Wel/Geen cardan als beginner

Ik heb alle aandrijvingen wel gehad. Mijn eerste motor was een Suzuki LS650 Savage met riemaandrijving. Dat reed op zich goed, ook zo goed als onderhoudsvrij. Totdat er een steentje tussen de achterste poulie en de riem kwam, dus dat werd een nieuwe riem. En die zijn niet echt goedkoop.

Vervolgens heb ik een Virago 250 gehad met ketting aandrijving. Met regelmatig goed onderhoud is deze erg lang meegegaan. Na de Virago heb ik een Intruder 800 gekocht met cardanaandrijving. Helaas heb ik 2x nieuwe oliekeerringen moeten plaatsen. Maar behalve dit ongemak reed het heerlijk. Je achtervelg blijft heerlijk schoon.

Maar zoals je aan mijn avatar kan zien ben ik van de Intruder overgestapt naar een Bandit. Deze heeft uiteraard ketting-aandrijving. Qua rij-gedrag merk ik niet echt veel verschil in vergelijking met de cardanaandrijving. Toch geef ik persoonlijk de voorkeur aan de kettingaandrijving. Je kan deze gewoon wat beter in de gaten blijven houden etc. En bij normaal rijgedrag is een kettingaandrijving echt niet duur qua onderhoud.

Dus als ik jou was dan zou ik gewoon een leuke motorfiets kopen en niet te veel letten op wat voor soort aandrijving hij heeft :)
 
Laatst bewerkt:
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig

Klopt, maar hoeveel je daar van merkt verschilt per motor. Op mijn XJ900 voel ik er eigenlijk niets van, maar op de CX 500 waar ik op gereden heb voelde ik wel flink dat hij kantelde als ik het gas losliet. Op hoeveel je afremt op de motor heeft het aantal cilinders meer invloed dan cardan/ketting is mijn ervaring.

Ik ben het met de meesten eens: ketting of cardan is niet iets waar je speciaal op de letten als beginner.
 
Klopt, maar hoeveel je daar van merkt verschilt per motor. Op mijn XJ900 voel ik er eigenlijk niets van, maar op de CX 500 waar ik op gereden heb voelde ik wel flink dat hij kantelde als ik het gas losliet. Op hoeveel je afremt op de motor heeft het aantal cilinders meer invloed dan cardan/ketting is mijn ervaring.

Ik ben het met de meesten eens: ketting of cardan is niet iets waar je speciaal op de letten als beginner.

de reden dat je XJ900 dat niet heeft en je CX500 wel, is het feit dat een XJ900 de krukas dwars op de rijrichting heeft staan, en de CX500 in de lengterichting alá Moto guzzi
 
Absolute lulkoek.
, beetje mak qua prestaties, maar oersterk
zo mak is mient nait hur


maar hé TS neem maar lekker een cardan bv de xj 900 en die power heb je zo onder de knie menig ketting fiets mocht willen dat ze zo veel kracht hebben en het naar een kant trekken ????????? centraal op de as op een mono wiel weet niet hoe ze daar bij komen dan zal je het eerder met een ketting hebben met een groot tandwiel want die zit dichter bij de buiten kant van het wiel en dan zou je trekgevoel kunnen hebben maar alsnog zet ik me ??????? opzij trekken van een wiel

een motor met een remschijf op het voorwiel trek toch ook niet en je achterwiel trekt toch ook niet bij alleen remmen op het achter wiel.
 
Het verschil tussen cardan en ketting is niet zo vreselijk groot. Althans voor de beginner is het niet echt voelbaar. Ik heb 2 motoren (zie onderschrift) en de Nighthawk heeft een cardan aandrijving. Als ik lekker wil toeren neem ik de Honda, wil ik even lekker sportief dan neem in de Yamaha. Cardan reageert bij optrekken en in de bochten wat anders dan ketting. Bij gas los, gaat bij cardan de vaart er ook sneller uit.
Ik ben ook nog een beginner (febr. 2008), maar heb cardan niet als nadelig ervaren.
Ligt uiteraard wel aan, wat voor motor het is. Ik kan me voorstellen dat een zware jongen met een hoog koppel, op cardan anders reageert dan mijn 650 cc.

Zal in jouw geval in 2 vs 4 Cylinder zitten, ik betwijfel of een kardan daar nog effect op heeft.
 
Of een cardan fiets de neiging heeft opzij te kantelen bij optrekken weet ik niet.
Wel is bekend dat elke motorfiets met de krukas in de lengterichting ( dus de BMW twins, de bakstenen, de Guzzi V-twins, de Honda CX 500, de Goldwings en misschien anderen die ik niet ken) zal reagaren op gas open/gas dicht.
Die krukas, en het vliegwiel, draaien in een bepaalde richting. Op het moment dat je gas geeft zal het frame even in de tegengestelde richting willen kantelen ( actie = reactie, meen ik) Bij gas dicht gaat het net de andere kant op, uiteraard.
Dat kan even wennen zijn, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die daar op een van deze fietsen problemen mee had.
Belangrijker voor een beginner is dat je een motor kiest waar je je op thuis voelt: Niet te hoog, b.v. het is prettig om je voeten goed op de grond te kunnen zetten als je stilstaat.
Het vermogen is ook geen issue: je kunt beginnen met een kleinere, b.v. een 500 of meteen op een 1000 of meer stappen, zolang jij de fiets maar kunt beheersen, en dat is vooral een kwestie van controle over je rechterhand!
Dus koop gewoon de motor die jij graag wilt hebben, en leer daar leuk mee rijden, (neem je tijd om je fiets te leren kennen, en vooral neem je tijd om te leren motorrijden!) en naarmate je meer ervaring hebt zul je op allerlei verschillende motoren fijn kunnen rijden.
Wat je ook koopt, geniet ervan,
groeten,
Eduard
 
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig

Je bedoeld natuurlijk de reactiekracht van het vliegwiel.
Als je blok dwars in je frame ligt dan heb je daar geen last van.
 
Ik ben gewoon gaan proefrijden en heb nu als eerste motor een R1100S gekocht. Cardan, dus. Ik heb in december 2008 mijn rijbewijs gehaald, en zoals de meesten heb ik gelest op een fiets met ketting. Ik merk wel wat Aleras schrijft: bij gas los gaat de vaart er ook sneller uit.
 
Dit las ik in een eerdere post van iemand:


"Mijn zeer gewaardeerde vorige motor (cb750) deed het met zijn fijne ketting erg goed. De verkoper zei het al: een eindeloze ketting (?), maar nu ik eenmaal een cardan heb geniet ik daar iedere dag van. Never nooit meer een ketting voor mij.
Zijn er nog meer van die cardanfetisjisten op ons forum of ben ik weer de enigsde?

Mijn vrouw is inmiddels ook helemaal cardangek en glijd van der stoel als ze er een ziet, ze gaat nu een borduurwerk maken van een cardan, ook zoeken we ingelijste posters.
Iemand?


Er schijnt een cardantreffen in Limburg te komen helaas datum onbekend"



Dussss...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon gaan proefrijden en heb nu als eerste motor een R1100S gekocht. Cardan, dus. Ik heb in december 2008 mijn rijbewijs gehaald, en zoals de meesten heb ik gelest op een fiets met ketting. Ik merk wel wat Aleras schrijft: bij gas los gaat de vaart er ook sneller uit.
Dat ligt aan jouw 2 cylinder, niet aan de cardan ;) .
 
Oh, ook nog ff on-topic....

Doe mij maar cardan, gewoon vanwege het feit dat het praktisch onderhoudsvrij is. En al het onderhoud dat moet gebeuren doet de dealer.

Gewoon lekker om je nooit zorgen te maken over een onvoldoende vette ketting of een te vette ketting (met als gevolg dat het kettingvet overal zit).
 
Wauw, tx

onderhoudsarm maar wel rijeigenschappen die verschillen. En het is voor meer voor puristen. Daar heb ik dan als rooky minder last van!
 
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig

enkele deciannia terug ja. tegenwoordig wordt de hele motor ontworpen met op de eerste plaats de balans van de fiets. *O*

Ik merkte er in ieder geval vrij weinig van op een k1200r...
 
Heb geen ervaring met een cardan aandrijving. Mijn beide motoren hebben allebei een kettingaandrijving. Veel succes gewenst met beslissen.
 
Dit las ik in een eerdere post van iemand:


"Mijn zeer gewaardeerde vorige motor (cb750) deed het met zijn fijne ketting erg goed. De verkoper zei het al: een eindeloze ketting (?), maar nu ik eenmaal een cardan heb geniet ik daar iedere dag van. Never nooit meer een ketting voor mij.
Zijn er nog meer van die cardanfetisjisten op ons forum of ben ik weer de enigsde?



Dussss...
*O* *O* *O* *O* :}
 
Ik tel bij beide machine anders 4 bougies per motor.

040210_01_bmw.jpg


Dat kan bij een twin-spark! O-)
 
zo mak is mient nait hur

...

Ik rij zelf op een xj900s ...
Mak en mak is twee.
De 90pk/90Nm van een xj900s is zeer zeker meer dan voldoende. Maar in vergelijking met een flitsend fazertje1000 lijkt hij toch wat aan de makke kant.
En van een Deauville kun je ook niet anders zeggen dan dat ie mak is.
En dat is niet erg, want het zijn nu eenmaal machines om rustig aan te toeren.

Zoals reeds gezegd, voor een opstapper is een xj900s een heel goede cardanfiets.
Oersterk, verbruikt niet veel, en toch een echte zware.
Nadeel: een beetje banaal uiterlijk (who cares) , en hij is zwaar in kilogram (270 afgevuld). En dat hoge gewicht KAN een beginner parten spelen.
 
Laatst bewerkt:
enkele deciannia terug ja. tegenwoordig wordt de hele motor ontworpen met op de eerste plaats de balans van de fiets. *O*

Ik merkte er in ieder geval vrij weinig van op een k1200r...

Omdat die de krukas dwars heeft liggen ja...

Probeer het maar eens op een R.

Kan me overigs niet voorstellen dat je hele stukken rijdt op zo'n ding zonder rijbewijs O-)
 
Volgens mij neigt iedere motorfiets wel naar links of rechts.

Testen:

Pak een willekeurige motorfiets, en rijdt het naar een parkeerplek.

Houdt de motor met gestrekte arm en vasthoudend aan het einde van een handvat in balans (stuur recht).

Als je overtuigt bent dat de motor goed recht staat, laat dan los en doe een extra stap naar achteren.

Je zal zien dat motor de neiging heeft om naar links of rechts te vallen, ongeacht het soort aandrijving!




Maar ik kan me niet voorstellen dat een beginner veel vershicl merkt in rijgedrag tussen keeting, cardan of belt (buiten dan dat de motoren met belt vaak het gaafste zijn O-) )

Overigens is niet alles met cardan groot en zwaar. Mijn XV-tje heeft nog geen 500 cc'tje en neem ik in de rugzak mee de zaak in... ;)
 
Ik rij regelmatig een BMW 1200RT, met cardan. Als je bij stilstand gas geeft voel je de motor iets naar rechts kantelen, en bij het optrekken vanuit stilstand ook iets, maar absoluut niets om van te schrikken. Verder rijdt het prima.

Wel vind ik de gasreactie wat traag, waarschijnlijk door de zware aandrijvingslijn. Dat past dan weer bij het toer-karakter, hij trekt wel als een tierelier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan