Wel/niet contactspray gebruiken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Mijn intentie is om mijn motoren 'goed' te onderhouden. Ik probeer alles precies volgens het werkplaatshandboek te doen etc.
Electrische contacten vind ik lastig (zeker bij wat oudere motoren). Daarom heb ik er een gewoonte van gemaakt om contacten die los zijn altijd even in te spuiten met contactspray.

Maar nu lees ik in 'het sleutelblunders van anderen topic'
Ik was gestopt met lezen bij contactspray. Dat een hobbyist dat doet kan ik inkomen. Dat een monteur (die prima in staat moet zijn om visueel de staat van een contact te beoordelen) alles ‘preventief’ in gaat spuiten met zuur, janken.

:?
Kan het gebruik van contactspray kwaad?

PA250014C.jpg
 
Mijn intentie is om mijn motoren 'goed' te onderhouden. Ik probeer alles precies volgens het werkplaatshandboek te doen etc.
Electrische contacten vind ik lastig (zeker bij wat oudere motoren). Daarom heb ik er een gewoonte van gemaakt om contacten die los zijn altijd even in te spuiten met contactspray.

Maar nu lees ik in 'het sleutelblunders van anderen topic'


:?
Kan het gebruik van contactspray kwaad?

Bekijk bijlage 1438975

Er zijn verschillende soorten contact spray.
De spray die gemaakt is om contacten schoon te bijten, moet nabehandeld worden.
Er zijn ook contact beschermende sprays, die door het verdrijven van vocht en beschermen van de contacten een betrouwbaardere verbinding geven, deze kunnen wel gewoon gebruikt worden.
 
Iets wat ik gelezen heb is dat als je na het schoonpoetsen van het contactoppervlak het contact zou afnemen met ammonia dat dit het oxidatieproces zou vertragen. Of dit waar is weet ik niet maar het word dus wel gedaan.
 
In de contactspray zit ook weer een beschermer die je verwijderd als je de contactspray er af wast. Vaseline kan na het reinigen met contactspray worden aangebracht maar ik vraag me af hoelang dat blijft zitten en of je daar iets aan hebt.
 
Contactspray van Griffon bijvoorbeeld is een alles in 1. Oxide oplossen en smeren. Maar zuur en dus eigenlijk niet geschikt om te laten zitten.

Kontakt heeft 3 spuitbussen, 61, wl en 60.

Preventief breng ik alleen de blauwe smering aan.

De rode is voor corrosie/oxidatie en moet nagespoeld worden met wl.
 
Qua bescherming doet contactspray volgens mij niets, alleen schoonmaken.
De vaseline die ik heb wordt wel dikke smurrie een maal opgespoten.
Ik rij alleen maar oude brikken met veelal geoxideerde stekkerverbindingen, dit is mijn oplossing.
Zodra ik een betere vind pas ik die wellicht toe, tot zover...
 
Contactspray is meestal een reiniger en dus agressief. Ja het tast dus ook je contacten aan als je het laat zitten. Het materiaal wordt dunner. Maar op een motor zijn de contacten zo dik dat het materiaal niet zomaar weg is.
Nu de praktijk. Ik gebruik het alleen als de kontakten zichtbaar vies zijn of aan getast. Daarna verwijder ik het met perslucht.
Inspuiten met zuurvrije vaseline kan altijd en doe ik ook nadat een stekker los is geweest.
Beide heeft bij mij in 25 jaar zelf onderhoud nooit een probleem opgeleverd. Ik rij tussen de 25.000 en de 35.000 km per jaar.
 
Niet nodig, wat hij zegt klopt.

Een goed gesealde connector hoef je niet te voorzien van wat voor spray dan ook.

Een reeds aangetaste connector kan je behandelen. Danwel mechanisch als met een spray. Maar verwacht van die laatste sowieso geen wonderen.

Preventief het juiste spul op de juiste wijze gebruiken kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat water veel slechter is voor de contacten dan contactspray en lang niet alle connectoren zijn waterdicht. Ik zou zeggen probeer het eens. leg een stuiver in een bakje water en een in een bakje contactspray. Ik denk dat die in het water veel sneller wegvreet dan die in de contactspray.
 
OK, bedankt voor de antwoorden zover.
Nog even terug naar mijn oorspronkelijke vraag; waar het mij om gaat is normaal onderhoud, dus niet restauratie. Dus een goede motor in optimale staat behouden.
Deze winter wil ik die Pani gedeeltelijk uit elkaar halen, om alles eens goed te poetsen.
En als ik de reacties zo lees zal ik geen contactspray gebruiken.

Off topic; ik wil deze motor in originele staat terug met bescherm kappen op de staande cilinder. Maar daarvoor moet de complete achterkant eraf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan