Wel of geen garantie...

dvdruit

MF'er
21 mei 2003
70
0
rotterdam
Beste collega motorrijders,

ik heb afgelopen zaterdag een 2e hands R6 gekocht uit 2002. De motor rijdt prima alleen de spiegels en kuipruit trillen enorm als ik harder ga rijden dan 70 km/h. De verkoper vertelde dat er een lichtere versie van een kuipruit beugel in geplaatst is. Ik denk zelf dat het een beugel is die veel te licht is (waarschijnlijk op het circuit gebruikt zonder spiegels en andere kuipdelen), niet te gebruiken en ook redelijk gevaarlijk omdat de spiegels door het trillen vrijwel niet te gebruiken zijn. Tijdens de proefrit ben ik niet verder gekomen dan 5 km met een max. snelheid van 70 km/h en heb het dus in veel mindere mate kunnen constateren. Ik denk dat als ik verder blijf rijden dat er zeker scheuren gaan optreden.

Nu ben ik aan het mailen met de verkoper of hij het kan oplossen alleen vertelt hij me nu dat het niet onder garantie valt en dat ik dus zelf voor de kosten moet opdraaien als hij het zou oplossen. Ik ben het hier niet mee eens, wat vinden jullie van deze case?

Ik hoor graag eerlijke en reeele reacties.

Mvg,
Douwe
 
Als jij 'm gekocht hebt zonder garantie en je wist dat dit er al op zat... tja...
Beetje coulance van de verkoper lijkt me wel terecht als het een goed bedrijf is. Wat is een beugeltje nou... Maargoed, hij heeft 'in principe' gelijk.
 
Ik vind het eerlijk gezegd niet slim van je dat je de motor gekocht hebt terwijl je dit mankement geconstateerd hebt tijdens de proefrit. Dit had je na de proefrit moeten aangeven zodat ze dit konden repareren voordat je de motor aanschaft.

En daarbij, als het slechts om een beugeltje gaat, tsja, wees blij dat het niks groters is maar zoals BoNeZ aangeeft, de verkoper heeft gelijk.

*Spelfout even verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Als jij 'm gekocht hebt zonder garantie en je wist dat dit er al op zat... tja...
Beetje coulance van de verkoper lijkt me wel terecht als het een goed bedrijf is. Wat is een beugeltje nou... Maargoed, hij heeft 'in principe' gelijk.

Dat "beugeltje" is de complete topkuipsteun .... en kost ergens rond de €300,-
 
Het is van een bedrijf en ik heb ook garantie op de motor erbij. De beugel die erop zit kan eigenlijk niet mee gereden worden. Onder de 70 km/h gaat het nog wel maar daar boven gaat het niet echt.

Is het een voorwaarde dat alles tijdens de proefrit geconstateerd wordt, want ik heb niet ver en niet hard kunnen rijden tijdens de proefrit. M.a.w. wanneer valt het onder garantie als je het na een proefrit pas echt gaat merken?

Groet,
Douwe
 
Ik zou gewoon terug gaan en claimen dat het opgelost wordt. Kom op zeg, dit is toch gewoon onacceptabel? Waarschijnlijk kan je met een beetje "gecontroleerd boos worden" (dus niet als een gek tekeer gaan) al heel wat bereiken.
 
Het is van een bedrijf en ik heb ook garantie op de motor erbij. De beugel die erop zit kan eigenlijk niet mee gereden worden. Onder de 70 km/h gaat het nog wel maar daar boven gaat het niet echt.

Is het een voorwaarde dat alles tijdens de proefrit geconstateerd wordt, want ik heb niet ver en niet hard kunnen rijden tijdens de proefrit. M.a.w. wanneer valt het onder garantie als je het na een proefrit pas echt gaat merken?

Groet,
Douwe
Waarom heb je "niet ver en niet hard" kunnen rijden tijdens de proefrit? Lijkt mij juist essentieel dat je een redelijk stuk rijdt bij een proefrit om dit soort dingen te kunnen constateren.
 
Ik zou gewoon terug gaan en claimen dat het opgelost wordt. Kom op zeg, dit is toch gewoon onacceptabel? Waarschijnlijk kan je met een beetje "gecontroleerd boos worden" (dus niet als een gek tekeer gaan) al heel wat bereiken.

denk ook dit, maar aan de andere kant vind ik ook dat je dit best had kunnen ontdekken tijdens de proefrit, het is toch normaal dat je hem even opentrekt of in elk geval harder dan 70km/u rijdt? juist omdat je heel veel mankementen niet zult ontdekken als je een rustige rit maakt.
 
Het is van een bedrijf en ik heb ook garantie op de motor erbij. De beugel die erop zit kan eigenlijk niet mee gereden worden. Onder de 70 km/h gaat het nog wel maar daar boven gaat het niet echt.

Is het een voorwaarde dat alles tijdens de proefrit geconstateerd wordt, want ik heb niet ver en niet hard kunnen rijden tijdens de proefrit. M.a.w. wanneer valt het onder garantie als je het na een proefrit pas echt gaat merken?

Groet,
Douwe

Excuus, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je het wel had geconstateerd tijdens de proefrit. Nu is het zo dat de beugel opzich niet defect is, alleen dat het een verkeerd model is voor straatgebruik. Garantie gaat in op het moment dat hetgeen dat je aangeschaft hebt, defect gaat. Niet wanneer je ontevreden bent (in dit geval met de trillingen) met het product.

Zodoende blijf ik bij mijn mening dat de verkoper gelijk heeft, hoe krom het ook is. (Geloof me, ik zou dit zelf ook niet accepteren, en dus is de optie gecontroleerd boos worden ook een goede. ;) )
 
Het is van een bedrijf en ik heb ook garantie op de motor erbij. De beugel die erop zit kan eigenlijk niet mee gereden worden. Onder de 70 km/h gaat het nog wel maar daar boven gaat het niet echt.

Is het een voorwaarde dat alles tijdens de proefrit geconstateerd wordt, want ik heb niet ver en niet hard kunnen rijden tijdens de proefrit. M.a.w. wanneer valt het onder garantie als je het na een proefrit pas echt gaat merken?

Groet,
Douwe

Het is in jouw voordeel dat de verkoper ook al wist van de lichtere steun.
Daarbij komt dat jij de motor hebt gekocht met zeker de bedoeling om harder dan 70 per uur te rijden. Dit wisten zowel jij als de verkoper.
Door de lichte steun voldoet de motorfiets niet aan jouw verwachtingen.
Je maakt een hele goede kans om dit op volledige kosten van de verkoper vergoed te krijgen.
Echter recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende zaken.
 
Het is in jouw voordeel dat de verkoper ook al wist van de lichtere steun.
Daarbij komt dat jij de motor hebt gekocht met zeker de bedoeling om harder dan 70 per uur te rijden. Dit wisten zowel jij als de verkoper.
Door de lichte steun voldoet de motorfiets niet aan jouw verwachtingen.
Je maakt een hele goede kans om dit op volledige kosten van de verkoper vergoed te krijgen.
Echter recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende zaken.


Helemaal mee eens, je hebt recht op vervanging maar de vraag is inderdaad wat verkoper doet en voor dit bedrag naar de rechter te stappen is ook zoiets...

Produkt moet gewoon voldoen voor de zaak waar het voor gekocht is, zo simpel ligt het dus eigenlijk...

Je hebt dus dit recht maar om het te krijgen is nog al es iets!!!
 
Wat voor garantie-voorwaarden heb je? Volledig dus voor de gehele motor of alleen voor het blok oid? En daarnaast ruikt dit sterk naar een verborgen mankement, de verkoper wist ervan en heeft je niet vooraf geinformeerd (blijkt niet uit de tekst).

Als het mij was overkomen was ik teruggegaan en had het op een verborgen mankement gegooid en hooguit op gedeelde kosten gegooid, ervan uitgaande dat er niet nog meer verrassingen opduiken. Kennelijk heeft de motor een race-verleden dus wie weet zijn er nog meer dingen niet helemaal 100%.
 
Wat voor garantie-voorwaarden heb je? Volledig dus voor de gehele motor of alleen voor het blok oid? En daarnaast ruikt dit sterk naar een verborgen mankement, de verkoper wist ervan en heeft je niet vooraf geinformeerd (blijkt niet uit de tekst).

Als het mij was overkomen was ik teruggegaan en had het op een verborgen mankement gegooid en hooguit op gedeelde kosten gegooid, ervan uitgaande dat er niet nog meer verrassingen opduiken. Kennelijk heeft de motor een race-verleden dus wie weet zijn er nog meer dingen niet helemaal 100%.

Klok, klepel. Het is geen mankement! Verkoper heeft een meldingsplicht en heeft hier niet aan voldaan. (Net zoals de koper een onderzoeksplicht heeft en hier niet aan voldaan is, maar dat vergeet men vaak voor het gemak maar)

Zeeuwmeeuw heeft het vrij duidelijk verwoord. Terug gaan en met de juiste termen je verhaal doen, garantie is namelijk niet van toepassing!
 
ervan uitgaande dat er niet nog meer verrassingen opduiken. Kennelijk heeft de motor een race-verleden dus wie weet zijn er nog meer dingen niet helemaal 100%.

Tsja, no need to say more. :/

Eigenlijk hadden er bij TS al alarmbellen moeten gaan rinkelen toen de verkoper het over racesteunen e.d. had.

*edit*
Als de fiets verder goed rijdt en je bent er blij mee kun je ook aanbieden dat verkoper desnoods een 2e hands exemplaar monteert.
 
Laatst bewerkt:
Het is in jouw voordeel dat de verkoper ook al wist van de lichtere steun.
Daarbij komt dat jij de motor hebt gekocht met zeker de bedoeling om harder dan 70 per uur te rijden. Dit wisten zowel jij als de verkoper.
Door de lichte steun voldoet de motorfiets niet aan jouw verwachtingen.
Je maakt een hele goede kans om dit op volledige kosten van de verkoper vergoed te krijgen.
Echter recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende zaken.
Maar wat betreft de onderzoeksplicht van TS dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan