Wel de lusten, niet de lasten!!!

Ties

Rookie
13 apr 2005
4
0
Hoogmade
Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb gelijk een eerste vraag!
Aan de mensen die er ervaring mee hebben of van hebben gehoord vraag ik; is het slim om een partnerplan/plusplan/flexplan aan te gaan waarbij je dus over bijv. de eerste 3 jaar de afschrijving van de motor betaald maar wel rente over het openstaande bedrag. En aan het einde van de periode kan je een aantal dingen doen;
- de motor helemaal afbetalen
- maandelijkse termijnen blijven voldoen en doorrijden op dezelfde motor
- opnieuw zo'n plan aangaan alleen dan weer met een andere motor met dezelfde beginwaarde
- de motor verkopen
Ik heb namelijk nu nog het geld niet voor een nieuwe motor of voor mij de perfecte tweedehands maar op deze manier kan ik wel m'n droommotor kopen!
Nu ben ik nog student maar over drie jaar werk ik toch al ruime tijd dus kan dat geld geen probleem meer zijn.
PS het wordt m'n eerste motor!!
Kijk uit naar de reacties!!!
Met vriendelijke groet,

Ties.
 
Welkom Ties. Persoonlijk zou ik nooit lenen voor een motor. ...en zeker niet via die leningen van bepaalde motorzaken. Maar die keuze moet jij zelf maken. Waarom niet een low-budget motor om mee te beginnen en toch maar even doorsparen? Vergeet niet, dat een nieuwe motor duur is in verzekering. Als je een goedkope fiets begint, dan kun je volstaan met een simpele WA-verzekering. Voor 1000,- Euro heb je al een leuke brik waar je heel veel plezier mee kunt hebben. Niettemin succes met de keuze!
 
Ik zou eerder voor een doorlopend krediet (dlk) bij de bank kiezen dan voor een lening zoals jij noemt. Dan kun je iig ongestraft versneld aflossen en heb je geen kleine lettertjes wat betreft restwaarde van je motor etc.

Oh ja, gebruik de zoekfunctie eens dan vindt je stapels infor over dit soort dealeracties ;)


>> Algemeen
 
Wat je ook doet, niet financieren. Koop gewoon geen motor boven je budget. Zeker als je begint met rijden is het beter om op een goedkopere tweedehands te beginnen, zodat je niet bang bent om te vallen. En je leert ook nog een beetje sleutelen.

Mocht je gaan lenen, ga niet naar lenen.nl ofzo, maar naar je eigen bank. Die bedonderen je niet zo snel.

En geloof nooit in goedkope aanbiedingen van leningen totdat je de kleine lettertjes hebt gelezen. En begrepen.
 
De aanschaf van een motor is slechts één kosten post.

Vaak komt er nog kleding en snelheidsboetes bij. Zorg er dus voor dat je niet al je geld in de motor steekt.
 
Ik zou ook gewoon beginnen met een oudere motor, das misschien nu wel niet zo mooi, maar aangezien het je eerste motor gaat worden kun je daar wel lekker alles op leren. Zonder dat je bang moet zijn voor elk hoopje zand, elke bult in de weg of elk krasje dat je misschien maakt.

Zowiezo zou ik nooit zo'n plan aangaan. Ga je dalijk echt goed onderuit ofzo, kun je nog doorbetalen aan iets dat t niet meer doet... Of moet je ineens heel veel geld gaan betalen voor iets dat bij de sloop staat (maargoed ik ken de kleine lettertjes niet, maar neem aan dat je toch alles moet betalen ook al heb je geen motor meer onder je kont)

Suc6 met je keuze, ik zou gewoon ff op marktplaats gaan kijken voor de wat oudere motoren. Er zijn er heel erg veel die nog enorm goed zijn weinig onderhoud aan hebt en waar je rustig je gang mee kunt gaan. En als je zegt dat je over een paar jaartjes al werkt, moet zo'n ouder brikje ook wel vol te houden zijn hoor!
 
dan heb je aan het eind van de rit tig meer voor je bike betaald.

op een goedkopere beginnen en gewoon dat bedrag wat je wil gaan betalen per maand gaan sparen!!! Koop dan je bike.

+ dat je volgens mij ook nog eens geregistreerd bij het BKR. Als je dan een hypotheek wil afsluiten ofzo kan je eerst (inclusief bijkomende boetes) afbetalen bij je motorlening.

Ik zou het dus niet doen
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)

Dan mag ik mij gelukkig bij die andere kwart plaatsen ;)
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)

Ik zeg nix... maar heb zo mijn gedachten... ;)
Denk niet dat er veel zijn die durven te vertellen dat ze de centen geleend hebben... :X

Ow ja... mijne is contant betaald, had geld over na de verkoop van m'n huis... :)
Had natuurlijk ook een 8.000 euro lagere hypotheek op m'n nieuwe huis kunnen nemen... :X :X :X
 
Het verschil tussen de verschillende "financiele producten" zit hem idd vaak in de kleine lettertjes. De leningen die vaak via motorzaken lopen hebben rentepercentages die enorm hoog zijn. Het flexplan heeft een rentepercentage van rond de 9%, als je via die maatschappij je motor zou financieren via een doorlopend krediet van hun, betaal je rond de 18%. Bovendien, als je vervroegd aflost moet je niet alleen het openstaande restbedrag betalen, maar ook de nog te betalen rente. Het komt in een soort "huurkoop" konstructie waar je leenbedrag en de rente die je over de hele looptijd moet betalen bij elkaar worden gestopt in 1 pot. Die pot los je per maand met een bedrag af. Vaak wordt er ook nog een creditcard bij verstrekt die met rentepercentages werkt van 20-25%.
Als je een beetje zoekt zul je zien dat een doorlopend krediet je vaak maar 5,8% kost.
Persoonlijk zou ik in jouw situatie niet kiezen om een dure motor te kopen en te gaan lenen. Om de simpele reden dat je nog geen fulltime werk hebt en nog moet afwachten of je na je opleiding wel aan werk kunt komen.
Op zich is lenen (ook voor een motor) in mijn ogen geen misdaad, maar je moet donders goed weten wat je aan het doen bent. Je betaald namelijk al gauw 4 a 5 jaar een bedrag per maand en als je een beginnersmotor koopt en hem dubbelvouwt zul je dat moeten blijven betalen tot je je lening hebt ingelost. Ook al heb je hem misschien al in de eerste maand stuk gereden.
Bovendien zul je eens een eigen huisje of flatje willen, en dan is elke euro die je per maand aan zoiets uitgeeft er een teveel..

Er staan genoeg andere, goede motoren voor een eurotje of 1000 op internet waar je naar hartelust mee kunt oefenen (+je verzekering is dan lekker goedkoop)en de kleding kun je goedkoop op motorbeurzen aanschaffen. Ben je vaak al voor rond de 250 euro klaar (goede jas, handschoenen, helm en laarzen)
Alles wat je nog meer denkt te kunnen gebruiken koop je gewoon na verloop van tijd.
Laat je niet verleiden tot een glimmende motor uit een showroom als dezelfde motor iets minder glimmend particulier 1000 euro minder kost. (we hebben zelf die fout ook gemaakt en iets laten glimmen kun je zelf ook..) Eenzelfde model, maar dan een paar jaar ouder, is vaak ook aanzienlijk goedkoper..

Veel succes gewenst en houd je hoofd erbij! Is erg belangrijk!
 
Ik heb geld geleend. Een renteloze lening van een familielid. Als ik dat niet had, dan had ik waarschijnlijk via mijn verzekeringmaatschappij (waar ook mijn levensverzekering loopt) een lening kunnen afsluiten.

Ik zeg niet dat je niet moet lenen, maar wel goed kijken bij wie en de kleine lettertjes lezen.

Financiering bij motordealers zit meestal teveel haken en ogen aan.

En voor je eerste motor kan je beter een oud brik kopen en daarmee vast het kneedownen oefenen.
 
Hier posten alleen de mensen (motorrijders) die 2e hands motoren kopen die "wegens omstandigheden te koop" staan..... :X

de 1 zijn gekloot is de ander..... :Z O-)
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)
hehehehe...vast wel...maar om nu een lening aan te gaan met de gedachte dat je over 3 jaar wel werk hebt vind ik redelijk link.
 
Hier posten alleen de mensen (motorrijders) die 2e hands motoren kopen die "wegens omstandigheden te koop" staan..... :X

de 1 zijn gekloot is de ander..... :Z O-)

...en dus moet je maar meteen een dure nieuw kopen? Ik koop ALTIJD tweedehands en ik calculeer altijd een extra risico-bedragje in mijn hoofd voor de 'verborgen gebreken'. Niets mis mee. Daardoor hoef ik tenminste niet te lenen.
 
maar over drie jaar werk ik toch al ruime tijd dus kan dat geld geen probleem meer zijn.
:+ hahaha... of was je van plan bij je ouders te blijven wonen ofzo?
Koop nu een brik voor 500 eu'tjes. Heb je hartstikke veel plezier van, en als geld over drie jaar geen enkel probleem meer is :X koop je lekker je R1 of whatever. Kan je die zo effe cash aftikken :9
 
Hier posten alleen de mensen (motorrijders) die 2e hands motoren kopen die "wegens omstandigheden te koop" staan..... :X

de 1 zijn gekloot is de ander..... :Z O-)


alsof dealer fietsen zo geweldig zijn.... ik heb ontzettend veel problemen gehad met dat dealerwrak van mij....

OT:
ik heb een deel van het bedrag geleend van familie :)
 
ik heb wel voor mn motor geleend... bij mn vader. heb t in een ander topic al eens uitgelegd. :)
wilde eerst zo'n safe plus plan doen, maar toen werd me ook uitgelegd dat je rente veel hoger is enzo. (wel kon je goedkoop allrisk meenemen) dus toen was t plan een doorlopend krediet, maar aangezien mn vader weet dat ik niet meer al te lang bij hem thuis wil wonen O-) , schoot hij t voor zodat ik geen problemen met hypotheken enzo kon krijgen. dus nu betaal ik tot november 300 de maand en dan is de motor helemaal van mij. (had ook lager gekund, maar dan zit ik er zo lang aan vast) via internet had ik mn motor waarschijnlijk goedkoper kunnen krijgen, maar ik wilde m liever bij een zaak vandaan vanwege garantie. (en hij was sowieso zeer goed geprijst)

zolang je nog geen baan hebt (en dus geen vast loon ontvangt), is de kans sowieso niet al te groot dat je uberhaupt de lening van de bank/safe plus plan/flex plan zult krijgen. je hebt nl nog geen financiele zekerheid. maar misschien dat ze zoiets hebben van: als ie niet meer betaalt, halen we de motor maar weer op. :o
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)


Wel geleend maar bij Fam... stuk goedkoper aangezien daar geen rente op zit ;-)
Ik zou niet naar een bank(of iets anders) gegaan zijn om te lenen, dan was het overgegaan helaas...


Voor de TS, een tweedehandse kan dr ook behoorlijk nieuw uitzien en is een stuk goedkoper...
 
ik heb wel voor mn motor geleend... bij mn vader. heb t in een ander topic al eens uitgelegd. :)
wilde eerst zo'n safe plus plan doen, maar toen werd me ook uitgelegd dat je rente veel hoger is enzo. (wel kon je goedkoop allrisk meenemen) dus toen was t plan een doorlopend krediet, maar aangezien mn vader weet dat ik niet meer al te lang bij hem thuis wil wonen O-) , schoot hij t voor zodat ik geen problemen met hypotheken enzo kon krijgen. dus nu betaal ik tot november 300 de maand en dan is de motor helemaal van mij. (had ook lager gekund, maar dan zit ik er zo lang aan vast) via internet had ik mn motor waarschijnlijk goedkoper kunnen krijgen, maar ik wilde m liever bij een zaak vandaan vanwege garantie. (en hij was sowieso zeer goed geprijst)
zolang je nog geen baan hebt (en dus geen vast loon ontvangt), is de kans sowieso niet al te groot dat je uberhaupt de lening van de bank/safe plus plan/flex plan zult krijgen. je hebt nl nog geen financiele zekerheid. maar misschien dat ze zoiets hebben van: als ie niet meer betaalt, halen we de motor maar weer op. :o
Aardige pappie heb jij!!
 
Welkom Ties! :)

Ik snap precies wat je bedoelt want ik zit in dezelfde situatie. Je hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe motor te kopen! Kijk ook eens naar een goede tweedehands van een paar maanden waar die eerste afschrijving al van af is. Ik geloof dat je het in je post over het plan van Goedhart Motoren hebt? Ook daar kan zo'n plan worden toegepast op een gebruikte.

Iki heb dan nu het geluk dat ik toch zelf een mooie tweedehands kan betalen. Ga in ieder geval voor een doorlopend kredet zoals Spider al zei. Je kunt dan zelf ergens met je geld heen en bent dus niet aan een dealer gebonden. Vaak is de rente ook net wat lager!

Een simpel voorbeeld; voor één en dezelfde motor was ik bij Goedhart 172 euro per maand kwijt geweest. Bij een financieringsmaatschappij 110 euro per maand!

Succes met je keuze en post meteen pics van je droommotor. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan