Wel/niet kopen lesmotor (Honda CBF 500 ABS 2007)

Hondafan88

Rookie
15 feb 2015
2
0
Den Haag
Beste Motor-Forummers,

Allereerst dank voor je interesse. Ik ben een nieuw lid van de website en kon geen thread vinden op het forum die goed aansloot bij mijn vraag. Als ik hier overheen heb gelezen mijn nederige excuses en ik hoop dat iemand een linkje wil sturen van deze thread.

Ik ben pas een zeer trotse eigenaar geworden van mijn motorrijbewijs en zoek al een tijdje een betrouwbare motor voor dagelijks gebruik woon/werkverkeer 10-12k km per jaar. Hierbij maakt het mij totaal niet uit hoe deze er uit ziet, zolang deze maar betrouwbaar is. Daarbij ben ik een student en heb daardoor helaas een beperkt budget.

Via mijn oude lesschool kan ik een Honda CBF500 lesmotor kopen met ABS uit het jaar 2007 voor 1250 euro. Deze motor heeft pas een grote beurt gehad, koppelingsplaten vervangen bij 70.000 km, altijd binnen gestaan en schijnt nog perfect te rijden. Wel heeft de motor al aardig wat km op de teller (100.000km). Ik ga morgen langs voor een proefrit, maar heb helaas te weinig verstand van de specs om een goed oordeel te vellen.

Mijn vraag aan jullie is: is dit een goede startmotor waarmee ik met een beperkt budget toch dagelijks kan motorrijden of zal ik teveel kosten maken aan reparaties en onderhoud?

Alvast veel dank aan reaguurders :}
 
Ik kan die motor van hieruit niet zien, maar een lesmotor met een ton op de klok heeft doorgaans zijn beste tijd al achter de rug.
 
hoe reed jij toen je net begon met lessen?

Als alle motoren zo gebruikt worden als bij mijn eerste lessen en dat een aantal jaren achter elkaar dan zou ik hem niet kopen..

aan de andere kant worden ze vaak wel goed onderhouden omdat ze anders binnen een jaar stuk zouden zijn..


Zelf zou ik het misschien wel doen als eerste motor.. zo duur is het niet..desnoods schrijf je de helft af..

Voor een rijschool beginnen met deze stand vaak de problemen. Wat niet handig is omdat hij er van afhankelijk is om zijn brood te verdienen..
 
Met een CBF 500 als low budget startmotor is op zich niet zo veel mis.

Maar zoals RR al aangeeft: een lesmotor met een ton op de klok is zeker geen aanrader. Een lesmotor krijgt vanaf dag 1 flink op z'n donder, hoe goed ie ook onderhouden wordt.
Juist voor woon-werkverkeer zou ik dan toch een betrouwbaarder keuze maken.
 
Een goedkopere motor met abs ga je niet vinden! Dus wat dat betreft: ja, als je het niet erg zal vinden om hem af te schrijven, maar het is wel een honda, dus wie weet houdt ie het nog 50k vol, wie zal het zeggen?

Ik persoonlijk zou nooit een lesmotor kopen en ook absoluut geen demo-model van en motorzaak, want die dingen zijn bij voorbaat al helemaal afgeragd, wel op verschillende manieren, maar toch. Dan spaar ik liever wat langer, of ik zou kijken naar een goedkoper model.

Ben benieuwd wat je gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet aandurven voor dat geld. als 30.000 km geleden de koppelingsplaten vervangen zijn en het is een motor die ook veel voor voertuigbeheersing is gebruikt zal er niet heel veel km's in de koppeling zitten. Verder zal die elke week wel een paar keer op de grond hebben gelegen en zal die ook genoeg ander leed hebben gezien.

Tevens had mijn rijschool de aanslagnokken van het stuur aangepast zodat de stuuruitslag groter was.

Leuk trouwens dat hij "altijd binnen heeft gestaan" echter een rijles wordt niet geannuleerd als het regent.

Omgekeerd, heb ik vorig jaar een motortje gekocht voor 60 euro.... Totale reparatiekosten zal nu wel iets boven de 800 euro liggen en dat is het ding bij lange niet waard ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Wat is je budget? Ik kan me voorstellen dat de ABS en het bouwjaar je aanspreken, maar ik zou liever gaan voor een wat ouder beestje waar goed voor gezorgd is..
 
Met een CBF 500 als low budget startmotor is op zich niet zo veel mis.

Maar zoals RR al aangeeft: een lesmotor met een ton op de klok is zeker geen aanrader. Een lesmotor krijgt vanaf dag 1 flink op z'n donder, hoe goed ie ook onderhouden wordt.
Juist voor woon-werkverkeer zou ik dan toch een betrouwbaarder keuze maken.

Die fiets heeft in iets meer dan 6 jaar tijd een "ton" aan kilometers gedraaid en dus een slordige 15K per jaar. Tijdens 't lessen komt zo'n fiets meestal wel lekker op temperatuur dus écht koude kilometers zullen 't niet zijn net zomin als dat er acties zijn ondernomen welke hoge toerentallen vereisen.

Koppelingsplaten zullen misschien wat geleden hebben, maar de rest?
 
Ik zou het niet aandurven voor dat geld. als 30.000 km geleden de koppelingsplaten vervangen zijn en het is een motor die ook veel voor voertuigbeheersing is gebruikt zal er niet heel veel km's in de koppeling zitten. Verder zal die elke week wel een paar keer op de grond hebben gelegen en zal die ook genoeg ander leed hebben gezien.

Tevens had mijn rijschool de aanslagnokken van het stuur aangepast zodat de stuuruitslag groter was.

Leuk trouwens dat hij "altijd binnen heeft gestaan" echter een rijles wordt niet geannuleerd als het regent.

Omgekeerd, heb ik vorig jaar een motortje gekocht voor 60 euro.... Totale reparatiekosten zal nu wel iets boven de 800 euro liggen en dat is het ding bij lange niet waard ;)

db

Wat is er erg een een beetje regen? Als je, je motor voor woonwerk verkeer gaat gebruiken zal hij toch ook gewoon in de regen rijden :?. Enige wat ik vond bij de lesmotoren was dat de vering wat aan de slappere kant was. Voor 1250 zou ik het wel durven, zolang er niks is verbogen en hij gewoon in orde is, als je toch zegt dat een krasje meer of minder je niet zo deert. Neem aan dat je rijschool je geen total losse motor verkoopt :)
 
je moet gewoon geluk hebben met een motor
sommige komen van fabriek af met storing
100k is best veel daarentegen
weet je iig dat er geen fabrieksfoutjes meer zitten :+
 
't is goed dat er nieuwe koppelingsplaten opgezet zijn (als ik eraan denk hoe ik soms schakelde tijdens mijn lessen.... :+ )
Je zult geen jaren rijden op je eerste motor denk ik, dus om die km zou ik me niet te druk maken. En met een lesmotor weet je dat die niet voor korte ritjes is gebruikt en hoogstwaarschijnlijk zijn onderhoud ook netjes heeft gehad.

Ik heb gelest op zo'n ding en vond hem toen heerlijk. Volgens mij kan je je er niet echt een buil aan vallen. ik vind wel dat voor die prijs de kettingset en banden ok moeten zijn. Heeft hij ook van die foeilelijke valbeugels? Maar ook die kunnen er af natuurlijk.

Een dingetje; volgens mij is hij niet zwaar genoeg om te lessen voor een A rijbewijs en te zwaar voor een A2 rijbewijs (Dat zal ook een reden voor verkoop zijn, naast de leeftijd). Grote kans dat hij dus al een aardig tijdje stilstaat. Mss toch even uitzoeken?
 
Laatst bewerkt:
Die fiets heeft in iets meer dan 6 jaar tijd een "ton" aan kilometers gedraaid en dus een slordige 15K per jaar. Tijdens 't lessen komt zo'n fiets meestal wel lekker op temperatuur dus écht koude kilometers zullen 't niet zijn net zomin als dat er acties zijn ondernomen welke hoge toerentallen vereisen.

Koppelingsplaten zullen misschien wat geleden hebben, maar de rest?
:^
Een fietsje van zes jaar met 25K op de teller, zou dat beter zijn? Altijd korte stukjes gereden, onderhoud een beetje af en toe, met 's winters lange perioden van stilstand.
Ik zou niet bang worden van de lesmotor. CB500 zijn heel goede fietsjes, die kunnen wel een tonnetje hebben. Als hij fris klinkt en geen lekkages heeft, waarom niet?
 
Ik vind het gewoon te veel geld die 1250

500,- .. is ie mooi betaald.. kan je nog wat slijtage delen vervangen.


Voor 1250,- kan je heel wat uitzoeken waarvan de mishandel-kans een stuk kleiner is.

( mis schakeling, opnieuw de koppeling ect ect )

Als ik naar de staat van mijn les motoren keek.. nee.. doe maar niet..
( doorrijden met lekke voorvork keerring ect )

de kilometerstand op een CB.. niet echt.. ehh.. relevant t is een Honda, die blijven wel lopen..
Zou eerder kijken naar de rest van het plaatje.
 
Een goedkopere motor met abs ga je niet vinden! Dus wat dat betreft: ja, als je het niet erg zal vinden om hem af te schrijven, maar het is wel een honda, dus wie weet houdt ie het nog 50k vol, wie zal het zeggen?

Ik persoonlijk zou nooit een lesmotor kopen en ook absoluut geen demo-model van en motorzaak, want die dingen zijn bij voorbaat al helemaal afgeragd, wel op verschillende manieren, maar toch. Dan spaar ik liever wat langer, of ik zou kijken naar een goedkoper model.

Ben benieuwd wat je gaat doen.

Wat wou je nog afschrijven van deze motor? Een paar honderd euro max voor een paar jaar.

Ik zou het doen, als ie inderdaad in perfecte staat is. Als er groot onderhoud aan zit te komen, zoals bijv. banden en kettingset, dan zou ik m laten staan.
 
Wat is je budget? Ik kan me voorstellen dat de ABS en het bouwjaar je aanspreken, maar ik zou liever gaan voor een wat ouder beestje waar goed voor gezorgd is..

Zou me eigenlijk niet eens verbazen als een lesmotor beter onderhouden is dan een niet-lesmotor. Met een lesmotor moeten centen verdiend worden, die moet te allen tijde kunnen rijden. En qua onderhoud: je wilt als instructeur niet graag dat een leerling verongelukt omdat ie niet technisch in orde is.
 
Zou me eigenlijk niet eens verbazen als een lesmotor beter onderhouden is dan een niet-lesmotor. Met een lesmotor moeten centen verdiend worden, die moet te allen tijde kunnen rijden. En qua onderhoud: je wilt als instructeur niet graag dat een leerling verongelukt omdat ie niet technisch in orde is.

Mijn motorboer heeft lesmotoren van meerdere rijscholen in onderhoud en die is er niet heel blij mee. Regelmatig worden beurten veel later uitgevoerd of zelfs overgeslagen. Er is altijd wel wat, een examen, een drukke dag, een andere fiets met schade, noem maar op.
Met die fietsen moet inderdaad geld worden verdiend en dat is juist de reden waarom met het reguliere onderhoud vaak wordt gerommeld. Uiteraard worden zaken wel zsm aangepakt als de motor daardoor niet inzetbaar is.
 
Zo een gekke prijs is het niet. Als je deze voor 1000 euro mee zou mogen nemen is het eigenlijk best een "koopje".

Als de algehele staat van de fiets goed is en deze altijd het onderhoud heeft gehad dan zou ik het wel weten. Daar kan je met 12k nog wel een paar jaar mee rijden. Theoretisch gezien. :)

Ik weet niet hoe het bij de CBF500 is maar de 600RR moet om de 25k "groot" onderhoud volgens het boekje. Daarbij ook de klepspeling controle en dat zou bij 100K dus weer moeten.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties!

Ik denk inderdaad dat er niet altijd even goed met de motor is gereden, maar weet niet hoe kwetsbaar dit is voor een motor op de lange termijn. Veel reageerders (Jobbe, Dirtbag, Stefan666 ) schrijven over veel onderhoudskosten met zo'n motorfietsverleden. Ik ben zelf niet heel handig dus zou dit waarschijnlijk moeten laten doen. Aan hoeveel kosten per jaar zou ik dan moeten rekenen? Ik wil wel zeker drie jaar met deze motor kunnen rijden (30-40k) met maximaal 1800 euro aan onderhoudskosten. Is dat reëel of moet ik dan gewoon doorsparen voor een betere motor?

Ook ben ik benieuwd hoeveel km je nog kan verwachten van een dergelijke motorfiets? Praat je dan over 10k, 50k of 100k en wat zullen gemiddeld genomen onderhoudskosten bedragen?

@Lady_Di: de banden zijn pas vervangen en ketting nog goed
@Vonniee1: tot 1800 euro. Het liefst zo goedkoop mogelijk, met als kenmerken: zuinig, erg betrouwbaar, liefst met ABS maar geen harde eis
 
als deze lesmotor van een rijschoolhouder uit weert komt steek ik er mijn handen voor in het vuur dat ie ok is want die dan altijd onderhouden door paul ritzen :) :}
 
Zou het zelf nooit doen ik heb genoeg les motoren gezien die niet netjes mee omgegaan zijn. voor je budget kan je hele mooie andere motoren kopen die niet (of bijna) niet gevallen zijn netjes opgereden is. (ik heb zelf de les motor ook niet zo aardig behandeld totdat ik het pas doorhad) Dus de kans is er dat het een goede keuze is maar ook van niet neem je het risico. Er zijn zat motoren die voor onder de 1800 euro staan die super zijn. Pan-European, deauville erg betrouwbare motoren en voor een goede prijs en vaak ook nog wel met ABS. En je heb gelijk goede bescherming tegen de elementen goede woon-werk motoren. Verder een naked motor is leuk voor veel dingen maar elke dag in weer en wind woon-werk liever niet. Wat fijn is het om op de snelweg te rijden met waarbij je niet voor je gevoel je scrap moet zetten maar gewoon goed zit. Dus zou geen naked nemen voor de woon-werk kilometer maar wat zijn ze mooi. Heb zelf nu een BMW gekocht F800GT een mooie middenweg voor mij wel stoer maar niet super tour. Ooit maak ik nog wel de upgrade naar de 1200 maar voor nu erg happy met mijn keuze wilde zelf ook eerst een naked totdat ik even 140 ging op de snelweg met de lesmotor heel snel van genezen.

Je moet gewoon een motor uitzoeken die voor het doel geschikt is en welke voor jouw werkt.
 
TS komt volgens z'n profiel uit de regio den Haag en waarschijnlijk komt ook de fiets uit die regio dus haal je handen maar weer uit 't vuur.

Waarom juist een fiets uit de regio Weert beter zou zijn mag je overigens ook eens uit gaan leggen.
 
Voor 900/1000 euro is het zou ik het wel doen.
Zo heb ik zelf ook mijn eerste motor (CB500 uit 2003) van een rijschool gekocht voor 750 euro.

Dat ding heeft mij 2 jaar lang door heel Oost europa en Scandinavië heen gesleurd en had eigenlijk nooit problemen, op een gebroken koppelings kabel na.
 
Ik heb zelf ooit een ex lesmotor CB1 gekocht, prima ding dat nooit kapot ging. (Maar die dingen gaan überhaupt nooit kapot.


Kilometerstand is wel erg hoog als je er nog 30 a 40000km bij wilt zetten. Met wat geluk kost dat je 500 euro aan onderhoud maar ben bang dat je dat niet gaat redden.
 
Myn eerste motor was ook een lesmotor, een Honda CB500 uit 1997, toen 46k op de teller, 5 weken geleden ingeruild bij de motorzaak met 87,5k op de teller. Motor mankeerde echt NIETS, nooit iets stoms aan de koppeling gehad, of andere dingen ondanks het vele omvallen van die dingen met sommige lessers :}
 
Daar zul je waarschijnlijk best een betrouwbare motor aan kopen. Behoorlijk bulletproof. Wel zou ik me er van verzekeren dat banden en kettingset ok zijn. Km-stand is ook niet zo heel erg. Kan nog wel een ton bij al kom je dan wel een keertje wat groter onderhoud tegen.

Maar ik zou ook eens verder kijken, voor 1250 kun je best wat kopen hoor. Kijk hier maar eens in het verkooptopic. Een oude VFR oid. Die zijn voor woon-werk verkeer dan weer wat prettiger dan een naked bike.
 
Terug
Bovenaan Onderaan