Wel/Geen cardan als beginner

Motor_Muis

Rookie
15 okt 2008
11
0
Vorig week werd mij verteld door een motorverkoper dat je als bestuurder van een motor met cardan minder gevoel hebt tijdens het rijden (optrekken etc) vergeleken met een met ketting.

Omdat ik nog een beginner ben vraag ik me af wat beter is, ketting of cardan. Of is dit niet zo te zeggen, wat zijn dan de voor en tegens?
 
Laatst bewerkt:
Kheb persoonlijk geen ervaring met motoren met cardan maar ik kan me niet inbeelden dat dit iets negatief zou zijn voor een beginner.

Een cardan is tegenover een ketting onderhoudsvrij, is een groot voordeel.

Er zullen vast wel anderen meer kunnen vertellen over het verschil in rijgedrag.
 
kon met een NTV-tje weinig verschil merken, denk dat t wel meevalt.
misschien bij grotere motoren (XJ900, BMW boxers. FJR1300 etc) dat t verschil wat groter is
 
Het is waar de je door cardanaandrijving minder gevoel met je motor kunt hebben in vergelijking met kettingaandrijving. In mijn ogen kunnen juist ervaren motorrijders beter de verschillen merken dan beginnende motorrijders.

Zelf ben ik ook een beginner. Heb in april 2008 mijn rijbewijs gehaald en ben daarna een BMW GS , dus met kardanaandrijving gaan rijden. Het schakelen gaat (op mijn motor althans) , zwaarder dan met ketting maar da's wat mij betreft het enige merkbare verschil. Cardan aandrijving doet dus naar mijn mening geen enkel extra beroep op je ervaring. (en je hoeft geen ketting te smeren)
 
Cardan op zich is niks mis mee. Ze zitten alleen meestal op de zwaardere (toer)motoren. Als beginner kunnen al die kilo's wat lastiger zijn om te hanteren.
 
een cardan reageert anders met optrekken dan een ketting.
met cardan heeft de achterkant van de motor de neiging om bij stevig optrekken uit de vering te komen (dus de boel gaat dan omhoog).
en een ketting trekt de achterkant juist omlaag.

je ziet op bmw niet voor niets een extra reactie stang bij de cardan.

natuurlijk heeft de ene motor er meer last van dan de andere en het klinkt ook allemaal erger dan het is.
dus laat je er niet door tegenhouden.
 
Laatst bewerkt:
Vorig week werd mij verteld door een motorverkoper dat je als bestuurder van een motor met cardan minder gevoel hebt tijdens het rijden (optrekken etc) vergeleken met een met ketting.

Omdat ik nog een beginner ben vraag ik me af wat beter is, ketting of cardan. Of is dit niet zo te zeggen, wat zijn dan de voor en tegens?


Absolute lulkoek.
Een beginner heeft sowiso weinig motorgevoel ...

Het enige dat het overdenken waard is ivm cardan t/o ketting
is dat cardanfietsen in de meeste gevallen zwaardere (in kilogram) toerbuffels zijn.

Een beginnersfoutje op een zware cardanfiets is minder makkelijk op te vangen dan op een iets lichtere middenklasse kettingfiets.

Goede cardanstarters zijn toch diversion900 & deauville / ntv, kawa gtr1000
Banaal van uitzicht, beetje mak qua prestaties, maar oersterk
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen cardan en ketting is niet zo vreselijk groot. Althans voor de beginner is het niet echt voelbaar. Ik heb 2 motoren (zie onderschrift) en de Nighthawk heeft een cardan aandrijving. Als ik lekker wil toeren neem ik de Honda, wil ik even lekker sportief dan neem in de Yamaha. Cardan reageert bij optrekken en in de bochten wat anders dan ketting. Bij gas los, gaat bij cardan de vaart er ook sneller uit.
Ik ben ook nog een beginner (febr. 2008), maar heb cardan niet als nadelig ervaren.
Ligt uiteraard wel aan, wat voor motor het is. Ik kan me voorstellen dat een zware jongen met een hoog koppel, op cardan anders reageert dan mijn 650 cc.
 
Absolute lulkoek.
Een beginner heeft sowiso weinig motorgevoel ...

Het enige dat het overdenken waard is ivm cardan t/o ketting
is dat cardanfietsen in de meeste gevallen zwaardere (in kilogram) toerbuffels zijn.

Een beginnersfoutje op een zware cardanfiets is minder makkelijk op te vangen dan op een iets lichtere middenklasse kettingfiets.

Goede cardanstarters zijn toch diversion900 & deauville / ntv, kawa gtr1000
Banaal van uitzicht, beetje mak qua prestaties, maar oersterk


idd lulkoek ik heb zowel een ketting als cardanfiets, en het verschil
is minimaal. Pas wanneer je op het circuit rijdt zal je het verschil merken,
voor op de straat en zonder rij ervaring koop gewoon wat je mooi vindt,
en voor jou gevoel lekker rijdt.
 
Laatst bewerkt:
een cardan reageert anders met optrekken dan een ketting.
met cardan heeft de achterkant van de motor de neiging om bij stevig optrekken uit de vering te komen (dus de boel gaat dan omhoog).
en een ketting trekt de achterkant juist omlaag.

je ziet op bmw niet voor niets een extra reactie stang bij de cardan.

natuurlijk heeft de ene motor er meer last van dan de andere en het klinkt ook allemaal erger dan het is.
dus laat je er niet door tegenhouden.

Bij mijn cardanfiets gaat juist de voorkant flink omhoog als ik stevig optrek! 8-)
 
Elke fiets waar je op stapt zal wennen zijn...
En met elke fiets zal je echt niet gelijk voluit gaan...
Dus gewoon lekker met cardan beginnen als je dat wilt... er zijn hier zat mensen die een 1000 cc sportmotor als beginmotor namen en die dingen corrigeer je ook niet ff snel als het mis gaat...

Het hele gedoe rond veiligheid zit um tussen jouw oren en de beheersing van je rechterpols. Wat je ook kiest maakt wat dat betreft weinig uit... ;)
 
Heb in april 2008 mijn rijbewijs gehaald en ben daarna een BMW GS , dus met kardanaandrijving gaan rijden. Het schakelen gaat (op mijn motor althans) , zwaarder dan met ketting maar da's wat mij betreft het enige merkbare verschil.

Dat ligt echt niet aan je cardan hoor, BMW's schakelen gewoon zwaar en stug...
 
wat een gelul.

mijn eerste motor was ook een cardan 1400 cc 2-cilinder (intruder).

Het gaat erom dat je een motor even rustig leert kennen, welke motor dan ook. Net als bij een andere auto waar je eerst even aan de koppeling moet wennen.
 
Merk je als beginner helemaal niks van.
Ik heb zowel een aantal kettingfietsen en cardanfietsen gehad.
Mijn huidige is een Kawasaki ZL900 Eliminator. Niet bepaald een toer fiets.
Rijdt als de brandweer in 3 sec van stilstand naar 100 km/pu(en dat voor een 25 jaar ouwe fiets)
Inderdaad gaat bij gas los de snelheid er wat rapper uit en komt je kont omhoog met optrekken, maar als je dat als beginner gewend bent, weet je niet beter.
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt echt niet aan je cardan hoor, BMW's schakelen gewoon zwaar en stug...

Yep, helemaal waar. Mijn xj's schakelen heerlijk soepel, de bmw deed dat alleen toen de bak bijna kapot was |( Ik ga je dus zeker cardan niet afraden, wil zelf niet meer anders.

Dat onderhoudsvrije is geweldig, zeker na drie ketting/tandwiel setjes per jaar. Ligt denk ik voornamelijk aan wat je van plan bent qua kilometers. Dat van die kilo's is misschien ook wel waar, gewoonlijk cardan op wat zwaardere motoren. Maar daar leer je snel genoeg mee omgaan. Ik zou me er niet door laten tegenhouden.

Rijgevoel anders, ach, misschien. Maar 1 op 1 vergelijken kun je toch nooit, want alle motoren zijn op zoveel punten anders. Ik heb toch in elk geval op zowel mijn ketting fietsen als nu met cardan zeker evenveel plezier gehad. Dus... ik ben een slecht raadgever... ;)
 
Ik heb mijn lessen gehad op een Honda Cb500, op 1 oktober mijn A gehaald, ergens half oktober op één dag met een huurmotor Yamaha 600 Div 4 cylinder (beide ketting) 500 km gereden.
Dat leek mij al een grote stap, maar dat was het niet. Een proefrit op een Yamaha XJ900 uit 1995 (cardan) was een geweldige ervaring, mooi vermogen en ontspannen rijden.
Kies op basis van de algemene voordelen (geen onderhoud) en nadelen (ik heb er geen, maar iets vermogensverlies en bij het gasterug een iets grotere vertraging) en met name op wat jij leuk vindt. Wil je snel door de stad en ook op zandwegen rijden, doe dan een wat lichtere kettingmotor. Wil je toeren en ook goed weg rijden als je heuvels of bergen tegenkomt (vakantie) kies dan een zwaardere.
Die ketting moet je smeren en om de zoveel 1000 km vervangen. Cardan is olie verversen, maar als er een probleem bij komt kijken moet er echt wat gebeuren.

Eerste motor en eerste 10.000 km is gewoon motorrijles zonder oortje in :-) Ik doe dat graag op mijn XJ900.

Gr Hans
 
Vorig week werd mij verteld door een motorverkoper dat je als bestuurder van een motor met cardan minder gevoel hebt tijdens het rijden (optrekken etc) vergeleken met een met ketting.

Omdat ik nog een beginner ben vraag ik me af wat beter is, ketting of cardan. Of is dit niet zo te zeggen, wat zijn dan de voor en tegens?

De verkoper zegt maar wat.

Ik zie cardan als onderhoudsarm. Een ketting moet behoorlijk gesmeerd worden, afhankelijk hoeveel je er mee rijdt en of er nog veel zand in terecht komt.

Voor zo nu en dan maakt het niet zoveel uit maar als je de motor dagelijks nodig hebt is cardan onderhoudsvriendelijker.
 
Die motorverkoper heeft zeker een brak kettingfietsje wat hij je wilt verkopen. 8-)

In ieder geval, hij zwamt maar wat. Cardan of ketting hebben ieder zo hun voor- en nadelen, maar dat de een nou wel of niet beter geschikt is voor een beginner heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb in ieder geval nog nooit een probleem gehad met een cardan. Ben begonnen op een Yamaha Virago 1100, was een hele makkelijke motor om te rijden.

:]
 
Ik heb midden 2008 mijn A gehaald. Een Intruder en een Vulcan gehuurd. Choppers zijn mij m odellen! Lesmotor ER5 met ketting en 1 keer Bandit: ketting
Vulcan: riemaandrijving. Intruder: cardan.
Mijn eigen motor: Shadow 1100 met cardan.
Als ik eerlijk ben, heb ik liever een cardan.
 
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig
 
Terug
Bovenaan Onderaan