Wel/Geen cardan als beginner

Vorig week werd mij verteld door een motorverkoper dat je als bestuurder van een motor met cardan minder gevoel hebt tijdens het rijden (optrekken etc) vergeleken met een met ketting.

Omdat ik nog een beginner ben vraag ik me af wat beter is, ketting of cardan. Of is dit niet zo te zeggen, wat zijn dan de voor en tegens?

Geen probleem die cardan, ook niet voor beginners.
Een cardan scheelt enorm in onderhoud, dus vooral voordelen!
 
Ik rij regelmatig een BMW 1200RT, met cardan. Als je bij stilstand gas geeft voel je de motor iets naar rechts kantelen, en bij het optrekken vanuit stilstand ook iets, maar absoluut niets om van te schrikken. Verder rijdt het prima.

Wel vind ik de gasreactie wat traag, waarschijnlijk door de zware aandrijvingslijn. Dat past dan weer bij het toer-karakter, hij trekt wel als een tierelier.

Dat is de reactie van het vliegwiel , dat komt niet door de cardan.
 
Cardan op zich is niks mis mee. Ze zitten alleen meestal op de zwaardere (toer)motoren. Als beginner kunnen al die kilo's wat lastiger zijn om te hanteren.

Ik vind een yamaha maxim xj 700 toch echt geen zware motor maar die heeft wel cardan... of wat dacht je van een virago xv 535, das helemaal een "brommertje" maar ook cardan ;)

ontopic, ik heb alleen maar motoren met cardan gehad, ideaal!
 
vroegere fiets was een xj600s= ketting= veel smeer- en kuiswerk
toch vooral omdat ik ook een regen- winterrijder ben.

nu Guzzi V7Classic = cardan = gedaan met het vele smeerwerk (vooral nu met die rotpekel)= zorgeloos rijden.
Oh ja, niet alle cardanfietsen zijn log en zwaar zoals reeds genoemd:
een V7Classic weegt volgetankt amper 190Kg.

Succes met je zoektocht
Christiaan
 
Omdat die de krukas dwars heeft liggen ja...
Probeer het maar eens op een R.

Kan me overigs niet voorstellen dat je hele stukken rijdt op zo'n ding zonder rijbewijs O-)

daar heb je wel een punt, maargoed, ik heb alleen nog maar op een k1200r en f800s gereden, en die laatste heeft geen cardan :P even wachten op beter weer en een goede bui van mn baas.

Puntje dat ik rij zonder rijbewijs, sja, ik ben 16, en als ik mn rijbewijs kon halen had ik dat meteen gedaan, geloof me.

maar ik heb nu in ieder geval geen zin in een blablabla... 16 jaar... blabla... onverantwoord etc etc discussie :+
 
Vorig week werd mij verteld door een motorverkoper dat je als bestuurder van een motor met cardan minder gevoel hebt tijdens het rijden (optrekken etc)

Het is maar net wat je gewend bent.
Als je een motor rijd met cardan dan heb je ook een lekker gevoel als je hard optrekt. Je komt best snel vooruit.

Of wat bedoel je met "gevoel" ?

Ik zou de afweging wel/geen cardan maken als het een onderhoudskwestie betreft. Als jij niet de persoon bent die graag een motorfiets onderhoud, dan is een motor met ketting geen goede keuze.
Verder heeft cardan niet echt nadelen hoor. Het is onderhoudsvriendelijk. Je hoeft de olie nooit bij te vullen omdat het een gesloten systeem is. Je spatbord en de velgen blijven schoon van vet. Met ketting aangedreven motor wordt daar veel naartoe geslingerd tijdens het rijden. Altijd een smeerbende die je weer moet schoonmaken.

Met cardan verlies je heel iets vermogen vanwege de tandwieloverbrenging. Maar meer dan dat is het ook niet.
Het gevoel bij terugschakelen is wel anders dan met kettingmotor, dan merk je vooral bij terugschakelen voor een rotonde of kruising. dan rem je harder af dan met een kettingaandrijving.
Als je daar eenmaal aan gewend bent is dat niet storend meer.
BMW heeft altijd al cardan fietsen, Suzuki bijv de VX800, en Yamaha de XJ900F en het latere model de Diversion XJ900S.
En niet te vergeten de Honda NTV650 (Daeuville)....
 
Laatst bewerkt:
Mocht je een leuke cardan motor zoeken.. Ik heb een diversion te koop staan

IMG_5198%20%28Medium%29.JPG
 
Mijn vorige motoren hadden allemaal een ketting, mijn huidige motor heeft cardan. Bevalt mij uitstekend. Zeker wat betreft ht onderhoud en het smeren. Als ik geweten had was ik al eerder overgestapt op cardan. Ken echter ook genoeg mensen die zeker nooit met een cardan willen rijden.

Succes met je keus.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Ketting, cardan, maakt volgens mij weinig uit. Voordeel van cardan is natuurlijk dat het minder onderhoud nodig heeft. Vooral prettig tijdens vakantie. Maar dat je achtervelg vies wordt, dat ligt vooral aan de keuze van het smeermiddel en de manier van smeren. Smeren na de rit, ketting aan de binnenkant smeren scheelt een hoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan