weinig vertrouwen in motor

thunderRoy

MF'er
18 mrt 2015
64
1
meerlo
Hoi.

sinds een maand of 2 ben ik nu in het bezit van
een yamaha thundercat. Rijdt heerlijk. Alleen is het zo
dat ik vooral met rijden van langzame bochten niet echt
vertrouwen krijg. Nu is bij aflevering de achterband vervangen.
de voorband heeft nog genoeg profiel,maar is wel al 8 jaar oud.
Laatst heb ik de vering en demping wat stugger gezet.rijdt fijner,
Maar langzame bochten blijft trikkie.

iemand een idee waar het aan kan liggen? Preventief
voorband vervangen,of verder aan de gang met vering
en demping?

Roy
 
Hoi.

sinds een maand of 2 ben ik nu in het bezit van
een yamaha thundercat. Rijdt heerlijk. Alleen is het zo
dat ik vooral met rijden van langzame bochten niet echt
vertrouwen krijg. Nu is bij aflevering de achterband vervangen.
de voorband heeft nog genoeg profiel,maar is wel al 8 jaar oud.
Laatst heb ik de vering en demping wat stugger gezet.rijdt fijner,
Maar langzame bochten blijft trikkie.

iemand een idee waar het aan kan liggen? Preventief
voorband vervangen,of verder aan de gang met vering
en demping?

Roy


Dan is het gewoon niet 'jouw' motor en zal hij dat nooit worden ook. Heb ik met Kaatje; fijne motor, stuurt goed, rijdt goed, ik kan het uren aan een stuk volhouden, en als ik hem ooit aan iemand zou verkopen zal ik hem best met een beetje weemoed zien vertrekken, maar het is niet 'mijn' motor.
Verder wat 'Speedwobble' ook al aangeeft.

:)
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat zijn een hoop antwoorden en meningen in een dag tijd.

Zoals al gezegd, wil ik preventief mijn voorband gaan vervangen. Achter heeft de garage een Pirelli diablo geplaatst. Neem aan dat het het verstandigste is om dan voor hetzelfde type aan te houden?

En trikky, zoals Hanzz al zegt heb je bij langzame bochten inderdaad het gevoel dat je in de bocht gaat vallen, en je hem tegen moet houden.

Afstelling van de vering ga ik ook bekijken, volgens de gestuurde link naar het thundercat forum. Bedankt daarvoor.

Roy
 
Thundercat is een heerlijke motor. Dit was mijn eerste motor na behalen rijbewijs. In het begin gingen de bochten ook moeizaam. Je moet vertrouwen opbouwen en de motor leren kennen. Na een jaartje aan beide kanten knie aan de grond.

Mbt je banden vond ik de MPP (Michelin pilot power) de lekkerste banden op de TC.

Succes.
 
Thundercat is een heerlijke motor. Dit was mijn eerste motor na behalen rijbewijs. In het begin gingen de bochten ook moeizaam. Je moet vertrouwen opbouwen en de motor leren kennen. Na een jaartje aan beide kanten knie aan de grond.

Mbt je banden vond ik de MPP (Michelin pilot power) de lekkerste banden op de TC.

Succes.
:^

Leuk dat er nog verwezen wordt naar een how to die ik ooit heb geschreven samen met Viccie :)
 
ik zou zelf de voorband sowieso vervangen, vooral als de zijkanten niet veel ingesleten zijn. M'n vriendin is, met een huurmotor, door de oude achterband onderuit (volgens dotcode uit 1996) gegaan. Ze kantelde hem verder dan dat de band ooit was geweest, dus kwam ze op 'nieuw' uitgehard rubber en dat heeft praktisch geen grip.

ps. Pas met een nieuwe band ook de eerste 100km op, want dan moet deze nog ingereden worden.
 
Zo, dat zijn een hoop antwoorden en meningen in een dag tijd.

Zoals al gezegd, wil ik preventief mijn voorband gaan vervangen. Achter heeft de garage een Pirelli diablo geplaatst. Neem aan dat het het verstandigste is om dan voor hetzelfde type aan te houden?

En trikky, zoals Hanzz al zegt heb je bij langzame bochten inderdaad het gevoel dat je in de bocht gaat vallen, en je hem tegen moet houden.

Afstelling van de vering ga ik ook bekijken, volgens de gestuurde link naar het thundercat forum. Bedankt daarvoor.

Roy

Laat de speling van het balhoofd lager ook controleren in de garage.
 
niet meteen paniekeren

thundercat is een fijne motor

check banden beginnen met bandenspanning en profiel (niet gecupt bv)
check afstelling veering voor en achter op jouw gewicht (kan wereld van verschil zijn)
check balhoofd speling
speling op wiellagers, bruglagers

en dan pas verder als het niet al opgelost is
 
We weten nog niet of de TS nu net zijn eerste motor koopt of na 50 jaar en 30 motorfietsen ineens iets raars mee maakt. Daarom mijn ervaring als beginner, wie weet kun je er wat mee:

Toen ik van mijn lesmotor gladius 650 op mijn bandit 600 stapte dacht ik ook dat ik ineens niet meer kon sturen. Ik heb de bandenspanning wat hoger gezet en de oefeningen van het CBR gewoon zelf een beetje nagedaan op een lege parkeerplaats op een industrieterrein. Je gaat niet hard dus bij nood zet je gewoon een voet aan de grond. Uiteindelijk ging het allemaal gewoon lekker.
 
Toevallig geen lekke voorpoten/achterschokbreker? Bij hogere snelheden (voor zover je daarvan kan spreken bij een 125..) en glad asfalt wou dat nog wel, maar kortere bochten met slechter asfalt werden de stuur eigenschappen echt dramatisch..
 
Wat bedoel je precies met trikkie? Ik snap dat je tricky bedoelt maar waardoor verlies je vertrouwen? Gebrek aan grip of maakt hij gekke geluiden / voelt hij gek aan? Ik zelf heb dit gevoel wat jij ervaart denk ik= als het ook maar even geregend heb, kan ik ineens geen bochten meer maken.


Je verwoord precies mijn gevoel, maar dan bij alle weertypes, maar bij andere weertypes heb ik alle vertrouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan