Wel of niet op motorfiets rijden op donderdag 19 januari?

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Hoi iedereen,

Een beetje retorische vraag in de volgende situatie.......

Ik woon in Amsterdam en heb morgenochtend vroeg een cursus te volgen in Apeldoorn.
In eerste instantie van plan om met het ov naar toe te gaan. Eerst met de trein en daarna met de bus.
Maarre staking (regionale bus EBS) gooit roet in het eten.

Ik heb een motorfiets, yep, yep, yep,........
Echter, die dag wordt het 3 graden, windkracht 4 en gevoelstemperatuur wordt.......... bijna -15 graden (op basis van 100 km per uur).

Wel of niet rossen op het ijzeren paard?

Ben overigens wel benieuwd naar jullie ervaring in rijden op motorfiets onder zulke weersomstandigheden.
 
Hoi iedereen,

Een beetje retorische vraag in de volgende situatie.......

Ik woon in Amsterdam en heb morgenochtend vroeg een cursus te volgen in Apeldoorn.
In eerste instantie van plan om met het ov naar toe te gaan. Eerst met de trein en daarna met de bus.
Maarre staking (regionale bus EBS) gooit roet in het eten.

Ik heb een motorfiets, yep, yep, yep,........
Echter, die dag wordt het 3 graden, windkracht 4 en gevoelstemperatuur wordt.......... bijna -15 graden (op basis van 100 km per uur).

Wel of niet rossen op het ijzeren paard?

Ben overigens wel benieuwd naar jullie ervaring in rijden op motorfiets onder zulke weersomstandigheden.
Ik ben 35 jaar geleden met -17 met de motor naar mijn vriendin in IJmuiden gereden vanaf Arnhem. Was geen succes. Van pomp naar pomp om op te warmen.
Ben dus ervaringsdeskundige, ik zeg niet doen.
 
Er wordt voor morgenochtend gladheid verwacht, dat alleen is voor mij al een reden om niet met de motor de weg op te gaan. Voor de rest is er qua weer weinig wat mij ervan weerhoudt op de motor te stappen; er is zoveel goede (al dan niet electrisch verwarmde) kleding te koop....
 
Redelijk weer dus morgen. :?
Zo lang er geen grote kans op ijzel is.
Alleen heel vroeg weg vind ik iets verdacht.
In het begin even rechtop door de bocht met voeten aan de grond. :+

Ik rij twaalf maanden per jaar.
De ervaring in de winter is voor iedereen anders denk ik.
Zelf slaap ik nog met een zomers dekbed en de verwarming uit op de slaapkamer.
Het liefste wat luikjes open.
De motorpassie verwarmt mij meer dan temperaturen rond de nul graden.
En als je dagelijks rijdt dan went het ook gewoon.

Dit jaar geen dagelijkse afspraken meer, dus nog maar drie ritjes en zeshonderd kilometer gereden. -O-

Ik heb geen handvatverwarming of verwarmde handschoenen.
Mijn zomerse leren pak met een extra textiel jas erover volstaat hier.
Wel een dunne helmmuts onder de nul graden en een goede motorcol.
 
Thermo ondergoed aan en een regenpak over je pak. Col om je nek. Dikke handschoenen en desnoods een paar keer stoppen om je klauwen aan een kop koffie te warmen. Niet te hard willen rijden scheelt ook in de kou.
 
Kwartiertje meer nemen voor een bakkie pleur onderweg.
Niet aanstellen en trappen met dat hok :t

3 graden is wel koud, maar niks extreems. Ik dacht aan je naam te zien dat je uit 1970 komt, waar is de praat over de slappe hap generatie, de verwende jeugd van tegenwoordig nou ineens gebleven _O-

Edit:
Kwa kleding advies. Leer is voor in de slaapkamer... Daarbuiten hartstikke lekker tussen de 19.3 en 20.6 graden. Nu gewoon even echte kleren aan. Synthetisch pak met voering, handschoenen desnoods met even plastic overhandschoenen van de pomp er overheen. Regenjassie over je kleding doet ook wonderen. Col doet ook wonderen inderdaad.
 
Heel praktisch
Hoe ver van het station is de cursus locatie?
maw waar is de cursus, wellicht ben je er met een half uurtje lopen

Zelf ook jaren door weer en wind gereden, was nooit zo kouwelijk, en qua gladheid, snelwegen zijn over het algemeen het best te berijden
 
Hangt er vanaf waarop en hoe. Laatst met een graad of 4 en windkracht 6 bijna 600km gereden zonder windbescherming. Echter wel van top tot teen in winterproof kleding (meerdere lagen) en daardoor prima te doen. Woon-werk doe ik in jeans met leren jas, dan is het na 15 min al afzien op dit moment, gelukkig is het <15 min rijden :-)

Ps. Voor een cursus zou ik ook gewoon de auto of trein pakken, eventueel ov fiets of taxi voor laatste stukje. Misschien zijn er wel meer deelnemers met dit probleem en kun je de kosten delen (of declareren bij werkgever).
 
Laatst bewerkt:
Minima (net) boven het nulpunt? Kan eigenlijk altijd, ongeacht er neerslag is of niet. Mits wat voorzichtighied & goede kleding natuurlijk.
Ik doe bij vries temperaturen termisch ondergoed aan, een extra trui/laagje en neem de verwarmde handschoenen. 72km enkele rit woon-werk gaat dan prima. (waarvan 55 autostrade)
Als het diep onder nul gaat, rijd ik enkel met de motor als het droog is. Wel eens verrast door sneeuw of aanvriezende regen; dan is de pret eraf en zelfs gevaarlijk. Als dat voorspeld wordt, is het met de auto: thermos koffie, podkastje op, in de file gaan staan en op tijd vertrekken.
 
Eigenlijk wordt het je heel makkelijk gemaakt.
Als je niet beschikt over het complete kleding assortiment wat je geadviseerd wordt gaat het je sowieso niet meer lukken dit voor morgen op orde te krijgen.
 
Op de snelweg merk je niet echt hoe koud je het hebt. Wel eens 's avonds van Emmeloord naar Haarlem gereden, min of meer door naar bed, waar ik twee uur lang het maar niet warm kon krijgen. Uiteindelijk maar een lange warme douche genomen om de doorbloeding van mn ledematen op gang te krijgen.
Oftewel, bij aankomst eerst 30 keer opdrukken om het weer warm te krijgen.
 
Gewoon op de stalen ros.
Tegen kou kun je je kleden.
Gladheid valt meestal wel mee.
Eind vorig jaar nog een flinke bak ijzel gehad op de A4. 2 voetjes naast de motor en stapvoets achter een vrachtwagen aan gereden.
En je raadt het nooit, maar ik ben niet dood gegaan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan