Wel of geen offroad banden, wat is wijsheid?

JasperMT

MF'er
19 sep 2018
104
62
Drenthe
Op mijn KTM 1290 Super Adventure R heb ik op het moment de Bridgestone Battlax A41 Adventure banden en dit bevalt mij in principe prima. Hoofdzakelijk rijd ik alleen op asfalt en zo nu en zo nu en dan pak ik een grindpad mee. Volgend jaar is de planning om toch wat meer grindpaden te pakken in zuid Europa om te gaan wild kamperen etc.

Nu vroeg ik mij af of het wijsheid is om volgend jaar over te stappen naar offroad banden, zoals de Bridgestone Battlax AdventureCross AX41. Ik denk dat verhouding qua rijden op verhard en onverhard ongeveer 80/20 zal zijn. Is het dan aan te raden om offroad banden te nemen? Of zal dit ten koste gaan van het comfort van "normale" banden?

Op grindpaden/zand e.d. voel ik de "normale" banden toch aardig wat wegglippen. En het rijden op offroad wegen met scherpe stukken steen voelt ook niet echt lekker op de straatbanden.
 

Bijlagen

  • 2021-08-16 11_49_32-Vind Bridgestone banden voor jouw motor - Bridgestone Nederland and 3 more...png
    2021-08-16 11_49_32-Vind Bridgestone banden voor jouw motor - Bridgestone Nederland and 3 more...png
    78,7 KB · Weergaven: 69
  • 2021-08-16 11_49_40-Vind Bridgestone banden voor jouw motor - Bridgestone Nederland and 3 more...png
    2021-08-16 11_49_40-Vind Bridgestone banden voor jouw motor - Bridgestone Nederland and 3 more...png
    91,6 KB · Weergaven: 73
Kijk evt. eens bij Mitasbanden.
Die zijn mij zeer goed bevallen op mn yamaha wegmotor.
Goeie wegligging zowel op droog, nat als onverhard. Anders stond ik nu nog vast in een Tjechisch bos..lol
Heb me ook verbaasd over de levensduur ervan, in positieve zin.
Toevoeging; de Mitas E-08 in mijn geval.
 
Laatst bewerkt:
Die Battlax Adventurecross zijn op voor je er bent met jouw motor.

Een mooie compromis band als de K60 of de E-07 zijn perfect voor dingen als gravel en als je weinig all-road ervaring hebt wel aan te raden op zo'n machine.

Als je echter wat meer all-road ervaring hebt voldoen straatbanden voor gravel. Maar dan had je het hier waarschijnlijk niet gevraagd :9
 
Laatst bewerkt:
Die Battlax Adventure zijn op voor je er bent met jouw motor.

Een mooie compromis band als de K60 of de E-07 zijn perfect voor dingen als gravel en als je weinig all-road ervaring hebt wel aan te raden op zo'n machine.

Als je echter wat meer all-road ervaring hebt voldoen straatbanden voor gravel. Maar dan had je het hier waarschijnlijk niet gevraagd :9
Die K60 heeft ook een strip op het midden van het loopvlak, dat lijkt mij ook wel fijn voor de langere afstanden op de snelweg. Merk je het niet qua geluid en rijgedrag in nat weer? Vergeleken met de A41?
 
De A41 ken ik niet heel goed, als in zelf niet gehad. Echter alle banden met zulke grote blokken op zware all-roaders slijten gewoon hard. Beetje vergelijkbare banden doe ik 3 a 4 K mee. Met m'n K60 scout's (mijn favoriete zware motoren band) doe ik over de 12K.

Die middenstrip maakt het geluid minder, al vind ik dat zelf niet relevant. Die strip levert je vooral een fors lagere slijtage op.
Ze zijn met nat wegdek in de bochten niet ideaal, maar onzin als aquaplaning wat sommige mensen noemen heb ik nooit ervaren, zelfs niet boven de fabrikant opgegeven max snelheid van 180... Ze doen het voor het reizen prima.

Zo moet je all-road banden als de E-07/K60 ook zien, als reisbanden. Zijn geen echte bochtenvreters, maar kunnen t wel. Zijn niet echte regen banden, maar je kunt er veilig mee rijden. Het blijft echter een wat hardere compound voor de duurzaamheid van de noppen waardoor je in de bochten waarschijnlijk niet de grip zult halen die je gewend bent.

Het zijn echt banden waarmee je elke bocht voor het eerst en laatst neemt en je dus nooit echt de limiet op zoekt. Heb je een dagelijkse woon-werk rit met wat uitdagende bochten dan heb je de limiet van de banden nog wel een keer gevonden. Zelfde geldt voor echt off-road werk. T kan allemaal wel, maar je zult nooit echt alles er uit halen. Maargoed, had je dan een 1290 mee moeten nemen...

Enige waar die banden gewoon niet presteren is in die mos/modder/klei prut (puur Nederlandse dikke modder doen ze t verassend goed), op zich kom je er nog wel door, maar niet als er ook nog een klimmetje in zit. Maar dat ligt niet binnen jouw toepassingsgebied.

Edit: Op de hele TET Noorwegen geen omkeermoment gehad mbt de banden. In Zweden 1x gesleept (1e foto) na een rivieroversteek en 1x na een verkeerde afslag om moeten draaien. De bult waar ik tegenop probeerde te komen in de 2e foto was ook het laatste wat op een weg achtig iets leek dus we moesten toch al terug.
Maw binnen het toepassingsgebied van 95% van de mensen die ''all-road'' rijden is het gewoon voldoende.
Nederlandse TET heb ik er volledig mee kunnen rijden zonder problemen of valpartijen die aan de banden te weiden waren.

d05fb1b9-d655-47de-bbf8-5e92ca4b0a7a.jpg
99c27ebf-d4dc-4003-9337-c03bcb041e58.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook iets dat je nog best veel brengt op gravel met deze motoren:
Zet de in- en uitgaande demping van de voorvork eens een standje softer, pré-load wel gewoon houden zoals je hem altijd hebt.
De voorkant wordt dan vooral op van die kleine steentjes een stuk minder zoekerig voor je gevoel. Daardoor ga je wat relaxter rijden en gaat alles wat makkelijker.
 
Er bestaat geen juiste keuze van banden. Met straatbanden kun je niet offroad rijden, met offroadbanden kun je niet op straat rijden. Met banden die er tussenin zitten kun je eigenlijk nergens goed rijden. Wildkamperen in zuid Europa deed ik vroeger met een Ducati 750SS, Suzuki Bandit 1200, Aprilia Falco en een Yamaha FZS1000. Offroad rijden ging klote, maar ik kon wel overal komen waar ik wilde. Ik heb ook wild gekampeerd met een Honda XR600, maar dat voegde nauwelijks wat toe. Ik kwam daarmee niet op betere kampeerplekjes uit. Op moeilijk terrein kwam ik maar een paar meter verder.
 
Er bestaat geen juiste keuze van banden. Met straatbanden kun je niet offroad rijden, met offroadbanden kun je niet op straat rijden. Met banden die er tussenin zitten kun je eigenlijk nergens goed rijden. Wildkamperen in zuid Europa deed ik vroeger met een Ducati 750SS, Suzuki Bandit 1200, Aprilia Falco en een Yamaha FZS1000. Offroad rijden ging klote, maar ik kon wel overal komen waar ik wilde. Ik heb ook wild gekampeerd met een Honda XR600, maar dat voegde nauwelijks wat toe. Ik kwam daarmee niet op betere kampeerplekjes uit. Op moeilijk terrein kwam ik maar een paar meter verder.
De perfecte keuze bestaat niet nee. Een voldoende en een onvoldoende keuze echter wel...
Naarmate je kunnen beter wordt worden steeds meer banden voldoende.

Tussen vroeger en nu zit natuurlijk wel het nodige verschil in rubber etc wat maakt dat tussenin banden al verassend goed werken op straat.
 
De A41 ken ik niet heel goed, als in zelf niet gehad. Echter alle banden met zulke grote blokken op zware all-roaders slijten gewoon hard. Beetje vergelijkbare banden doe ik 3 a 4 K mee. Met m'n K60 scout's (mijn favoriete zware motoren band) doe ik over de 12K.

Die middenstrip maakt het geluid minder, al vind ik dat zelf niet relevant. Die strip levert je vooral een fors lagere slijtage op.
Ze zijn met nat wegdek in de bochten niet ideaal, maar onzin als aquaplaning wat sommige mensen noemen heb ik nooit ervaren, zelfs niet boven de fabrikant opgegeven max snelheid van 180... Ze doen het voor het reizen prima.

Zo moet je all-road banden als de E-07/K60 ook zien, als reisbanden. Zijn geen echte bochtenvreters, maar kunnen t wel. Zijn niet echte regen banden, maar je kunt er veilig mee rijden. Het blijft echter een wat hardere compound voor de duurzaamheid van de noppen waardoor je in de bochten waarschijnlijk niet de grip zult halen die je gewend bent.

Het zijn echt banden waarmee je elke bocht voor het eerst en laatst neemt en je dus nooit echt de limiet op zoekt. Heb je een dagelijkse woon-werk rit met wat uitdagende bochten dan heb je de limiet van de banden nog wel een keer gevonden. Zelfde geldt voor echt off-road werk. T kan allemaal wel, maar je zult nooit echt alles er uit halen. Maargoed, had je dan een 1290 mee moeten nemen...

Enige waar die banden gewoon niet presteren is in die mos/modder/klei prut (puur Nederlandse dikke modder doen ze t verassend goed), op zich kom je er nog wel door, maar niet als er ook nog een klimmetje in zit. Maar dat ligt niet binnen jouw toepassingsgebied.

Edit: Op de hele TET Noorwegen geen omkeermoment gehad mbt de banden. In Zweden 1x gesleept (1e foto) na een rivieroversteek en 1x na een verkeerde afslag om moeten draaien. De bult waar ik tegenop probeerde te komen in de 2e foto was ook het laatste wat op een weg achtig iets leek dus we moesten toch al terug.
Maw binnen het toepassingsgebied van 95% van de mensen die ''all-road'' rijden is het gewoon voldoende.
Nederlandse TET heb ik er volledig mee kunnen rijden zonder problemen of valpartijen die aan de banden te weiden waren.

Bekijk bijlage 1666089Bekijk bijlage 1666090
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar kan ik wat mee! De E-70 of de K60 lijkt mij een goede keus. Ik denk dat ik voornamelijk veel op het asfalt zal rijden totdat ik in de buurt van zuid Italië ben. De planning is om daar de bergen in te gaan en de grindpaden op te zoeken om vervolgens wild te gaan kamperen.

Mij gaat het vooral om de veiligheid. Waarschijnlijk ga solo rijden en om dan met onroad banden offroad te gaan rijden om vervolgens een lekke band te krijgen.. dat wil ik graag zoveel mogelijk voorkomen.
 
Voor mij wel een groot verschil tussen grind of zand paden...
Alles wat zand is heeft noppen nodig.
Grind daar kan afhankelijk wat je grind noemt heel veel band & motor weg geraken...

De K60 voor zandpaden lijkt mij toch ook een uitdaging.

Momenteel staat op mijn GSa Anakee wild banden, in allroad omstandigheden echt goed maar op de baan vind ik ze vrij rampzalig...
nog nooit zo vaak mijn TC & ABS in gang voelen springen als met die banden (endat op een 2008 GSa met amper 105pk).

Je gaat sowieso moeten toegevingen doen... en als het vooral grind is lijkt mij de K60 een zeer goeie keuze...

Je kan natuurlijk ook kijken naar de Pirelli Rally STR, daar hoor je ook veel goeds over (zelf geen ervaring)
 
Voor mij wel een groot verschil tussen grind of zand paden...
Alles wat zand is heeft noppen nodig.
Grind daar kan afhankelijk wat je grind noemt heel veel band & motor weg geraken...

De K60 voor zandpaden lijkt mij toch ook een uitdaging.

Momenteel staat op mijn GSa Anakee wild banden, in allroad omstandigheden echt goed maar op de baan vind ik ze vrij rampzalig...
nog nooit zo vaak mijn TC & ABS in gang voelen springen als met die banden (endat op een 2008 GSa met amper 105pk).

Je gaat sowieso moeten toegevingen doen... en als het vooral grind is lijkt mij de K60 een zeer goeie keuze...

Je kan natuurlijk ook kijken naar de Pirelli Rally STR, daar hoor je ook veel goeds over (zelf geen ervaring)
Nederland is tot nu toe het zanderigste wat ik op de TET tegen gekomen ben en daar is de K60 voldoende om in problemen te komen met de wetgeving. Zelfs de kleine crossbanen hier in de buurt kan ik er inclusief vakantie bepakking gewoon mee rond.
In de Sahara waren ze wel onvoldoende, maar wederom is dat wel een heel specifiek soort zand en buiten het toepassingsgebied van de TS.

De adventure/reis banden zijn "All-road" banden. Als in alles wat als weg bedoeld is kun je er prima mee rijden. Daarbuiten wordt t wel wat meer zweten en kun je beter op noppen en een 120kg lichtere motor gaan...
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook. Ik denk dat TKC 70 of Metzeler Tourances zullen de truc al wel doen.

Ga niet voor de Pirelli MT90. Die branden onder je motor vandaan waar je bij staat. En om nou te zeggen dat ze zo grippy zijn om dat te verantwoorden...
 
Je zou ook nog naar de Conti TKC70 en TKC70 Rocks kunnen kijken. Bandrn die ik regelmatig monteer onder grotere/krachtige allroad motoren die ook wel buiten het asfalt gebruikt worden.
De TKC70 ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Als ik de omschrijving op de website van Continental lees lijkt dit een goede kandidaat.

Continental geeft aan dat het ook aan te raden is om de TKC70 voor te monteren en eventueel een TKC70 Rocks achter te monteren. Voor meer grip op het achterwiel.
 
Meer grip off-road inderdaad. Lijkt me voor jouw reis/wensen niet echt nodig. Krijg je wel weer losse noppen/blokken die wat harder zullen slijten, zeker op het monster van een 1290.
Ik zou dan voor de normale gaan.

Als de achterkant wat eerder uitbreekt geeft t ook minder. Als je voor net iets minder grip hebt dan achter wordt het al een stukje spannender.

Edit:
Iets dat ik zelf wel een mooie eigenschap vind van de K60 en E07 (en ik vermoed van de normale TKC70 ook). Door die strip op het midden heb je op gravel en ondiep zand redelijk beperkt grip. Een stoot gas zet je ietswat zijwaarts. Echter als je zijwaarts gaat ga je ook schuin. Doordat je schuin gaat krijg je ook een grover profiel met meer grip in die omstandigheden die je weer vooruit drukken, dus weer meer rechtop. Zo kun je naar mijn gevoel heel ''veilig'' een beetje de hooligan uithangen. Met de TKC 80 bijvoorbeeld was uitbreken een stukje lastiger, maar ging het wel gelijk een stuk lomper wat voor de voorzichtige ''beginner'' wel een flinke crash kan betekenen.
 
Laatst bewerkt:
Meer grip off-road inderdaad. Lijkt me voor jouw reis/wensen niet echt nodig. Krijg je wel weer losse noppen/blokken die wat harder zullen slijten, zeker op het monster van een 1290.
Ik zou dan voor de normale gaan.
Daar heb je een punt. Ik denk dat ik eigenlijk alleen op tripjes richting het buitenland de onverharde wegen zal pakken. En aangezien ik in Nederland vooral asfalt zal gaan rijden zal de TKC70 denk ik de beste keus zijn tot nu toe.

De K60 en E07 zijn voor mij dan toch iets té off-road denk ik, aangezien het voor mij over het algemeen 80% asfalt 20% off-road zal zijn.
 
Heidenau K60 vind ik de beste compromisband voor off en onroad.
De dichte middenring geeft op het zand wat minder grip waardoor je wat sneller spint maar dat is controleerbaar.
Gefilmd door een mede mf-er , als ik hem voorbij rij gaat het gas er even op en zie en hoor je hem doorspinnen.

Daarintegen geeft het onroad veel meer comfort in zowel geluid maar veel belangrijker minder trillingen.
Zelf heb ik ze onder mijn super teneres liggen en doe er gem 15-20k km mee.
 
Daar heb je een punt. Ik denk dat ik eigenlijk alleen op tripjes richting het buitenland de onverharde wegen zal pakken. En aangezien ik in Nederland vooral asfalt zal gaan rijden zal de TKC70 denk ik de beste keus zijn tot nu toe.

De K60 en E07 zijn voor mij dan toch iets té off-road denk ik, aangezien het voor mij over het algemeen 80% asfalt 20% off-road zal zijn.

De E-08 wordt precies als 80/20 'gepropagandeerd', de E-07 als 50/50 dus onderstaande zou je eens naar kunnen kijken.

1629206142624.png


Ik was op mijn off-road marokko trip best blij met de E-07, echt prima ook op asfalt, ter vergelijk:
1629206297065.png
 
De E-08 heb ik op mijn K100 zitten. Doet het prima op de weg, echt veel grip, ook als het nat is.
Gaat ook lang mee.
In het terrein met een K100 is natuurlijk onzin, al pak ik regelmatig een zandpad mee. Dat gaat best maar dat lukt ook met een semi raceband.
E-08 op de K100 op een zandpad:
1629208678645.png
 
Ik zou gaan voor TKC 80 (bij veel zand, gebruik ik ook voor TET) maar het is maar waar je het "zwaartepunt" wil leggen. Dus maak je keuze tussen b.v. CTA 2 tot TKC 80 (of een ander merk). Banden is echter maar een deel van het verhaal. Juiste bandenspanning is net zo belangrijk. In zand rijden vele met veel te hoge bandenspanning. Dan helpt ook geen TKC 80 meer. In bepaald (zwaar) terrein met een (te) zware fiets helpt ook niet echt. Voor elke taak het juiste gereedschap wat je dan juist moet "afstellen". Uiteraard blijven de condities onderweg veranderen dus maak vooraf een juiste "gemiddelde" inschatting van condities onderweg. Eerder advies TKC 70 is dan mogelijk nog niet zo verkeerd.

Het is maar een advies.


spider-diagramm-enduro-segment.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan