wel/ niet kopen???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je dit al met de verkoper besproken? Zou mij een logische eerste stap lijken.

Dat een motor wel eens meer dan alleen rubber aan de grond heeft, is volgens mij heel normaal. Je hebt 'm goed gecontroleerd en alles is ok aan de motor. De prijs is - neem ik aan - vergelijkbaar met soortgelijke motoren. Dan lijkt mij dat krasjes op een tweedehands motor een koop niet in de weg hoeven zitten.

Wel gek trouwens dat iemand zo'n kilometervreter kocht, en er dan in vier jaar tijd slechts vierduizend kilometer mee heeft gereden. Maar goed, da's misschien ook juist de reden van verkoop.
 
Bij de aankoopkeuring motor aan de computer gehangen en niks mis mee. Ook frame ok, banden prima. Alleen zagen we dat er kleurverschil zat (dus bijgespoten) aan de rechterkant van de valbeugel en schade was aan de kofferdrager. Motor heeft dus waarschijnlijk op zn kant gelegen of een schuiver gemaakt.

Meent ge da?
Alles ok, maar omwille van lichte schade aan de valbeugel en kofferdrager ga je twijfelen?

Nu, die verkoper heeft er idd weinig mee gereden, maar het gaat hier wel om een Tiger he. Als die gebruikt is voor wat 'm dient... dan kan het best zijn dat 'm een keer op de grond gelegen heeft op één of andere gravelweg ofzo.

Ik zou mezelf hier niet teveel zorgen om maken.

Mijn motor is vorige zomer door mijn eigen stommiteit omgevallen op een gravelpas in de Alpen vorig jaar. Ook te zien aan mijn valbeugel..
Maar hey... het is net daarom dat zo'n dingen gemonteerd worden he...


Je koopt een tweedehandsmotor... Nu gaan eisen dat de verkoper ook nog eens gaat zorgen voor een nieuwe valbeugel lijkt mij een brug te ver.
Wil je een motor zonder gebruikssporen, dan koop je nieuw of zoek je verder... mijn gedacht.
 
Onbegrijpelijk.

Als je een motor wil kopen die in concoursstaat is moet je een nieuwe kopen.

Wat ik helemaal niet kan begrijpen is dat je hier op het forum je vraag neerzet.

Ga gewoon met de verkoper in gesprek zoals het hoort. Is het hem überhaupt wel opgevallen?

:^
Maar dan in iets lievere woorden.
 
ik sta in tweestrijd. Vandaag wezen kijken naar een Triumph Tiger Explorer XC 1200 uit 2014 met 15879 km op de teller. Bij particulier.
Verkoper had veel informatie, zo is de motor in 2017 geimporteerd uit de UK (toen 11208 op klok) door motorzaak MC Rijen uit Gilze-Rijen. Motor is hier door verkoper in 2018 gekocht voor €13000,00 (rekening aanwezig). Hier is de motor ook altijd in onderhoud geweest (o.a. ook op winterstalling gestaan) en heeft er de 16000 km beurt gehad (rekening aanwezig). Nadat ik de motor zelf gecheckt had, alles zag er goed uit, lampen etc. werkten, stuurnokken niet beschadigd, remschijven prima, voorvork geen waarneembare lekkages, heb ik hem (met koude motor) gestart en hij liep perfect. Proefrit gemaakt en ook hier niks op de motor aan te merken.
Bij de aankoopkeuring motor aan de computer gehangen en niks mis mee. Ook frame ok, banden prima. Alleen zagen we dat er kleurverschil zat (dus bijgespoten) aan de rechterkant van de valbeugel en schade was aan de kofferdrager. Motor heeft dus waarschijnlijk op zn kant gelegen of een schuiver gemaakt.
Wat moet ik hier nu mee???? Sowieso afzien van koop? Frame was in orde. Of met de verkoper regelen dat hij de kosten van een nieuwe valbeugel en kofferdrager op zich neemt....
De motor ziet er verder prima uit, bij de verkoper zelf heb ik ook een goed gevoel. Alle gegevens die hij geeft op marktplaats gecheckt en die kloppen. Help???? Wel doen??? Niet doen???? Tips zijn welkom.

Alle belangrijke dingen zijn dus getest en oke bevonden.

En dan vind je een klein stukje dat cosmetisch beter zou kunnen.

Vrijwel iedere potentiele motor koper zou in z'n nopjes zijn als hij zo'n kans kreeg.
 
Cosmetische schade is in dit geval een indicatie van mogelijke structurele schade.

Is dat zo :?
Het kan ook gewoon een omgevallen motor zijn waarbij de eigenaar de krasjes ff bijgespoten heeft.
Die kans acht ik vele malen groter dan dat de motor nu plots een potentiele ramp is.

En ik kan alleen uit gaan van wat de vraagsteller zelf aan info geeft, nl:

Nadat ik de motor zelf gecheckt had, alles zag er goed uit, lampen etc. werkten, stuurnokken niet beschadigd, remschijven prima, voorvork geen waarneembare lekkages, heb ik hem (met koude motor) gestart en hij liep perfect. Proefrit gemaakt en ook hier niks op de motor aan te merken.
Bij de aankoopkeuring motor aan de computer gehangen en niks mis mee. Ook frame ok, banden prima
. Alleen zagen we dat er kleurverschil zat (dus bijgespoten) aan de rechterkant van de valbeugel en schade was aan de kofferdrager. Motor heeft dus waarschijnlijk op zn kant gelegen of een schuiver gemaakt.


Uiteraard is nooit bij geen enkele motor uit te sluiten dat cosmetische schade een indicatie is van structurele schade, maar ik zie daar in dit geval nergens aanleiding toe.

En er rijden duizenden motoren rond die schade hebben gehad. Zolang de koper het niet weet merkt ie er niets van.
Pas als ze via via horen dat ie ooit schade heeft gehad dan merken ze plotseling dat ie als een krant rijdt, power mist, alleen linksaf gaat enz enz.
Hoe minder verstand van motoren, hoe drukker men zich maakt over eventuele schade.
 
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
Welke regel? Dat alle tweedehands motoren bona fide zijn?

Er stond bij een voormalige Triumph dealer een speciale tweedehands Speed Triple. Alle (letterlijk) uitstekende onderdeeltjes zoals de spiegels waren niet-standaard maar bijzonder. De voetsteunen en nog wat spul was in zwart, wat toen de mode was, ook hier op het forum. Het viel me op, dat dit allemaal spullen waren, die bij een crash beschadigd zouden zijn kunnen geraakt. Iemand die helderder kan denken dan ik, stelde voor om de voorvork op krassen te controleren, die was in het budget van deze opgelapte schademotor te duur om zomaar te vervangen. En inderdaad...
 
Welke regel? Dat alle tweedehands motoren bona fide zijn?

Er stond bij een voormalige Triumph dealer een speciale tweedehands Speed Triple. Alle (letterlijk) uitstekende onderdeeltjes zoals de spiegels waren niet-standaard maar bijzonder. De voetsteunen en nog wat spul was in zwart, wat toen de mode was, ook hier op het forum. Het viel me op, dat dit allemaal spullen waren, die bij een crash beschadigd zouden zijn kunnen geraakt. Iemand die helderder kan denken dan ik, stelde voor om de voorvork op krassen te controleren, die was in het budget van deze opgelapte schademotor te duur om zomaar te vervangen. En inderdaad...

Dat is toch een heel ander verhaal als wat bijgespoten plekjes op een valbeugel :? :X

Op grond waarvan zou jij TS nou afraden deze motor te kopen ? Alleen om die plekjes ?
Zelfs mijn werkmotor heeft op die plekken beschadigen en dat betekend dat ze hun werk gedaan hebben: De motor op zich heel houden.





Is het verhaal van @Gwiedert weer vergeten?
Nee, en weet je waarom niet ? Omdat het een uitzonderlijk verhaal was, dat is de reden dat je dat topic nog kunt herinneren.

De vele topic's waar iemand iets vraagt over een motor die hij misschien wil gaan kopen en na 5 jaar bevalt die motor nog steeds prima.....die herinner je je niet. Logisch.

En in Cruquius is van de week best wat coke onderschept, dat wil toch niet zeggen dat daar iedere dag 125 kg binnen komt ?


Maar goed, dit een een soort wedstrijdje ver pissen zo, heeft weinig zin.
Zoals het word omschreven zou ik er geen buikpijn van hebben om deze motor te kopen. Jij wel.
Prima, laat jij m staan en ik koop m, beiden tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer, bangmakerij.
Het word een beetje triest zo. Het lijkt nu alsof je alleen nog maar een nieuwe motor kan kopen. Doe je dat niet dan zijn per definitie alle motoren die je je kunt veroorloven opgelapte, kromme, uit schroot samengestelde misbaksels die overgespoten zijn met verf van de action.
Ik ga ook helemaal niet beweren dat die mogelijkheid niet bestaat, dat geen enkele motor niet iets van schade heeft. Maar wat we niet moeten doen is in elk geplaatst onderwerp net doen alsof het niet anders is, want dat is niet zo, pertinent niet. Het enige wat we moeten doen is als er door de gebruiker in de openingspost niet goed is gekeken deze daarop wijzen waar hij op moet letten. Nu ontstaan er door dit soort angstige, bange uitlatingen van schijtlijsterij een hoop onderwerpen over dit en is het straks bij iedereen die op het www zoekt een hele grote lijst van alleen maar ellende.
Op het moment dat iemand al per definitie vaststelt dat dit wel aan de orde moet zijn want hij of zij heeft ooit eens door schrik wat urine verloren bij het horen zeggen van een mogelijk krasje, dan zouden ze die gast, ik ga geen namen noemen want je weet wie jullie zijn, zo hard met de ban hamer een optater moeten verkopen dat die wakker word met dat zelfde natte plekje in z’n stringetje op een kerkhof voor afgeschreven vervoersmiddelen. @MeanBlueMan ik opper hier een idee om het forum “van” @Duderuud niet te laten verworden tot een gezwel waar straks niemand meer een stukje advertentieruimte van koopt omdat ze hier op voorhand al zwart gemaakt worden.
 
ik sta in tweestrijd. Vandaag wezen kijken naar een Triumph Tiger Explorer XC 1200 uit 2014 met 15879 km op de teller. Bij particulier.
Verkoper had veel informatie, zo is de motor in 2017 geimporteerd uit de UK (toen 11208 op klok) door motorzaak MC Rijen uit Gilze-Rijen. Motor is hier door verkoper in 2018 gekocht voor €13000,00 (rekening aanwezig). Hier is de motor ook altijd in onderhoud geweest (o.a. ook op winterstalling gestaan) en heeft er de 16000 km beurt gehad (rekening aanwezig). Nadat ik de motor zelf gecheckt had, alles zag er goed uit, lampen etc. werkten, stuurnokken niet beschadigd, remschijven prima, voorvork geen waarneembare lekkages, heb ik hem (met koude motor) gestart en hij liep perfect. Proefrit gemaakt en ook hier niks op de motor aan te merken.
Bij de aankoopkeuring motor aan de computer gehangen en niks mis mee. Ook frame ok, banden prima. Alleen zagen we dat er kleurverschil zat (dus bijgespoten) aan de rechterkant van de valbeugel en schade was aan de kofferdrager. Motor heeft dus waarschijnlijk op zn kant gelegen of een schuiver gemaakt.
Wat moet ik hier nu mee???? Sowieso afzien van koop? Frame was in orde. Of met de verkoper regelen dat hij de kosten van een nieuwe valbeugel en kofferdrager op zich neemt....
De motor ziet er verder prima uit, bij de verkoper zelf heb ik ook een goed gevoel. Alle gegevens die hij geeft op marktplaats gecheckt en die kloppen. Help???? Wel doen??? Niet doen???? Tips zijn welkom.
Bij twijfel niet doen...

Geen hand vol maar een land vol.
 
Wat moet ik hier nu mee???? Sowieso afzien van koop? Frame was in orde. Of met de verkoper regelen dat hij de kosten van een nieuwe valbeugel en kofferdrager op zich neemt....
Cosmetische schade is in dit geval een indicatie van mogelijke structurele schade.

Als je bovenstaande quote van gulpenmoto leest lijkt het erop dat er van die mogelijke structurele schade geen sprake is... Motor lijkt mij deftig gecontroleerd te zijn.

Het gaat hem precies alleen om die cosmetische schade en wordt er zelfs aan gedacht om de verkoper voor die kosten te laten opdraaien... 🤔
Dat zou ik dus niet doen, het blijft een tweedehandsmotor he...


Of TS de motor wel of niet moet kopen is zijn zaak... Bij twijfel, of als ik me er niet goed bij zou voelen zou ik ook niet kopen.
Er staan er genoeg te koop, toch...
 
Het lijkt nu alsof je alleen nog maar een nieuwe motor kan kopen. Doe je dat niet dan zijn per definitie alle motoren die je je kunt veroorloven opgelapte, kromme, uit schroot samengestelde misbaksels die overgespoten zijn met verf van de action.
Dat heb ik zelf gedaan en met die motor rij ik met heel erg veel plezier
 
Dat heb ik zelf gedaan en met die motor rij ik met heel erg veel plezier
Ik heb hier ook een misbaksel, of eigenlijk als ik dit soort horrorverhalen mag gelopen dus vier, staan waaraan nogal wat gedaan is. De GR650 en de Dyna trouwens ook, zijn versleutelde machines en daarmee ben je gedoemd te overlijden na een gevaarlijke (het favoriete woord van angsthazen en huilbabys) rit want alles zal het begeven en moeilijk haar en uitgelopen mascara.
 
Als de verkoper die valschade echt zou willen verbergen,had hij simpelweg die valbeugel en kofferhouder kunnen verwijderen.
Dat zou zo goed als geen verschil maken in de prijs,en dan was er helemaal geen spoor van schade te zien.
Iemand die een zware schade zou willen verbergen,zou het zeker zo doen.
Een valbeugel dient om de eerste klap op te vangen,als die een hele zware klap krijgt staat hij krom,nu is er sprake van wat krasjes.
 
Ik heb mijn tiger 800 ook wel eens uit mn handen laten vallen, stilstaand... zou dezelfde schade op kunnen leveren als je beschrijft.

Daarnaast, het is een XC, als die ook offroad wat km heeft gezien, heeft hij sowieso op de grond gelegen en wat cosmetische schade opgelopen.

Zou me dan meer zorgen maken om degene die zn blok laat doorlopen terwijl hij op zn kant ligt dan om die paar krasjes.

Volgens mij moet je deze gewoon kopen als ie verder bevalt en de prijs OK is. Verkoper het spul laten repareren/betalen lijkt mij arrogant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan