Wel de lusten, niet de lasten!!!

Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)
Jawel hoor, mijn Fazer 1000 heb ik voor een klein deel gefinancierd (dlk) toen ik hem kocht :) Geen spijt van gehad en gelukkig snel af kunnen betalen.
 
Welkom Ties. Persoonlijk zou ik nooit lenen voor een motor. ...en zeker niet via die leningen van bepaalde motorzaken. Maar die keuze moet jij zelf maken. Waarom niet een low-budget motor om mee te beginnen en toch maar even doorsparen? Vergeet niet, dat een nieuwe motor duur is in verzekering. Als je een goedkope fiets begint, dan kun je volstaan met een simpele WA-verzekering. Voor 1000,- Euro heb je al een leuke brik waar je heel veel plezier mee kunt hebben. Niettemin succes met de keuze!

Helamaal mee eens, kies voor de gijn eens een fiets uit en ga eens kijken wat het je per maand kost voor een all-risk verzekering, dit komt nog bij je maand bedrag...
Ik rij nu ook op m'n eerste fiets, verzekering per jaar is €140,-- (WA + rechtsbijstand) en de aankoopbedrag was nog te overzien, alleen een beetje achterstallg onderhoud! En als ik een andere fiets koop, leverd deze weer geld op!
Bij het berekenen van de inruil waarde van een safe plus plan gaan ze uit van een onbeschadigde fiets, elk krasje kost je (extra) geld!

Suc6!
 
Zeker als je begint met rijden is het beter om op een goedkopere tweedehands te beginnen, zodat je niet bang bent om te vallen.
Ben ik niet helemaal met je eens. Voorbeeld:

Toen ik begon met rijden kocht ik een ZXR400 uit 1992 voor €4000. Dit was binnen mijn budget. Het was lastig / niet mogelijk om de motor all-risk te verzekeren vanwege de ouderdom, waardoor ik hem dus WA+ had verzekerd. Zes maanden later kreeg ik een eenzijdig ongeval. Resultaat: Motor vrijwel TL, heb nog €1300 voor het wrak gekregen. Afschrijving: €2700 in 6 maanden.

Omdat dit een nogal duur geintje was heb ik daarna besloten om géén motor meer te kopen die ik niet all-risk kon verzekeren. Liever wat meer betalen dan nog een keer zo'n kapitaalvernietiging. Na lang nadenken heb ik toen besloten om een R6 uit 1999 te kopen, mijn droommotor. Helaas had ik door het verlies op de ZXR400 geen geld meer om hem helemaal zelf te financieren. Uiteindelijk heb ik een deel zelf betaald en een deel kunnen lenen van mijn moeder (renteloos, uiteraard ;) ).

Mijn redenatie: Ik heb nu geen geld voor een nieuwe motor. Ik heb echter wél geld om een motor te rijden en de eerste twee jaar 'afschrijving' te betalen. Mocht ik daarna een probleem hebben met afbetalen of met mijn inkomsten, kan ik de motor altijd nog verkopen. Voorbeeld rekensommetje: motor kost €6750, zelf betaal ik €1500 (geschatte afschrijving in 2 jaar), lening is dan €5250. Mocht ik na 2 jaar geen geld hebben om de motor verder af te lossen, dan zou ik de motor moeten verkopen voor €5250 om niet in de problemen te komen. Kan ik 'm wel aflossen is er geen vuiltje aan de lucht.

Lenen bij een bank zou ik echter nooit doen, dus bovenstaande is wellicht alleen 'handig' als je een lieve vader of moeder hebt O-)
 
Bedankt voor de reacties allemaal!!!
Ik ga dus sowieso geen partnerplan of wat dan ook aan!!
Dat zou dan ook voor een nieuwe Ducatie 749 Dark geweest zijn maar dat is bij voorbaat toch ook al niet slim om mee te beginnen!! Ik vind hem alleen zo supermooi!!
Maar heb nu besloten om gewoon eerst wat ervaring op te doen met rijden en dat ik dat als toekomstdroom beschouw! Nu zit ik alleen nog een beetje te twijfelen of ik een tweedehands CBR600F ga kopen of een Thundercat!!!
In ieder geval iets sportiefs van rond de 600cc omdat ze daarvan zeggen dat je er goed op leert rijden! Ik vind ze allebei wel mooi maar ik had het idee dat de Thundercat iets ruimer zat en aangezien ik 204 cm lang ben komt dat wel van pas!!!
Graag jullie meningen hierover???
Bij voorbaat dank,

Ties
 
Bedankt voor de reacties allemaal!!!
Ik ga dus sowieso geen partnerplan of wat dan ook aan!!
Dat zou dan ook voor een nieuwe Ducatie 749 Dark geweest zijn maar dat is bij voorbaat toch ook al niet slim om mee te beginnen!! Ik vind hem alleen zo supermooi!!
Maar heb nu besloten om gewoon eerst wat ervaring op te doen met rijden en dat ik dat als toekomstdroom beschouw! Nu zit ik alleen nog een beetje te twijfelen of ik een tweedehands CBR600F ga kopen of een Thundercat!!!
In ieder geval iets sportiefs van rond de 600cc omdat ze daarvan zeggen dat je er goed op leert rijden! Ik vind ze allebei wel mooi maar ik had het idee dat de Thundercat iets ruimer zat en aangezien ik 204 cm lang ben komt dat wel van pas!!!
Graag jullie meningen hierover???
Bij voorbaat dank,

Ties


Hoi, TIES....welkom.

Er zijn voldoende motoren voor de langere rijders onder ons.
( gebruik voor info ook ff de zoekfunctie en type "lange mensen" en vink Topic Titel aan..)
Er zijn via internet een paar behoorlijk mooie cbr 600's te verkrijgen,...uitermate geschikt om mee te starten...F2/F3 uitvoering.
Ga diverse zaken af en ga 'proefzitten'......

Greetz.................... 8-)
 
Bedankt voor de reacties allemaal!!!
Ik ga dus sowieso geen partnerplan of wat dan ook aan!!
Dat zou dan ook voor een nieuwe Ducatie 749 Dark geweest zijn maar dat is bij voorbaat toch ook al niet slim om mee te beginnen!! Ik vind hem alleen zo supermooi!!
Maar heb nu besloten om gewoon eerst wat ervaring op te doen met rijden en dat ik dat als toekomstdroom beschouw! Nu zit ik alleen nog een beetje te twijfelen of ik een tweedehands CBR600F ga kopen of een Thundercat!!!
In ieder geval iets sportiefs van rond de 600cc omdat ze daarvan zeggen dat je er goed op leert rijden! Ik vind ze allebei wel mooi maar ik had het idee dat de Thundercat iets ruimer zat en aangezien ik 204 cm lang ben komt dat wel van pas!!!
Graag jullie meningen hierover???
Bij voorbaat dank,

Ties

Wijs besluit Ties! :}
 
Nee Tsjiken ik vind ze beiden wel mooi maar aangezien WouterAAD al een CBR 600F heeft moet ik toch eigenlijk wel wat anders nemen!!! ;)
Tevens zit ie volgens mij echt wat ruimer!!
 
Heb veel geleend voor mijn bike. gewoon bij de IBG (studiefinanciering), die hebben een berelage rente namelijk... Daarnaast lekker rood gaan staan, maar ik rij nu Honda CBR en ben er superblij mee!!!!
 
Heb mijn Bandit wel volledig gefinancierd, omdat ik geen tijd en verstand van sleutelen heb :? .Wil hem gebruiken voor woon-werk verkeer dus hij moet het gewoon doen, plus is nieuw met 2 jaar fabrieksgarantie. Ga ik onderuit is tie allrisk verzekerd en kan ik alsnog rijden. :]

Maar het is idd ieder voor zich hoe die er financieel voor staat natuurlijk en waar ga je je motor voor gebruiken, alleen mooi weer rijden of het gehele jaar door en als hoofdvervoer middel. Voor mij het laatste.



O-) O-)
 
Cbr of Thundercat? Ik zou voor de Thundercat gaan. Of misschien is een fzr een optie (ouder, goedkoper en erg betrouwbaar) hou je geld over om te sparen voor je droom motor over een jaartje of 3.

Zo'n ouwe 600 blijft echt wel een tijdje leuk om op te rijden hoor.
 
En dat geld niet voor motorzaken zeker??
...en dus moet je maar meteen een dure nieuw kopen? Ik koop ALTIJD tweedehands en ik calculeer altijd een extra risico-bedragje in mijn hoofd voor de 'verborgen gebreken'. Niets mis mee. Daardoor hoef ik tenminste niet te lenen.

wat ik bedoelde is dat veel meer mensen tegenwoordig 2e hands kopen en dan zeker via internet en dat daar ook best wel veel 'oei ik kan me lening niet meer betalen' gevallen tussen zitten die dus
vanwege omstandigheden'verkocht worden.

denk toch dat een hoop mensen zich zelf stoten aan wat het dan uiteindelijk kost , recessie etc he B| .

de ene zijn te dure lening is de ander zijn motor voor weinig, zo bedoelde ik het :)
 
Ik zou niet gaan lenen, huurkopen oid.
Gewoon een goedkope motor kopen.
Ik ben begonnen met een GN 250 van 300€.
Ik heb nu een Speed Triple van '96 van 3500€.
Als je zo'n nieuw ding koopt ben je haast wel verplicht om een All-Risk verz. af te sluiten. Daar loop je kompleet op leeg :( .
Op een wat oudere motor kan je dus relatief zorgeloos ervaring opdoen.

Jurjen
 
Hebbe, hebbe, hebbe...
Geen geld, wel kopen B| |(

Tegenwoordig ben je uitzondering als je genoegen neemt met weinig.

Moge duidelijk zijn dat ik vindt dat je niet moet willen kopen als je de centen niet hebt. Nu een fiets, dan een leren pak en helm met een paar bijpassende laarzen en dan nog benzine, onderhoud, verzekering en ga maar door. Hoe duurder en mooier de fiets hoe meer het kost over het algemeen.

Koop een leuke 2-dehands voor weinig en bouw van onder op ipv andersom.
Toch veel leuker joh. En beter voor je portemonnaie! Moet wat te dromen hebben hoor.

Zegt dus iemand die waarschijnlijk nooit een koophuis zal/kan kopen
Welkom op aarde, maar dat is natuurlijk geen vergelijking heh!!!

Edit:
Zie dat je al wijs besluit heb genomen :}

 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn eerste motor ook gekocht met een financiering, kreeg ik een heleboel acceptgiroos.
moest ik er iedere maand een op de post doen.
was 4000 gulden voor een honda 400f in 1977 ongeveer.
na verloop van tijd was ik dat zat (ik zat ook wat beter bij kas).
heb ik ze allemaal in een keer op de post gedaan!
vond de bank niet erg volgens mij :)
nooit meer zoiets gedaan!
 
Zegt dus iemand die waarschijnlijk nooit een koophuis zal/kan kopen
Niet als je in een sociale huurwoning van 180 euro p.m. woont die in 2008 wordt gerenoveerd waarbij je 4500 euro oprotpremie en stadsvernieuwingsvoorrang krijgt op een andere sociale huurwoning + drie jaar huurcompensatie om de schok te verwerken... :)

Reprobate vindt dat iedereen zelf moet weten waar -ie zijn motor van betaald, zolang diegene maar verstandig genoeg is om het contract HELEMAAL te lezen en onbegrijpelijkheden laat vertalen. Zoniet, dan niet zeiken dat je motor wordt ingepikt door de financiering als je niet aan je plicht kan voldoen...
 
Ik vind het altijd wel komisch om te lezen dat het merendeel van de mensen zegt geen geld te willen lenen voor de aanschaf van een motor, en al helemaal niet via een financiering in een motorzaak.
Of je dat wel of niet moet doen laat ik maar in het midden, feit is wel dat bij mij op de zaak zo'n driekwart van de motoren met geleend geld de deur uit gaat.
Post er hier dan niemand met een gefinancieerde motor? :)

Feit is ook dat het gemiddelde aantal kilometers per motor per jaar onder de 2000 ligt.
Aangezien er ook mensen zijn die 50.000 of meer per jaar op een motor afleggen valgt daar ook uit dat een gedeelte niet gereden wordt.
Aangezien mensen hier op het forumpotentieel "veel-rijders" zijn gezien het enthousiasme en is het best mogelijk dat de posters hier niet zo heel representatief zijn voor motorkopend nederland. Het deel motoren dat als "impulsaankoop" is gekocht met geleend geld kent mogelijk geen eigenaar die deelneemt aan forumdiscussies over motoren...

Zegt misschien niet alles maar kan natuurlijk wel een beetje het verschil in verhouding verklaren....
 
Ik ben begonnen met een motor, zo'n 15 jaar oud, technisch niet in orde en daarom wel overdreven low-budget.

Door een combinatie van sparen (...en lenen!) heb ik een aantal jaren een aardig bedrag bijelkaar gekregen.

Dat lijkt me veel leuker dan direct beginnen met het beste van het beste.
Waar kun je dan nog naar uitkijken?
Vergeet niet dat je op een 100% duurdere motor niet 100% meer lol hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan