor verder rechtop houden bij dezelfde bochtensnelheid. Daar gaat het nou juist om.
 
Even afkloppen maar ik kan me niet herinneren ooit in een bocht gevallen te zijn of uitgegleden. Komt misschien omdat ik als stelregel heb:
Nooit harder dan 50 KM in de bocht en van de achterrem afblijven. Als er olie ligt helaas dan zal ik ook wel gaan haha. Maar laten we hopen van niet.
Verder kan ik nog de tip geven: Kijk naar het einde van de bocht en probeer het hoofd rechtop te houden. Blijf van het gas af en de achterrem.
En als je denkt ik haal het niet druk dan met de knie een beetje tegen de tank aan en meteen ga je wat meer in de bocht. Zou je ondanks alles toch wegglijden kun je misschien in een reactie eventjes gas geven en weer loslaten. Ik weet is makkelijk praten maar ja ik ben ook nog nooit weggegleden.
Dus in een bocht? Let op je snelheid......:]
Leon S
 
Hoezo? bij mij werkt het toch? Je mag graag achter mij aan rijden hoor..... 8-)
Soms is het ook 60 KM maar echt ik val niet om. Ik heb net een stikkertje besteld voor de nummerplaat
MV-48-DY. Als je die ziet hou me effe aan laat ik het je zien. En ik lig best nog wel scheef hoor. :]

Leon S
 
Laatst bewerkt:
Even afkloppen maar ik kan me niet herinneren ooit in een bocht gevallen te zijn of uitgegleden. Komt misschien omdat ik als stelregel heb:
Nooit harder dan 50 KM in de bocht en van de achterrem afblijven. Als er olie ligt helaas dan zal ik ook wel gaan haha. Maar laten we hopen van niet.
Verder kan ik nog de tip geven: Kijk naar het einde van de bocht en probeer het hoofd rechtop te houden. Blijf van het gas af en de achterrem.
En als je denkt ik haal het niet druk dan met de knie een beetje tegen de tank aan en meteen ga je wat meer in de bocht. Zou je ondanks alles toch wegglijden kun je misschien in een reactie eventjes gas geven en weer loslaten. Ik weet is makkelijk praten maar ja ik ben ook nog nooit weggegleden.
Dus in een bocht? Let op je snelheid......:]
Leon S
Is dit serieus? _O- Geen rijlessen gehad ofzo?
 
Is dit serieus? _O- Geen rijlessen gehad ofzo?

Jawel hoor. ik heb inmiddels 39 Jaar het rijbewijs voor auto en motor. Nooit een ongeluk gehad.
Er zijn er maar weinig die dit nazeggen kunnen. (denk ik).
En even serieus: Als ik hard door een bocht ga en ik glij kost me dit een helm, een pak, en waarschijnlijk een reparatie aan mijn gtr1000.
En met 30 KM zachter is het risico minder groot. Bovendien heb ik een EHBO doos vaker gebruikt voor andere motorrijders dan ooit voor mij.
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.:Y
 
Jawel hoor. ik heb inmiddels 39 Jaar het rijbewijs voor auto en motor. Nooit een ongeluk gehad.
Er zijn er maar weinig die dit nazeggen kunnen. (denk ik).
En even serieus: Als ik hard door een bocht ga en ik glij kost me dit een helm, een pak, en waarschijnlijk een reparatie aan mijn gtr1000.
En met 30 KM zachter is het risico minder groot. Bovendien heb ik een EHBO doos vaker gebruikt voor andere motorrijders dan ooit voor mij.
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.:Y
Maar ja, zo is het nu eenmaal en ik vaar er wel bij.....
 
... Nooit harder dan 50 KM in de bocht en van de achterrem afblijven...
Blijf van het gas af en de achterrem...
Oeps dan doe ik alles fout! Ik ga vaak veel sneller door een bocht, ik rem en schakel in een bocht als dat nodig is en geef gerust gas als dat kan. Afrit van de snelweg? Meestal tegen 90 erin en bijna op het einde terugschakelen en tegelijk remmen omdat er meestal een rotonde volgt.
Overigens is je achterrem meer om vaart te minderen, ècht remmen doe je met voor! 80% voor en 20% achter wordt aangeraden op droog wegdek. Op een natte weg ga je beter naar 70/30 of 60/40.
Oprit van de snelweg wil je al zeker niet tegen 50 per uur doen...
 
Oeps dan doe ik alles fout! Ik ga vaak veel sneller door een bocht, ik rem en schakel in een bocht als dat nodig is en geef gerust gas als dat kan. Afrit van de snelweg? Meestal tegen 90 erin en bijna op het einde terugschakelen en tegelijk remmen omdat er meestal een rotonde volgt.
Overigens is je achterrem meer om vaart te minderen, ècht remmen doe je met voor! 80% voor en 20% achter wordt aangeraden op droog wegdek. Op een natte weg ga je beter naar 70/30 of 60/40.
Oprit van de snelweg wil je al zeker niet tegen 50 per uur doen...


Nou ik ben niet de enige op dit forum. Kijk hem eens in dit filmpje? nou? nou?
Nee bij de oprit van de snelweg trek ik hem door naar de 100. Is geen probleem met een GTR1000.
Wat ik bedoel met 50 KM is als een bocht erg scherp is. In een flauwe heb ik ook wel 80 KM...
 
Jawel hoor. ik heb inmiddels 39 Jaar het rijbewijs voor auto en motor. Nooit een ongeluk gehad.
Er zijn er maar weinig die dit nazeggen kunnen. (denk ik).
En even serieus: Als ik hard door een bocht ga en ik glij kost me dit een helm, een pak, en waarschijnlijk een reparatie aan mijn gtr1000.
En met 30 KM zachter is het risico minder groot. Bovendien heb ik een EHBO doos vaker gebruikt voor andere motorrijders dan ooit voor mij.
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.:Y
Dat je nog geen ongeluk hebt gehad betekent niet dat je geen verkeerde techniek gebruikt.
Als je zou rijden zoals jij beschrijft faal je voor het voertuigbeheersing examen, en al helemaal voor verkeersdeelname. Motor altijd trekkend houden.

Moet me denken aan een opmerking van m'n vader: "je moet toch geen gas geven in de bocht". Heeft ook ergens rond 1980 z'n rijbewijs gekregen bij een pakje boter (en rijdt ook al jaaaren niet meer). Ik verwonderde me over die opmerking maar blijkbaar is hij niet de enige die zo denkt. :9
 
Ehm, een motor kan makkelijker te sturen zijn door juist gebruik van de remmen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling veel te hard de bocht in te gaan en dan maar op je achterrem te gaan staan.
 
Dat je nog geen ongeluk hebt gehad betekent niet dat je geen verkeerde techniek gebruikt.
Als je zou rijden zoals jij beschrijft faal je voor het voertuigbeheersing examen, en al helemaal voor verkeersdeelname. Motor altijd trekkend houden.

Moet me denken aan een opmerking van m'n vader: "je moet toch geen gas geven in de bocht". Heeft ook ergens rond 1980 z'n rijbewijs gekregen bij een pakje boter (en rijdt ook al jaaaren niet meer). Ik verwonderde me over die opmerking maar blijkbaar is hij niet de enige die zo denkt. :9
Ook ik heb m'n rijbewijs gehaald in die jaren,1983, maar zo rijd ik dus niet. Ik ben meer van een vlotte rijstijl, en met de motor "trekkend" de bocht door.
Ben wel in al die jaren 3 keer op m'n plaat gegaan, dat dan wel. Kwestie overmoed in de jonge jaren.. :+
 
Wat is iedereen toch over die achterrem bezig? Die is er als ondersteuning...
Ik heb de CBR1000RR van mijn zoon overgenomen en de achterrem zat gewoon vast. Die heb ik los moeten trappen! Alleen maar omdat ik toch wel een beetje van achter wilde kunnen remmen.
 
Natuurlijk wil je vanachter kunnen remmen,maar eerst voor en niet in de bocht,daar rem je niet alleen als je de bocht verkeerd hebt ingeschat,in een bocht geef je gas in de goeie richting dan kan je sturen,niet als je remt
 
Waar wil een motor heen als je remt? Rechtdoor

Het is allemaal techniek.
Je voorrem (licht) gebruiken in de bocht tot het moment dat je weer gas kan geven geeft een aantal voordelen die je zelf kan opzoeken maar een groot voordeel is dat je voorwiel meer grip heeft omdat het gewicht al voor zit.
 
Ik heb inmiddels zoveel schadevrije jaren dat de verzekering niks aan mij kan verdienen.:Y

De verzekering heeft voor mij al zoveel moeten vergoeden dat ze aan mij niks meer kunnen verdienen :+.

Nogal een kul argument natuurlijk, zegt niks over of je kan motorrijden. Je gaat toch niet uit van een max snelheid bij een bocht. Je snelheid pas je aan aan de bocht, en daar is (wat mij betreft) geen sprake van een boven- of ondergrens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan