Wel of niet kopen ?!

BuyorNot

MF'er
7 jun 2004
35
0
Eindhoven
Hoi allemaal,

Ben een newbie op dit forum, en een redelijke newbie op motoren gebied. Voorliefde voor klassiekers is wel al vroeg begonnen met de restauratie van mijn honda cd 50, die me vele jaartjes heeft vergezeld naar de opleiding.
Anyway, na een aantal jaarjes "motorloos" door het leven te zijn gegaan met oud autootje, ben ik inmiddels weer op zoek gegaan naar een gepaste opvolger van mijn trouwe 50 cc :-), en viel mijn oog al snel op zijn grote broer de honda CB750 four en dan liefst een late K of vroeg F serie omdat deze redelijk voorhanden zijn als occasion en binnen het budget vallen.

En wat wil het toeval, via via krijg ik van een kennis te horen dat iemand "zo'n ding" nog in een schuur heeft staan uit een oude inbeslagname van eerste eigenaar, en er geen raad mee weet.

zie--> http://www.motor-forum.nl/forum/misc/97033 ter illustartie dit is het model niet de bike in kwestie.

Het gaat om een zwarte CB750 K7 uit 1978, orgineel en met 6585 km op de teller [geverifieerd bij honda nl frame nummer en blok]. Heeft 10 jaar in opslag gestaan, maar schijnt wel in perfecte staat te zijn weggezet. Moet nu dus wel nieuwe banden, nieuwe slangen [uitgedroogd] tank en caberateurs schoonmaken, carter verversen, nieuwe bougies , op kenteken worden gezet en een flinke poetsbeurt hebben etc.

Deze perzoon wil er nog 1500 euro voor hebben... Wat ik toch een redelijk bedrag vindt, maar gezien de km stand, en staat van het ding misschien wel weer erg meevalt?

Mijn dilemma :? : zeggen jullie doen! hij is het zeker waard, of mwa, die prijs is aan de hoge kant?

thnx for any advice.

al eens aan gedacht dat de teller het toertje rond heeft gedaan kom vaak voor bij zulke oude motoren.

Denk dat er geklooid is met de teller, 6585 is wel erg weinig voor een motor van die leeftijd. vind het aardig wat geld, maar als ie echt in heel goede staat is. Je zou even advies kunnen vragen bij Jochem (CB750K7) en bij JohnK6

Die km stand klopt [ga daar maar van uit] het is een lang verhaal maar ik heb mbh van honda nederland kunnen achterhalen hoe de historie van deze bike is, en daarbij is de potentiele verkoper een vader van een vriend, welke me geen loer zal draaien wat dat betreft.

Maar goed, mijn twijfel is misschien ook wel mede veroorzaakt door het feit dat ik eigenlijk met een andere insteek begon. Ik wilde nl een brik kopen en er gedurende een jaar van de grond af een street legal CR750 --> http://www.motor-forum.nl/forum/misc/97096 replica van wilde bouwen [binnen een bepaald budget wel te verstaan].

Toen kwam deze optie ineens voorbij en met die km stand en in orginele staat zou bovenstaand plan van de baan zijn [zonde! in mijn ogen], en wilde ik dus misschien deze klassieker in pico bello straat terug brengen, maar dan ook weer gaan berijden.

Het sleutelen vindt ik de helft van de fun van het motorijden nl.
Ik denk dat ik er nog maar even een nachtje over ga slapen :z

denk ook aan vedroogd rubberwerk, is meestal nietzo leuk.

welk rubberwerk doel je op. Ja je zal zoiezo je keerringen moeten vervangen. En banden natuurlijk ook. Maar dat is nog niet het ergste

en voor rubbers moet je bij deze man zijn ;)
full

Maak nou eerst maar es een lijstje van wat er MOET gebeuren
En dan wat dat gaat kosten (en dan X2) en schatten hoeveel uur dit gaat kosten om te doen (en dat dan in het kwadraat).

DAn heb je enig idee, wat je te wachten staat ;)

Maak nou eerst maar es een lijstje van wat er MOET gebeuren
En dan wat dat gaat kosten (en dan X2) en schatten hoeveel uur dit gaat kosten om te doen (en dat dan in het kwadraat).

DAn heb je enig idee, wat je te wachten staat ;)

Zo werkt het niet bij brikken :P

Denk dat die 1500 pop een nette prijs is voor een complete originele redelijk zeldzame motor uit de jaren '70 die net ingereden is 8-) , vooropgesteld dat het chroom etc. allemaal nog netjes is (alleen poetsen ga je niet dood van). Probeer anders nog eens af te dingen :? :P

..ik ben wel benieuwd wat je bij Honda hebt kunnen achterhalen ?? hoe kunnen zij nou weten hoeveel kilometer iemand op 1 van hun 100 miljoen motoren aflegd ??!!
maargoed, het zal wel kloppen (je ziet het vaak in 1 oogopslag) of het blok van 10 jaar stilstaan blij wordt betwijfel ik ..rubbers/pakkingen/cilinders/roest/enz...maar dat gaat allemaal nog wel, het kan je alleen aardig wat tijd en geld kosten (zeker niet erg, dat is de bedoeling van sleutelen en een hobby hebben)..maar 1500 euro ? gaat ook nog wel, gerestaureerd en perfect leveren ze zo'n 3000 euro op (en meer)..maar ik zou zelf liever een CR750 replica bouwen :}

Áls die km stand klopt, heb je een uniek koopje...zéker doen...(ben jaloers ;( )

:+

Maarre...een tellertje is zó vervangen idd... En: het aantal km's zegt niet zó veel. Als het alleen maar korte stukje s zijn egweest, koud blok, te snel opengetrokken, kan het blok er slechter aan toe zijn dan een blok met 70.000 nette km's..

Maar nogmaals: ls het een mooie K7 is (chroomwerk goed en allerbelangrijkst: de 4-in-4 uitlaatjes (als die van binnen nog goed zijn (dus niet rammelen als je er tegen tikt) zijn ze alleen al bijna 1500€ waard...)

Wat rubber vervangen en wat poetswerk is de moeite niet he? Met een beetje geluk ziet ie er dan weer zó uit:

{en neem van mij aan dat aanschaf en restauratie wel wat meer dan 1500€ was... :X )
IMG_1171.JPG

Laatst bewerkt:
(...)Met een beetje geluk ziet ie er dan weer zó uit:

{en neem van mij aan dat aanschaf en restauratie wel wat meer dan 1500€ was... :X )
(Afbeelding)

Zie ik daar een vorkstabilisator zitten? Merk je daarmee nou veel verschil in rijgedrag Jochem? Trouwens: :9~ Mooi ding hoor!!!! ;}

..volgens mij zie ik ook Koni's !! wa's dat nou ??
Zie ik daar een vorkstabilisator zitten? Merk je daarmee nou veel verschil in rijgedrag Jochem? Trouwens: :9~ Mooi ding hoor!!!! ;}

OK ok, dat zijn de toevoegingen/vervangingen die ik gedaan heb. De Koni's zitten d'r op omdat de originele Showa dempers volkomen r*k zijn. (ze liggen uiteraard wel in de kast ;) )

Die vorkstabilisator is d'r inmiddels weer vanaf. Het enige verschil dat ik merk is dat de vork nu begint te trillen bij de 160, maar dat zijn snelheden die ik niet of nauwelijks rij, dus hij ligt weer in de kast.

Nog een keer over die km stand; het lijkt te mooi om waar te zijn, helemaal mee eens. via honda nl heb ik die natuurlijk niet kunnen achterhalen. Wat ik wel heb kunnen achterhalen is wanneer welk blok, en welk frame zijn geimporteerd, zijn verkocht, en op kenteken is gezet. Dat is allemaal aan de eerste eigenaar; daar is deze motor van in beslag genomen bij een faillisement. Deze eerste eigenaar heeft er niet veel op gereden want was veel in het buitenland, en hij betaalde blijkbaar zijn huur niet :-). De staat van de motor lijkt verder ook overeenkomstig met zo'n stand te zijn. Dus voor zover het te controleren is; die km stand klopt. Maar ja, een teller kan vervangen zijn...

Wel interessant om te zien dat inmiddels ook een aantal positieve reacties zijn op het wel niet aankopen. Mijn twijfel neemt weer toe :)

Ik denk dat ik maar een afspraak maak nog eens goed kijk naar het apparaat en misschien wat probeer af te dingen als ik besluit om er voor te gaan. Het is niet voor niks een vraagprijs :)

Laatst bewerkt:
Kopen dat kreng! :P Maar..door het lange stil staan kunnen de cilinders zijn gaan roesten oid door openstaande kleppen. Pas daar dan wel mee op. Compressie test een idee? :)

Knoop bijna doorgehakt, voor aankomend weekend een afspraak gemaakt, :) ik laat jullie weten hoe het afloopt.... hopelijk --> :]

misschien wordt het nu wel een en/en, als ik nog ergens een CB750 brik voor weinig op de kop kan tikken en wat kan afdingen op deze klassieker.

Dan ga ik de klassieker rijden en ondertussen een CR750 replica als lange termijn project opstarten. *D Ik weet alleen niet of ik dat budgetair ga trekken. :?
Jullie horen het, hartelijk dank voor alle meningen/tips.

[Goed forum in het algemeen by the way]

Terug
Bovenaan Onderaan