deusjevoke
MF veteraan
Cardan
Ik rij op een NTV'tje, ik vind dat een heerlijke beginnersfiets!
Ik rij op een NTV'tje, ik vind dat een heerlijke beginnersfiets!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig
Klopt, maar hoeveel je daar van merkt verschilt per motor. Op mijn XJ900 voel ik er eigenlijk niets van, maar op de CX 500 waar ik op gereden heb voelde ik wel flink dat hij kantelde als ik het gas losliet. Op hoeveel je afremt op de motor heeft het aantal cilinders meer invloed dan cardan/ketting is mijn ervaring.
Ik ben het met de meesten eens: ketting of cardan is niet iets waar je speciaal op de letten als beginner.
zo mak is mient nait hurAbsolute lulkoek.
, beetje mak qua prestaties, maar oersterk
Het verschil tussen cardan en ketting is niet zo vreselijk groot. Althans voor de beginner is het niet echt voelbaar. Ik heb 2 motoren (zie onderschrift) en de Nighthawk heeft een cardan aandrijving. Als ik lekker wil toeren neem ik de Honda, wil ik even lekker sportief dan neem in de Yamaha. Cardan reageert bij optrekken en in de bochten wat anders dan ketting. Bij gas los, gaat bij cardan de vaart er ook sneller uit.
Ik ben ook nog een beginner (febr. 2008), maar heb cardan niet als nadelig ervaren.
Ligt uiteraard wel aan, wat voor motor het is. Ik kan me voorstellen dat een zware jongen met een hoog koppel, op cardan anders reageert dan mijn 650 cc.
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig
Bij mijn cardanfiets gaat juist de voorkant flink omhoog als ik stevig optrek!
Dat ligt aan jouw 2 cylinder, niet aan de cardan .Ik ben gewoon gaan proefrijden en heb nu als eerste motor een R1100S gekocht. Cardan, dus. Ik heb in december 2008 mijn rijbewijs gehaald, en zoals de meesten heb ik gelest op een fiets met ketting. Ik merk wel wat Aleras schrijft: bij gas los gaat de vaart er ook sneller uit.
Voor de muggenzifters ..
Een cardan heeft bij fel accelereren vanuit stilstand of traag rijden altijd een klein beetje de neiging opzij te kantelen, maar op zich is dat niet lastig
Ik tel bij beide machine anders 4 bougies per motor.Zal in jouw geval in 2 vs 4 Cylinder zitten, ik betwijfel of een kardan daar nog effect op heeft.
Dit las ik in een eerdere post van iemand:
"Mijn zeer gewaardeerde vorige motor (cb750) deed het met zijn fijne ketting erg goed. De verkoper zei het al: een eindeloze ketting (?), maar nu ik eenmaal een cardan heb geniet ik daar iedere dag van. Never nooit meer een ketting voor mij.
Zijn er nog meer van die cardanfetisjisten op ons forum of ben ik weer de enigsde?
Dussss...
Ik tel bij beide machine anders 4 bougies per motor.
zo mak is mient nait hur
...
enkele deciannia terug ja. tegenwoordig wordt de hele motor ontworpen met op de eerste plaats de balans van de fiets.
Ik merkte er in ieder geval vrij weinig van op een k1200r...
Testen:
Pak een willekeurige motorfiets, en rijdt het naar een parkeerplek.
Houdt de motor met gestrekte arm en vasthoudend aan het einde van een handvat in balans (stuur recht).
Als je overtuigt bent dat de motor goed recht staat, laat dan los en doe een extra stap naar achteren.