Wel knietje, maar niet keren op de weg?

Waar begint motorbeheersing

  • Kunnen keren op de weg

    Stemmen: 107 84,9%
  • Knietje aan de grond

    Stemmen: 11 8,7%
  • Anders

    Stemmen: 8 6,3%

  • Totaal aantal stemmers
    126

Tumblin Tummie

Die hard MF'er
19 feb 2003
718
37
Zuid-Limburg
Gisteren had ik even een uurtje vrij in een druk weekend (ouders 50 jaar getrouwd, 6 logé's, veel familiebezoek, etc).
Denk ik, ik doe even een rondje Epen Slenaken, etc.
Spijt als haren op mijn hoofd (Alhoewel dat steeds minder wordt) want het was druk, druk, druk.... Bij de Epense ijsboer stonden meer mensen in de rij dan een gemiddelde eerstedivisiewedtrijd aan bezoekers telt. Je begrijpt dat er dus ook zeer veel langzaam rijdende naar parkeerplaats zoekende koekblikken waren.

Maar daar gaat het nu niet om.
In het Vijlener bos (met die mooie haarspeldbochten) stond een mooie dame in een bocht. Zag er strak uit in zwart leer. Helm in de berm, fototoestel in de hand.
Even verderop een motorrijder, die natuurlijk mooie bochtfoto's wilde hebben.
Hij stopt, en wil draaien op de weg. (ter plekke toch zeker een meter of 8 breed).
Hij draait,... en.... stuurt de berm in! :X
Ik kon het niet laten om hard te lachen. (mijn vizier besloeg ervan)
Wel poser foto's in een bocht, maar niet eens kunnen draaien op de weg (toch een verplicht nummer bij je rij-examen, maar dan op op zeker twee meter minder)

Wat vinden jullie:
Wat is belangrijker voor je motorbeheersing (en dus ook voor het laag houden van je (en onze) verzekeringspremie)
Zie poll
 
toegegeven, met een moderne sportmotor is keren op de weg niet makkelijk.

[me]BertV deed het met 1 vinger in de neus met de les -CB
[/me]


Maar iemand die knietje rijdt kan 'm toch wel plat gooien met keren?
 
Valt mij inderdaad ook op dat dat soort verrichting bij veel mensen vaak in de problemen komen. Het begon me bij mezelf op te vallen dus pas maar eens een parkeer terreintje opgezocht en uurtje aan het spelen geweest en alles lukt weer.

Vraag me alleen echt af of het bij een echte SS uberhaupt mogenlijk is ?
 
Valt mij inderdaad ook op dat dat soort verrichting bij veel mensen vaak in de problemen komen. Het begon me bij mezelf op te vallen dus pas maar eens een parkeer terreintje opgezocht en uurtje aan het spelen geweest en alles lukt weer.

Vraag me alleen echt af of het bij een echte SS uberhaupt mogenlijk is ?
tis met alle moteren (nou ja bijna alle) mogelijk. Maar met de ene wat vlotter dan mt de andere.
 
Jazeker het kan zelfs met een goldwing ;)
Ik heb wel eens een gast gezien die knee downde door zeer korte
cirkeltjes te draaien.
Net zo ongeveer als de oefeningen.

Tijdens het lessen eens een keer rondjes gedraait zo schuin als ik maar durfde (om het gevoel te krijgen hoe schuin een motor kan). Het stepje kan dan op de grond.

Toch eens een mooie plek opzoeken om dat met m'n huidige motor te oefenen.
 
De stuuruitslag is wel een beetje minder bij een SS.
Maar 8m brede weg moet het toch wel lukken ;)
 
Het is maar net hoe groot je stuuruitslag is.

Met de XR kon ik zo op het tuinpaadje een haakse bocht nemen.
Met de GPZ meestal ook wel, soms 1 keer steken.
Maar met de ZXR moet ik toch echt 2 keer steken.
 
type motor maakt inderdaad veel uit, maar het kunstje op zich blijft hetzelfde natuurlijk. M'n Duc wil inderdaad niet echt kort de hoek om en vind dat stationaire gedoe maar niks... gisteren nog even met de Diversion van m'n vriendin over het industrieterein gestuurd... ongelovelijk, wat draait die kort... :)
 
straatje keren doe je toch door je motor af te schuinen of zie ik dat nou verkeerd?

je stuuruitslag is wel belangrijk, maar mijns inziens, alleen als je steppend in een steegje moet keren.

als ik op stapvoetse snelheid een u-bocht moet draaien komt mijn stuur not even near mijn tank.

maar ik snap wel waarom je wel kan knee-downen maar niet straatje keren. bij het ene is het meehangen op relatief hoge(re) snelheid, het andere is tegenhangen op relatief lage(re) snelheid.

zelf kan ik de vfr redelijk goed beheersen op lage snelheid (rij veel woon-werk), maar een knee-down is er nog niet van gekomen.
 
straatje keren doe je toch door je motor af te schuinen of zie ik dat nou verkeerd?

je stuuruitslag is wel belangrijk, maar mijns inziens, alleen als je steppend in een steegje moet keren.

als ik op stapvoetse snelheid een u-bocht moet draaien komt mijn stuur not even near mijn tank.

maar ik snap wel waarom je wel kan knee-downen maar niet straatje keren. bij het ene is het meehangen op relatief hoge(re) snelheid, het andere is tegenhangen op relatief lage(re) snelheid.

zelf kan ik de vfr redelijk goed beheersen op lage snelheid (rij veel woon-werk), maar een knee-down is er nog niet van gekomen.
Heeft er ook mee te maken hoe lekker je motor (iets verhoogd) stationair draait, en hoe veel koppel je dan hebt. Met les had ik er nooit moeite mee, maar vind het nu wel lastiger
 
met de XR fluitje van een cent
met de CBR ging het ook heel gemakkelijk

maar met de R6 heb ik er wel wat problemen mee, hier zet ik bij het keren toch steeds een voetje op de grond en dat is moeilijk als je net met je tenen aan de grond kan ;)

maar ja , hoe dikwijls train je op die dingen , moto's zijn gemaakt om mee te
rijden , niet om stapvoets mee te draaien :+
 
Ik heb vroeger wel eens een proefritje gemaakt op een Ducati 851 of 888, maar die dingen hebben een hele kleine stuuruitslag. Keren binnen 8 meter wordt dan toch behoorlijk moeilijk.
 
Vorige week VRO-1 gehad en het is dan een waar genoegen om de instructeurs op dikke Pan's te zien draaien op een kwartje (zelfs met 1 hand aan het stuur) en dat alles met een aardig vaartje.

Respect :}
 
..hoe dikwijls train je op die dingen ...

ehm: zeer regelmatig toch, ik passeer toch elke maand wel één (of meerdere) keertjes langs't oefenterrein ..

slalom, achtje draaien, balkje, remstoppie-proef,
slalom staand, achtje staand, balkje staand, remstoppie-proef (zittend :P )
slalom in amazonezit, achtje... nog net niet, wel als'k er iets meer ruimte voor neem als de standaard-kegel-afstand *D

en já, ben er best wel trots op ook.
 
Heeft er ook mee te maken hoe lekker je motor (iets verhoogd) stationair draait, en hoe veel koppel je dan hebt. Met les had ik er nooit moeite mee, maar vind het nu wel lastiger

Precies, mijn motor vindt het niet echt lekker om onder de 3000 toeren te moeten rijden en bokkend met 2000 toeren een halve draai maken vind ik niet echt grappig. Maar met behulp van een beetje spelen met de koppeling lukt een halve draai mij uiteraard wel.
 
Knietje is toch volledig Poser en heeft geen enkele bijdrage voor de normale buiten het circuit rijstijl.

BV zou idereen regelmatig moeten oefenen, iig her remmen en uitwijken, schandalig hoe sommigen hun motor "beheersen".
 
straatje keren doe je toch door je motor af te schuinen of zie ik dat nou verkeerd?

je stuuruitslag is wel belangrijk, maar mijns inziens, alleen als je steppend in een steegje moet keren.
:^ Dus met een afgeschuinde ss kan je dus makkelijk in dat straatje keren ;)
 
Ondekte zelf recent dat mijn halve rondje / 8tjes niet al te best meer waren en ben er toen weer ff op gaan oefenen. Gaat stukken beter nu, hoewel het op de lesbrommmert veel makkelijker was....

Aangezien ik mijn knietje niet aan de grond leg bij een boggie zal ik toch minstens moeten kunnen keren op de weg :+
 
Precies, mijn motor vindt het niet echt lekker om onder de 3000 toeren te moeten rijden en bokkend met 2000 toeren een halve draai maken vind ik niet echt grappig. Maar met behulp van een beetje spelen met de koppeling lukt een halve draai mij uiteraard wel.

Met mijne lukt het redelijk maar je moet wel beetje de toeren erin houden ja. Maar zoals jij beschrijft bokkend, doe je het in ze 5 ofzo... :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan