Wel of geen motorscooter

J_oram

MF veteraan
21 nov 2008
3.119
2
Ik moet sinds kort elke dag 75 heen en terug rijden (150km per dag) voor me werk. Aangezien benzine erg duur is op dit moment en ik motor rijden leuker vind dan auto rijden ben ik aan het zoeken / kijken naar een motorscooter.

De voornaamste redenen zijn:
Windbescherming
Verbruik (wat ik lees algauw tussen de 1:25 en 1:35)
Nooit geen zorgen om op tijd op het werk te komen (ivm files)

Nu mijn vraag: is het verstandig om elke dag 150 kilometer te rijden op een motorscooter, zijn er mensen met ervaring die elke dag deze afstand rijden? Is het te betalen qua onderhoud (kan er weinig over vinden, behalve 1 topic op mf), actieradius, welke moet ik halen en nog andere punten waar ik op moet letten?

Ik heb liever een lager verbruik dan een hoge top maar wil wel gewoon met gemak 120 kunnen halen, een Honda pcx bijvoorbeeld valt daardoor af.

Budget is tussen de 2000 en 3000 euro maar kan eventueel iets hoger worden. Alvast bedankt voor het meedenken en om mij over de streep te trekken :Y.
 
Je gaat hier vast allerlei meningen lezen. Hier alvast de mijne...


Als ik elke dag zo ver moest rijden zou ik ook ver willen komen op een tank, de motor moet het gewoon altijd doen, hij moet niet om de haverklap weg moeten voor onderhoud, ik moet het goed kunnen volhouden onderweg en hij moet liefst een goede bagageruimte hebben.
Qua motor denk ik aan minimaal 350 cc, 400 is mooi. Gezien jouw budget vallen de nieuwste modellen af maar dat is geen ramp.

Waar ik zo aan denk, een goede betrouwbare scooter die geschikt is voor dergelijk gebruik: de Honda SW-T400.
Die is zo ongeveer onverwoestbaar. Ze zijn inmiddels gebruikt binnen jouw budget te krijgen.

Er zijn zuiniger scooters maar dan lever je gauw in op comfort behalve misschien bij de Burgman 400 of Majesty 400.

Goed, nu de andere voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een auto kopen in de vorm van een twingo / aygo / c1 en braaf max 100 rijden.

Dan ben je alle seizoenen gedekt en kosten technisch het goedkoopste uit.
 
Ik zou een auto kopen in de vorm van een twingo / aygo / c1 en braaf max 100 rijden.

Dan ben je alle seizoenen gedekt en kosten technisch het goedkoopste uit.

Het mag de moeite waard zijn het uit te rekenen, plezier / fun mag ook een meerwaarde hebben. Is een auto en motor naast elkaar betaalbaar voor TS ?

Daarnaast zal je ook moet investeren in goede helm, kleding, (verwarmde) kleding etc etc.
Hoe ga je het doen bij sneeuw (denk terug aan horrorwinter) heb je daar voor alternatieve als in thuiswerken, meerijden, auto lenen ?

*rijdt zelf 1000km pw in een diesel + motor voor de leuke dagen.
 
Laatst bewerkt:
Het mag de moeite waard zijn het uit te rekenen, plezier / fun mag ook een meerwaarde hebben. Is een auto en motor naast elkaar betaalbaar voor TS ?

Daarnaast zal je ook moet investeren in goede helm, kleding, (verwarmde) kleding etc etc.
Hoe ga je het doen bij sneeuw (denk terug aan horrorwinter) heb je daar voor alternatieve als in thuiswerken, meerijden, auto lenen ?

*rijdt zelf 1000km pw in een diesel + motor voor de leuke dagen.

Klopt, heb alle mogelijkheden op dit moment bekeken en kom uit dat de motorscooter even duur is als een diesel wagen die 1:30 rijdt (niet naar onderhoud gekeken!) motorscooter onderhoud kan ik zelf, onderhoud aan de wagen (denk aan APK etc..) kan ik niet zelf. Dus qua onderhoud zou het niet heel veel schelen. Wegenbelasting en verzekering is stukken goedkoper bij een motorscooter natuurlijk. En daarbij komt inderdaad bij, plezier mag ook best wel iets kosten.

Als ik voor een auto ga (een diesel inderdaad) dan wil ik niet zo goedkope bak waarbij de kans groot is dat je niet op je werk aankomt, dus dan kom je uit op een aardige nieuwe van 6000 euro en dat heb ik op dit moment nog niet. Ik heb op dit moment een Opel Kadett Cabrio dus als het een keer sneeuwt of glad is kan ik die altijd pakken.

Dankje iig al voor de tips! Als er nog mensen zijn met ervaring die zelf elke dag zo'n stuk rijden op een motorscooter hoor ik dat graag *O*

Edit: kleren etc.. heb ik allemaal al
 
Laatst bewerkt:
Rij sinds mei 2 a 3 keer per week naar mijn werk op een Burgman 400 K8 (100km enkele reis). Ook rond de 3000,- aangeschaft. Heb er alleen nog wat achterstallig onderhoud op moeten uitvoeren, maar rijdt nu weer prima. Rij meestal op 1 dag heen en de volgende terug, maar ook af en toe op dezelfde dag retour.

Vanwege dezelfde redenen aangeschaft. Alleen op mijn traject geen files alleen sluizen :-) Keek ook vooral naar verbruik, comfort en betrouwbaarheid.

Rij meestal behoorlijk rustig rond de 100km/h op de teller. Vanwege de sluizen haal ik daar vaak iedereen wel weer in want die staan geregeld open :-). Met deze rijstijl haal je zeker 1 op 25. Als je zin hebt in een vrachtwagen 1 op 28 of beter (beste 1 op 31,6). Dit alles aan de pomp gemeten. Sta nu gemiddeld op 1 op 27,8 over 7400km. Heb eens 363,5 km op een tank gereden bij een gemiddeld verbruik op de meter van 1 op 26,5. Met opzet de tank leeg gereden. Wel een fuel friend meegenomen :-)) Verbruiksmeter is bij de burgman voor de verandering negatief ingesteld. Daadwerkelijke verbruik is vaak een km meer per liter. Je hebt met een rustige reistijl dus een actieradius van 350km op een tank.

Ik heb nog niet in het winterseizoen gereden, maar heb wel de versie met handkappen en handvatverwarming om zo mogelijk het even uit te kunnen houden.

Ben zelf 1.93 en dan is het scherm wat laag. Ook met het extra opzetschermpje wat ik heb. Als ik wat achterover leun scheelt dit wel behoorlijk en is gelukkig ook niet echt oncomfortabel. Mijn relatief lage snelheid geeft natuurlijk ook wat meer comfort. Verder luister ik ontspannen wat naar de radio(cardo) en zit mijn tijd uit en kom zonder klachten op mijn bestemming (70 minuten later afhankelijk van de sluizen). Grootste kofferbak die er is zo ongeveer, dus daar heb ik ook niet over te klagen. Wel eens 5 gebakken pizza's erin gegooid. Dit ruik je nog wel even :-)

Ook weleens door de randstad gereden met de spits en kom ook prima door de files heen. Gevaren knipperlicht aan en gaan :-) Had eerst verwacht dat ie wat breed zou zijn met die spiegels, maar viel me alles mee.

Succes met de keuze.

Mijn collega's met motoren lachen me zoals gewoonlijk uit op mijn scooter, maar ik lach ze wel weer uit aan de pomp :-)
 
Kijk, goede informatie om te hebben. Vind de motorscooters nog best lastig te vinden online. Staan er niet heel veel online. Binnenkort maar eens proefrijden.
 
Als ik voor een auto ga (een diesel inderdaad) dan wil ik niet zo goedkope bak waarbij de kans groot is dat je niet op je werk aankomt, dus dan kom je uit op een aardige nieuwe van 6000 euro en dat heb ik op dit moment nog niet. Ik heb op dit moment een Opel Kadett Cabrio dus als het een keer sneeuwt of glad is kan ik die altijd pakken.

Dankje iig al voor de tips! Als er nog mensen zijn met ervaring die zelf elke dag zo'n stuk rijden op een motorscooter hoor ik dat graag *O*

Edit: kleren etc.. heb ik allemaal al
Nou kom op een betrouwbare auto is echt niet vanaf 6000 euro, onder de 1000 kan je al echt een goede vinden zoek dan een simpele kleine auto en laat deze dan vooraf goed controleren ( roest lekkages leidingen) onderdelen zijn dan ook echt goedkoop ( nieuw en sloop). Een auto is geen motorscooter inderdaad dus voor de winter zou je nog in je roestbak kadett kunnen rijden ;)
 
Hiero ook een burgman 400,wel een wat oudere,2001.,met hoog scherm
Verbruik gem 1:24,onderhoud zit hem vooral in de banden,die wel een stuk goedkoper zijn de die van een doorsnee motor.aandrijfriem vervangen na 80000 km.
Onderdelen zijn op zich niet zo duur,alleen doordat bij onderhoud veel tupperware verwijderd moet worden loopt het aantal sleuteluren wel op.
Dagelijks 40 km heen en weer,en een stuk sneller dan met de auto.
Verbruik met hoog scherm licht wat hoger door de wind weerstand,maar ik zit dan ook volledig uit de wind :P
 
Laatst bewerkt:
Nou kom op een betrouwbare auto is echt niet vanaf 6000 euro, onder de 1000 kan je al echt een goede vinden zoek dan een simpele kleine auto en laat deze dan vooraf goed controleren ( roest lekkages leidingen) onderdelen zijn dan ook echt goedkoop ( nieuw en sloop). Een auto is geen motorscooter inderdaad dus voor de winter zou je nog in je roestbak kadett kunnen rijden ;)

Oke, betrouwbaar is misschien het verkeerde woord. Als ik een duurdere auto koop (want mijn Kadett is ook heel betrouwbaar, start altijd en hij roest niet eens! O-) ) wil ik er gewoon geen omkijken naar hebben + alle opties moeten erop zitten, en dan kom je al gauw op een bedrag van rond de 6000 a 7000 euro met een bouwjaar van 2010 of hoger. Met de Kadett rij ik 1:17 ongeveer. Met een andere benzine ga ik misschien 1:20 rijden, met een diesel natuurlijk ook zoiets maar dan wel goedkoper qua brandstof maar wel 700 euro! duurder qua wegenbelasting dan mijn Kadett. Behalve een Lupo maar daar is het onderhoud weer duur van.

Onderhoud aan de scooter kan ik gelukkig zelf doen, dus dat plastic is even lastig maar goed te doen voor mezelf.
 
Hiero ook een burgman 400,wel een wat oudere,2001.,met hoog scherm
Verbruik gem 1:24,onderhoud zit hem vooral in de banden,die wel een stuk goedkoper zijn de die van een doorsnee motor.aandrijfriem vervangen na 80000 km.
Onderdelen zijn op zich niet zo duur,alleen doordat bij onderhoud veel tupperware verwijderd moet worden loopt het aantal sleuteluren wel op.
Dagelijks 40 km heen en weer,en een stuk sneller dan met de auto.
Verbruik met hoog scherm licht wat hoger door de wind weerstand,maar ik zit dan ook volledig uit de wind :P

Zit je ook met je handen (of is daar iets voor) en benen uit de wind? Onderhoud valt me mee wat ik zo lees. Olie etc.. dat heeft toch elk voertuig elk jaar nodig.
 
Een motor(scooter) "erbij" te nemen om goedkoper uit te zijn werkt in de praktijk volgens mij nooit.

Voordat jij je beetje zuiniger rijden per km er weer uit hebt min je aanschaf van 3000 en maandelijkse bijkomende kosten van verzekering wegenbelasting etc etc dan ben je al heel wat jaartjes verder.
En dan nog de vraag óf je uiteindelijk goedkoper uit bent.

Denk dat je het ogenschijnlijke financiële voordeel maar moet laten varen en je meer richten op de fun factor waar je het over hebt.
Waarom persee een scooter en niet een gewone motor met windbescherming?
De keuze uit de scooters waar jij hem voor wilt gebruiken en wat je ervan verwacht zijn volgens mij op 1 hand te tellen, terwijl bij gewone schakels de keuze te over is en financieel vaak veel voordeliger.

Alleen maar het iets zuiniger rijden is maar het topje van de ijsberg van het totaalplaatje kosten.

Gr kevin
 
Ik bereken zo dat je per jaar zo'n 30.000 km woon werk rijdt.
Noem mij 5 scooters binnen jou budget die in 3 jaar betrouwbaar en zonder hoge kosten een ton kunnen draaien?
 
Plus het niet willen rijden in een oude bak .... ahum als je 30 - 40.000 km / jaar wil rijden is een auto van 6 jaar oud met weinig km te prefereren boven een jonge.

Scheelt een hoop afschrijving, onderhoud valt relatief mee ik heb 5 jaar de route 040 -- 030 gedaan als een auto eenmaal warm is dan slijt het niet zo hard meer.
 
Naast dat het misschien niet veel extra op zou kunnen leveren spelen er mogelijk nog andere overwegingen.

- Motorrijden vindt je leuker
- Ik heb geen andere motor en vind het ook wel fijn dat ik zonder veel kosten te maken naar de binnenstad en het strand kan rijden.
- Sleutelen is voor mijn gevoel makkelijker dan aan een auto.
- Als je opeens minder gaat rijden voor je werk staat er niet meteen een auto met een hoge belastingdruk (vooral diesel) op je oprit. Kun je dan natuurlijk weer verkopen maar geeft weer extra afschrijving.
 
Als zuinigheid belangrijk is dan zou ik een vlotte 300 kiezen. Waar ik aan denk is Kymco Downtown.

Honda SH300 kan ook, maar volgens mij heeft die wat minder bagageruimte.

Als je je scooter voor elke kleine beurt naar de dealer brengt dan is het onderhoud niet per se goedkoop. Het scheelt als je een paar kleine dingen zelf kan. Olie+filter, luchtfilter, bougie, rolletjes zijn allemaal gemakkelijk zelf te doen. Of (dat deed ik) zoek een goede brommerzaak. Dat scheelt een hele hoop vergeleken met een motorzaak.
 
Ik rij bijna elke dag 60 km heen en terug en ook nog routes e.d. tussendoor.
Ik heb sinds juni een Kawasaki J300, maar die is niet voor het budget te koop, want hij is er pas.
Ik heb er nu ruim 10.000 km mee gereden en het gemiddelde verbruik zit tussen 1 op 30 en 1 op 32. Hij zit zo aan de 7500 toeren en dan geeft de snelheidsmeter 140 aan [±125 echte km], dus kan heel goed met alle verkeer meekomen.
Ik heb vroeger een Aprillia Atlantic Sprint 500 gehad en weet uit ervaring dat onderhoud goed zelf te doen is bij een motorscooter.

Onderhuids is de J300 een Kymco Downtown 300 en ik ga er van uit dat die zo een zelfde verbruik heeft en de Downtown bestaat al langer en zal wel binnen het budget te koop zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd al jaren gemiddeld 8 á 9.000km per jaar zakelijk (20.000 - 30.000km in totaal) op mijn X-max 250 van woon naar werk, of klanten toe in heel Nederland. Gekocht in september 2012 als occasion bij V/D Kuinder inHilversum. Het ding heeft mij nog nooit laten staan en ik rijd gemiddeld 1 op 30, vrijwel nooit harder dan 105 gps. Op de snelwegen is een 400cc misschien net wat fijner, maar ik heb nooit het gevoel dat ik veel te kort kom.

Qua kosten heb ik gemiddeld 2 onderhoudsbeurten en 1 á 2 bandenwissels per jaar (gemiddeld 250-350 euro per beurt, een enkele uitschieter daargelaten). Dan gaat het echt alleen om dingen die ik zelf niet kan, zoals kleppen stellen, banden wisselen etc. Olie, filters en bougies vervangen doe ik zelf. Hoewel mijn woon-werk afstand net geen 18 kilometer is rijd ik zeker 2x per week een stuk verder, soms wel 400km op één dag. En dat is met een motorscooter meer dan prima te doen. Een schakelmotor zou ook wel kunnen en is in aanschaf een flink stuk goedkoper, maar hoe ouder, hoe meer onderhoud (ookal doe je dat zelf) en je geniet niet van de voordelen van een motorscooter zoals de opbergruimte, bescherming tegen de elementen etc. Voor woon-werk kies ik in ieder geval voor een scooter - zeker in de Randstad. :)
 
Zit je ook met je handen (of is daar iets voor) en benen uit de wind? Onderhoud valt me mee wat ik zo lees. Olie etc.. dat heeft toch elk voertuig elk jaar nodig.

Ja scherm bedekt ook de handen,olie gewoon halfsyntheet van de action a 2 euro de liter,daar er geen natte platenkoppeling is
full
 
Ik ga vandaag even langs een (motor)scooter zaak om alles te gaan bekijken. Ik laat het horen wanneer ik iets gekocht heb!
 
Heb een Yamaha.....? 400 gehad, 1-cilinder en dat vond ik echt helemaal niks...klein, hoog zwaartepunt, trillingen en geen power alhoewel hij hard genoeg liep!

Ook een Honda Silverwing 600 gehad: ideaal! Groot dus genoeg comfort, bagagemogelijkheden en stuurt perfect met plenty power maar ZOOP als een tempelier...
 
Heb een Yamaha.....? 400 gehad, 1-cilinder en dat vond ik echt helemaal niks...klein, hoog zwaartepunt, trillingen en geen power alhoewel hij hard genoeg liep!

Ook een Honda Silverwing 600 gehad: ideaal! Groot dus genoeg comfort, bagagemogelijkheden en stuurt perfect met plenty power maar ZOOP als een tempelier...

Hallo allemaal.

Heb inmiddels 6 motorscooters gehad en rij nu een Honda NC700D Integra. Deze rijdt in z'n "D" stand gemiddeld 1:33 Ja ECHT !!! (Heeft echter ook een extreem verleidelijke "S" stand). Nu is deze ruim boven je budget, maar kan je we een goed advies geven.

Als je alles overweegt en 'fun' ook op je lijst hebt staan, zou ik zonder verder na te denken voor de Honda FJS 600 Silverwing gaan. Met als redenen, dat deze alleskunner alles biedt dat op je lijstje staat. Het boven genoemde 'zuipen' ontstaat na zo'n 80k en is simpel te verhelpen, door de Carb's opnieuw te laten afstellen. Deze scoor moet gemiddeld tussen de 1:18/20 rijden en dan heb je een fijne. pittige alleskunner, die op de autobaan ruim 160kmpu haalt, zodat je bij 120 nog voldoende over hebt :}

Een 2001 model heb je al voor 2000 euries. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan